Jump to content

Variasjon av kruttvekt, utslag på skiva..?


neros

Recommended Posts

Hei..

 

Satt og målte forskjeller mellom hver ladning på mitt RCBS kruttmål, for å se variasjoner mellom fullt og

tomt mål. Utløsta 40grs ladninger, og måler en variasjon på 0.2 grs: det spiller ingen rolle om kruttmålet var tomt eller fullt, variasjonen var lik gjennom tømming av kruttmålet. Hadde forventet målbar forskjell mellom fullt og nesten tomt mål, men den gang ei. (ingen baffelplate i kruttmålet)

 

Spørmålet, hva utgjør f.eks .3 gr i hastighet..? Går vel ut fra at dette ikke kan besvares på helt konkret, da det sikkert er kaliber, kulevekt, kruttype og våpen avhengi. I mitt tilfelle gjelder det .243W, 70grs kule.N135 krutt.

 

Er en variasjon på 0.2 grs noe å bry seg med på en 39-41 grs ladning..?

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

he-he, er med på psykiske effekten.. Har vel et lite inntrykk av at hjemmelading lider litt under samme fenomener som jeg kjenner igjen fra Hi-Fi verden. Tror man nok på at noe utgjør en forskjell, så gjør den det :)

Men man skal ikke kjimse av ordtaket "mange bekker små"... Altså mange små tilsynelatende ubetydeligheter, tilsammen faktisk utgjør en forskjell--Og det er jo noe av det vil tilstreber oss, som hjemmeladere...

 

For å spørre anerledes, dersom ALT annet er konstant, hvor stor variasjon i kruttmengde skal til for å få en målbar forskjell på skiva.. Igjen i et .243 kaliber..

 

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Vege du hylsene? Vege du kulene og sotere dei etter vekt? Tennhettene?

 

Mange som måle kruttet sitt og tåle ikkje avik på 0,00001gr. Men vege hylsene gjere dei ikkje. Somregel bruke dei ein coctail med Norma, lapua Selleri og gullerot++++

 

Det utgjere meir enn 0,5 gr med krutt

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om spørsmålet til Villmannen var til meg, men svaret er ja. Men kun om jeg skal prøve meg på noen

ekstreme presisjons samlinger. Til hverdags skyting gjør jeg det ikke. Holder meg til hylser fra samme lot, som har blitt gjennladet samme antall ganger..

 

Mvh S

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om spørsmålet til Villmannen var til meg, men svaret er ja. Men kun om jeg skal prøve meg på noen

ekstreme presisjons samlinger. Til hverdags skyting gjør jeg det ikke. Holder meg til hylser fra samme lot, som har blitt gjennladet samme antall ganger..

 

Mvh S

 

Var ikkje et spørsmål:-)

 

Ville berre få fram at det er fleire veriablar enn krutt. Eg vege heller ikkje hylser. Bortsett frå på 22-250.

Link to comment
Share on other sites

Vege du hylsene? Vege du kulene og sotere dei etter vekt? Tennhettene?

 

Mange som måle kruttet sitt og tåle ikkje avik på 0,00001gr.

"avik på 0,00001gr." Mener du "et" 100.000 dels grain?

Jeg går ut fra at dette er en skrivefeil - eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil våge å påstå at et avvik på de nevnte 0,2 grains ikke vil på noen måte vise målbare negative resultater i dette kaliberet som er nevnt her.

 

Bakgrunn til at jeg hevder det er følgende.

Jeg har drevet med benkeskyting noen år, og har i mange sammenheng testet mine ladninger i 6mm PPC for å finne avvik i presisjon som kan skyldes varierende hastighet pga. variasjon på kruttvekt.

Bruker normalt alltid kruttmål for og "å veie" opp ladninger. De aller fleste benkeskyttere gjør det.(kruttmål som er brukt er Harrels - RCBS - Redding etc.)

De fleste av kruttmåla jeg har brukt kan fort ha et avvik på opptil 0,2 til 0,3 grains. fra ladning til ladning. (mye av dette avviket kan ofte skyldes at "operatøren" ikke gjør det eksakt likt fra gang til gang - dvs. bruker varierende kraft og hastighet i bevegelsen for å måle opp kruttet)

Jeg har også sittet og "dribblet" kruttkorn for kruttkorn for å få eksakt lik vekt fra ladning til ladning. Jeg forventet de første gangene jeg testet dette at jeg ville få vesentlig mindre hastighetsvariasjon med de patronene som jeg ”dribblet” korn for korn – og derfor også bedre presisjon. Men der ble jeg skuffet. Med denne patronen i 6mm PPC (ladevekt ca. 28,0 grains med N133, kulevekt 68 grains) opplevde jeg at hastighetsvariasjon var tilnærmet like stor (eller liten om du vil) på de som var ”hånddribblet” - som de som jeg lastet opp ladningen rett fra kruttmålet.

