Jump to content

Importere fra USA


GreyGhost

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Colt Python. Markedet i Norge er jo ganske begrenset på denne, men i USA er det jo et ganske bra utvalg.

 

Nå er jeg i den situasjonen at jeg har nær familie i USA. Tanken er å få personen i USA til å kjøpe denne for meg, og så sende denne som "gave" (altså for å slippe moms) til meg. Noen som har peiling på hva som skal til av papirarbeid for å få til dette? (Har allerede innvilget søknad på .357 revolver)

 

Kan en privatperson ordne med nødvendige export-papirer for dette, og hvordan er det i "min ende" med politi og tollvesen osv. ?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Dette er en aldeles utmerket idè hvis du synes slektningen din har godt av et fengselsopphold og/eller bøter på "miste huset" nivå.

 

For det første vil slektningen din ved å fylle ut NICS skjema og klarere våpenet til seg selv ha gjort seg skyldig i "straw purchase" som er en meget stygg sak.

 

For det andre har ikke privatpersoner adgang til å overføre våpen ut av staten man bor i og i enkelete stater har man ikke engang lov til å overføre våpen til folk i samme stat.

 

For det tredje er revolverrammer omfattet av ting og tang som trenger eksporttillatelse og du kan få en god del Colt Pythoner for det dette koster for et år.

 

For det fjerde må man ha den riktige versjonen av Federal Firearms License for å få eksportere lisensierte våpendeler i det hele tatt. Revolveren må bokføres som eksportert til utlandet av en FFL for å få den ut av systemet.

 

Ikke dra slektningen din inn i noe mer enn å evt. finne våpen og fikse med betaling og slikt. Våpenet bør gå fra den FFLen som innehar den enten direkte til eksport eller til en FFL som kan eksportere. Dersom slektningen din overfører våpenet til seg selv via NICS må den overføres videre til ekport FFL før den går til deg uansett.

 

Amerikanske våpenlover er kompliserte og straffene er drakoniske hvis man blir tatt i lovbrudd, følgelig er det lurt å la være å ta sjanser.

 

For din egen del er det enkelt. Kjøpetillatelsen din gjelder som importtillatelse. Problemet er å finne en FFL som tar seg tid til å verifisere dette.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke en privatperson skaffe til veie en eksport-tillatelse i USA? Må man være en FFL for å få til dette?

 

Nå har det seg sånn at det er min far som bor i Texas. Han eier jo flere våpen der. Betyr det at det er "umulig" for meg å arve disse når han en gang havner under torva?

 

(Og hvordan er det i Norge? Kan jeg problemfritt selge et våpen til f.eks Sverige?)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke en privatperson skaffe til veie en eksport-tillatelse i USA? Må man være en FFL for å få til dette?

 

Nå har det seg sånn at det er min far som bor i Texas. Han eier jo flere våpen der. Betyr det at det er "umulig" for meg å arve disse når han en gang havner under torva?

 

(Og hvordan er det i Norge? Kan jeg problemfritt selge et våpen til f.eks Sverige?)

 

Ikke umulig, men tungvint. (og det er i henhodl til regelverket som gjaldt for 2 år siden som jeg kjenner til, mens jeg bodde i Texas) De har strammet inn og gjort en del endringer sidne den gang.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke en privatperson skaffe til veie en eksport-tillatelse i USA? Må man være en FFL for å få til dette?

 

Nå har det seg sånn at det er min far som bor i Texas. Han eier jo flere våpen der. Betyr det at det er "umulig" for meg å arve disse når han en gang havner under torva?

 

(Og hvordan er det i Norge? Kan jeg problemfritt selge et våpen til f.eks Sverige?)

 

 

Som Hassel sier, så er det vel teoretisk sett mulig men i praksis er det for mye jobb. Så ved evt arv fra din far bør nok gå igjennom eksportør

 

Ja det mulig å selge til Sverige, men igjen det er så mye jobb at med mindre det er snakk om ett spesiellt våpen som er vanskelig å få solgt, hadde jeg ikke gidda.

Sjekket dette nettopp da en Svenske ville kjøpe SVIen min.

Må søke politiet om tillatelse, itillegg må du ha eksportlisens fra UD og få utfylt en tolldeklarasjon som må registreres i norsk Toll med grenseovergangen.

Og hvis det er snakk om ett våpen DU har importert fra USA, skal du formelt sett søke amerikansk UD om tillatelse ved re-eksport.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at det finnes enkelte smutthull for å eksportere arv for eksempel uten at jeg har satt meg inn i det. Jeg fikk for eksempel importere klasse 1 våpen som ikke var omfattet av GCA68 eller evt. andre importrestriksjoner ved å søke direkte til BATFE da jeg immigrerte.

 

Re-import av våpen til USA er forøvrig en rar sak i seg selv. For eksempel en M-14, som er produsert av Springfield og eksportert til et NATO land, kan ikke reimporteres til statene. Ei heller kan en Smith & Wesson snubbie reimporteres.

 

Som sagt er føderale våpenlover mangfoldige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mini 14 i limbo der borte, fordi den ikke kunne importeres (men var i landet) da BATF ikke kunne finne noen som helst sporting purposes med det våpenet....

(den er i Texas den og...)

 

Og jeg får jo ikke eksportert den til norge, for den er jo ikke i usa formelt... :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Vurderer å kjøpe en Colt Python. Markedet i Norge er jo ganske begrenset på denne, men i USA er det jo et ganske bra utvalg.

 

Nå er jeg i den situasjonen at jeg har nær familie i USA. Tanken er å få personen i USA til å kjøpe denne for meg, og så sende denne som "gave" (altså for å slippe moms) til meg. Noen som har peiling på hva som skal til av papirarbeid for å få til dette? (Har allerede innvilget søknad på .357 revolver)

 

Kan en privatperson ordne med nødvendige export-papirer for dette, og hvordan er det i "min ende" med politi og tollvesen osv. ?

 

GG

Du kan få min 6" nikkelplated for 20k.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Henger meg på denne. Har sett bilder av ei rifle jeg sikler etter. Rifla er i USA, og han som selger den sier: I hold a Dealers license here in the U.S. but have never exported a firearm out of the country. Noen som kan peke på en lettvint måte å ordne eksport på? Er ei standard jaktrifle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...