Jump to content

Reklamasjon??


persik

Recommended Posts

Jeg er veldig frustrert etter nok en gang og ha mistet mye poeng under dagens jaktfelt skyting.

Saken er den at på rifla sitter det et tasco titan 3-12x52,som av selger ble skrytt opp i skyene da det blei kjøpt nytt for 1,5 år siden. Problemet er at ved justering for høyde og vind returnerer ikkje siktet til utg.punkt. det formelig "henger igjen"på kneppene. men etter 2-5 skudd kommer det tilbake på høyden,sideveis er det rene lotteriet hvor mange knepp og skudd det må til før vi tilbake til start.

I annonse teksten til dette siktet heter det bla.

"-Sikte i meget god kvalitet"

- "Livstidsgaranti"

samt "Titan fra Tasco er en ny generasjon 30 millimeter kikkertsikter med livstidsgaranti. Linsen er belagt med 5 lags multicoating, som gir kontrast og en utrolig skarphet. Siktet er produsert i et stykke uten skjøter for optimal styrke og 30 mm rør for maksimalt synsfelt."

 

Veiledende pris for herligheten er kr:5300,- og i min verden er dette såpass mye at det burde forventes mye bedre prestasjoner av siktet enn dette.

vi er fire mann som konkurerer og jakter ilag,alle med denne type sikte.Vi sliter alle sammen med det samme problem dog i varierende grad.'

Selger sier:" han har jaktet med likeens sikte i 15 år uten feilslag,men han har aldri hatt behov for og justere....bla bla-osv...,men viss vi skal ha et sikte som vi abolutt må stille og jævlas på burde vi ha valgt zeiss.......

 

Jeg synes dette ikkje holder mål for et sikte med "livstidsgaranti".

hva mener dere??

hvordan ville dere angrepet dette problemet?

Link to comment
Share on other sites

Sjølv min "kinadassrull" til nokre få hundrelappar er nøyaktig på kneppa, både i høgde og side. Det burde vera minstekrav til eit brukbart sikte at ein kan bruke stillskruane til det dei skal brukast til. At ein ikkje kan rekne med like god optikk i eit relativt rimeleg (om druge 5 lappar er rimeleg..) sikte er så sin sak, men det må da i det minste gå an å stille seg inn i blinken. Her bør du og jaktkameratane ha ei god sak. Om ikkje seljaren vil høyre på dykk kan de gå rett til importøren.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. jeg synes det er horribelt at de kan bruke slik en ordlyd i reklamen,samtidig som 4 av 4 kikkerter har disse problemene.vi har også vurdert "gummihammer-varianten",men ikkje f.. om det skal være nødvendig på en kikkert til over 5K.

Det verste er at den ene av de var inne hos Gressvig til kontroll for et par år siden og kom tilbake med beskjed om at den var like nøyaktig i mekanikken som en Zeiss fra øvre hylle...... Nok er nok .Er dette så ille at en med kjøpsloven i hånd kan kreve kjøpet hevet,eller de får levere varer som holder mål?

Link to comment
Share on other sites

Se forbrukerkjøpsloven.

 

Sånn for å være grei skal jeg oppsummere det i hva det bunner ut i rent praktisk:

 

- Selger kan reparere det to ganger (eller omlevere, altså gi et nytt)

 

Er det ikke istand etter dette, kan du heve kjøpet.

 

Søk opp relevant paragraf (jeg orker ikke), print ut og stak ut retning mot butikken og selgeren.

Er de vrange ringer du forbrukerombudet mens du står der, det tar 2-5 minutt å komme gjennom til en jurist.

 

Men ikke forvent topp service fra selgeren etterpå ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en slik av Midway Norge for noen år siden. Siktet virket bra til å begynne med, men plutseligt klarte eg ikke å justere det inn igjen. Når eg stilte på justeringen, så endret det ikke seg, ikke før eg hadde justert litt mer, da kom det plutseligt mye mer enn det skulle. Sendte siktet inn til midway som hadde en eller annen test person som selvsagt ikke fant noen feil. Fikk igjen siktet med de samme feilene. Når eg kontakta de igjen, fikk eg besjed om at siktet ikke var beregnet på 300 win mag som eg brukte. Dette er noe som ikke stod i annonsen, men uansett eg fikk ikke reparert dette dritt siktet.