Jeg kunne ikke lese utfra hastighetsmålingen at det var noe vesenlig variasjon på hastighet med det ene eller det andre.

Og jeg kunne heller ikke finne noen bedring i presisjon på det ene eller det andre. Her er det å si at dette er avstander på 100 – og 200 meter som vi normalt bruker 6mm PPC på.

Om vi snakker ”Langholdskyting” eks. 500 meter pluss, da ville jeg forsøke å redusere alle eventuelle variabler – men da er ikke bare vekt av kruttmengde som teller.

Bare til orientering hvordan jeg gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Det bekrefter vel egenlig det jeg mistenkte. At på 100 meter spiller det minimal (til ingen) hensikt å måle hylsevekt, kulevekt og drible krutt ned til siste kruttkorn. Har nettop blåst 200,- på en dribler

til liten nytte :roll::wink:

 

Men, igjen den psykiske effekten har da sin verdi den også :D Så jeg kommer helt sikkert til å pusle med

slike nitidige detaljer, før jeg rusler til banen for å sette noen personlige rekordsamlinger...

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

 

Men, igjen den psykiske effekten har da sin verdi den også :D Så jeg kommer helt sikkert til å pusle med

slike nitidige detaljer, før jeg rusler til banen for å sette noen personlige rekordsamlinger...

 

Mvh Søren

Der har du helt rett. Den psykiske effekten har veldig mye å si - og et viktig moment for å føle trygghet i det du gjør.

Har du ikke tro på at det du gjør i dine forberedelser er viktig for sluttresultatet - har du egentlig "tapt" på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Var vel Jørund Lien som en gang på -90-tallet? prøvde en variasjon av 3,5 grain før han nådde

fra ytterkant av tier til neste ytterkant horisontalt, ved hjelp av ladevekt,

eller husker jeg feil? Dette var vel i 6,5x55?

Denne testen står i Våpenjournalens årbok ( den eneste de utgav) tidlig på nittitallet. Til og med med et par tre grain forskjell i ladevekt holdt han tieren . Dette var i 6,5x55 ja . Skal se om jeg finner den frem. Husker ikke alle detaljer i hodet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Fikk vel brekreftet dette med variasjon er i krutt og kulevekt i går kveld. Var en tur på banen,

og skøyt mine første hjemmelada patroner i .243. Skøyt 70grs Sierra kuler med 38 grs N135, og 58grs V-max med 47 grs N160. Var litt overrasket over at begge patroner samlet innenfor innertiern på 100m (elektronisk skive), så lenge jeg gjorde min del.

Kunne ikke registrere treffpunkts endring mellom disse to ganske forskjellige ladningene. Hadde ingen kronograf, så hastighet er ikke målt.

 

Våpenet er en customrigg: Sako M591 kasse, Mcmillan A2 stokk, og Douglas pipe (type Jæxxa tung) med en Leupold VXIII- 8.5-25X50.

 

Lading er jaggu moro... Kruttdribling eller ei :D

 

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Har en del erfarinng med 223 rem, og min oppfatninger er at dette kaliberet er følsom for små avvik i ladevekt.

Eksempel kan være mitt N11 ladeprosjekt i 223 Rem der noe ti-deler utgjorde tildels stor forskjell. Ikke vet jeg om dette kaliberet er spesielt følsom med forskjell i trykk og hastighet, men dette var GODT lesbart. Forskjellen mellom 0,2grs var 13m/s og forskjellen mellom 0,3grs var 31m/s. Når en begynner å nærme seg opp mot maks i dette kaliberet vil en spesielt finne slike utslag, men også tidligere i en ladestige.

 

Har ikke opplevd dette i de andre kalibrene jeg har ladet (30-06, 308, 6,5x55). Mener derfor at lite hylsevolum gir større utslag enn større hylsevolum.

Link to comment
Share on other sites

Hei Vizla..

 

Interesant å lese.... Men kan noen si meg hva 31m/s utgjør i mm på en skive 100meter ute..?

