Jump to content

Hvordan grille elgsteik?


korporal

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan man griller elgsteik med bra resultat? Steik i ovn har jeg kontroll på, men har aldri prøvd meg på grillen før. Har fått med meg at den skal grilles på høy varme en liten stund for å få stekeskorpe og deretter grilles på indirekte varme under lokk (pensles underveis). Kom gjerne med forslag til tilbehør.

 

Men hvordan vet man at den er ferdig?

Kan man stikke et steketermometer i steika på grillen?

Hvor mye guffe skal man ha på den ene brenneren?

Er det en ide og bruke folie under steika?

Bør jeg bruke nett rundt steika?

 

Det er snakk om ei 1kg steik

Link to comment
Share on other sites

Svi den av i panna og steik den i ovnen på lav varme til du har ønsket kjernetemp.

Ta den så ut på grillen og la den godgjøre seg der. Bruk litt treflis for å få skikkelig grillsmak eventuelt.

 

Jeg gjør det samme med hel entrecote.

svir den av i panna og steiker den i varmluftsovn på 63-65grader og når kjernetempen er 57-58 grader så tar jeg den ut å hiver den på grillen. Perfekt rosa og nydelig grillsmak.

 

 

Det går helt sikkert ann å steike den ferdig på grillen og, men du vil trolig ikke få et like godt resultat.

Steketermometer kan du godt bruke ja:)

Link to comment
Share on other sites

Godt tips av Oddgeir, og nok den eneste enkle måte å få til et bra resultat. Så et program med han engelske vimsekokken, Jamie Oliver. Han skulle grille hel kylling, ei svineribbe og et lammelår. Alle marinert og ble stekt nesten helt ferdig i stekeovnen før han tok den siste finishen på grillen. I marinaden han brukte var det faktisk ketchup, for å gjøre marinaden mer klissete. Snedig.

Link to comment
Share on other sites

Himmel...

 

Liten Elgstek på grillen er den enkleste sak i verden, og en av de beste. Smør inn med grillolje (bruk bare ren olje med litt salt/pepper/einerbær om du er av den sarte typen som skal ha "all viltsmaken", jeg bruker en skikkelig saus med tomatpurè, røksmak, hvitløk osv.). La ligge en stund i pose på benken innsmurt i grilloljen, og så smokk rett på skikkelig varm grill med steketermometer i. Termometeret er selvsagt helt avgjørende, jeg bruker et elektronisk med ledning/føler inn under lokket.

 

Demp varmen når du begynner å få skorpe, ca. 10-15 minutter, noen ganger lengre. Snu steken litt ofte i denne perioden. Så skal den ha ca. 30-40 minutter på svakere varme, jeg ligger på litt under 200 grader under lokket, da er min Weber på laveste trinn på begge brennerne. Snu av og til.

 

Stek til drøyt 60 grader.

 

Dette lager seg selv og blir helt supert. Jeg bruker benfri stek forresten, tror det er lurt, lettere å være sikker på kjernetemp. etc.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Tull er det på ingen måte!

Du får et mye bedre resultat og mister kunn en brøkdel av cellesaften i steika. Om du vil ha den kremert nesten hele veien gjennom og med bare en saftig kjerne så funker sikkert din metode. Ikke rart du må bruke den der gatekjøkken-marinaden din...

Link to comment
Share on other sites

Det går helt fint å grille hele indrefilere fra voksen elg på en vanlig kulegrill.

Legg et lag med alufolie på rista, kjøttet oppå. Så er det bare å følge med og snu av og til. Bruker lokk på grillen.

Trenger ikke steketermometer heller, men er du usikker så kan du bruke det.

 

Og ja: resultatet blir fantastisk bra!

 

PS. det er også mulig og steke indrefile innpaket i alufolie på et bål, resultatet blir fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

En av fordelene med å steke den nesten ferdig i ovnen inne før man gjør siste finishen på grillen et at man slipper å følge med hele tiden. Gjør klar steika, inn med steketermometer og bang inn i ovnen, så ut og gjør noe annet morsomt.

 

Ellers, hvis man på død og liv må forsvare innkjøpet av en alt for dyr stekeanretning ute i hagen, så ville jeg vært forsiktig med olje, helst bare på den siste delen av grillingen. Olje leder varme veldig godt, bedre med en vannbasert marinade, da får steika en pause fra varmen på grillen.

Link to comment
Share on other sites

Tull er det på ingen måte!

Du får et mye bedre resultat og mister kunn en brøkdel av cellesaften i steika. Om du vil ha den kremert nesten hele veien gjennom og med bare en saftig kjerne så funker sikkert din metode. Ikke rart du må bruke den der gatekjøkken-marinaden din...

