Jump to content

mulig å fjærne riper i linser?


stardust

Recommended Posts

har en steiner 8x30 hunting som er noen år. etter div tørk av frontlinsene i regn,snø,etc med "uegnede kluter" så er det følgelig blitt litt fine småriper der. merker ikke noe til dette under bruk men har noen erf med mulige polerings midler for å fjærne disse? event vil da disse coatingene bli helt ødelagt?

Link to comment
Share on other sites

Uten å være noen ekspert på området.. så vil jeg anta det beste vil være å ikke påføre noe lurium i det hele tatt.

 

Jeg pusler litt med fotografering, klarte å få en dyp ripe i ett UV filter. Dersom jeg tar bilde via dette filteret kontra ett uten ripe, så er det for meg klin umulig å oppdage noen forskjell. Derimot merker jeg lett forskjell om linsen er skitten..

Altså, vil tro total lysgjennomtrenging er viktigere enn liten lokal skade. Å påføre ett eller annet lurium vil jeg tro kan gå på bekostning av det første?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med litt flaks vil riper i objektivet hovedsakelig stanse litt lys uten å gi nevneverdige brytningsfeil. På fotoapparater blir det nesten som å ha ørlite grann mindre blenderåpning. Så lenge mesteparten av linsa er uskadd går det som oftest bra, men i motlys kan ripen noen ganger gi litt forstyrrelser.

 

Polering derimot vil nødvendigvis medføre endringer i hele linsas overflate og kan gi brytningsfeil med uskarpt bilde som resultat.

 

Jeg har forøvrig sett utrolig skarpe bilder tatt med et eldgammelt kamera hvor det var små luftbobler inne i glasset.

Link to comment
Share on other sites

da blir det ikke prøvd med no hokuspokus ting på kikkerten min. merker jo ikke noe til det likevel. hadde jeg hatt en kikkert i toppklassen hadde jeg nok vurdert å bytte ytre linsene.foresten rart med den gamle russeren til 500 kr som jeg alltid har likt bedre enn steineren selvom steineren var ny dengangen. men måtte ha en kikkert som var vanntett sådaså....

takker for alle råd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Finnes det noe lurium som kan brukes??

Hadde vert artig å prøvd en gang.

Jeg har en tysker nå som jeg vil/skal prøve dette på..

Hvis det ikke blir bra kaster jeg kikkerten, blir det bedre beholder jeg den.

Men hvis en ikke prøver så vet en jo ikke hva resultatet blir..

kom gjerne med forslag til spile metoder og middel..

Link to comment
Share on other sites

Polere med fingertuppen. Coating vil selvsagt ryke momentant..
Et råd ikke gjør det. Da er sikte helt ruinert, Selg det heller som det er til noen som ikke er så kravstore og kjøp et nytt. Og begge får noe som fungerer meget bra. og ikke se hardt på Zeiss'ene og Swaro'ne mine for da blir det dask på pungen med kald øse! :lol:
Link to comment
Share on other sites

Du vil kun gjøre ting verre. Eneste alternativ er nok innsending og linse bytte, om produsenten har slik service da.

 

Stiller meg bak 350RM på denne. Poleringen som blir utført på linse-elementer på fabrikk er så ekstrem fin og nøye at all privat-polering vil gjøre saken værre.

 

Men står det mellom å kaste den og teste, så hadde det vært artig å få se om teorien er tilnærmet lik fakta :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er en gammel tysk kikkert, fabrikken finnes ikke lengere, så insending er uaktuelt. linsa (øyesiden) var så matt at den kan ikke brukes.

 

Så hvis jeg får den opp å gå injen så kan jeg bruke den, hvis ikke blir det søppel..

Det er en kikkert med fast forstørrelse, så jeg vet ikke om det har noe å si..

 

Men etter en runde med autosol så ser det MYE bedre ut..

Men må nok ha mange runder til..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...