Jump to content

Konsekvenser ved feillading!!


GoldenTarget

Recommended Posts

Heisann :)

Jeg lurte på hva konsekvensene kan være viss man skal være så uheldig å feil lade.

Hva kan skje viss du har formye krutt i 308 f.eks.

Viss man lader med feil lengde på hylse ? (Viss den kommer inn i kammeret)

Og viss man for tatt feil krutt ?

 

har drevet med lading med over litt år. Det jeg lader er 308, 30-06, nato 308, 8x57, og en 9mm versjon av 308

Link to comment
Share on other sites

Ikke meninga å høres hoven ut, men du har lest ladeboka ja? Står en del om akkurat dette temaet gjennom hele boka mener jeg å huske :)

 

Men er du uheldig å tar pistolkrutt i en 308-hylse f.eks, sliter du når du trekker av. Er du heldig får du bare masse avgasser, krutt osv rett i fleisen. Er du UHELDIG eksploderer hele børsa og du står igjen, blind, kanskje værre...

 

Nå har ikke jeg noe ekspertkunskap på området, men dette er hva jeg har lest i ladeboka, samt her på forumet. :)

 

Jeg hadde en tråd oppe for en tid tilbake, hvor jeg spurte hvilke kalibre som er "farligst" å feillade. Dvs. jeg lader jo 223, og jeg tenkte umiddelbart at 223 som blir feilladd, må jo være langt mindre farlig enn f.eks en stor feit 338LM f.eks.. Men det er visst ikke tilfelle. For det første så er feilmarginene på en bitteliten 223 langt mindre. Er ikke mange grains ekstra krutt som skal til før det virkelig sier pang! :)

Link to comment
Share on other sites

Ved lading av riflepatroner i moderne kaliber og til moderne våpen er det vel bruk av feil krutt som i prinsippet kan forårsake alvorlige skader. Ved bruk av riktig krutt for kaliber og kulevekt skal det godt gjøres å fylle i så mye at våpenet sprenges. Overtrykk som kan medføre skade på våpen kan nok forkomme. Hold orden på kruttet. Tøm kruttmålet etter bruk og ha aldri annen enn den type krutt du bruker ved enhver anledning tilgjengelig ved kruttmålet

Link to comment
Share on other sites

" target="_blank
Lite relevant for feilladning. En blokkering av løpet fører ikke til overtrykk, men at pipa revner.

 

Kommer jo helt an på hva som blokkerer løpet.

Er det for eksempel en kule som blir sittende igjen i løpet pga. for lite krutt i hylsa så er det jo helt klart en feilladning..

 

Men snø, jord, kvist, etc. i løpet er en en annen type menneskelig svikt, brukerfeil.

Link to comment
Share on other sites

Dette holdt på å skje med meg for noen mnd siden.

 

Hadde ladet en god mengde med 35gr v-max. Hadde på ett eller annet vis glemt å ha krutt i noen av patronene. På banen merka jeg ved ene smellet at her var det ikke noe rekyl, og lite smell..

 

Hadde jeg ikke lest ladeboken ville jeg GARANTERT smellt av et skudd til, men jeg tok ut sluttstykket, skrudde av demperen og så gjennom løpet.. Eller rettere sagt, kunne ikke se gjennom løpet, noe var stuck...

Link to comment
Share on other sites

Merkelig egentlig.

Jeg har ladd egne patroner i tusentals gjennom mer enn 20 år og aldri opplevd dette. Klart jeg har satt kule i hylser uten krutt en gang i blant, men har aldri fått annet enn "klikk". Kula har aldri fløtta seg ut av hylsa og blitt kilt inn i bommene av trykket fra tent tennhette, uansett kaliber eller våpen jeg har greid å "lade" ei tomhylse til.

Jeg bruker som regel helt vanlige tennhetter av typen cci 200 og Federal 210, og nær sagt aldri heftige magnumhetter som Fed.215 eller cci 250.

 

Hvilke type tennhetter er det dere bruker som gir slik kraft at kula blir sittende i løpet?

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg egentlig ikke tid til, men du verden hvor givende det er å prøve noe en lurer på. :)

 

Nå har jeg satt sammen 4 småtasser jeg har tilgjengelig med Federal 215 magnumhetter og den letteste kula for kaliberet jeg har liggende.

6,5x55 med en rundneset 80grains kule, 250 Savage med ei 85 grains Nosler, 243win med ei 67grains Matchkule og en 308x1,5" med en lett liten 110 grainer.

 

Her avbildet på sprukken hud i en stressless som har havnet ut på verandaen.

SANY0030.jpg

 

Vil denne heftige magnumhetta skyve kulene inn i løpet ved avfyring?

 

 

 

 

Her er resultatet:

SANY0036.jpg

Fire klikkpatroner..

 

Nå sier jeg ikke det at kula aldri kan sette seg i bommene ved avfyring av en patron uten krutt, men jeg kan bekrefte nok en gang at dette aldri har skjedd meg. Selv nå når jeg skulle fremprovosere dette med å sette lette kuler med tilhørende liten settedybde, og noe av de heftigste magnumtennhetter som kan kjøpes over disk.

 

For dere som lurer på om jeg tøyser, og at kula ikke har fløtta på seg i det hele tatt vil jeg si at; Joda! I minsten 308x1,5" som tilsvarer nesten en 30BR i hylsevolum viste magnumhetta litt kraft. Det samme i 243win med 67grains kula. Patronlengden i 1,5 tommen økte fra 53,09mm til 54,09 - altså flytta kula seg 0,18mm av gasstrykket. I 243'n flytta kula seg 8/100, altsa mindre enn en tiendedel.

