Jump to content

Ta med eller låne våpen i Sør Afrika?


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

flyr til Port Elisabeth via Johannesburg for å jakte i juni, men greier ikke bestemme meg for om vi skal ta med egne våpen eller låne der nede. Hva er deres erfaringer med våpenimport i johannesburg? Er det tidkrevende? Dyrt? Vi har ca to timer fra flyet lander i Joburg før flyet går videre til PE.

 

Mvh

 

Muntjac

Link to comment
Share on other sites

Bare ikke fly med british airways!!

Vi måtte betale 2500kr for å ta med våpen og ammo pga at vi reiste via london. Måtte i tillegg kjøpe ny bilett til london pga at de krevde en mellom landing der på minst 3 timer selv om vi sa i fra når vi bestilte bilettene.

 

Fikk og opplyst at om ikke kapteinen på flyet ville ha våpen ombord, så hadde han sin fulle rett til å ikke ta de med.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Både BA og Heathrow utgår med høye kneløft... Har inngående kjennskap til britiske våpenregler, så det var egentlig aldri så aktuelt.

 

Flyr med Lufthansa til Tyskland og South African videre derifra. Er det noen grunn til å tro at denne kombinasjonen skal skape problemer?

 

Muntjac

Link to comment
Share on other sites

Nei, da trur eg det går bra. Kombinasjonen der er mye bedre. Men du må nokk betale noe lite for spesial bagasje uansett.

Eg måtte leige våpen i fjor, og var veldigt skuffet over våpenene vi fikk låne, derfor gjør eg ikke det igjen.

Men uansett er det veldigt lettvint å låne våpen, istedenfor å reise med våpen.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Husk!!!hvis du/dere tar med våpen gjennom tyskland så husk følgende!!noter tag nummer til i hvilken koffert sluttstykke/ammo ligger og våpenkoffert da dere vil bli spurt om dette ved ankomst hvis dere ikke kan opplyse tag nr så setter de enkelt og greit koffertene igjen slik at dere ikke kan reise videre med dem! :evil::overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Har nettop reist tur/retur Oslo - Windhoek via Frankfurt (SAS / Air Namibia).

Ingen problemer der.

SAS skal ha noen kroner for transporten Oslo - Frankfurt t/r, dette betales på Gardermoen ved innsjekk.

Fordelen er at våpenkoffert går som spesialbagasje på denne strekningen og er utenom de faste kiloene for insjekket bagasje / kabinbagasje, men det koster som sagt noen kroner.

 

Dermed er våpen sjekket helt fram, og det gjelder begge veier.

Skulle tro det samme gjelder i forhold til Johannesburg om en reiser via Frankfurt for eksempel?

 

Litt OT; Air Namibia hadde faktisk våpenkoffert inntil 10 kilo som spesialbagasje gratis i tillegg til vanlig bagasje.

De ønsket å promotere landet sitt som en attraktiv destinasjon for sportsjegere :)

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: de begynte med dette i år!!var stor sak på nordisk safari klub hjemmeside i høst ang dette :roll:

 

Stemmer det, de anbeflate alle reisende å merke seg hvilke bagasje tag som gjaldt våpnet, og hvilke bagasje tag som gjalt resten.

 

Har selv merka tagene med "rifle"/ " resten" med kulepenn når jeg har sjekket inn. ( Gjør det i grunn alltid! Uansett reisemål! )

 

Har heller aldri opplevd noen problemer eller spørsmål om dette, men er det usikkerhet knyttet til våpen/ våpendeler og den reisende er det sikkert greit og kunne gjøre rede for seg.

 

Det største problemet er tolla i Jo'burg. SAPHA ( South African Proffesional Hunting Association ) har sett et marked, og tilbyr nå å gjøre unna alt papir arbeidet rundt våpeninnførsel for en slump penger i forkant. Noe i overkant av 100US$. Fører igjen til at mange outfittere ser seg nødt til å ta turen til Jo'burg selv for å ordne opp ( prisdrivende ), som igjen har ført til at SAPHA har fått en storm av klagebrev fra outfitterne de representerer. ( Ser ut til prossen plutselig tar lengere tid nå en tidliggere etter at PHASA kom på bannen, av en eller merkelig grunn :evil: ). Har tatt meg alt fra 15. min til 2,5 timer sist. ( Skal i rettferdighetens navn nevnes at det var 25 andre jegere før meg i køen, men makan til sommel :evil: )

 

Med 2. timer i transfer, vet jeg ikke om jeg hadde tatt sjansen, uten å ha brukt PHASA :twisted:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fløy via Jo'burg til Port Elizabeth selv i fjor, riktignok uten våpen.

Lærte en nyttig ting med tanke på intern transfer: bruk "porterne" som venter etter at du har fått bagasjen. De får deg til riktig innlands-innsjekk og forbi køen på under halvparten av tiden du selv bruker. De forventer tip på SAR 50 pr snute, noe de absolutt er verdt! Vi hadde mistet flyet uten dem til tross for 2 timer mellom flightene.

