Jump to content

Caliber til praktisk skyting


RaZor

Recommended Posts

Hei

 

Etter å ha gått 12-runder med meg selv på valg av mitt første våpen til praktisk skyting, rundt kostnader og investering, tentke jeg få litt meninger fra andre.

 

Dersom jeg går for "billigste" varianten med å kjøpe en 9mm production-pang, vil dette gjøre noe forskjell om jeg senere ønsker å begynne skyte i standard klassen og da gå for .40 cal ?? For selv om jeg ikke med 9mm oppfyller kravene til major i standard, så er jo pangen "lovlig" i standard klassen.

 

Som nevnt er det jo litt snakk om penger. Og da om man går for en .40 cal standard pistol så er vel hjemmelading noe som er både en stor fordel økonomisk, men også nesten nødvendig av behov for riktig funksjon i en del standard pistoler?? eller er det også noe jeg har blitt fortalt av en med MYE peiling på "seiling" ??

Link to comment
Share on other sites

Min mening er:

 

Kjøp en 9mm og lær deg hva dette er for noe. Kjøp ladepresse også med en gang - du får snart bruk for den.

Har du våpen fra før? Da vet du (og hvis ikke så får du vite det nå) at du først skal lære det grunnleggende i skyting, altså sikter og avtrekk. Det er nok av folk som nøkker av et par skudd fordi de skal ha en "double-tap" - de lærer aldri å skyte.

 

Det er lettere å lære det grunnleggende med en 9mm enn med en høytrykkspistol.

 

Forslag til trening:

1. Statisk med to skudd pr skive i ditt eget tempo inntil du finner siktene igjen etter (og før) hvert skudd.

2. Øk tempoet, tre skiver, to i hver magbytte og to i hver andre veien. Varier deretter avstand.

3. Trekk. Det kan du begynne med hjemme, likeledes magbytte.

 

Skyt til du er blå i trynet. Delta i stevner så du får en formening om hvordan løypene kan variere. Gi blaffen i resultatene, bare vær med for å lære, snakke med folk og få med deg atmosfæren. Dette er kuuult!

 

Når du føler at du er der, så kan du selge 9mm'en og kjøpe en 40.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en ålreit 9mm pistol først, f.eks en CZ SP01 + magasiner, hylster, belte og magholdere + en kartong med fabrikkammo. Ta vare på tomhylsene i tilfelle du får lyst til å lade selv.

Jeg vil påstå at det er tilnærmet bortkastet å lade 9mm til production siden fabrikkammo er såpass billig. Du får lett kjøpt ammo til 1,70 pr smell, og du klarer neppe å lade for mindre enn 1,14 pr smell (frontierkule 0,56 + tennhette 0,33 + krutt 0,25) = "besparelse" på ca 50øre. Om du selger tomhylsene blir besparelsen enda mindre.

 

Når du blir lei av å skyte production og vil leke med de store gutta kjøper du deg en bra standard-pang (STI/SVI) i .40 pluss ladeutstyr.

 

Det kan hende tante politi krangler om at SP01 kan brukes til standard, men om du snakker litt fornuft til henne bør det gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Okay, det høres vel fornuftig ut å starte på 9mm, og da har jeg fått Sp01 som forslag på flere hold Ser at Wingevåpen har en oppstjæsjet verson også så da får man jo litt "bling" også :-P Da slipper jeg vel unna med 10.000 mindre en om man går for standard-pang ?

 

Pr nå er det rifle som står i våpenskapet, har en .308 T3 som brukes på jakt og en god del på bane. Litt også derfor jeg vurderer å ta .40 caliber og ladepresse løsningen. Ettersom jeg da kunne ladet egen rifleammunisjon. Per i dag er jeg fullstendig pris-slave på å finne gode tilbud, og tråler gjennom alle nettbutikker og butikker ellers hver gang man er innom.

 

Er det da noe å spare på å lade rifle ammunisjon, når jeg føler jeg finner en god del bra tilbud på trening/konkurranse smell ned til 7kr stk??

