Jump to content

Hvorfor skyte rullende?


dimex

Recommended Posts

Det er fordi man ønsker å ha den lyse delen av skiva i kontrast til skur/korn opningen. På den måten så har man kontrol på lysopningen på begger sider av kornet.

 

Sikter man på svart bakgrunn så flyter alt sammen med det svarte siktet og man ser ikke så godt lysopningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er også vanskeligere å se om man har siktene korrekt dersom man konsentrerer seg om å sikte på akkurat riktig sted, spesielt høydemessig. Anbefales ikke på baneskyting.

Hvafornoe........det er vel nettop på baneskyting på presisjons skiva man benytter

rullede sikte, og sikter på det lyse partiet under 7'rn på press skiva.

 

Forøvrigt, så er det ikke alle det funker for å skyte rullende. Det må bare prøves og

det som funker best er det som blir riktigt for den personen.

Link to comment
Share on other sites

Det er også vanskeligere å se om man har siktene korrekt dersom man konsentrerer seg om å sikte på akkurat riktig sted, spesielt høydemessig. Anbefales ikke på baneskyting.

Hvafornoe........det er vel nettop på baneskyting på presisjons skiva man benytter

rullede sikte, og sikter på det lyse partiet under 7'rn på press skiva.

 

Forøvrigt, så er det ikke alle det funker for å skyte rullende. Det må bare prøves og

det som funker best er det som blir riktigt for den personen.

Å sikte rullende er å holde siktene så det ser ut som svarten ruller på siktene, ikke å holde i 3'ern under som jeg anbefaler.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skyte rullende? For å bli en nesten god skytter, men nekte seg selv sitt fulle potensial Rull = Tull! :thumbdown:

 

Det anbefales at man enten sikter midt i blinken (sikter der svarten er bredest) eller i underliggende 3-er (sikter mot bare hvit bakgrunn).

 

Grunnen er åpenbar: Man skal ha hovedfokus på (fram-)sikter og avtrekk, og IKKE på hvor pistolen er i forhold til blinken. Man sikter nemlig mest med kroppen, minst med øyet. Automatiseringen av løft av våpen til riktig avtrekkshøyde skal være uavhengig av om du ser blinken eller ikke. Man kjenner det mer enn man ser det om et skudd er bra.

 

Rullende skyting har man mer og mer gått bort fra ved opplæring av nye baneskyttere. Det er en nostalgisk overlevering og og var kanskje gangbart for 10 år siden. Men det er en unødvendig kronglete vei til toppen. Jeg skal forklare:

 

Når man skyter rullende oppnår man stort sett å streve med å la siktene ligge "rett", og man avgir for seine og dårlige skudd med trøtt hånd og øye. Det fører til at skudd blir avfyrt på vei "ut av" 10-eren og ikke "inn i" 10-eren. Folk flest skyter best samlinger på helt hvit (snudd) skive. Prøv selv, og bli overrasket!

 

Sikt midt i hvis du skyter både felt og banestevner med duell. Sikt i 3-eren hvis du satser kun press. Noen sikter faktisk "rullende" på 1-eren for å koble helt ut svarten.

Link to comment
Share on other sites

Eg trakkar i salaten og tilrår boka om pistolskyting som finnast på sidene til skytterforbundet. Der står nokså godt forklart ein del teori omkring dette, mellom anna å bruke begge auger og sikte både sentrert og rullande. Så langt eg kan sjå er sentrert det optimale, men det stiller ein del krav til bredde på korn (som må vere breiare enn den uklare svarte flekken i senter) og dermed også skur som må kunne stillast i bredda. Forøvring er det ein del om at ein må prøve seg fram , slik at ein ser kva som passar ein best. Nokon likar dottera, andre ......

 

Pr idag sikter eg rullande, men vil prøve sentrert. Noko som igjen stiller litt krav til mitt utstyr (buckmark) som må ordnast litt på.

