Jump to content

Hjelp til handleliste


SittingDuck

Recommended Posts

Heisann folkens!

 

Tenkte fleske til med billig ladeutstyr.

Mest for å ha noe å pusle med i furtebua, men det lønner seg jo i lengden.

 

Jeg skal i hobedsak lade til 30-06, men etterhvert 308.

 

Det jeg tenkte kjøpe er

 

LADEBOKEN.

Lee aneversery ladesett.

Lee diesett, + halspressdie.

Hylsebrett og bokser.

 

+++?

 

Altså hva mere trenger jeg? Hylsefett osv? Gjerne med link.

 

Trenger jeg noe annet enn det som er i settet til hylseprepp?

 

Og hvilke FMJ kule anbefales til mengdetrening? Hvilke tennhetter og hvilket krutt?

 

JADA jeg skal lese ladeboken, men vil gjerne bestille mest mulig samlet.

 

Tenkte og på (siden jeg har prøvd å lese litt om div morsomme ladninger) 110 grs sierra HP varmint. Til rev og kråker.

Og 180 grs Hornady RN til å lade subsonic (ja, når jeg får kontroll på ladeprosessen, og ja jeg vet det blir mye trykk i stor hylse, men høres trygt nok ut)

 

Invendinger?

Tips?

Svinkjeft? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva som følger med i det Aniversary-settet til Lee, men regner med at det er basert på Challenger Breech Lock-pressa, og den er fin. Lee Perfect Powder Measure er blant de mest presise kruttmålene jeg har prøvd, og jeg regner med at det følger med i settet. Jeg ville i tillegg kjøpt ei elektronisk vekt fra www.dealextreme.com (ta et søk på elektronisk vekt og dealextreme, så finner du anbefalte modeller til latterlige priser), selv om det følger med ei helt brukbar kruttvekt i settet også. Hylsefett følger med - det samme gjelder antakelig hylsetrimmer, og da har du det du trenger bortsett fra hetter, krutt og kuler. Skyvelær må du også ha - det trenger ikke engang være elektronisk så lenge du klarer å lese av nonie-skalaen.

 

Kjøp Deluxe-diesettet til Lee, så følger halspresseren med.

Link to comment
Share on other sites

Skyvelær. Jeg bruker digitalt og synes det er best selv: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162198043

Digital kruttvekt. Klarte aldri helt den som er med i settet. Kjøpte en rimelig Frankford. Har holdt bra den. Smak og behag i grunn, så en må jo ikke ha det.: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=438260

Tennhetteisetter. Den som er med i settet og som monteres på selve pressa, syntes jeg ikke var bra nok. Den fungerer jo, men jeg kjøpte meg en håndholt en og er fornøyd med det: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=756549

Hylseholder (-e): http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1215360869/1215360923/1215361043/1227178982

Trimpilot: http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/lading/1216232242/1216232362/30_06_springfield

Hylsepleiesett. RCBS har et greit sett: http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/lading/1216225018/1216226575

Kulehammer, dersom man finner ut at ladingen var helt feil, eller om man plutselig finner ut at man har glemt kruttet og satt i kula...: http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1216235547/1216235822/1216236144

Edit: Med linker (eksempler)

Link to comment
Share on other sites

takk for svar!

 

Skyvelær har jeg, og klarer meg fint uten digitalt.

 

Da har jeg litt oversikt over utstyr jeg trenger.

 

Hva med krutt og tennhetter?

 

Tenkte på N310 til subsonic, og muligehs N150 til 110 grs Varmint kula.

Mere krutt som er kjekt å ha i hus?

Link to comment
Share on other sites

Tennhetter til .30-06 og .308 har betegnelsen LR (Large Rifle). Samme hva slags produsent egentlig. Jeg har brukt Federal. Det og Winchester er de vanligste å få tak i.

 

Av krutt er jeg usikker. Har bare ladet .222 Rem selv, før jeg så smått begynte med .308 i vinter. Kjøpte meg N-150 selv.

 

Greit å holde seg til så få kruttyper som mulig. Om .222 i det hele tatt kan sammenlignes med .30-06 vet jeg ikke (bortsett fra at .222 betegnes som en "kokvasket" .30-06!), men jeg har brukt raskt krutt til de letteste kulene og "tregt" krutt til de tyngste (N-110 til 30 - 40 grs og N-130 til 50 - 55 grs). Disse to passer neppe til .30-06, men de er da eksempel på hva jeg driver med. Kommer til kun å bruke N-150 og samme kulevekter til .308 en stund fremover selv. Bruker/kommer til å bruke ca 165 grs kuler selv.

 

Av kuler finnes det et utrolig utvalg i .30-kaliberet. Som treningskuler vet jeg at mange bruker Sierra Match King og Lapua Scenar. Kjøp kuler med noenlunde samme vekt som jaktkuler. Da skal de gå rimelig likt i hvert fall. Gjorde det billig selv da jeg skulle ha kuler for en tid tilbake. Kjøpte Remington Core Lokt (blyspiss), 165 grs, til trening og villsvin (som det ikke ble noe av). Jaktkule av "gammel" kvalitet, som jeg senere fikk høre ikke heeelt er det beste på matvilt da den kan fragmentere lettere enn mer moderne kuler, men de går upåklagelig i børsa mi i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Angående kuler: Det finnes svært, svært få dårlige jaktkuler. Det finnes derimot uendelig mange dårlige hastigheter å levere dem i. Mange gode gamle, velprøvde jaktkuler har fått dårlig rykte fordi hjemmeladere ikke har visst hva de har drevet med. For høy hastighet får en hvilken som helst god jaktkule til å fragmentere. Lad kula du velger til riktig hastighet for akkurat den kula, så skal du nok se det går riktig så bra.

 

Den rundnesa Hornady-en du har valgt til subsoniske ladninger, funker også helt fint på storvilt i moderate hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

168grains kuler+N160 i en jaktrifle til 4000kr er iallefall oppskrift til å kunne treffe bra på 700m hold så det blir presisjon nok til de fleste forhold :wink:

Ladeboken beskriver jo også N160 som hovedkruttet til 30-06. Det fyller hylsene godt også, fordelen med N150 er at du kan også lade feks 110 grains v-max. På andre siden så kan du jo lade 200grains jaktkuler med N160 så det kommer jo ann på hvilke planer du har framover også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kanskje noen med litt erfaring kunne lage en "sticky" på hva en nybegynner trenger for å komme i gang med hjemmelading?

Jeg registrerer at det er en god del tråder som omhandler kjøpshjelp for nybegynnere.

Det viktige i en slik tråd blir å få med absolutt alt og gjerne alternative handlelister.

Håper noen tar seg tid og at moderatorene mener en slik tråd er verdig fast plass.

Link to comment
Share on other sites

Takker for hint og tips, men jeg har allerede lest ladeboken (holder på med runde 2).

Det jeg skrev var mer myntet på de som ikke har boka og som kanskje vil gjøre et prisoverslag før de kaster seg ut i det.

 

Fine linker så her er det helt klart hjelp å få.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...