Jump to content

Slitasje på 9mm pistoler?


willmer

Recommended Posts

Har kjøpt en Pardinigt GT45 9mm. En jeg skyter sammen med, som også har en maken. Sier at disse går ca 9000 skudd. Etter dette så er dem så slarkete at han regner dem som utslitt. Bruker mantlede kuler. Stemmer dette, eller er det bare å kjøpe nytt løp og skyte nye 9000?

Link to comment
Share on other sites

Pardini, har ikke den aluminiumsramme?

Men 9000 skudd er nokså lite med mindre du bruker såkalt +P ammo eller lader for major.

Forsvarets "miljø"ammo er heller ikke sunn, og gammel beinhard ammo for giktiske maskinoistoler sliter unødvendig mye på en konkurransepistol. Svenske forsvarets M39B ammo med stålmantel og sprettent trykk er også noe å være oppmerksom på om du er redd for slitasje.

 

Med normaltrykk ammo og alminnelig vedlikehold bør da virkelig pistolen vare langt lenger enn det.

Selv har jeg bare hatt en 9mm med aluramme, og det var en Firestar+ som jeg brukte i praktisk skyting standard klasse. På grunn av ramma holdt jeg meg til minor, og alt gikk fint.

Link to comment
Share on other sites

Enig med innleggene her, 9000 normale skudd burde ikke være noe problem.

 

Men er som med alle andre mekaniske inrettninger, vedlikehold er viktig .

Puss og smøring er en forutsetning og også å passe på at fjærer er friske. Selv bruker jeg fett å smøre sleider med .

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Pardini GT serien mener jeg var satt opp fra fabrikk for og skulle gå 100 000 skudd før man må skifte løp osv, alminiumen man bruker til våpen i senere år er av en hel annen kvalitet. Flyalminium kaller man den, slitesterk. Min Pardini GT9 har godt cirka 8-10 000 skudd og er like pressis i dag som da den var ny!

Uansett er jevnlig vedlikehold viktig for og bevare våpenets holdbarhet over tid!

Link to comment
Share on other sites

min pc9s ble innkjøpt på nm i 2000 og har siden spist godt, mellom 1500-2000 om året kun 150 faktor ammo

den er like fin ,ingen slark noen steder selvsagt har det blitt skiftet rekylfjær (ca hvet annet år) disse er jo billige så de er ikke noe og spare på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...