Jump to content

Planlagt stortest av kal.22 amo


Mr.Polar

Recommended Posts

Jeg har,som sikkert noen av dere har fått med dere,planlagt en stortest av amo i kal.22.

I den forbinnelse har jeg lagt ut litt info på bloggen min rundt amo å hvordan jeg har tenkt å utføre testen.

Men det er rom for forbedringer,så jeg vil gjærne ha dere brukeres mening rundt mine tanker om denne teste å hvordan den tenkes utført.

Så kom igjenn si deres mening :)

Både negativt og positivt.

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/p/ ... kladd.html

Link to comment
Share on other sites

Testen vil være interessant å utføre - for deg. Den vil også gi deg mye nyttig informasjon - for ditt våpen.

 

Jeg er ikke ekspert, men såpass har jeg forstått:

1. Testen gir ingen nyttig informasjon for alle som skyter .22 pistol.

2. Testen gir ingen nyttig informasjon for de som skyter annen .22 rifle enn CZ 455.

3. Testen gir sannsynligvis heller ingen særlig nyttig informasjon for andre rifler av typen CZ455.

 

Men som sagt, den vil gi deg utrolig mye nyttig informasjon om hvilken ammo som går best i nettopp din rifle. Og det er ikke lite i seg selv :-)

Link to comment
Share on other sites

Testen vil være interessant å utføre - for deg. Den vil også gi deg mye nyttig informasjon - for ditt våpen.

 

Jeg er ikke ekspert, men såpass har jeg forstått:

1. Testen gir ingen nyttig informasjon for alle som skyter .22 pistol.Riktig observert. Denne testen er for salongrifle. Derfor ligger tråden under salongen.

2. Testen gir ingen nyttig informasjon for de som skyter annen .22 rifle enn CZ 455.Der er jeg ikke helt enig med deg. All info vdr MPS og kulevekt på amo som jeg leter fram i forkant av testen,vil komme alle som har bruk for det,til nytte. Å når skuddene er kronografert vil dette gi en god pekepinn på hvilke amo en"uerfaren"skytter/jeger skal starte med i sitt våpen for å ha den lette vei til god pressisjon til sitt våpen

3. Testen gir sannsynligvis heller ingen særlig nyttig informasjon for andre rifler av typen CZ455.Enda en gang er jeg ikke helt enig med deg.."alle"våpen med 53 cm løpslengde vil stort sett oppnå samme resultater m.t.p kronografering. Forskjellene innad CZ 455 med lik løpslengde vil være ganske så små vil jeg tro. Forskjellene får du vis man tester et løp på 40 cm opp mot et løp på 65 cm. Å dette med pressisjon er individuellt. Uavhengig om det er 2 like CZ 455 som amoen blir skutt med da alle våpen er unik. Men får jeg t.eks en amo som har en "spredning" på 4 mps under kronografering,så er det en god pekepinn på at det er en stabil amo,å slik kan hvem som helst avgjøre om dem vil bruke penger på en pakke av den typen for å teste ut selv i sitt våpen Men jeg har å vært inne på tanken av å få lånt 2 andre salonger,men det kan bli vanskelig. Hellst en Brno 2 og en Sako systemrifle(mulig en Remington 597)

 

Men som sagt, den vil gi deg utrolig mye nyttig informasjon om hvilken ammo som går best i nettopp din rifle. Og det er ikke lite i seg selv :-)Det er i hovedsak det som er planen med testen :D ,samt å hjelpe andre

Link to comment
Share on other sites

Det vil (desverre) kun være representativt for din rifle. 22lr våpen er individuelle fra våpen til våpen. Å det værste er at ammotesten din bare vil fortelle om den (eller de) aktuelle lotene du har av ammunisjon. 22lr ammo er og individuelle fra lot til lot.

Link to comment
Share on other sites

Det kan da ikke være SÅ stor forskjell på dem forskjellige lottene :shock: ?

 

Joda, det er veldig stor forskjell frå lot til lot. Dette veit alle som driv med NSF 60 sk. liggande alt om, berre spør Vebjørn Berg feks... Eg har dessutan sett det sjølv, med test på 50 meter i benk på NIH.

Link to comment
Share on other sites

Det kan da ikke være SÅ stor forskjell på dem forskjellige lottene :shock: ?

Beklager, men det kan det desverre ofte være. :(

 

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, testen din kan avsløre tendenser. Tendenser som andre kansje kan gjøre seg nytte av, men det vet vi ikke før andre sjekker tendensene opp i mot dine data.

 

Egentlig litt interesangt dette, jeg gleder meg til å se hvor store variasjoner det blir i hastighet. Og hvor mye dette har å si for presisjonen i din rifle.

 

Jeg har en teori om at hastighet på amoen, har mere å si for presisjonen i de forskjellige salongriflene enn vi normalt tenker på. Og at hastighets intervallene ikke behøver å være særlig store før de gir målbare utslag på presisjonen.

 

Så stå på, jeg tror ikke resultatet blir som du i utgangspunktet tenkte. Men jeg tror heller ikke at testen på noen måte er bortkastet for oss andre, den må bare brukes på en noe annen måte enn du hadde tenkt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er det 2 våpen som skal brukes i denne testen. Men jeg har dessverre ikke mange nokk skudd av alle typer. Dette gjør at dessverre ikke all amo kan testes med 2 våpen.

Å ikke har jeg tid til en så lang test som jeg da tror det ville har blidd :D . Så jeg plukker ut noen typer,hvor mange vet jeg ikke enda,som skal testes i den BRNO 2 samtidig med min CZ 455 :)

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg ikke det finnes kal.22 våpen som er solgt flere av i tallet enn BRNO 2,men jeg har tadd feil før :roll:

En Ruger 10/22 hadde vært supert å fått lånt ja :)

Har du en :) ?

Ellers så er jeg veldig int i å låne en Remington 597 halvauto for bruk i testen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nå begynner resultatene av testingen min å bli klar. Har bare en umassen av tall og data som må skrives inn i bloggen min. Men jeg vil ikke anbefale andre å gå så grundig til værks som jeg har gjort..61 typer amo testet i min CZ 455..men komplett våpenpuss mellom hvært amobytte. Sånnt tar tid..veldig med tid.

Har å fått testet 20 typer amo i en CZ 452..

Så smører dere med tolmodighet en stund til så pubiliserer jeg resultatene på jaktbloggen snart :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...