 

Forøvrig er del vel slik at om du treff sentrum med kvart skot, så er vel siktemetoden irrelevant :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Startet som feltskytter, og siktet da så klart senter. Fikk mer og mer sansen for baneskyting etterhvert, fortsatte å skyte senter, også på presisjonsskiva. Slet imidlertid med å krympe samlingene tilstrekkelig, og forsøkte etterhvert å skyte rullende, eller mer presist "sub-six" da jeg sikter godt under det svarte. Dette har medført større kontroll på både høyde- og sideveis hold, og samlingene krymper. Så for meg fungerer rullende bedre enn senter på presisjonsskiva.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er del vel slik at om du treff sentrum med kvart skot, så er vel siktemetoden irrelevant :moresarcasm:
Nei, Lindy. Siktemedoden er ikkje irrelevant. Siktemetoden er nemlig ein del av læringsmetoden. Du kan læra effektivt og ineffektivt. Siktemetoden bestemmer om du skal bruka kort eller lang tid på å meistra skytinga.

 

Når du er heilt fersk skyttar og skal tenka fotplassering, løfteteknikk, avtrekk, siktebilde, pust og så bortetter - då vil ei fokusering på at "svarten skal ligga som ein tåkeball oppå siktene" gjera at du fokuserer på siktebildet. Som gjer at du bruker altfor lang tid på å begynna på avtrekket. Som fører til at du trøyttnar i armen. Som fører til at du skjelv. Som fører til at du "bare må få av gårde skotet". Som fører til eit skot medan våpenet går ned - utan tanke på etterhald, og kanskje eit lite napp i same slengen. Som i beste fall fører til ein 8-er. Slik trener du systematisk feil altfor lenge, og må bruka ekstra lang tid på å læra av deg unotene som kom i og med at du brukte feil siktemetode. Been there, done that. Visst kan du bli god. Men du hadde blitt betre utan rullande.

 

Fordi: Då hadde du gått til den naturlige svarten. Eller kobla ut svarten. I begge høve hadde du kobla ut siktedelen mentalt, og vore meir oppteken med å gjera skotet rett ifrå utgangsstilling av.

 

Uansett siktemetode er det viktigaste at skyttaren skjøner at siktinga er det minst viktige for eit godt skyteresultat. Det er nett den fokusen som vert lagt på (den "ulogiske") plasseringa av siktene som er problemet ved rullande. Den verkar distraherande.

Link to comment
Share on other sites

Sikt midt i hvis du skyter både felt og banestevner med duell. Sikt i 3-eren hvis du satser kun press. Noen sikter faktisk "rullende" på 1-eren for å koble helt ut svarten.

Sjøl drar jeg nytte av det faktum at jeg har justerbare sikter. Så på presisjonsskiva sikter jeg ca midt mellom svarten og nedre kant på skiva, og på duellskiva og feltfigurer sikter jeg midt i. Det funker for meg, men enhver må jo som noen har nevnt finne det optimale for en sjøl. Husk også at det som fungerer fint når man er i midten av 20-åra ikke nødvendigvis funker like bra når man har rundet de 40/50 og øynene begynner å bli gamle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom denne problemstillingen etter å ha lest den overnevnte boka. Skaffet med korn som var bredere en svarten også. Etter en stund så innså jeg at dette kanskje ikke var veien likevel, så jeg konsulterte en med livslang skyttererfaring og deltakelse i både VM og OL, og han la det frem på en ganske overbevisende og enkel måte "ingen av verdens beste skyttere skyter annet en rullende nå de skyter presisjon".

 

Så inntil jeg møter noen som kan skyte, la oss si for eksempel 590 med luftpistol ved å sikte midt i, ser jeg ingen grunn til å høre på ”fantasi teoretikere” uten håndfaste resultater å vise til.

Link to comment
Share on other sites

jeg konsulterte en med livslang skyttererfaring og deltakelse i både VM og OL, og han la det frem på en ganske overbevisende og enkel måte "ingen av verdens beste skyttere skyter annet en rullende nå de skyter presisjon".

