Jump to content

Allround 9mm (bane, felt og praktisk)


JonAre

Recommended Posts

Hei!

 

Søknad for første pistol er nå under behandling, og jeg klør meg i hodet over hva jeg burde velge av 9mm. Bane- og feltskyting som står først på programmet, men praktisk skyting ser også morsomt ut. Jeg har fiklet litt på noen av SA-modellene til Tanfoglio, og liker godt avtrekkene, og at de har gode muligheter til å justere bl.a. avtrekksstopp. Til sammenligning syns jeg de få DA-avtrekkene jeg har prøvd (Tanfoglio Combat på bane, og tørravtrekk med Stock II, Limited PRO og CZ 85) har vært noe slafsete med unødvendig lang vandring i SA-modus. Jeg har likevel til gode å se om jeg faktisk skyter bedre med en SA enn en DA-modell, eller å prøve DA-modell justert av børsemaker eller med modifikasjoner.

 

Spørsmålet blir: Kan man få i pose og sekk? Får man en pistol som er god til baneskyting, felt (og da er vel militærfelt det man bør sikte på med en 9mm?), og praktisk production-klasse?

 

CZ 75 SP-01 Shadow og Tanfoglio Limited PRO står på lista, med eller uten justering eller lovlige modifikasjoner, men tar gjerne i mot andre tips i sub-10-11-tusenkronersklassen. Eller brukttilbud :)

 

-Jon Are

Link to comment
Share on other sites

Det korte svaret er vel at man bør glemme 9 mm til bane. Kjøp et våpen som du liker, og som egner seg til felt og praktisk. Skyt for all del baneprogrammer med den for moro skyld, men ikke forvent gode resultater. Og velg våpen ut fra felt/praktisk-kriterier.

 

Husk at det koster ikke noe ekstra å legge ved en søknad på en banepistol i .32 med det samme. Og ikke minst: Søk på en pistol i .22 også (billig og enkelt å skyte med, og tillatt på alle baner). Du kan godt få tilstrekkelig med penger og lyst i løpet av de neste 12 månedene til å handle våpen som er egnet for baneskyting, og da er det veldig kjekt å ha kjøpetillatelsene liggende klare i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Det er definitivt felt og praktisk som virker som de mest interessante konkurranseformene, så man kan sikkert stryke baneskyting som punktkrav for 9mm'eren. Er det kaliberet/grad av rekyl som er "diskvalifiserende", eller er det presisjonen?

 

Så, får man en 9mm som er godt egnet både til praktisk production og (militær)felt?

 

Jeg har ellers søkt om .22, men ikke .32.

Link to comment
Share on other sites

SP01 er en fin pistol til det meste.

 

limited pro lages ikke lenger, men stock II og III er arvtagerne til denne og meget gode våpen.

 

går du noen prisklasser opp har pardini kommet med en pang som er laget for praktisk skyting.

 

eventuelt SPHINX har mye bra også

 

allrounderen er vel en glock 19. fungerer til felt,(spesialfelt med moddet magasin hvis jeg ikke tar feil), praktisk production, og sivilpistol kl 2.

 

har både Shadowen og StockII. Stock II er det som blir med meg på banen hver gang :winke1: men den koster det dobbelte av en shadow

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er intet problem med den Pardinien jeg nevner. Derfor er den helt ok i VM-grov der du skyter et og et skudd med betydelig mellomrom både i presisjon og duell.

 

I hurtig grov har jeg, og sannsynligvis mange andre, problemer med å komme like raskt tilbake til korrekt siktebilde - særlig på 6-sekunderen.

 

Hurtig militær, der en skyter tohånds, er imidlertid like lett som enhånds med .32.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er "helt OK" er en subjektiv vurdering. Som gjerne tar utgangspunkt i ting som ambisjons- og ferdighetsnivå, økonomiske begrensninger osv. MEN jeg er ikke i tvil om at en god matchpistol eller -revolver i .32 S&W Long vil være et bedre våpen til grovpistolprogrammet enn en Pardini i 9mm. Men dersom man vurderer det dithen at man ikke trenger den ekstra fordelen det gir å bruke et mere egnet våpen, da (og bare da) vil Pardinien være "helt OK".

 

Etter min mening blir det nesten det samme som å skyte fripistol med en vanlig standardpistol. Jeg har gjort det, og tatt premie på NM. Men sammenlignet med det å skyte med et egnet våpen, så gir du deg sjøl et merkbart handikap.