Link to comment
Share on other sites

Min mening:

 

Kjøp en 9mm til Production, feks en CZ, Glock, S&W M&P etc og fabrikkammo. Skyt og få erfaring. Det er heller ikke noe problem å få prøvd andre skytteres standard-panger slik at du kan finne ut hva som passer deg.

Og til rifla kjøper du ett Lee en-stasjonssett til 12-1500.

Senere hvis du kjøper en Standard i .40, kjøper du en Dillon 550/650 til det kaliberet. 308 ville jeg bare ha fortsatt med på LEE'en Jeg er ikke tilhenger av å bytte for mye på kaliber på ei presse (da jeg er litt lat), PÅ min 550 lader jeg .38 Super Comp og 223 og det går veldig greit da man bruker samme hylseholderplate, tenhette-system etc. Bytter bare topp.

Link to comment
Share on other sites

CZ'en som nevnes er mye brukt, og du får mye for pengene.

Dog er det kommet en utfordrer fra Tanfoglio, Stock III.

Vil nok foretrukket denne fremfor SP-01, både med tanke på vekt, sikter, avtrekk og finish.

 

Om du spretter opp i Standard finnes mye å velge i.

Mitt råd, prøv andres våpen og kjøp det som faller best i smak for deg.

Link to comment
Share on other sites

vet veldig lite om Tanf' pistoler i prod. serien, bare skutt en 40 cal limited custom, og den var jo meget fin på avtrekket til forskjell fra Glocken til klubben.. Fikk leke litt med en STI Edge på siste treningen og det var jo mer som en åpenbaring etter å ha skutt 100 skudd 9mm glock med 40 forskjellige avtrekk.

 

Men utenom våpen prisen som vel er halve av en prod.pang opp til en "ok" standard, så er det vel dobbel pris på .40 ammunisjon også? så da blir vel presse mer en nødvendighet?? Men er det virkelig så dårlig stilt med god kjøpe ammunisjon i .40 at det ikke nytter bruke det i starten?? Tenker liksom at om jeg skal gå til inkjøp av presse, så tar jeg heller investeringen og kjøper alle Dillon 550 eller 650 for å få opp et greit antall skudd pr. time. Så da kunne det vært greit å kunne brukt fabrikksmell i en par mnd mens man sparer litt...

 

 

 

Lysten til å skyte standard vel størst. Med tanke på at da er det mye mer snaksy utstyr, og syns det virker lettere å skyte godt med et SA avtrekk.

 

På den andre siden står tid og penger.. Begge deler er vel "mangelvare" i form av at det krever prioritering.. (Kan ikke være som OleBrumm på alt i verden)

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Er enig med Noveske her, test litt forskellig om du har mulighet. Cz er vel den pistolen som er mest brukt i prod klassen men nå komer det jo en ny Tanfoglio Stock modell som jeg har trua på.

Det nevnes lading av 9 mm her og det er vel ikke det at man tjener så veldig mye på å lade selv, regnet i kroner men jeg kan garantere at man vil merke det på både presisjon og rekyl, jeg lader selv og har kommet frem til en fin ladning for mitt våpen. 40 kjøpeammo er dyrt i forhold til 9mm.

Erik, skal man opp og leke med de store gutta er det vel åpen klasse som gjelder, he he

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Starten på en skarp praktiskskytterkariere bør i mine øyne være en pistol i .22. Da kan skytteren lære seg opp til å treffe, ikke bare skyte.

Det skytes mye i praktisk skyting, 200 - 300 skudd på en god weekend er ikke uvanlig hører jeg. Det treffes mye og fort har jeg sett, men det bommes også mye.

Ferske praktiskskyttere uten grunnleggende skyteferdigheter bommer mest, pleide fatter'n å si.

Noe sant i det.

Når treffprosenten er blitt høy nok kan ammostorforbukeren ta steget inn i de dyktige praktiskskytternes rekker.

De finnes de også, har jeg sett.

