Jump to content

Valg av pistol til felt/praktisk


DagK

Recommended Posts

Heisann!

 

Er ny i pistolskyting og bruker tida til å se meg om etter et våpen som skal gi noen fine muligheter innenfor felt og/eller praktisk skyting.

 

Hører med til historien at jeg overtar en Walther PP (7,65) som kan brukes i grovfelt eller liknende.

 

Har sett på Nighthawk (1911) i 9mm og .45, og liker veldig godt både avtrekk og balansen i disse modellene. Samtidig har jeg fått skyte med en SVI (2011) 40 S&W som jeg også likte svært godt...også fordi den har et bredere grep enn 1911-modellen.

 

Prisen er jo høy uansett og behovet for en doublestackløsning for praktisk er kanskje overskyggende, men jeg ser for meg at

jeg starter med feltskyting og avanserer etterhvert. Prisen på ammunisjon er selvfølgelig ikke helt uten betydning, men ladeutstyr står på innkjøpsplanen.

 

Noen som har meninger rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Den waltheren du nevner, tor jeg går i Spesialfelt sin målekasse (det kommer sikkert inn noen som vet dette helt sikkert, jeg er kun 99%). I såfall er det nok å anbefale at ervervs begrunnelse for denne, blir satt til NSF Spesialpistol (burde være god der om den har lite feilfunksjoneringer).

Dette slik at senere satsing på eventuell Grovskyting, ikke blir ødelagt p.g.a innehav av de som i praksis ikke duger som Grovpistol.

 

Utover dette er smaken som baken, jeg skyter selv med doublestacker 19/2011. Dette da den vanlige 1911en er litt smal i grepet for meg (finnes sikkert noe lurt for større grep på 1911, men jeg har så langt ikke sett det).

Link to comment
Share on other sites

Skal du inn på både felt og praktisk skyting er en SVI/STI 2011 med 5" løp ett meget bra valg.

Da ville jeg også godt for en i .40s&w. slik at du klarer faktorkravet til major i Standard division.

 

1911 faller du litt for kort med tanke på magasinkapasitet.

 

bruker selv en SVI i 40 til standard og den har meget tilfredstillende presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Spesialfelt er nok mer riktig enn grovfelt, ja - beklager det...

 

Skjønner at SVI er bra greier og kanskje det beste valget, det er bare det at Nighthawken er så utrolig tight og gjennomført

i konstruksjonen.

 

Noen tanker rundt .45 kontra .40?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at SVI er bra greier og kanskje det beste valget, det er bare det at Nighthawken er så utrolig tight og gjennomført i konstruksjonen.

Det er også SVI'en, i tillegg til at den er mer custombygg.

Har ikke SVI selv, men hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe den om budsjettet holder og 2011 er valget. Selv om jeg faktisk nylig ikke gjorde det. :oops:

 

Som også er nevnt, er magasinkapasiteten. Du vil få et handicap med enkeltradet magasin i praktisk.

 

Jeg ville gått for et våpen til militærfelt, og ett til praktisk....noe jeg også har gjort. :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er budskjettet forresten?

 

en ny para P16 i 40 koster deg ca 12-16 med magasin.

 

en ny SVI i ..40 med 4 magasin runder du fort 30k.

 

en STI av noe slag + tur til bakern for litt tilpasning ca 22k.

 

hvis du skal ha noe som funker i felt og til praktisk som god begynnelse har jeg ikke noe vondt å si om glock 34/35. litt lavere innstegspris og kan bruke alle de andre pengene på ammo:)

Link to comment
Share on other sites

Her er det iallefall forståelse for at skal man blande felt og praktisk, så må man over på Standard eller Modified klassen, og at man da kan få noe som langt på vei vil vere tilfredstillende for både felt og praktisk, som f.eks en skikkelig SVI/STI 5" 2011 med skikkelig SA avtrekk.

 

Lader man selv, så vil jo 40 S&W kanskje vere det som er lurest.

Du kan lage noen rolige ladninger til felt bruk, og dra til med litt mere power i praktisk.

Det er vel 170 som er faktor kravet i praktisk, mens det er 125 i felt.

 

Det aller lureste er likevel og kjøpe forskjellige pistoler. En til Felt og en til Praktisk. Da står man fritt til å velge det som blir riktig til Felt og det som man starter med i praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Holder det virkelig å sette vekt på avtrekk som begrunnelse for kjøp av egen pistol til felt?

 

Isåfall er jo planen klar, bortsett fra at jeg egentlig tenkte å begynne med feltskyting og ikke omvendt:)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kaliber har du valgt?

Jeg har en 9mm STI Rangemaster til felt, og en .40S&W STI Edge til praktisk.

 

Slik jeg forstår det er det vanskelig å gå godkjent kombinasjonen 40/45 eller 40/9mm, i motsetning til 9mm/45?

Kombinasjonen burde ikke bety noe.

Kjøper du deg et singelradet våpen til felt, kan det likevel være et behov for et dobbelradet våpen til praktisk. Har våpenkontoret litt forståelse for behov, vil de se at singelradet som nevnt gir deg et handicap i praktisk.

Våpenloven begrenser faktisk ikke på kaliber, men på type våpen. To forskjellige våpen og bruksområder kan ha samme kaliber.

Avtrekkervekt, som er nevnt, er også en god grunn. Men du må ta med disse punktene i søknaden din.

Link to comment
Share on other sites

Er du kresen og vil ha det beste går du for ett eller annet fra en børsemaker bygd på Sti ramme/sleide.

 

En Sti Edge i .40 er et meget bra valg for SD.

Krom hadde jeg styrt unna da det er noe mer kranglete å få til å funke med innskyting på mange tusen skudd etc.

 

Skal du ha Edge hadde jeg kjøpt fra Dawson Precision, Brazos etc som kan tune den før levering, for disse pistolene har godt av en avtrekksjobb selv om std er "OK".

Link to comment
Share on other sites

Den pistolen du nevner, nighthawk...mener å ha hørt at rammen er støpt. Dersom det er tilfelle, grenser det til lureri dersom prisen er godt i overkant av 20k.

 

Hvor har du info om dette?

 

Sjekket litt på websiden, men kan ikke finne noe...

 

"Problemet" med å ha sett på Nighthawk er at den er så utrolig tight i forhold de andre jeg så på (Para, Tanfoglio og CZ), og

jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg ikke er fornøyd før jeg eventuelt finner noe gir samme følelsen.

Link to comment
Share on other sites

Den pistolen du nevner, nighthawk...mener å ha hørt at rammen er støpt.

 

NH's Enforcer og rammer med rails bruker iallefall Caspian rammer som er støpt, men er at meget bra kvalitet. Og tror neppe noen norske skyttere klarer å slite dem ut....

FYI Ruger revolvere er jo kjent for styrken sin, og de skal også være støpt......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...