Link to comment
Share on other sites

@domino

Jeg synes ditt slagord er så bra! Derfor sier jeg til en nybegynner at det er fult mulig (ok) å starte baneskyting i VM-grov med en Pardini 9mm. Det blir ikke et topp resultat. Kanskje 15 poeng under det du vil få med et matchvåpen i .32. Dog er det ingen grunn til å utsette baneskytingen til en har matchvåpenet i hus. Vi må fremme den tanken at baneskyting er moro, og at en ikke må utsette debuten til en har det optimale våpenet.

Vi har plass til langt flere på banene. Ikke bare de som skyter med de beste våpen og skyter over 565.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

har skutt litt med USP i 9mm.

 

Til felt er den brukanes med noen justerbare sikter på (USP custom sport)

 

Dobbelt skudd til praktisk er den håpløs. er veldig lett og høy kjernelinje så føles som en evighet før retur til nytt siktebilde.(har ikke all verden av tid i praktisk)

 

til koseskyting/ tjenestepistol i sandfylte land har jeg ingen innvendinger mot den, er jo det den er laget for :smile:

 

Men om du skyter godt med den så er det bare å kjøre på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare holdt i en, men som Klatrechris sier så virket den kjempehøy. Den sto på lista mi, men jeg endte som nevnt opp med en Shadow. Har bare 300 skudd gjennom den på bane, men jeg er godt fornøyd med valget. Det eneste jeg har å utsette på den så langt, er at sleideutløseren er i lengste laget, slik at jeg såvidt er borti den med høyre tommelfinger. Dermed lukker sleiden seg som regel på det siste skuddet også, men CZ selger heldigvis korte varianter også.

Link to comment
Share on other sites

omtrent som en glock da. som i lett og tjenestepistol i sandkassa.

 

tenker da at dette ikke er en pistol for meg, ser for meg en brukt 22. og en brukt 9mm, med et begrenset budsjett.

 

22 tenker jeg blir noe ala Walter gsp, unique des 69, med anatomisk skjefte, her ligger de brukt på fra 3300 og opp. Lander jeg på 3300 så gir det meg mer handlerom ang 9mm, da kan jeg kanskje strekke meg til 5500, men kommer det en shadow til den prisen så ligger den ikke lenge....

 

har sett at det ligger ute noen taurus pt99, div 1911 i 9 mm, som er rimelige, er det greie våpen? til felt/praktisk/militær? Da kan jeg kanskje kjøpe en dyrere 22.

Link to comment
Share on other sites

Glock er flere klasser opp skytemessig syns jeg selv i forhold til USP. lavere kjernelinje og uslitelig.

 

Har sett glock som har gått opptil 40k uten problemer. noe rammesprekker på noen rundt 30k men veldig mye pistol for pengene.

 

Skal du i 5000 kr klassen for en 9mm så er vel glock det mest prisgunstige. se etter en gen3. men fra tid til annen dukker det opp CZer og andre i den prisklassen.

 

Eventuelt se etter tilbud hos Winge Våpen på M&P9. samme rot som glock. med ett bedre avtrekk ut av boksen:) mener å ha hørt dem skal komme med en pakkepris på pistol 3 magasin+ hylster til 4990 mot høsten. sjekk med Rino.

 

fraråder taurus sine kloner.

 

 

har en Ruger buckmark 22lr til salgs på kammeret hvis det er av interesse. (kan kjøpes anatomisk grep til)

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte 5000 for min Shadow med praktisk rigg, så man må ikke blakke seg for å få en slik i hus. Den er såpass rimelig ny, at bruktprisen må bli passe edruelig selv om de er ettertraktet. At de er populære, vil jo også bety at man etterhvert vil se mange på bruktmarkedet. Det ligger en SP01 Tactical på finn til 5000, og denne skal vel være ganske lik Shadowen.

Link to comment
Share on other sites

ca 4 måneder igjen til jeg kjøper min første pistol! Det blir en Benelli MP 90 S World Cup .22LR

 

Gleder meg! :-D

 

Husk å handle inn en haug med reservedeler samtidig :!:

 

Minst et par tre tennstempler og like mange utdragere med tilbehør :wink:

 

Men det skal den ha, god å skyte med :D

Link to comment
Share on other sites

syns M&P er helt grei. ikke verre eller bedre enn glock. mye bedre enn USP.

 

JG??? rosa?

 

fordommer mot farger?

 

forsto det slik at denne kommer med 5 skjefteplater der 3 er svarte, og 2 rosa er de minste, da kan min datter også kanskje få et brukbart grep.

