Jump to content

Skytestokk: forskjell og hva bruker du


Rav4d4d

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve en skytestokk i høst. Usikker på om jeg skal ha 1- eller 2-fot. Og sliter med å finne sammenlignbare greier. Brunst selger 2-fot for til 1290,-, på tilbud til 890,-, men jeg synes det er mye for en stokk? Jaktfal selger en til rett under 400. Er det bare søppel, eller godt kjø. Halve prisen er god "rabatt", men er det noenm som har erfaringer med disse? Og skal jeg ha 1 eller 2-fot? Eller ikke noe...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hvorfor ikke tre slanke raier fra nærmeste skogholt. Or osp selje eller lignende. Har du i tilllegg et taustomp er du berga. Skulle den brekke koster det deg ikke fem øre. Bare og lage en ny :D. JEG hadde ihvertfall ikke gått og kjøpt en slik stokk.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke tre slanke raier fra nærmeste skogholt. Or osp selje eller lignende. Har du i tilllegg et taustomp er du berga. Skulle den brekke koster det deg ikke fem øre. Bare og lage en ny :D. JEG hadde ihvertfall ikke gått og kjøpt en slik stokk.

Må vel snart ha med seg en mann

til å bære utstyr?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært så mye borti skytestokker fra butikk. Jeg ser at de kan ha visse fordeler i forbindelse med transport (sammenleggbare). Til praktisk bruk for meg så virker de å være upraktiske i forhold til de stokkene jeg enkelt lager selv. Dersom man posterer så er det selvsagt greit å skru og stille på slike teleskopløsninger. Du kan regulere perfekt i en egnet høyde for posten og skytestillingen.

 

Dersom det derimot er snakk om (relativt) hurtig oppstående situasjoner under smyg/drev så er jeg litt tvilende til at slike teleskopstaver med "vugge" på toppen er så veldig praktiske. Du vet jo ikke på forhånd hvilken høyde stokken må være regulert til, da viltet kan dukke opp både høyt og lavt. Da synes jeg det går svært mye raskere med en høy enkel eller dobbel stav uten noen anordning på toppen for å hvile riflen. Da bare griper man om staven i en passe høyde for situasjonen, og lar tommelen eller noen ledige fingre danne støtte for fortreet.

 

En helt enkel stokk av den ikke-regulerbare typen er som mange påpeker noe man finner i naturen, eller en brytestikke eller et kosteskaft. En tofot for stående kan lages i ulike versjoner. Jeg har hatt flere laget av to lengder med passe tykk rundstokk fra trelasthandleren, lengde om lag lik min høyde. Passe langt opp (mage-/brysthøyde alt etter smak) borer jeg hull i begge lengdene og trer gjennom en tynn boltskrue med vingemutter. Der stokkene er hengslet sammen kan man bruke strikk/slange/pakning for å regulere hvor langt stokkene skal kunne sprike fra hverandre, og hvor treg bevegelsen skal være. Dersom stokkene skulle slå litt mot hverandre og lage lyd kan dette dempes med litt tape e.l. på strategiske plasser.

 

Legger ved bilde fra rådyrjakt i England der en slik skytestokk var med. (Snødekt landskap er slett ikke det mest vanlige ved Stalking i Somerset... :wink: )

normal_Huntingtrip_England_feb04_005_4.jpgnormal_Huntingtrip_England_feb04_005_edited.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

var innom biltema og kjøpte en bunt bambus pinner for 20kr (stk i bunten)

litt elektriker teip hadde jeg fra før sammen med litt sykkel slange. 20 kr for en skytestokk er ikke så ille da :P

 

slik ble prosjektet,ganske nøgde :) selv om jeg ikke har fått testet den på post enda.

 

 

dscn0582a.jpg

 

 

 

 

dscn0581g.jpg

 

 

er ikke akkurat noe storprosjekt da hehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

lånte en stoney point på bukkejakta nå, den er helt genial!

det er en løs tofot du kan slå i sammen å ha i sekken. og en brakett du fester i reimbøylen forran. når du skal bruke den, klikker du den enkelt på braketten og justerer beina i riktig høyde for deg. måtte innom å kjøpe meg en i dag. har sett dem fra 500-750kr

Link to comment
Share on other sites

Fikk nylig en primos trigger stick i posten. Har hatt den med ut et par kvelder og er veldig fornøyd med hvor kjapp og lydløs den er i bruk. På minussiden synes jeg den er litt for høy på laveste still, men så lenge bakken ikke er glatt løses det enkelt med å skrå den litt for å komme lavere. Betalte 6-700 for den på ebay - frakt inkludert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...