 

Nei kjøp zeiss eller tilsvarende så er det mindre sjangs for slike problemer.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har ingen erfaring med Tasco, men uansett kikkert er det en god regel å ALLTID AVSLUTTE SIKTEJUSTERING PÅ SAMME INNGREP, for at ikke eventuell dødgang i justeringen skal ødelegge for deg.

 

Jeg avslutter f.eks alltid OPP ved endring av høydejustering - Det vil si at hvis jeg skal stille 5 knepp ned, så knepper jeg 6 knepp ned og 1 knepp OPP. Dermed eliminerer jeg den eventuelle slakken som er i justeringen. Er det mye slakk, må du kneppe lenger forbi før du knepper tilbake dit du skal (f.eks. 10 ned og 5 opp hvis du skal 5 ned). Det samme gjelder selvsagt for sidejustering - velg en side, og avslutt alltid sidejustering mot den.

Slik som du forklarer oppførselen på kikkerten, tror jeg denne teknikken kan løse problemet ditt.

 

Uansett hvilken prisklasse og kvalitet det er på kikkertsiktet er dette en god vane å ha.

 

Håper det ordner seg for deg på et vis :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen særlig erfaring med Tasco, men ser for meg at jeg hadde valgt ganske mange andre merker over denne i den prisklassen du her snakker om.

 

Det er litt sånn, Zeiss/Swaro/SuB/Leupold/Kahles/Meopta (joda, glemmer sikkert 1 eller to merker nå, Hensholdt, Nightforce osv... but you get my drift...) og "resten"... Det er såpass mange sikter i rimelige prisklasser blandt de merkene jeg nevner, at jeg neppe ville brydd meg om "resten".

 

Jeg husker jeg lå mitt første år å skulle skyte oppskytinga for storvilt... Hadde naturligvis gått for den rifla jeg ville ha, og kastet på en billig kikkert på toppen, HAWK tror jeg det var... Hadde skutt rundt 500 smell med rifla tenker jeg. Lå på prøva og klarte ikke å få inn treffene, ikke for alt i verden! Når jeg så ristet på rifla mellom skyting så snurret retikkelet rundt inne i rifla! - Da bestemte jeg meg for å aldri sette meg selv i den situasjonen igjen. Eneste kikkert jeg har i hus nå som ikke er fra et av merkene over er på den ene .222'en som har en Weaver-kikkert.

 

Jeg ville definitivt fått kjøpet hevet og gått for en Leupold, evt en av billigmodellene til Zeiss. Kanskje er det ikke Zeiss optisk, men mekanisk har jeg i alle fall god erfaring med de.

 

Lykke til! Og fortell oss gjerne om resultatet. :)

Link to comment
Share on other sites

5300 for et Tasco sikte?? Du syke satan så jeg hadde peppra han selgeren der!!

 

Teknikken som SteyrScout nevner funker veldig bra på kikkerter med backlash/vendefeil,

men hadde jeg vert deg hadde jeg gjort alt i min makt for å levert tilbake siktene.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har ingen erfaring med Tasco, men uansett kikkert er det en god regel å ALLTID AVSLUTTE SIKTEJUSTERING PÅ SAMME INNGREP, for at ikke eventuell dødgang i justeringen skal ødelegge for deg.

 

Jeg avslutter f.eks alltid OPP ved endring av høydejustering - Det vil si at hvis jeg skal stille 5 knepp ned, så knepper jeg 6 knepp ned og 1 knepp OPP. Dermed eliminerer jeg den eventuelle slakken som er i justeringen. Er det mye slakk, må du kneppe lenger forbi før du knepper tilbake dit du skal (f.eks. 10 ned og 5 opp hvis du skal 5 ned). Det samme gjelder selvsagt for sidejustering - velg en side, og avslutt alltid sidejustering mot den.

Slik som du forklarer oppførselen på kikkerten, tror jeg denne teknikken kan løse problemet ditt.

 

Uansett hvilken prisklasse og kvalitet det er på kikkertsiktet er dette en god vane å ha.

 

Håper det ordner seg for deg på et vis :)

 

Jeg har lest om dette "fix" en par ganger, såvit jeg skönner gir det samme funktion som at slå på justeringstornet. Jeg mener fortsatt at kikkerten er defekt hvis dette er nödvendig.