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå har jeg skutt mer eller mindre i vel 2 år med klubbens utlånsvåpen. Både treninger og noen interne klubbstevner. Så når jeg nå går til anskaffelse av våpen er det også for å ha våpen for å starte konkurrere litt aktivt også. Så da kommer man ikke så langt med en .22 desverre. Ser jo at det kan være et greit suplement til en grov pistol, men er for få sivil pistol stevner (og liker bedre praktisk som skyteform)

Link to comment
Share on other sites

En passant:

Ikke tenk så mye "opp" eller "ned" til andre divisjoner, det er ikke "bedre" eller mer stas å skyte en divisjon fremfor en annen. Poenget er hva du har lyst til, og du vil møte like store utfordringer mtp dyktighet i alle divisjoner. Masse folk som skyter Prod, det er vanligvis fordi de har lyst til det. Mange av dem er skummelt gode. De hadde sikkert blitt like gode i en annen divisjon hvis de hadde ønsket å skyte der.

Prøv for all del Standard og Open også, men det er etter min mening ikke konstruktivt å tenke at man skal "opp" til Open via Standard. Skyt det du synes er artig og det som gir deg mest.

Fremfor alt: skyt.

mvh Siphon

Link to comment
Share on other sites

Tenker ikke så mye på det som å "skulle opp" i standard fordi det er så mye gjevere å skyte det. Production er gøy, og er jo bare det jeg har skutt sålangt bortsett fra noen få prøveskudd. Er mer opp i pris som er mitt klatrestativ, da valget over våpen og duppeditter er så mye større...

 

Men da har valget falt på 9mm production-pang.. Pr.nå leder CZ SP-01 med et hestehode på tanf. stock III.. Wingevåpen har jo en opp-jazzet versjon med noen litt oppgraderinger. Så den virker spennende.

 

Noen som har gode argumenter for og mot?

 

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=2926

 

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=3056

Link to comment
Share on other sites

Pr nå er det rifle som står i våpenskapet, har en .308 T3 som brukes på jakt og en god del på bane. Litt også derfor jeg vurderer å ta .40 caliber og ladepresse løsningen. Ettersom jeg da kunne ladet egen rifleammunisjon. Per i dag er jeg fullstendig pris-slave på å finne gode tilbud, og tråler gjennom alle nettbutikker og butikker ellers hver gang man er innom.

 

Er det da noe å spare på å lade rifle ammunisjon, når jeg føler jeg finner en god del bra tilbud på trening/konkurranse smell ned til 7kr stk??

 

Jeg lader ammo med 168grains sierra match king kuler til 30-06, prisen ligger rundt 4 kr smellen. Med 150 grains kuler og mindre krutt i hver patron i 308 i forhold til 30-06 så kan du nok komme en del lavere, kanskje helt ned i 3,50/smell. Altså ca halv pris av fabrikkammo og du får mye bedre ammo enn om du kjøper det billigste ferdigladet, ammoen vil jo også være lik hver gang pluss at jaktammo blir veldig billig!

Link to comment
Share on other sites

Tanfoglio stock III har nå kommet på lista

 

TANFOGLIO Force 38, Force 38F Carry, Force 38F, Force 38L, Force 40, Force 40F Carry, Force 40F, Force 40L, Force 40R Carry, Force 40R, Force 45, Force 45F Carry, Force 45F, Force 45L, Force 45R Carry, Force 45R, Force 921, Force 921F Carry, Force 921F, Force 921L, Force 921R Carry, Force 921R, Force 99, Force Compact 40, Force Compact 45, Force Compact 921, Force Pro, GT10, GT21 Baby, GT21 Combat, GT21, GT23, GT40 Baby, GT40 Combat, GT40, GT45, P19 Combat, P19 Standard, P19L, P21 Combat, P21L, P23, P23L, P38L, P40 Compact, P40, P40F, P40FB, P40L, P40R, P41, P45, P45L, T94F, T94R, T95F Stock, T95F, T95R, T96F, T96R, T97F, T97L, T97R, TA10 Compact, TA10, TA40FB, TA45 Compact, TA45, TA90 XL2, XL4, Stock, Stock II, Stock III, L, Combat Sport, TZ-75 C90, Limited PRO

 

Also approved are variants with original Tanfoglio barrels which are longer than standard (e.g. Stock II Limited) provided the barrel length does not exceed 127mm, and provided all other aspects of these variants fully comply with all other Production Division rules.

 

(Stock Custom model is not approved)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...