Jump to content

17 HMR eller .223?


Del

Recommended Posts

Jeg skal begynne med småviltjakt til høsten, men er ikke helt sikker på om jeg går for .17 HMR eller .223. 17 HMR har billige skudd og holder jo til rev, gås orrfugl o.l., men skulle jeg finne på å jakte bever, får jeg et problem. Hvor dyr den billigste, gode treningsammoen til .223? Hva med ammo til jakt på bever? Hvilket kaliber ville dere ha gått for, med trangt budsjett?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

223 er jo ganske mye kraftigere enn 17hmr, og en har jo et enormt utvalg av gode kuler å velge i dersom en vil lade selv etterhvert (husk du kan fint lade noen rifleskudd på et "billig" ladesett til drøye tusenlappen).

17hmr koster vel fra 1,50-2Kr smellen mens 223 kan en få fra ca det dobbelte og opp til det tidobbelte :D

Av de to du nevner ville jeg valgt 223 uten tvil, men 6,5 er også et knallbra alternativ, og ammoprisene for treningsammo gjennom skytterlag ekke så mye verre enn for 223.

Link to comment
Share on other sites

17hmr koster vel fra 1,50-2Kr smellen mens 223 kan en få fra ca det dobbelte og opp til det tidobbelte :D

 

Betaler ca. 3,- for smellen for 17hmr eg, kvar får du dette for 1,50?

 

Men til trådstarter så vil eg nok anbefale .223 dersom du skal inkludere bever o.l.

Link to comment
Share on other sites

223 er jo ganske mye kraftigere enn 17hmr, og en har jo et enormt utvalg av gode kuler å velge i dersom en vil lade selv etterhvert (husk du kan fint lade noen rifleskudd på et "billig" ladesett til drøye tusenlappen).

17hmr koster vel fra 1,50-2Kr smellen mens 223 kan en få fra ca det dobbelte og opp til det tidobbelte :D

Av de to du nevner ville jeg valgt 223 uten tvil, men 6,5 er også et knallbra alternativ, og ammoprisene for treningsammo gjennom skytterlag ekke så mye verre enn for 223.

 

Enig med martinJ her. Har akkurat kjøpt meg en 223 selv, og vurderte kalibre opp og ned i mente først. 223 er et godt kaliber av flere grunner. Flatskytende kaliber med brukbart utvalg av fabrikk ammunisjon fra ok pris og opp til "svin dyrt". Veldig mange muligheter dersom en etterhvert skal lade selv. Lav rekyl og lett å dempe smellen. Kjempe kaliber til alt fra kråke og orrfugl til rev og rådyr. Fungere greit på drøyere hold en 17hmr (Selvfølgelig avhengig av skytteren bak). Har du ingen rifle fra før ville jeg vurdert mellom 223 og 6,5x55. 6,5x55 blir litt dyrere amo, men gir alle muligheter til all norsk jakt.

Av 17hmr og 223 blir det 223 ingen tvil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

det er jo ganske rått parti å sammenligne 17 hmr med 223! rand tennings patronene det hær er snakk om er egnet til kun småvilt. egentlig skulle valget stått mellom 17hmr eller 22wmr til ren småvilt. større småvilt opptil smått storvilt så var vel valget 222,223, eller allarounderen 6,5x55. mest aktuell. har selv en 308w som tar over der min veldig gode cal 22wmr må meld pass.

Link to comment
Share on other sites

Er det dine første rifle, ville jeg ha valgt 223 rem. Da har du en rifle som kan brukes til rådyrjakt også. Skulle det kommen et tilbud om rådyrjakt, er det kjipt å sitte med en 17Hmr.

 

17 Hmr er mer fint følelg for vind , enn det 223 rem er. Det er jo noe å tenke på også :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

selve investeringen er den samme, og hvis du er medlem i DFS får du ammopriser som ikke er forferdelig mye høyere... 223 koster rundt 4-5kr pr. smell, mens DFS 6.5x55 koster rundt 6kr smellen... Skal du ha en rifle, så kjøp 6.5x55 først, og får du lyst på en til så tar du 223en... Har du 6.5 er 223en en luksus, ikke nødvendig for noen jakt, men har du 223 så begrenser viltet seg til rådyr... Og skulle jeg jaktet rådyr ville jeg garantert valgt 6.5...

selv har jeg 223 og 30-06 nå, og skal supplere med en 6.5x55 i tillegg, så får jeg se hvor lenge jeg beholder 223en...

Link to comment
Share on other sites

Litt Off-T; å sammenligne 223 med 6.5x55 på rådyrjakt er vel ikke så altfor langt unna å sammenligne 6.5x55 med 308/30-06 på elgjakt...?

 

Også litt On-T; jeg ville nok gått for en 223 fremfor en 17hmr på småvilt. eier en 223 og har fått skutt noen serier med 17hmr. nå er 223 endel mer utsatt for vindavdrift enn 6.5x55, og derigjen er 17hmr mer utsatt enn 223. og rekkevidden er fort halvert etter hva jeg erfarte.

 

ser flere anbefaler 6.5x55 fremfor 223, og det er nok litt opp til hver enkelt. jeg brukte et par måneder på å bestemme meg og har ikke angret på at valget falt på 223. kanskje mest fordi jeg har mulighet til å få lånt en kraftigere pepperbøsse om elgjakt skulle bli aktuelt ved en enkelt anledning

 

nå vet jeg mange klager over Sellier&Bellott ammo, men har personlig ingen problemer med å få den til å gi tette samlinger i min Howa 1500 Hogue. disse koster typ 550-650 for en eske med 140 patroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde ikke vært i tvil. Jeg hadde valgt .223. Ammo har jeg fått for 2,- pr. smell ved kjøp av 1000. Riktignok wolf med stålhylser, men til den prisen så er det ikke så nøye hvor hylsene havner. Gidder ikke lade selv til praktiskrifla ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp 223 til rev, 17.HMR blir for pinglete, snakker av erfaring - stor fare for skadeskyting på rev i vinterpels, de fleste revene jeg skjøt i vinter med 17 HMR måtte ha en smell nr to, og jeg fant fort ut at jeg måtte frem med 243 igjen - som fungerer MYE bedre....

Link to comment
Share on other sites

så var det valgets kvaler i gjen da mads :lol: du skulle hatt den 22wmr som vi diskuterte så mye hær i vinter da vettdu.... :winke1: . 308 funker jo som snus på mikkel den da! kansje hjemmelading utstyr kan være en god innvistering for deg? du virker jo veldig våpen inntresert unge mann og da kan du få billigere ammo også vettdu. -sorry for trådavsporingen folkens :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...