Jump to content

Moment Sauer 202 Classic


zico

Recommended Posts

Trenger litt hjelp med min nyervervelse. Håper noen kan hjelpe meg.

 

I "boka" står det at skruene, 203 og 203A for løpet, anbefales trukket til med 7Nm. Bruker dere alle dette momentet, eller har dere funnet et moment som gir bedre samling?

 

Det står ikke noe om hvor "hardt" jeg skal trekke forskjeftet til. Bruker dere moment her, og kan dere eventuelt dele dette med meg?

 

Enn moment på kolben?

 

Var på skytebanen før helga og fikk meg en overraskelse. 4. skudd begynte å dra ut. Skjøt 3 5-skudds serier, men det var så vidt jeg holdt meg innen 7'er til slutt. Roa ned ca 15 min og prøvde på nytt. De 3 første satt nesten hull i hull, og så begynte det på nytt å spre.

Jeg løssa da på skruene, som satt "godt". (Har ikke momentnøkkel nå) Var litt mer forsiktig med å "teite til" skruene, og fikk etter dette ei bra samling på 10 skudd. Ca på en 5-kroning med Sellier & Bellot.

Momentnøkkel er bestilt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Dette gjelder alle Sauer-våpen og moment. Dersom dere ikke har momentnøkkel brukes våpenets egenvekt som moment på skruene.

 

Hold nøkkelen i bolten og balanser våpenet på nøkkelen, slik at våpenet selv strammer skruene til de ikke skrus lenger. Dette er et jungeltriks som har holdt for min og alle andre sine Sauere i alle de årene jeg har drevet med aktiv skyting (og jeg er da følgelig kresen på samlingene).

 

mvh

Prinsen :)

Link to comment
Share on other sites

Det man må passe på er at man ikke drar til for hardt

@ tor27 det å bruke våpnet som egenvekt for å skru til skruene fungerer, men man må passe på lengden på nøkkelen, for hvis man bruker forskjellig lengde der hver gang blir det forskjellig moment. Du får heller ikke riktig moment hvis du bruker org nøkkelen, den er alt for kort. men det er bedre at skruene blir skrudd for løst enn for hardt til.

 

 

Kjøp en momentnøkkel hvis du skal være helt sikker, det hadde jeg gjort

Link to comment
Share on other sites

Har en 202 på 3 året nå og har egentlig det samme problemet som nevnt her.Har ikke brukt momentnøkkel , men skal det være nødvendig?Har også opplevd at forskjeftet har lagt seg på,ikke bra.Dette var det en som nevnte at når våpenet har vært vått så trekker/sveller treverket og deretter krymper når det blir tørt,derfor trekkes forskjeftet lengre inn og dermed legger seg på.Stokken jeg har blitt mettet med olje og trodde det skulle holde eller er veggene i forkjeftet på 202 rett og slett for tynne?Har kjøpt våpenet for å bruke det røft og ikke til pynt og er faktisk litt skuffet.

Link to comment
Share on other sites

Mitt forskjefte har ligget inntil løpet i tid og utide en stund nå.

Har aldri opplevd treffpunkt forandring.

 

MEN jeg sendte likevel forskjefte til Magne Landrø AS og fikk det tilbake for 14 dager siden. De tar av litt i bakkant slik at når du drar til så vil skjefte stå rett på. Har også derfor bestilt meg moment nøkkel så jeg drar til likt hver gang.

 

Her er forskjellige vedlikeholdstips for sauer 2ooSTR. Bl.a. testing av moment:

 

http://www.dfs.no/Skytterlagssider/Vaagakallen/Skyteteknisk/Vapen/filestore/Skytterlag/Vaagakallen/Skyteteknisk/Sauer_vedlikehold_Hans_Kr_Wear.pdf

 

http://www.boskyttarlag.no/sauer2.htm - se tegningen her.

 

 

Har en 202 på 3 året nå og har egentlig det samme problemet som nevnt her.Har ikke brukt momentnøkkel , men skal det være nødvendig?Har også opplevd at forskjeftet har lagt seg på,ikke bra.Dette var det en som nevnte at når våpenet har vært vått så trekker/sveller treverket og deretter krymper når det blir tørt,derfor trekkes forskjeftet lengre inn og dermed legger seg på.Stokken jeg har blitt mettet med olje og trodde det skulle holde eller er veggene i forkjeftet på 202 rett og slett for tynne?Har kjøpt våpenet for å bruke det røft og ikke til pynt og er faktisk litt skuffet.
Link to comment
Share on other sites

Har en 202 på 3 året nå og har egentlig det samme problemet som nevnt her.Har ikke brukt momentnøkkel , men skal det være nødvendig?Har også opplevd at forskjeftet har lagt seg på,ikke bra.Dette var det en som nevnte at når våpenet har vært vått så trekker/sveller treverket og deretter krymper når det blir tørt,derfor trekkes forskjeftet lengre inn og dermed legger seg på.Stokken jeg har blitt mettet med olje og trodde det skulle holde eller er veggene i forkjeftet på 202 rett og slett for tynne?Har kjøpt våpenet for å bruke det røft og ikke til pynt og er faktisk litt skuffet.

