Jump to content

En hedning trer frem i lyset!


Morten Vinje

Recommended Posts

Jeg har drevet med bueskyting (herunder armbrøst) siden jeg var guttunge. I begynnelsen laget vi alt selv, men ettersom penger begynte å bli litt mer tilgjengelig, kjøpte vi utstyret. Da mistet jeg litt av godfølelsen, og kruttdrevne våpen tok over, og har vel gjort det frem til i dag.

 

Så tenkte jeg å kanskje kjøpe en bue (bygge selv siden når jeg får tid), for å få en litt enklere, asketisk og bækk-tu-beisikk-skytehverdag. Jeg mener; hvor komplisert kan det være da? Bue og piler, og vips er man i gang. Og så leser jeg her inne, og finner ut at bueskyting er mer dingseorientert enn "vanlig" skyting! Nå aner jeg ikke hvor jeg skal begynne eller hva jeg skal ha!

 

Tenkte å kjøpe ei recurve-bue med utskiftbare lemmer(?), slik at jeg kan avansere etterhvert. Er innfestingen av slike standardisert på et eller annet vis?

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler med deg, har vært, er, og vil alltid komme i samme dilemma som det du beskriver.

 

MEN det er en del av livets utfordringer. Jeg har nettopp avsluttet litt trening med compoundbue, og har funnet ut av en av de mange feilo jeg gjør. Det krever flere dippedutter, og jeg ringer pusheren i morgen.

 

Lemmer er nok til en viss grad standardiseert. Midt Norge bueforetning (eller noe lignende hadde tilbud på slike buer (lagerrydding).

 

GOD BEDRING

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver Vinje. Jeg begybte med "tradisjonell bue" og surret meg bort i compound. Joda, compound var artig, men det krevde stadig fornying av dyrt utstyr, justeringer og en tålmodighet jeg ikke er i besittelse av. Nå bedriver jeg utelukkende koseskyting med noen recurves og trepiler som jeg har.

 

Jeg har forresten en opplevelse av å gå samme vei når det gjelder børser. Det siste året har jeg nesten utelukkende skutt -og skutt mye- med bøylerifler og jernsikter. Utrolig tidfredsstillende og lærerikt. Plutselig er ikke "flat" kulebane og "alle skudd i ett hull" det viktigste. Jeg har rett og slett funnet igjen den skytegleden som jeg hadde da jeg fikk mitt første luftgevær.

Link to comment
Share on other sites

Takk for trøsten, karer :-)

 

Menaltså; hvordan skrider jeg konkret til verket? Dette blir litt som med fluekasting, føler jeg; man bør få grunnleggende instruksjon med det samme man velger å satse seriøst, og det er vel en fordel også med bueskyting for å unngå de verste unotene innledningsvis? Kanskje en bueklubb er veien å gå til å begynne med? Etterhvert vil jeg skyte litt på egenhånd - "rundt huset"-orientert. Ren atspredelse i første omgang, med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil absolutt anbefale deg å melde deg hos nærmeste bueskytterklubb. Telemark har slikt, det vet jeg etter at jeg selv har stått og skutt stevner der nede. Gode er de også.

Der får du låne utstyr, og vil sikkert finne kjapt ut at den bredeste veien til lykke er en compoundbue med et vell av gadgets.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal skyte for kosens skyld trenger du strengt tatt ikke å melde deg inn i en klubb. Du finner tonnevis med info om trad på nettet (hvilket du antagelig har oppdaget). Hvis du finner ut at du skal kjøpe deg utstyr, så har Ola Klåpbakken på Vinstra mye utstyr og kunnskap. Det er verdt å ta en tur oppover for innføring og testkjøring. Og så må du gjerne ta en stopp for en kopp kaffe på veien nedover igjen :D !

Link to comment
Share on other sites

Eldstejenta i huset skyter recurve. En Ssamic Vision med utskiftbare lemmer fra jentungestyrke til langt forbi han far i denne kondisen ihvertfall... Den ga vi rundt forbi 3000 for, med det som trengs av piler, klikker, sikter, drass og hokuspokus.

Jeg overtok en 25punds tradbue i limtre. Flott sak, ingen sikter, diller eller daller, og mer enn god nok til at jeg kan slippe piler utover plenen på 10-25 meter med "skremme vettet av fotballen" presisjon. Buen er bedre, det er jeg som ikke er det :-)

Bueklubben har mange gode råd om utstyr, og de hører godt etter hvilket ambisjonsnivå man stiller med.

Som i skytterlag er alle svært velvillig til å dele av sine erfaringer, og til å la en stakkar prøve noen piler.

 

Min begrensede erfaring er at det er kraftig utstyrsjåleri her også. Særlig på bue med støttejul? Mitt motgrep har altså vært trebue. Prøvde noen skudd med hjelpemiddelsentral-recurve, og det ble alt for fort seriøs skyting for mitt vedkommende. Jeg vil ha en opplevelse så nær guttedagenes famlende forsøk på å begå bue selv som mulig. Hele gleden er å gjenoppdage den avstressende følelsen av å treffe med en eller to av seks piler og se resten snike seg rett forbi blinken... (ikke bueblink da, brusflaske eller ølboks)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært (og er) i samme klemma.

 

Ønsker å ta frem buen for moro skyld, og for å skyte sammen med guttungene. Har kommet frem til at jeg kjøper en recurve. Kommer ikke til å utstyre denne med duppeditter med det første, hverken sikter eller annet.

 

Det blir recurve med demonteringsmulighet fremfor langbue, ut fra transportstørrels. Så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...