Jump to content

Krieghoff Classic Big Five


flanged

Recommended Posts

Jeg har akkurat startet en dialog med Jakt & Friluft angående disse riflene. Er det noen her inne som kjenner til eventuelle svakheter på denne Classic modellen ?

Børsa er i utgangspunktet dyr, men jeg ser på det som "engangsinvestering".

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Ja Raudnakke, jeg har sett på alle Krieghoff Big Five riflene på Finn. Var t.o.m innom Sport1 i Kongsberg og fikk klasset litt på den til 69.000,-

Men har noen erfaringer med disse dobbeltriflene :?::?: Det er vel det som er spørsmålet. Blir litt omvendt psykologi å spørre en person som skal selge et slikt våpen,- om svakheter...

Link to comment
Share on other sites

Vel, Krieghoff er en tradisjonell dobbeltrifle når det kommer til låsinga, men avtrekkersystemet er såkalt "moderne" (ubrukelig) siden det krever oppspenner..

 

Solgte selv ei Merkel .470. Et meget flott våpen, og av den tradisjonelle typen. Jeg er nå i markedet for ei ny dobbeltrifle - helst i .450/.400 eller .450. (I .458 kan man lade billige kuler i 350grs, og som oftest få til samskyting med de også - jfr Rule of 75%) Får se hva som dukker opp. En ting er HELT sikkert, det blir ingen Blaser eller Krieghoff, jeg ønsker meg ei "skikkelig" dobbeltrifle: En Anson-Deely box-lock action, ejectorer, engelske sikter, manuell sikring. Man får også tak i mye brukt engelsk eller lignende til rundt 80-110 lapper også. Hvorfor skal man da kjøpe ei av disse "moderne" dobbletriflene, hvor tilnærmet alle tekniske løsninger har blitt til for at man skal spare penger, når de enda til prises opp på samme nivå??

 

Jeg må nok innrøme at jeg først tenkte som Amatør her når jeg så tråden, for det virker som du tenker deg på jakt etter Marco Polo også? Sist jeg sjekket prisen var det en ny VW Passat, og jeg slo det ettertrykkelig fra meg..! :wink:

Det synes ikke jeg at det er verdt, når man kan dra til NZ å jakte Tahr for under 30 lapper, eller Dall Sheep i Alaska for halve prisen. Man får opplevd mektige fjell, og testet staminaen, der også! :mrgreen:

 

Selv har jeg funnet ut at skal man komme seg ut på spennende jakt så må man faktisk prioritere JAKT fremfor å samle flotte våpen i lader... Hva er de gode for om de ikke skal brukes til det de er tiltenkt?? :idea:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke supererfaring med krieghoff, men med det antallet det er ute på markedet er det neppe lett og få igjen pengene når en vil selge.

 

Men de sier pang og skyter bra, trenger man mer??

 

om så er tilfelle så er det et par alternativer her

 

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... &saletype=

 

Denne rigbyen er jo kanksje noe??

 

Den er også litt spesiell da dette er den aller første 470 en Rigby faktisk bygde. og med prod dato i 1905 så er det også gunstige importregler.

 

http://auctions.holtsauctioneers.com/as ... 45ℑ=1

Link to comment
Share on other sites

Den fra W-R var veldig fristende, men spørs om ikke elefantjakt er enda lenger unna om jeg skulle finne på å være med på budrunden der..

 

Når det står £ 5'-8', og man i en budrunde får tilslag på 7,5', hva tilkommer av kostnader ved handelen før den er avsluttet? Dvs. hva skal auksjonshuset ha for rollen?

 

Ser for meg at vi må betale 25% ekstraskatt på både kjøpesum, honorar og transport.. Da snakker vi fort en ganske høy sum? :wink:

 

Den som har borret i skinna på Rigbyen skulle hatt juling på blanke messingen... :cry: Ikke bare i norge vi har skikkelige grovsmeder i børsemakeryrket ser jeg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en av de første Krieghoff Classic som kom til Norge, i 9,3x74r. Det var før B5-serien kom, og er samme baskyle og samme løpsbunt som B5 i 375. Jeg skiftet til B5 stokk når den kom.