Jeg er enig at det måske löser problemet men en mekaniskt solid kikkert må fungere utan dette "fix".

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

Jeg forklarte han at jeg aldri vil godta et slikt idiotsvar,dvs at viss han typen som sitter og vurderer siktene finner mitt i orden bør han snarest søke ny jobb for da er han komplett udugelig eller blind. Da øste selger seg veldig opp og genierklærte denne Tor S som visstnok jobber hos gressvig og er godkj.reperatør av alt av finere optikk.Han kunne gi meg hans tlf.nr. slik at eg kunne forklare han dette selv))))) Jeg sa at det kunne han ta seg f. på at eg vil viss han friskmelder denne kikkerten. Satser på og få levert den inn ila. morgendagen før eg reiser offshore.....

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har ingen erfaring med Tasco, men uansett kikkert er det en god regel å ALLTID AVSLUTTE SIKTEJUSTERING PÅ SAMME INNGREP, for at ikke eventuell dødgang i justeringen skal ødelegge for deg.

 

Jeg har lest om dette "fix" en par ganger, såvit jeg skönner gir det samme funktion som at slå på justeringstornet. Jeg mener fortsatt at kikkerten er defekt hvis dette er nödvendig.

Jeg er enig at det måske löser problemet men en mekaniskt solid kikkert må fungere utan dette "fix".

 

Gerry Atric

 

Nja, jeg er ikke helt enig med deg Gerry Atric - Dette er ikke en "fix" men en forhåndsregel. Slark vil til slutt oppstå som følge av mekanisk slitasje - selv de dyreste og beste biler er utsatt for slitasje, så hvorfor ikke de dyreste og beste kikkerter?

 

Å slå på tårnet vil kanskje gi den samme virkningen, kanskje ikke. Problemet er at det vet du ikke før du skyter. Å avslutte siktejustering på samme inngrep har to fordeler:

* Du kan stryke gummiklubba fra lista over jaktutrustning.

* Du oppnår repeterbare siktejusteringer.

 

For meg er dette like selvfølgelig som å prøveskyte børsa etter at kikkerten har vært av - selv om jeg aldri har opplevd at noe har flyttet seg.

 

SteyrScout

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo alle tjuvtriks, prisen og merke helt irrelevant for denne reklamasjonsaken.

 

Selgeren kan ikke stå i ettertid å si at problemet med tasco kikkerten, er egentlig at du skulle valgt zeiss. Selgeren har et produktansvar. Hvis han ønsker å selge tasco optikk som ikke tåler å bli stilt på, så bør han fjerne det fra hyllene sine, eller opplyse om eventuelle feil og mangler på optiken.

 

Dette er en reklmasjonssak så lenge problemet ditt ikke ble opplyst om på forhånd. Forbrukerkjøpsloven finner du ved å søke på google.

Link to comment
Share on other sites

Steyrscout,

 

Leupold har reparert 2 kikkerter til kameraten som slarket i justering. Uansett hvis kneppe-metoden fungerer så ska det ikke trenges på en 1,5 år gammel kikkert som Persik´s Tasco.

 

Jeg har Hensoldt, Pecar, SuB, Helia og en gjeng amerikanske og japanske kikkerter Weaver, Bushnell, Burris, Leupold, Trijicon med alder mellom 10 - 50 år, hvis en av disse ikke svarer på justering åker den ut.

Leupolden (den eneste med garanti igen) får da en tur til USA :wink:

 

Jeg er helt enig i at kontrollere inskjuting hvergang kikkert er av uansett montage.

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville bare nevne metoden fordi jeg vet at det hjelper hvis man har en slarkete justering.

 

På tross av at jeg har Zeiss, Leupold og Nightforce, og bruker en Hensholdt innimellom - gjør jeg alltid dette ved siktejustering. På grunn av at jeg mener det eliminerer en feilkilde.

 

Jeg skal ikke dra diskusjonene noe videre Gerry, det sporer jo etter hvert veldig av fra det trådstarter spør om. Og jeg tror vi begge har bestemt oss :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da har ekspertene uttalt seg, og kikkerten ble kassert pga skevhet i noe linse erectus-system..... mitt tilgodehavende blir trukket ifra på erstatteren ,en Meopta meostar 4-12x40 med tysk#4 .= happy ending :)

 

tusen takk for alle gode råd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...