 

shadow vs tactical, vet jeg så på det og mener det er noe tyngre avtrekk på tactical, sikring?, mulig at det er forskjell på siktene, husker egentlig ikke.

 

godt poeng med at shadow er populær og at bruktmarkedet kan bli mettet, men det skjer vel ikke på en stund.

 

er det noe sesong for når pistoler kommer på bruktmarkedet, feks, feltpistoler kommer på markedet om vinteren?

 

Jeg venter heller til godbiten kommer enn å "hastekjøpe" en pistol jeg egentlig ikke vil ha, tror ikke det blir like gøy å skyte når man irriterer seg hver gang på banen.

Link to comment
Share on other sites

Tactical har iallefall andre sikter, tennstempelsikring og decocking lever istedet for manuell sikring. Jeg vet ikke hva dette vil si i praksis for avtrekket, men om man har begge for hånden er det vel ikke mange grunner for å velge Tactical framfor Shadow som sports- og konkurransevåpen.

 

http://www.czub.cz/en/catalog/79-pistol ... TICAL.aspx" target="_blank

http://www.czub.cz/en/catalog/79-pistol ... HADOW.aspx" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

SP01 Tactical har nattsikter, tennstempelsikring og nedspenner. skøyt production med den forrige sesong.

 

avtrekket er ikke like bra som shadow p.g.a tennstempelsikringa. med veldig bra avtrekk kan det fortsatt kalles. men jeg valgte tactical da jeg var fersk skytter og ikke fortrolig med droppe hanen. (smalt første gang jeg prøvde :roll: )

Link to comment
Share on other sites

er såpass fersk at jeg ikke kan noe om dette med tennstempelsikring og nedspenning av hane, samt lett og hurtig tilgang til sikring. Når er dette relevant?

er det kun i praktisk? av/på sikrer man der når man flytter seg? og er da tennstempelsikring godkjent der? i hvilke klasser er nedspenning av hane relevant?

 

Har egentlig aldri forstått dette med spenning av hane annet enn å unngå DA på første skudd og dermed økt presisjon og kortere tid til kula forlater løpet etter at hjernen har sagt at skuddet skal gå? men da er det vel oppe der på resultatlistene eller i yrkessammenheng vi snakker?

 

Er nok mer fortrolig med AG3 og HK416 :-)

 

Hvis jeg kan komme hurtig tilbake på målet med en brukt taurus til 3000,- hvorfor skal jeg kjøpe et våpen til 7000,-. Jeg vil sikkert skyte like godt med begge våpen en god stund, tror ikke egenspredningen på våpnene/fabrikk ammo er det som gjør at jeg bommer.

 

Føler at jeg får mye nyttig i denne diskusjonen her.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor frarådes Taurus?

 

Taurus er ikke kjent som kvalitetsvåpen. ligger selv på ca 16-18k i året i praktisk og det blir mye delebytter i løpet av sesongen.

skal du skyte praktisk på sikt anbefaler jeg å ha noe som tåler belastningen over tid og du slepper å bruke mye tid på ett våpen som ikke det flyter over av reservedeler til. skal du skyte bare for kos og felt så er det ikke noe i veien med å å kjøpe en Tarus mener jeg.

 

 

er såpass fersk at jeg ikke kan noe om dette med tennstempelsikring og nedspenning av hane, samt lett og hurtig tilgang til sikring. Når er dette relevant?

er det kun i praktisk? av/på sikrer man der når man flytter seg? og er da tennstempelsikring godkjent der? i hvilke klasser er nedspenning av hane relevant?

 

nedspenning av hane skal benyttes i Production der første skudd skal være dobbel action. det er ett litt hardere førsteskudd og etter det skyter du singel action.

det kan kalles ett "sikkerhetsavtrekk"

 

tennstempelsikring er at avtrekket må tas for at skuddet skal gå av. det går ikke av hvis du mister pistolen i bakken for eksempel. det er ikke påkrevd å ha dette. men de fleste pistoler i Production har dette da det er en "tjenestepistol" klasse.

 

 

 

hvis du for eksempel kjøper en 19/2011 som kun har DA skyter du enkelt i standard klassen.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt må man spenne ned hanen nettopp i production-klassen, der Tactical og Shadow stiller. På en Shadow må det gjøres med å gjøre avtrekk mens man manuelt fører hammeren kontrollert ned med den andre hånden. På ingen måte den ideelle måten å gjøre det på, men jeg mener det er uproblematisk på bane så lenge man tørrtrener litt først. Dette er den beste teknikken jeg har funnet: 1) Pek i sikker retning! 2) Ta tak i hammeren mellom tommel og pekefinger på svak hånd og før den litt bakover. Da er det du og bare du som holder den. 3) Hold avtrekkeren inne. 4) Før hammeren forsiktig helt fram. 5) Slipp avtrekker.