Dette har jeg meget vondt for å tro. Er det mulig å få vite hvem dette er for å få verifisert påstanden?

Link to comment
Share on other sites

Om ein konsulterer internasjonal teori og praksis på området er det vel to skular ute og går:

1. sikt midt i (med minst like breidt korn som svarten) jfr. Bjørn Svingen si bok.

2. "sub-six" hold - altså sikt i sona under svarten sånn ca. på 4-ar, 5-ar.

Og sikte rullande (altså rett under svarten) er vel "veldig gammeldags", og få/ingen av toppskyttarane i dag som brukar (?).

Link to comment
Share on other sites

Rullende skyting i ordets rette forstand slik som olden presiserer (rett i overgangen mellom det

sorte og det hvite, og det ser ut som svarten ruller over siktet) er kanskje ikke mange som gjør.

 

Men det er nok mange som skyter midt på det hvite noe lenger nede, sånn mellom 3'rn/4'rn enplass.

I daglig tale så sier man rullende da også. Iallefall har ikke jeg noe annet navn for det, og er

nok en utvidelse av begrepet ovenfor.

 

En eller annen verdensmester har jeg hørt sikter nede i Venstre (eller høyre) hjørne på selve skiva,

men skal ikke si om dette er sant eller ikke. Kanskje det var før elektronikken kom.

Link to comment
Share on other sites

jeg konsulterte en med livslang skyttererfaring og deltakelse i både VM og OL, og han la det frem på en ganske overbevisende og enkel måte "ingen av verdens beste skyttere skyter annet en rullende nå de skyter presisjon".

Dette har jeg meget vondt for å tro. Er det mulig å få vite hvem dette er for å få verifisert påstanden?

Det er vel bare én norsk pistolskytter som har deltatt i OL som fortsatt er aktiv? Og selv om han er trønder bruker han å vite hva han snakker om. Når det er sagt vil jeg tro at han i likhet med meg sier "rullende" når han mener "sub six". Og hvis du mener at DET ikke fungerer på presisjon så bør du helst kunne vise til konkrete og overbevisende eksempler på det motsatte...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet meget godt hvem det er snakk om hvis personen er norsk, men det trenger han/hun jo ikke være.

 

Å sikte rullende er ikke det samme som å sikte i 3'ern under. Der må nok noen utvide ordforrådet sitt. Og jeg mener bestemt at DET fungerer, ref en veldig god presskytter på bane-NM på Ørlandet for noen få år siden som ikke fulgte opp i sikte-midt-i-delen. :mrgreen:

 

Edit: Det var ikke vår kjære trønder, forresten, men en rifleskytter som nettopp brakk ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok de fleste som bruker begrepet rullende, mener å sikte godt under svarten ja (han med brukket rygg inkludert).

 

Jeg har hørt at en del engelsk talende kaller det å sikte rundt treeren for ”mirror hold”, da avstanden fra nederkant av svarten og ned til siktepunktet da tilsvarer avstanden fra nederkant av svarten til tieren. Så kanskje man burde finne på et bedre norsk begrep?

Link to comment
Share on other sites

Rullende skal nok være bedre for presisjon ja, da vet man nøyaktig hvordan siktebildet blir hver gang. Dersom man sikter midt i kan det bli litt flytende om man sikter på nøyaktig samme plass.

 

Rullende fungerer kun når man vet nøyaktig avstand og siktene er justert deretter. Jeg skyter en del gjennom forsvaret og sivil felt skyting, her bruker jeg ikke rullende da det skytes på ulike avstander.

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen var spennande og for meg opplysande. Eg må innrømme at eg hadde avskrive det å sikte midt i det kvite, mirror hold , eller lågt rullande - altså i 3-4 området.

 

Ved å kombinere dei rådene som står i boka til Svingen samt å sikte mot 3-4 området fekk eg samlingar i luftpistol som eg ikkje har vore i nærleiken av tidlegare. Det gjekk opp for meg at ved å fjerne den svarte flekken frå sinnet, så kunne eg fokusere mykje betre på kornet. Siktebilete vart mykje rolegare og eg kunne faktisk ane kvar skotet gjekk før eg gjekk fram. Faktisk fekk eg 4 skot i nesten same holet.

