Jump to content

Partizan i .338 - Testet!


LeivVidar

Recommended Posts

Da ser jeg at Alvestad har fått inn Partizankuler i kal 338. Det er snakk om 250 grs FMJ til 3,30 pr stk! Jeg greide ikke holde meg unna og måtte bare bestille 100 stk for testing i min winmag. Har litt blandede erfaringer med partizan, men det er i kal 223 og 308. Er det noen som har prøvd disse i 338? Dette vil isåfall bli spennende hvis man kan få brukbare kuler til litt over 3,- pr stk!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Interessant å teste den som en treningskule.

Men klarer ikke å finne noe info om BC, hverken hos prvi partizan eller andre nettsteder.

 

De leverer også ferdig ammo i 338LM, med den samme kulen ladet til 900ms.

Men oppgir ikke kulebane eller BC.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye partizan i 6,5 og 8mm... til normal feltmessig skyting er disse kulene abslutt brukbare, er først når man legger seg ned med tofot og lignende man merker no forskjell fra de og Lapua scenar feks, hvertfall i mine våpen.. (Remington og Mauser) Har til gode og prøve partizan i 9,3. men der blir det kjøpt inn både partizan kuler og hylser når jeg får råd. regner med det funker som snus :)

Link to comment
Share on other sites

Ser lovende ut!

Disse skal bli testet i både sub og høy hastighet.

 

Bestillte like gjerne en liten kasse med kuler fra Alvestad.

 

Har også sendt mail til PRVI Partizan og spurt om BC, men ikke fått noe svar enda.

Må vel muligens teste det selv når jeg får kulene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 years later...
Gleder meg til å høre resultat, sparker friskt den ladninga der bak 250 grains kule sikkert. Oppunder maks? :)

 

Lader med stige for å finne den presisjon/hastighets comboen som jeg trivest best med. Starter godt under max for MRP.

 

Til sammenligning får jeg 820m/s med 250grs AccuBond og 73grs av min lot N15. Uten trykktegn. Det er med Norma hylser som har litt større innvendig volum enn Remington messing hylser som jeg også lader med 73grs N15 men bak 225grs Norma FMJ. Det gir 848m/s i snitt og ingen trykktegn.

(73grs MRP er minimum med den kulen og Norma hylser i følge Norma.cc. Da disse Remington hylsene er tyngre gir de større hastighet.)

Reduserte kruttmengden til 71 grs da jeg syntes den ga krappere/raskere rekyl enn 250 AB.

Har ikke kronografert 71 grs bak 225grs FMJ enda men tipper den er på Norma Jaktmatch niva som er ~810m/s. Passe til trening.

Presisjonen er upåklagelig i alle ladninger.

 

 

Grunnen til at jeg bruker Nikkel på PPU 250grs FMJ er at jeg fikk de med i en handel og tenkte de kan tjenestegjøre som trenings ammo.. Samt jeg kan gjøre meg noen erfaringer med Nikkel...

 

 

HUSK: Dette er mine ladedata utviklet til mitt våpen. Brukes på eget ansvar

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer

 

HPBT MatchKing har en BC på 0,587.

GameKing ligger på 0,565.

 

Jeg bruker 250grs AccuBond og den har 0,575.

 

Til sammenligning:

250grs Lapua FMJBT Lock Base BC: 0,662

250grs Lapua Scenar BC: 0,675 (usikker på om denne stemmer)

 

Så hvis jeg får denne til å samle blir jeg å kjøpe en hel haug for trening:)

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra Bob i USA i dag.

 

Han skriver følgende:

 

Re: .338 250grs FMJ

 

Hello,

Bob Reichenbach here at TR&Z USA TRADING CORP. the PPU people in the U.S.

The BC for this projectile is 0.665 making it quite efficient.

Regards,

Bob

 

Hvor my salt vi må ha i klypa vites ikke, men jeg har ikke optikk til noe særlig over 500m. For meg er det egentlig kun for min egen tilfredsstillelse å kunne fore balistikkprogram med rett BC for kulen at jeg vil vite eksakt BC.

 

Men hvis noen får testet denne ut mot kilometeren, evt over, og får ok samlinger som kan brukes til å bekrefte/avkrefte BCn så blir nok flere enn meg happy om de deler det her på forumet:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...