Noen som har noen linker til balistiske kalkulatorer..?

 

Mvh Søren

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men dette var GODT lesbart. Forskjellen mellom 0,2grs var 13m/s og forskjellen mellom 0,3grs var 31m/s.[/b]

 

Har ikke opplevd dette i de andre kalibrene jeg har ladet (30-06, 308, 6,5x55). Mener derfor at lite hylsevolum gir større utslag enn større hylsevolum.

 

Det var jo en interesang påstand.

Det du sier her er at kun 0,1 grains variasjon på kruttvekta utgjør en over dobbling av hastighetsvariasjon du fikk- (fra 13m/s til 31 m/s) i dette kaliberet.

 

Kan jeg spørre om dette resultatet som fremkom her er skutt på samme dag, tilnærmet samme tidspunkt på dagen - med tilnærmet lik temperatur i lufta - på kruttet (samme kruttboks) - på løpet - med "dribblet" ladevekter slik at du er sikker på at de variasjoner du hevder er korrekt?

Link to comment
Share on other sites

men dette var GODT lesbart. Forskjellen mellom 0,2grs var 13m/s og forskjellen mellom 0,3grs var 31m/s.[/b]

 

Har ikke opplevd dette i de andre kalibrene jeg har ladet (30-06, 308, 6,5x55). Mener derfor at lite hylsevolum gir større utslag enn større hylsevolum.

 

Det var jo en interesang påstand.

Det du sier her er at kun 0,1 grains variasjon på kruttvekta utgjør en over dobbling av hastighetsvariasjon du fikk- (fra 13m/s til 31 m/s) i dette kaliberet.

 

Kan jeg spørre om dette resultatet som fremkom her er skutt på samme dag, tilnærmet samme tidspunkt på dagen - med tilnærmet lik temperatur i lufta - på kruttet (samme kruttboks) - på løpet - med "dribblet" ladevekter slik at du er sikker på at de variasjoner du hevder er korrekt?

 

:arrow: De omtalte seriene er skutt på samme dag, unntatt ladning 24,1, men ellers ganske like forhold.

 

24,1= 777m/s

24,2= 811m/s

24,3= 829m/s

24,4= 827m/s (ikke skrivefeil)

24,5= 842m/s

 

 

:arrow: Lik temperatur på patroner og i lufta

:arrow: Alle ladevekter er driblet etter alle kunstens regler.

 

Dette er noe jeg har opplevd før i dette kaliberet, så nytt for meg er det ikke. Eneste faktor jeg kan tro repressenterer en teoretisk feilkilde, er eventuell forskjell i temperatur på kammeret mellom seriene. Men jeg bruker å ta tid til avkjøling av løp mellom seriene, så har litt vanskelig for å tro at dette innvirker på målingene.

 

Hvis "mitt" fenomen er spesielt (noe som overrasker meg i hvertfall) er jeg åpen for flere innspill :D

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden - kan ikke underbygge dette med reelle tester, men jeg har faktisk større tro på at ladninger som er kastet rett fra målet (av en som kan bruke dette) gir lavere ES enn det pinelig nøyaktige veide ladninger gir.

Måten kruttet pakker seg i hylsa vil variere mere ved veide ladninger kontra rett fra målet, om man da ikke har lært seg/funnet en metode som elliminerer dette ved fylling fra skål via trakt.

 

(forutsetningen er da at alle andre variabler er like)

 

På de "korte" (100-200m) holda er det heller ikke forutbestemt at ladninger med lav ES vil gi mindre grupper enn det en ladninger som ikke er så jamne, tror nok tuning av løpssvingninger har større utslag.

På de lengre holda vil utslaget på skiva bli større (ved høy ES) i form av vertikale grupper.

 

Mine egne erfaringer med ES på ladninger kastet rett fra målet:

 

6mmbr--243Win--6,5x47L--308Win

På det jamne 1% av V=0 ved "heldige" ladninger 0,5% og i ekstremt skjeldne tilfeller med 6mmbr 0,25%.

Link to comment
Share on other sites

Mildot....

 

Der datt jeg helt av lasset.. :shock: Hvordan kruttet havner i hylsa har da null å si for hvordan det pakker seg..

Ved en ikke komprimert ladning vil jo krutte "skramle" rundt i hylsa uansett hvordan kruttet ble fylt i hylsa..

Må være noe jeg ikke fikk helt med meg i hva du skrev :)

 

Med ES så mener du Egen Spredning.(?) Hva er SD..?