 

Eg vil rette ein takk til Nooby, fin forklaring.

 

Får eg komme med eit lite spm. Korleis veit ein kvar i det kvite ein sikter, blir det berre sånn som ein føler for eller ?

 

Så no avventar eg breiare korn og nye baksikter, trener vidare. Så var det skytteren og ikkje våpenet likevel, dessverre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kontrast er viktig (nok en gammel mann...) og i tillegg kan det å sikte i kanten av svarten medføre et optisk bedrag som får svarten til å se flatklemt ut. Dette kan gjøre det vanskelig å sikte likt hver gang, og man vil da få større variasjoner i høyden når man skyter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte i den lokale klubben i mai 2010, og vi lærte at man skulle sikte rullende, altså midt imellom sorten og bunnen av skiva.

Dette fungerte rett å slett ikke for meg slik at jeg justerte meg slik at jeg nå sikter rett under sorten rullende.

Resultatene mine har allerede rukket og bli tålelig greit på luft (13 på Kisen i år), men jeg ser jo at det ikke alltid blir like stabilt da jeg stadig flytter fokus over på skiva for å sjekke plasseringen.

 

Skyter med en Steyr LP10 på luft og tror jeg skal teste ut disse påstandene, kjøre en stund med sikte på 3, 4 ca, og prøve sentrert en stund etter det.

Kanskje det er det som skal til for å stabilisere skytingen litt? For øyeblikket vingler jeg mellom 530 og 550.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Denne diskusjonen var spennande og for meg opplysande. Eg må innrømme at eg hadde avskrive det å sikte midt i det kvite, mirror hold , eller lågt rullande - altså i 3-4 området.

 

Ved å kombinere dei rådene som står i boka til Svingen samt å sikte mot 3-4 området fekk eg samlingar i luftpistol som eg ikkje har vore i nærleiken av tidlegare. Det gjekk opp for meg at ved å fjerne den svarte flekken frå sinnet, så kunne eg fokusere mykje betre på kornet. Siktebilete vart mykje rolegare og eg kunne faktisk ane kvar skotet gjekk før eg gjekk fram. Faktisk fekk eg 4 skot i nesten same holet.

 

Eg vil rette ein takk til Nooby, fin forklaring.

 

Får eg komme med eit lite spm. Korleis veit ein kvar i det kvite ein sikter, blir det berre sånn som ein føler for eller ?

 

Så no avventar eg breiare korn og nye baksikter, trener vidare. Så var det skytteren og ikkje våpenet likevel, dessverre :lol:

 

Så gøy at du fekk det til! :D Så til spørsmålet: Ja, det heile er faktisk ei kjensle av eit godt skot. I rekylen og etterhaldet skal du kunna kjenna kor skotet gjekk. Augene bruker du grovt sagt til å passa på at du ikkje skyt i naboblinken. Det viktige er ikkje å fokusera på kvar du skal sikta i "kviten", men å kjenna det likt frå gong til gong. At du skyt hol i hol, tyder på at du er svært nære, du treng berre å verta bevisst på kva du gjer bra, og kva som ikkje fungerer. Til det bruker du etterhaldet. Var du meir ute å kjøre, ville eg anbefalt å snu blinken med baksida fram så du kunne totalt kobla ut blinken og berre fokusera på samlinga. Nå vil eg heller rå deg til å fokusera på etterhaldet, og å stilla samlingane inn i svarten. Håpar dette var til hjelp. :)

 

PS: Ein god banekikkert er ikkje å forakta...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd en del nå og får det ikke til. Vanligvis sikter jeg mot 5-6 området, om jeg prøver lavt rullende, altså 3-4 området føler jeg at jeg mangler en referanse, eller noe å sikte imot. Så kan noen forklare meg hvordan man skal "la være å sikte".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...