Jump to content

Politiets nye ammo?


tom-erik88

Recommended Posts

Strengt tatt, slik jeg kjenner offentlige innkjøpsordninger, så er de vel mest opptatt av pris, fremfor presijon og funskjon :lol:

 

Det følger jo forsåvidt av Lov om Offentlige Anskaffelser, men med noen forbeholdt iforhold til anbudsutsteders spesifikasjoner - bla har jeg sett at tomeskene til Politiet nå er i en gild gulfarge og høvelig merket med "Politiet", dette går jeg ut ifra er en spesifikasjon fra PMDT.

 

Hvilke andre spesifikasjoner de har lagt til grunn f.eks i forhold til presisjon, kulevekt utgangshastighet osv har jeg ingen formening om. Men endel av disse kriteriene hører også hjemme i prisforespørselen. Er ikke forespørselen godt nok utformet, kan en jo tenke seg en situasjon hvor forespørrer faktiskt mottar noe helt annet enn hva som er planlagt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

(...) den nye ammunisjon til politiet?

De har byttet levrandør til tyske ... (MEN)

Var borte i MEN-hylser for mange år siden, på 80-tallet, i 9 mm. I forbindelse med et kurs skjøt vi litt sammen med tyske sikkerthetsvakter. De brukte MEN- 9mm ammo i sine da nye MP 5.

Og det var berdanhetter i de hylsene den gangen, ja.

 

Frykter, uten å vite sikkert, at det forsatt er det.

Fint om det ikke var det, for politiets etterlatenskaper i form av tomhylser rundt omkring i landet har siden FFV og aluminium-Blazer ammoens dager vært kjærkomne kilder til 9 mm boxerhette hylser for hjemmeladere.

 

Først brukte politiet 9 mm "grå" Raufoss-berdan (med bunnstempel fra ca 1960 - 1964), deretter u-nitet Norma ammo med boxer hette, så var det FFV med berdan, og så var det brasilianske CBC (nitede boxer), så var det u-nitede GFL /Fiocchi).

Godt jeg har et livsvarig lager av politiets tomhylser med boxerhette.

Noe av politiets hylser er skutt i MP5 og har fått stygg medfart i mating, og utkast. I tillegg til de stygge kammer-flute-merkene.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bore ut berdan hetta.? Fra innsiden altså.

 

Kan man gjøre, men da ødelegger du hylsen. Berdanhetten er bittelitt større enn boxer, og skal du lade med berdanhetter har du "mistet" tappen på hylsa som slår an hetta...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Politiet fikk i 2010 ny ammo, til MEN ammo som nevnt. Det som ble brukt før var Fiocci. Grunnen til bytte av ammo leverandør var ekstremt mye funksjonsfeil og tull med Fiocci. Blandt annet ble ikke kula fullstendig avfyrt og stoppet halveis i løpet, skjedde to ganger med meg på en og samme dag.

 

Med den nye MEN ammoen har jeg ikke hatt noen klikk eller problemer, verken med MP5 eller P30.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...