 

Det at man fører hammeren litt bakover i steg 2, gjør at man ikke risikerer at den glipper og faller rett ned fordi den var glattere enn man trodde.

 

Manuell sikring mens man forflytter seg er vel anbefalt, men ikke påbudt så vidt jeg har forstått. Jeg tar kurs til helgen, så jeg er ingen ekspert på området. Shadow er vel langt på vei en skreddersydd versjon av SP01 for IPSC Production, så til sivil bruk her på berget burde den på papiret være ideell.

Link to comment
Share on other sites

Manuell sikring mens man forflytter seg er vel anbefalt, men ikke påbudt så vidt jeg har forstått. Jeg tar kurs til helgen, så jeg er ingen ekspert på området. Shadow er vel langt på vei en skreddersydd versjon av SP01 for IPSC Production, så til sivil bruk her på berget burde den på papiret være ideell.

 

har aldri hørt at det er anbefalt på noen som helst tidspunkt. finger av avtrekker og peke i sikker retning er reglen når du beveger deg.

 

manuell sikring benyttes i Standard og Open ved start.

Link to comment
Share on other sites

8.5.1. Except when the competitor is actually aiming or shooting at targets, all

movement must be accomplished with the fingers visibly outside the

trigger guard and the safety should be engaged. The firearm must be

pointed in a safe direction. (...)

Link to comment
Share on other sites

takker for svar crimpechris,

våpen med tennstempelsikring har vel da et tyngre/lengre avtrekk enn de som ikke har denne sikringen?

 

påstander:

Glock brukes endel i praktisk, hovedsakelig pga av driftssikkerhet, lav pris og ikke pga skyteegenskapene.

Shadow er foretrukket pga både driftsikkerhet og skyteegensaker, noe høyere pris enn Glock, tyngre våpen.

HK usp er lett,vanskelig å skyte hurtig med, drfitssikker (antar det)lav pris

Smith&Wesson m&p samme egenskaper som glock ca.

 

ting peker jo i en retning: har du penger gå for shadow,

 

men hva med 1911 pistoler i 9mm? er de uslitelige, funksjonsfriske våpen med god treffsikkerhet?

 

 

 

takker alle for god objektiv input.

Link to comment
Share on other sites

8.5.1. Except when the competitor is actually aiming or shooting at targets, all

movement must be accomplished with the fingers visibly outside the

trigger guard and the safety should be engaged. The firearm must be

pointed in a safe direction. (...)

 

must og should, skal og bør?

 

her kan man ikke ha fingeren på avtrekker og sikring på, men fingeren skal være ute av bøylen og sikringen bør være på, altså anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

ting peker jo i en retning: har du penger gå for shadow

Shadow er populær, og det er gode grunner til det. Men den viktigste anbefalingen er vel som med alle andre dingsevalg: Prøv selv! Individuell ergonomi og personlig smak er det bare du som kan avgjøre.

Link to comment
Share on other sites

 

men hva med 1911 pistoler i 9mm? er de uslitelige, funksjonsfriske våpen med god treffsikkerhet? .

 

Man kan ikke stille i production med single action våpen, så med en single action 1911 havner man i Stanard klassen og der er ikke 9mm noe gunstig. Der er det .40 sw som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

ca 4 måneder igjen til jeg kjøper min første pistol! Det blir en Benelli MP 90 S World Cup .22LR

 

Gleder meg! :-D

 

Husk å handle inn en haug med reservedeler samtidig :!:

 

Minst et par tre tennstempler og like mange utdragere med tilbehør :wink:

 

Men det skal den ha, god å skyte med :D

 

Det er den konkuranse-pistolen jeg har prøvd mest for å si det sånn. Det er vel egentlig eneste grunnen til at

jeg har bestemt meg for den :smile: Men om dere har andre anbefalinger så er jeg lutter øre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Importøren gir fem års garanti på pistolene.

 

Er ikke garanti på tennstempler i alle fall, Kanskje du får det første .

 

Det lå i kufferten fra fabrikken, men importøren tar disse ut når di kommer til Norge.

Fint å ha noe å gi vekk "på garantien" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...