Jump to content

CZ 527 .223


Kriss94

Recommended Posts

Har samme rifle, og er knallfornøyd med den. Desverre så er den rifle nummer 2, så den må respektere å bli stående i våpenskapet med litt større mellomrom enn Mauser`n, men rifla er heilt ok den. Det einaste eg kan utsetje på den, er at eg ikkje likar avtrekket på den, det er litt rufsete, sjølv når ein brukar set-trigger`en.. :)

Link to comment
Share on other sites

Når du først skal ha .223, så mener jeg man bør velge en låskasse som passer til den lille patronen. Det gjør CZ 527.

 

Det einaste eg kan utsetje på den, er at eg ikkje likar avtrekket på den, det er litt rufsete, sjølv når ein brukar set-trigger`en..
Avtrekket er fullt justerbart, så hvorfor har du ikke gjordt noe med det? Jeg justerte mitt, og fikk det svært bra.

 

Ellers er det denne tråden du må lese:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7940

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket er fullt justerbart, så hvorfor har du ikke gjordt noe med det? Jeg justerte mitt, og fikk det svært bra.
Har justert avtrekket med tanke på set-trigger og vekt, men det er fortsatt rufsete, og eg veit ikkje heilt korleis det skulle ha blitt justert, det er vel heller at eg burde ha demontert det og polert maskineringsflatene, då trur eg nok det hadde blitt bra..
Link to comment
Share on other sites

var nede på butikken og "inspiserte" rifla og fant ut at man kan dytte avtrekkeren et knepp fram, og da går den veldig lett.. er det dette som kalles snellert? eiern spurte om jeg ikke ville ha en Remington 700.. er den mye bedre? veit at det er en hel del lettere å skaffe deler, og det er en del kule oppgraderinger. kjenner likevel en dragning mot CZ'n. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hadde en CZ 527 i 222.rem som min første rifle.

Var veldig fornøyd med denne. Brukte den mest til rype og skarv med Norma jaktmatch, noe som samlet ca 20-26mm på 100m.

Jeg mener at S&B med blyspiss samlet rundt 35mm på 100m. Ikke så aller verst, godt nok til rådyr feks.

Aller best jikk hjemmeladet 52grain Sierra HPBT MK, disse samlet 16-20mm på 100metern.

Pga snurren i løpet (husker ikke hva den var; 1-12 eller 1-14) så likte ikke min 527 kuler over 62grain.

Likte spesielt godt at mekanismen var tilpasset patronen noe som dermed gjorde at riflen ble relativt lett.

Riflen min matet godt og tom hylsene ble kastet fint ut om man ikke var forsiktig med å dra i sluttstykket.

Jeg brukte CZ sine montasjer og disse fungerte også uten problemer.

 

Kan godt anbefale en CZ 527 :smile:

 

Jeg har dog byttet ut CZ`en med en Sako Vixen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var 100% bestemt på at jeg skulle ha en slik, inntil jeg fikk holde en i butikken! Snakk om kvalitetsforingelse, har skutt litt med en Brno fox, og de to kan ikke sammenliknes engang. Trått ladegrep, merkelig definering på sikring og et i beste fall elendig avtrekk fikk meg til å ombestemme meg der og da. At prisen er over 7000,- med syntstokk gjør jo heller i saken bedre, selv om stokken virket bra. Bare min mening, men riflen fremsto for meg som et halvfabrikat, sikkert mulig å gjøre noe med alle disse punkter, men med tanke på pris skulle dette være unødvendig?

Link to comment
Share on other sites

Har sett en del på CZ 527 selv og vurderer denne sterkt, men hører at enkelte mener dette er "second class", mens andre sier topp presisjon og et hendig våpen. Blir litt forvirret :shock:

Kan jo vurdere en remington 700, Howa 1500 eller Tikka T3 Hunter istede eventuelt. Bra børser i cal 223 dette også.

Link to comment
Share on other sites

det blir i så fall min første rifle, altså et bruksvåpen og vil ikke bruke så mye tid til pussing av stokk osv.. men avtrekket på den jeg holdt i var litt kryp i, men da jeg tok den et "klikk" fram gikk det veldig bra.. R700 blir litt dyrere. og på den får jeg en montasje jeg bare skrur siktet rett på.. syns den var helt grei og CZ har jo godt rykte når det kommer til kvalitet..

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si noe om kvaliteten på dagens CZ 527. Har ikke vært i butikken og klådd på en slik siden da.

Men den jeg hadde for en del år siden hadde helt grei finnish og så bra ut :smile:

Nå er det vell slik at vi ofte får hva vi betaler for også, så mann kan ikke forvente kvalitet på høyde med f.eks Sako75, Steyr osv for 7000kr.

Men det er mulig å finne rifler i 222/223 som er lite skutt og noen hakk opp i kvalitet på bruktmarkedet til en grei penge, spesielt om mann ikke har det travelt da.

For eksempel en Sako Vixen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken riflestigningg har den?

 

Mener den fåes i både 1-9" og 1-12". Har sett de i en tråd tidligere her på kammeret. Da var det en som hadde mailet til produsenten og hørt. Har nemlig vurdert en slik i cal 223 selv, og finner ingenting om disse spesifikasjonene på hjemmesiden til produsenten. Selv vil jeg velge en i stigning 1-12", da de fleste fabrikk ladede patronene her på berget er 50-55grs.