 

Med normalt tunge kuler for kaliberet, og "normalhetter" tror jeg neppe kula ville rørt seg så mye som en hundredel.

Link to comment
Share on other sites

I vinter var jeg på Lygna en tur og jeg fikk oppleve min første blindpassasjer. Jeg skjønnte ikke hva som skjedde, men for sikkerhets skyld kikka jeg inn i løpet etter på. Joda, der var det mørkt. Kula satt "bom fast". Kaliber 308 win med 168 Smk med vanlige CCI hetter. Buster var vitne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med de kalibrene du nevner, og du kun bruker "Normalt riflekrutt" , klarer du ikke å lade så feil at det skjer noe dramatisk ! Patroene tåler full hylse med krutt og til og med komprimert. Farene oppstår ved bruk at for raskt krutt !

Link to comment
Share on other sites

Å du er helt sikker på at det ikke fantes krutt i??

 

I vinter var jeg på Lygna en tur og jeg fikk oppleve min første blindpassasjer. Jeg skjønnte ikke hva som skjedde, men for sikkerhets skyld kikka jeg inn i løpet etter på. Joda, der var det mørkt. Kula satt "bom fast". Kaliber 308 win med 168 Smk med vanlige CCI hetter. Buster var vitne.
Link to comment
Share on other sites

Mange som lader til sub vet hvor mye kraft som skal til for å gravere ei kule i bommene. Jeg prøvde 7gr n310 og 139gr kule i 6,5x47 og endte opp med ei kule som satt i bom men hele BT sto fremdeles ned i hylsa. Ei tennhette uten krutt har ikke sjans til å få ei kule gravert inn i bommene.

Link to comment
Share on other sites

Å du er helt sikker på at det ikke fantes krutt i??

Det er nettopp dette som selvsagt blir det store spørsmålet.

Tar vi utgangspunkt i eksemplet til fredrik hvor kula satt midt i løpet (regner med at han mener løpslengden :mrgreen: ), så krever dette litt krutt eller tennsatsen til ca 20 normaltennhetter.

Link to comment
Share on other sites

Å du er helt sikker på at det ikke fantes krutt i??

Det er nettopp dette som selvsagt blir det store spørsmålet.

Tar vi utgangspunkt i eksemplet til fredrik hvor kula satt midt i løpet (regner med at han mener løpslengden :mrgreen: ), så krever dette litt krutt eller tennsatsen til ca 20 normaltennhetter.

Kula satt i bommene, men ikke mer enn nok til å slippe en spiker vi fant liggende ned i løpet 2-3 ganger så den løsnet. Det var merker etter bommene på kula, men ikke av karakter at den har gått inn i løpet. Rimelig sikker på at hylsa var tom for det var ikke antydning til smell. Nå lader jeg med kula veldig nærme bommene.

Link to comment
Share on other sites

Å du er helt sikker på at det ikke fantes krutt i??

Det er nettopp dette som selvsagt blir det store spørsmålet.

Tar vi utgangspunkt i eksemplet til fredrik hvor kula satt midt i løpet (regner med at han mener løpslengden :mrgreen: ), så krever dette litt krutt eller tennsatsen til ca 20 normaltennhetter.

 

Altså, jeg kan ikke FATTE noe annet enn at patronen min var helt tom for krutt. Etter dette skjedde sjekka jeg resterende patroner, og jeg fant da noen som var helt tomme for krutt. Så jeg gikk da ut ifra at den som stod fast i løpet også hadde lidd samme skjebne.

 

Jeg må nesten prøve dette selv i morgen. Kan lade en 35gr v-max og teste :)

Link to comment
Share on other sites

Man skal aldri si noe for sikkert... :roll:

 

Jeg ladet en gang i forrige århundre noen patroner for å tilsvare kammertrykket i en 8x58RD Rolling Block.

Det jeg glemte var å krympe hylsehalsen tilstrekkelig...

Resultatet var at tennhetten skjøv prosjektilet inn i riflingen uten å sette av kruttet.

 

Nå hylsa ble trukket ut av kammeret rant det krutt, men kula måtte dyttes ut med pussestokken.

Link to comment
Share on other sites

Har nå opplevd at en Scenar (husker ikke kulevekt kan ha vært 10,Xg) i 30-06 satt igjen i løpet da det ikke var krutt i patronen, hylsa ble dratt ut på vanlig vis og kula satt igjen, sisnevnte løsna etter et vennskapelig dytt med pussestokk.

Link to comment
Share on other sites

har mine hylser stående slik at lyset over lyser nedi hylsene, om det skulle være en som jeg har glemt, ser jeg det med en gang. Men har som sikkert 90% av dere andre her inne glemt EN gang å fylle en hylse. Men oppdaget det desverre rett etter at jeg hadde sluppet den sammen med 80 andre ferdigpressa. Så var bare fram med vekten å begynne å veie til jeg fant den som var lett :D

Link to comment
Share on other sites

Sønnen til en kollega på jobben skyter aktivt innen DFS, og da gutttjafsen fikk et klikk på et stevne så tok faren vare på patronen og viste den til meg. Det tok meg 2 sekunder å si at patronen var uten krutt :mrgreen:

 

Så stol ikke på fabrikkammo, lad sjøl og vær nøye!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...