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Mildot....

 

Der datt jeg helt av lasset.. :shock: Hvordan kruttet havner i hylsa har da null å si for hvordan det pakker seg..

Ved en ikke komprimert ladning vil jo krutte "skramle" rundt i hylsa uansett hvordan kruttet ble fylt i hylsa..

Må være noe jeg ikke fikk helt med meg i hva du skrev :)

mener du når han skrev "kastet i hylsa"? det er et uttrykk for at man bare tar ladningen rett fra kruttmålet i hylsa uten å veie det.

Link to comment
Share on other sites

Rettet Neros, skal være ES.

 

Med hvordan kruttet pakker seg :

Ved å kaste ladningene rett fra målet vil dette "sette" seg i hylsa på en mye mere lik måte fra gang til gang (oppta hylsevolum) enn om man gjør det "mannuelt fra skål via trakta.

 

Svært skjelden jeg ikke bruker akkurat eller komprimerte ladninger, har i de aller fleste tilfeller gitt meg best resultat. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rettet Neros, skal være ES.

 

Med hvordan kruttet pakker seg :

Ved å kaste ladningene rett fra målet vil dette "sette" seg i hylsa på en mye mere lik måte fra gang til gang (oppta hylsevolum) enn om man gjør det "mannuelt fra skål via trakta.

 

Svært skjelden jeg ikke bruker akkurat eller komprimerte ladninger, har i de aller fleste tilfeller gitt meg best resultat. :wink:

bare lurer på et par ting.

når vi snakker om målte eller veide ladninger.

om ladninger er målt i kruttmål og er tilfeldigvis er 100% like i volum, er de da nødvendigvis 100% like i vekt?

snu saken på hodet. om ladningene er veid på kruttvekt og 100% like i vekt, er de da 100% like i volum?

 

det jeg vil fram til er at om de to tingene ikke er like, hva er mest rett å gå ut fra sånn egentlig?

 

det andre jeg lurer på, er, om man ikke lader komprimerte eller fulle hylser, så vil kruttet kunne bevege seg når du håndterer, frakter, oppbevarer, å skyter patronen(de 4 i magasinet får jo en rekylopplevelse og blir litt shaked) . hva har det da å si hvordan kruttet har lagt seg i hylsa under ladingen?

Link to comment
Share on other sites

Ville tro at det var vekta som var viktig . Brennverdien til kruttet går pr vektenhet. Tror heller ikke volumet varierer målbart pr vektenhet, ihvertfall ikke synbart for det blåtte øye. Hvis jeg veier hver ladning er det ikke synbar forskjell når jeg ser i hylsa men mangler det et par grain ser jeg det med en gang. Dette når kruttet kommer helt opp til eller opp i hylsehalsen.

Det du nevner med hvordan kruttet ligger i hylsa etter rekylen er et interessant spørsmål . Jeg husker da jeg begynte som rekrutt DFS skytter ble vi anbefalt å dunke patronene før vi la de i børsa , vi ladet jo bare en og en patron , ikke fullt magasin. Disse patronene var det lite krutt i . Om dette hadde noe for seg vet jeg ikke , det var sikkert ikke målbar forskjell i en M67 i hvertfall , men jeg har aldri sett en test på dette, Må vel ha en uvanlig presis rifle å ha som utgangspunkt

Link to comment
Share on other sites

Er klar over alle variabler :) Spørsmålet gikk på variasjon av krutt, gitt at alle andre variabler var konstante.

Hva utgjør noen tiendeler av et grain, på skive 100 meter ute..?

 

ingenting :):D

Du kan jo ta noen ladedata for en kule du bruker og beregne variasjon i hastighet.

Tar du f.eks 44,0 grs = 835 m/s og 45,5 grs = 850 m/s blir det 15 m/s delt på 1,5 grs = 10 m/s pr. grain som gir 1 m/s på 0,1 grs

 

Som det allerede er beskrevet har dette trolig bare betydning for BR eller de som trenger ro i sjela :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel da er det vel bare å oppsummere at på korte avstander som 100-200 er slikt nitidig måle-pirke-selektere arbeid med å selektere kuler, hylser og krutt bortkastet tid..

Pokkers også, var jo en fin unskyldning å bruke når man ikke får ting til å gå høl-i-høl :mrgreen:

 

Noen som trenger en HELT NY kruttdribler... He-He...

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...