 

Er det flere som har gjort seg opp erfaringer rundt dette? Kan jo ikke være sånn at det kun er synt-skjefte som er brukbart. Er førstereisgutt med Sauer så dette er jeg spent på....... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei alle Sauer eiere!

 

Har selv en Sauer 202 Classic med plastskjefte i .270 win og er kjempefornøyd.

 

Har alltid, og fra første skudd hatt kjempepresisjon gj.snitt på ca. 15-17 mm/100m.(noen også på 10-12mm)

 

Den liker Barnes TSX 130grs. kuler best, men Hornady SST 140grs. er også ok.

 

Så til fakta, om skruer, moment og skjefteproblematikk.

 

Jeg selv, vurderte i lang tid hvilket skjefte jeg skulle velge, det er jo vakkert med et fint treskjefte men ikke særlig paktisk, under jakt på hjort på Nordmøre med mye regn og røft terreng. Derfor falt valget på plast, og har ikke angret en dag på det valget.

 

Sauer 202 er et meget godt jaktvåpen, men min mening om forskjeftet i tre, er at dette ikke er konstruert på riktig måte. Dette gir seg utslag i, sjefter som ligger an mot løpet.

 

De skjeftene som ikke er laget av kjerneved har muligens de største problemene. Disse finnes naturlig nok mest hos Classic versjonen, og ikke så mye i Eleganse og dyrere modeller med treskjefte.

 

Der ligger det en utfordring til Sauer, i å utvikle et nytt skjefte som ikke har dette problemet.

Det er muligens derfor Sauer har oppdatert sin Classic versjon fra 2009.

 

Mitt plastskjefte ligger absolutt i ro hele tiden og løpet er sentrert i løpskanalen om våpnet er skutt varmt, ei heller er det påvirkelig av temp.svingninger.

 

Innfesting av løp i låskassen er godt beskrevet i brukermanualen, jeg synes det er nødvendig med momentnøkkel for å få et riktig resultat, og "ro i sjelen", for at våpenet er riktig sammensatt.

 

Noen her på forumet, har beskrevet rekkefølgen på skruene når løpet festes, men det innlegget finner jeg ikke.

 

Jeg bruker følgende prosedyre på løpsskruene.

 

Fremre og bakre vekselvis, men under 7nm til løpet sitter.

Så bruker jeg momentnøkkel først på fremre, så bakerste- 7nm

Tilslutt trekker jeg til midterste med moment på litt under 7nm- ca 6,5nm.

+ gjengesikring på alle skruene (Loctite)

 

Dette fungerer greit på mitt våpen.

 

Husk, ingen olje på anleggsflatene mellom løp/ låskasse.

Dette bør sjekkes en gang i løpet av jaktsesongen, da det under puss kan sive inn litt olje.

 

Skruene for bakskjeftet og forskjeftet skrur jeg til med "finger-feeling", her er det sikkert mange ulike moment ute å går, alt etter krefter, men bruk ikke makt det er unødvendig.

 

Hvor stort problemet med forskjeftet mot løpet er, har jeg ingen erfaring med, så der kan jeg ikke uttale meg.

 

For fremtidige Sauer eiere vil jeg varmt anbefale plastskjefte, disse fungerer hele tiden og er meget robuste, men muligens ikke så vakre.

 

"Noen liker datteren, og noen liker moren.......?"

 

Jeg skal i løpet av våren,få laget regulerbar kinnforhøyer hos Tyristubben, og da blir våpenet fullkomment som jaktvåpen.

 

 

 

 

Skitt jakt til alle !!

 

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

@ zico. Hørtes mistenkelig ut som at forskjeftet ligger inntil løpet, og skruen er for hardt dratt til, så når løpet blir varmt utvider det seg, og dermed spredning. Hadde vertfall det problemet på min 202, men da pusset jeg bort litt i bakkant av forskjeftet til løpet var sentrert og det ble klaring mellom løp og stokk. 8)

Man har f.eks ikke samme problemet med moment på 200str og div 202 i-og-med at 202 stokkene er to-delt og man får ikke det "spennet" i en 202 stokk, så strammer du til at kolben og forskjeftet kommer mot låskassa og litt til, holder det i masservis, vertfall på min, og den har mann skutt aktivt med på nm'er og stevner land og strand rundt ca 10000 skudd, og har aldri vært problemer etter jeg fikk pusset bakkanten litt. :)

 

 

@ plumbo #1. Lengden på "kraftarmen blir da våpenet, ikke verktøyet du holder igjenn med, så om du har en umbrako på 2cm eller 2meter, har ingenting og si, blir bare tyngre og holde igjenn med umbrako på 2cm. :)

 

Edit skriveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Absolutt gyldig grunn! Er selv i forskerfasen på moment på 202`n. Foreløpig ikke funnet noen åpenbar grunn til å bruke momentnøkkel bare man trekker til jevnt på alle 3 skruer. Er mer spent på om forskjeftet vil slå seg mye når nordlandsværet setter inn..... :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var det da. :lol: Momentet på løpsskruene anbefaler de samme som på 200str, men det er også fra våpen til våpen. Men det man skal/burde være mest obs på er som sakt tidligere i tråden olje mellom løp/låskasse.

Det er så individuellt fra våpen til våpen når det gjelder både moment og samme med ammo/ladning. Er ingen fasit. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...