De med stigning 1-8" og 1-9" har jeg hørt ofte får dårligere presisjon med de korte lette kulene, og er mer egnet for de som lader selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

De med stigning 1-8" og 1-9" har jeg hørt ofte får dårligere presisjon med de korte lette kulene, og er mer egnet for de som lader selv :wink:

 

Det kan sikkert stemme for noen rifler men ikke alle. Disse gruppene er skutt med en Rem LTR med 1:9 twist og Berger 30 grn som vel er den letteste kula du får i dette kalibret. Har produsert ganske mange slike grupper etter hvert. :)

 

normal_40_-_50_V-Max_%2B_Berger_30_MEF_Match_002_(Small).jpg

 

normal_2011-01-23_21_32_39.jpg

 

Avstand 100 meter skutt fra benk.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke kappe nei.

Jeg kappet min 223 noe for at den ikke skulle bli så framtung med demper, men etter tre års flittig bruk ser jeg at det ikke var noe vits. Jeg bruker den aldri i tett skog og skyter alltid med anlegg så i dag ville jeg heller beholdt lengden for å få litt mer fart på de tyngste kulene.

Link to comment
Share on other sites

CZ 527 er vel av de våpnene som kan kalles rimelige, og det er selvfølgelig forskjell på en slik og en Sako. Men bevares, en CZ holder mål i massevis for den gemene hop. De er kjent for god presisjon og driftssikkerhet.

 

Det geniale med CZ'en er jo at låskassa er dimensjonert til kaliberet. Det betyr et hendig og lett våpen. Tikka feks, har samme låskasse som .308 har jeg hørt (arrester meg om jeg tar feil!). Det betyr større kasse og sluttstykke. Det fungerer bra det, men CZ'en er altså mer passe i størrelse til .223. Smak og behag i grunn, siden begge deler fungerer fint.

 

Det nevnes lengre opp at CZ er betydelig dårligere i kvalitet enn Fox, blant annet når det gjelder sluttstykkegange. Vet ikke om jeg helt er enig her. Det er tregt på Fox og. Dessuten er det irriterende å måtte ta et lite napp i sluttstykket for å få vippet ut patronen, som da flyr av gårde (har mauserutdrager noe av skylda her?).

 

Dessuten er avtrekket på en Fox noe man må venne seg til. Treverket i Fox'en er imidlertid penere. 527'en har kjedelig treverk i forhold, synes jeg, men det er individuelt. Skal man ha plaststokk er det jo ikke så nøye!

 

Uansett, CZ er ikke noe bomkjøp. Har lest for mye positivt om den til at det skulle være noen tvil. Les tråden om CZ/Brno Fox som er linket til lengre opp.

 

Ellers må jeg si at jeg ville tatt en nærmere titt på Browning A-bolt i .223 om jeg var usikker. Noe dyrere enn CZ, men du verden, den er fin. Tittet litt på en slik i helga. Det var en unggutt som skjøt inn ny ammo med den. Klådde ikke på den, men den så veldig fin ut. Har tidligere lånt en maken i 6,5x55, og jeg likte både stokk og sluttstykke.

Dessuten er den ferdig gjenget for demper.

 

Link: http://www.alms.no/produkt.cfm?a=product&b_id=918119

 

Du kan jo få lov å kjøpe min fiiiine Fox i .222 da! Har lyst på dronningen av finkaliber jeg, nemlig, Sako Vixen! :wink: Må bare få lov av øverstkommanderende i heimen først... :oops:

Link to comment
Share on other sites

hehe, nei, vil ha .223 :winke1: men skal ha plaststokken, det blir nok brukt i ymse terreng og i fjæra, så det holder å måtte ta vare de delene som er i metall. er noe sløv når det gjelder pussing, men hagla får jevnlig stell, samme gjelder Gamo CFX'n min.. plaststokk på den og! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ja, det er grit å kunne stabilisere lette kuler også.. skal vel etterhvert lade selv, og da er jo V-max og andre "bomber" ganske lette? tror neppe den blir brukt til rådyr eller lignende med det første :P

 

Fant igjen en tidligere tråd ang stigningen på en CZ 527, og dette er det jeg fant fra en som heter Hans her på kammeret:

 

"Jeg sendte mail til CZ og spurte. Dette var svaret:

 

Dear Sir,

Thank you for using the CZ 527 American rifle made by Ceska Zbrojovka.

I can inform you that rate of twist for .223 Rem. cal. is 305 mm, this means 1:12 in.

However, it is important to notice that the CZ 527 Varmint in cal. 223 features rate of twist 228,6 mm, this means 1:9 in."

 

Som er annen på peker i denne tråden kan man selvfølgelig få god presisjon med lette kuler og "kjapp" twist også, men reglen er vel at dette normalt er enklere med en slakkere stigning for lette kuler. Men igjen dette er uten tvil forskjell fra børse til børse :winke1:

Link to comment
Share on other sites

var innom nettsida til CZ og så på Varmintutgaven, så ikke noen pris, men den er vel en hel dell dyrere..

 

men hvordan tvist anbefales for 223? her selges det mye American Eagle og mye mer, dette er stort sett jakt og FMJ til en billigere penge enn for eksempel federal.. men med 1:14 er det vel ikke noe problem å skyte disse kulene? veit at hver børse går ulikt og og sånn, men sånn generelt sett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...