Link to comment
Share on other sites

Vi ordner alle papirer på forhånd på den lokale politistasjonen i musina slik at når jegerne kommer til våpenkontoret i jo burg!så ligger det ferdige godkjente papirer og venter og da er det bare å vise våpnet og de sjekker våpennummeret og caliber aldri noe tull der og da går det rimelig fort! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fikk oppgitt av min PH følgende:

Then you will need a form from Norway for the temporary export of the firearm out of the country, which proves your ownership. I do not know what the name is of this form for Norway.

 

Noen som vet hva han snakker om? Holder det med kun våpenlisens og våpenpass?

Link to comment
Share on other sites

Våpenkort og europeisk våpenpass holder i lange baner. :winke1:

Men hvis du ikke har våpenpass må du fylle ut våpeneksportpapirer på Gardermoen, tror jeg....Våpenpasset er jo så greit å ha, så jeg skaffet meg det med en gang.

Kort oppsummert, det du trenger på politistasjonen på flyplassen i JB (hvis det er dit du skal da) er: Pass, flybillett (retur), våpenkort, våpenpass og SAP 520 skjemaet. Skjemaet kan du fylle ut på forhånd, men ikke underskriv før du får beskjed om det.

Link to comment
Share on other sites

Fløy via Jo'burg til Port Elizabeth selv i fjor, riktignok uten våpen.

Lærte en nyttig ting med tanke på intern transfer: bruk "porterne" som venter etter at du har fått bagasjen. De får deg til riktig innlands-innsjekk og forbi køen på under halvparten av tiden du selv bruker. De forventer tip på SAR 50 pr snute, noe de absolutt er verdt! Vi hadde mistet flyet uten dem til tross for 2 timer mellom flightene.

 

Har ikke erfaring med SA om dette, men fra Beijing, og kan underskrive verdien av å bruke "lokale" portere. Vi betalte vel en 100-lapp og ved avreise sørget porter oss forbi alle køer, fulgte oss gjennom innsjekking og fikk "oversize" baggage på riktig bånd, og vi slapp å betale for 38 kg overvekt (Et råd, ta ikke med kone og tenåringsdøtre til Kina, det blir dyyyrt :lol: )

 

Vi var jul og nyttår 2010 i Jo'burg, og da benyttet jeg sjansen til å stikke på jakt et par dager. Hadde ikke børse med, så jeg lånte der. Det var PH's personlige våpen, en Ruger i 300 Win mag og var (selvfølgelig!) i perfekt stand. Ble belastet 10 Euro per dag, men ikke noe for ammo (vel, jeg skjøt bare 2 skudd, et for å teste siktet, og et for villsvinet :lol: ). Men, jeg har jo hørt mange historier om tvilsom kvalitet på lånevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det ikke er veldig viktig for dere å bruke egne våpen, hadde jeg satset på å låne våpen der dere skal jakte.

Det gjør reisa enklere, billigere og med mye mindre stress.

 

Tiden det tar på våpenkontoret i Joburg kan være veldig forskjellig. Alt avhengig av hvor mange andre jegere som skal gjennom den samme mølla som dere.

Og er dere riktig "heldige", er det noen før dere som ikke har alt i orden på forhånd.

 

Om dere velger å ta med egne våpen, så sørg for all del at dere har alle papirene i orden og ferdig utfylt og ikke undertegn sap 520 på forhånd.

Har dere dårlig tid, er det lurt å gjøre som Nimrod67 sier. Si ja takk til en porter og betal han 50 rand for å rase deg gjennom med våpen og annen bagasje.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis en uaktuell problemstilling for min del, har en bekjent som driver våpenhandel i Johannesburg og han sa det kort og greit:

If you ever go hunting in RZA, don't bring your own, just pick one in my shop.

 

Med tanke på toll og byråkrati i stadig endring var det en svært god idé! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk oppgitt av min PH følgende:

Then you will need a form from Norway for the temporary export of the firearm out of the country, which proves your ownership. I do not know what the name is of this form for Norway.

 

Noen som vet hva han snakker om? Holder det med kun våpenlisens og våpenpass?

 

Slik jeg tolker det, minner han deg bare på å få en midlertidig utførselstillatelse, en deklarering ut av Norge. Dette skal man vel strengt tatt alltid gjøre når man tar med våpen utenlands. Dette ordnes greit på flyplassens tollkontor.

Når du kommer hjem, må du innom tollen og få deklarert våpenet inn igjen i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg noe over gjennomsnittet med jaktturer til Rsa og har fløyet over Heatrow,Frankfurt,Paris og ett par steder til og så lenge våpen insjekkes i Norge og går direkte til Rsa har det 100% aldrig vært noe problemer ved bruk av euro våpenpass.Etter at våpenpass kom har det blitt utrolig enkelt å krysse grenser med våpen og jeg har ikke brukt noe annet de siste 5 årene...Så lenge flyselskapet er varslet om at du har våpen med og du får bekreftelse på at dette er ok så pleier det å gå uten problemer av noe slag.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...