 

Jeg skal ikke gå så langt å si at det å gjøre steika nesten ferdig i steikovnen er tull, og en får sikkert et fantastisk resultat ved å gjøre det på denne måten også, men det som hvertfall er tull er at du får elgsteika kremert nesten helt igjennom men med en rosa kjerne.

 

Har du gass eller stor kullgrill er det ikke vanskelig å få steika på indirekte varme, og det er heller ikke vanskelig å kontrollere temperaturen. Om du bruner steika på direkte varme på grillen eller på steikepanne blir for meg ett fett, men siden en først er ute så gjør jeg dette på grillen på direkte varme først, og skrur av det ene blusset samt skrur ned det andre og lar steika kose seg under lokk på indirekte varme til kjernetemperaturen blir sånn passe litt i overkant av 60 grader. Over blusset har jeg en litt spon oppi en aluminiumsform (sånn engangsgreie) og dette setter nydelig røyksmak på kjøttet. Etter grillingen så er det omtrent samme mengde væske i dryppoppsamleren som det er i langpanna etter steking i ovnen, og det er ikke rare greiene. Ingen skal komme og påstå at dette er oppskriften på elgsteik kremert nesten gjennom men med en rosa kjerne!

 

Når du først er ute og griller, så er du ute og griller!!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje grilla heil elg/hjortesteik på grillen, men svinesteiker og heile biffer derimot. Brukar ein Weber One touch silver grill, legger 8-10 briketter på kvar side og aluform i midten på kullrista. Steika blir plassert i midten på grillrista over aluforma og lokket på toppen. Det fungerer heilt utmerket, sjølv om eg kanskje tildels kan ane kva Oddgeir meiner med kremering, hinna blir litt sprøere og meir steikt enn i vanlig ovn. Det du kan gjere for å betre dette, er å ha litt vann med krydder i aluforma, eller øl/vin for den del for litt meir spesiell smak. Har grov røykespon av orr/olde som eg av og til strør over kullet for røyksmaken.. Grilling er og blir aldri undervurdert av meg, det er rett å slett konge... :)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig får man litt mer skorpe, det er jo tross alt litt av poenget, men det er ikke snakk om mye, kanskje 1 millimeter. Jeg griller konas Juleelgsteik ute på denne måten (i ovnen residerer ribba til far...), jeg har servert det i bryllup og barnedåp, de fleste kommenterer at de ikke ante elgkjøtt kunne være så saftig og mørt.

 

Jeg skjønner poenget med å lage mye styr over en god kraft, eller en saus, det er kunst. Å steke en skikkelig god elgstek er ikke kunst, det er heldigvis veldig enkelt, særlig om man har grill..... Og å kalle en god grillolje for gatekjøkkenmat må matpolitiet gjerne gjøre, men jeg gidder ikke spise 50kg elg i året som alt sammen er gnidd inn med litt einerbær.

 

Tron

 

PS: Jeg har også masse hvitløk i reinsdyrskarbonadene....hysj...og lager av og til gryte med skav og toro-pose (viltsaus)..dobbelt hysj...

Link to comment
Share on other sites

163962_150045055046496_100001230083274_295095_3153238_n.jpg

 

Her ser dere bilde av når jeg helsteker Dåhjort, denne var på ca 35 kg.

 

Jeg griller på eikeved(får da en fantastisk god røyksmak på kjøttet i tillegg.

Jeg fyller på masse eikeved på grillen og lar det brenne til glør, setter da på hjorten

og pendsler godt med en god marrinade. Hvert 15. minutt snur jeg hjorten og pendsler den andre siden.

Når jeg fyller på med eikeved så legger jeg dette kun langs kantene av grillen slik at det ikke skal bli en alt for intens varme.

Det som er viktig i starten er at du får kapslet en hinne rundt kjøttet med marrinaden, for da hindrer du kraften å renne ut. :D

 

Denne hjorten grillet jeg i 6 timer og brukte 7-8 liter marrinade.

Når jeg delte opp hjorten så var kjøttet helt perfekt tvers igjennom, alle de 40 gjestene forgudet kjøttet :smile::smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å krydre etter ønske, knuser krydder i morter og blander med olje og smører på. Steker først på sterk varme for å brune steiken. Da jeg har gassgrill med tre brennere skrur jeg av 2 og legger steken på den siden der de er avslått. Justerer temp til ca 150 grader og venter på rett temp. Jeg liker ca 60 grader før innpakking i folie og 15 min hvile. Jeg kan garantere godt resultat! Har prøvd dette med hjort rådyr rein og elg, og det blir suverent!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...