 

Som Purdey sier er dette ei børse som skyter bra og sier pang. Etter tester og artikler å dømme er det heller ikke bare min som samskyter som en drøm. Det later det til at alle gjør.

 

B5 kan selvsagt ikke sammenlignes med klassiske englendere, men er det som trengs. Og kvalitetsmessig er den helt i øverste skikt mtp konstruksjon og materialer. Det er også veldig greit å inspektere/smøre makanismen da den har stokkbolt bakfra og stokken dras rett av(det er hull i kolbekappa, bare å stikke inn umbrakoen). Stokkbolten har også innebygd vekt for å ballansere opp det tunge B5 løpssettet. Vil man ha børsa et par hekto lettere kan denne byttes med en standard bolt som man lager ei aluminiumshylse til.

 

Den mangler ejektor, uten at jeg har savnet det ved jakt i Norge. Og den har oppspenner, heldigvis. Oppspenneren er nesten det beste med hele børsa, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Den rigbyen har nok jobbet noen timer ser det ut som ja. og den borringa var tragisk.

 

kostnadene blir

 

Hammerslaget.

22,5% provisjon til auksjonshuset

frakt og eksport.

og siden denne er mer enn 100 år gammel skal man bare betale 1/5 mva inn til Norge

 

omtrent slik

 

80000kr tilslag

18000kr provisjon

2000 kr frakt

100.000kr+25%/5 =5000kr i mva

 

sum blir omtrent 105.000kr

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt B5 rifla mi i 470 nå i to år, er godt fornøgd med den..

Eg må sei at eg synst oppspennermekanismen er en av grunnene til at eg valgte Kireghoff.. går heller med en ikke oppspent rifle enn en som er oppspent med sikring.. (blir vel en salig diskusjon her tenker eg...)

Drillen med oppspenning sitter inne og eg merker ikke mye til det når eg jakter.

 

Har ingen problemer med å anbefale B5 til andre!

 

O

Link to comment
Share on other sites

Og den har oppspenner, heldigvis. Oppspenneren er nesten det beste med hele børsa, spør du meg.

 

Jeg spør fordi jeg lurer. Har denne børsa en eller to avtrekkere Ole Johan? Jeg går ut fra at du er nødt til å spenne opp igjen etter at de 2 første skuddene har reist. Da lurer jeg på en annen ting. Se for deg at dette var ei rifle i et B5 kaliber, hvor du har skutt to skudd på en bøffel. Denne bøffelen er av det tøffe slaget som ikke har tenkt til å gi seg uten kamp. Når du da har puttet to nye sigarer i børsa, slår den igjen, løfter og er klar til nye skudd. Faen, jeg glemte å spenne opp. Ned med børsa, spenn opp å så hvem vet hva en rekker!!! Ville det ikke da være bedre med ei rifle av den gamle sorten som ikke har hverken oppspenner ellere automatisk sikring? På den måten kan du vandre rundt med ladet men sikret børse frem til skuddsituasjonen kommer. Når blyet begynner å fly og adrenalinet koker så er vel slike oppspennere bare i veien?

Link to comment
Share on other sites

Kjøper man et bra våpen av den tradisjonelle sorten så har det gjerne fanghaker. Da er den ikke mindre sikker i praktisk bruk, med mindre man uforvarende dytter av sikringen..

Det er jo en fordel at slike sikre systemer er sikre for brukeren og andre jegere, ikke for det farlige viltet den er tiltenkt..;) Følger derfor Kammerherrens argument.

 

Hvorfor ser vi ikke slike oppspennere på hagler dersom de er så fortreffelige?

Der mister man hurtigheten har jeg fått høre, og det er nettopp denne hurtigheten og utmerkede balansen som er dobbeltriflenes styrke! Må man somle med en oppspenner kan man like gjerne ha ei boltrifle etter mitt skjønn. Når det gjelder balanse så er det også et hav av forskjell mellom nye våpen, og de med mer klassiske linjer!

 

Et spørsmål til Purdey:

 

Den Rigbyen med hullet, kan man gjøre noe med den uten å forringe verdien mer? Tenkte litt i baner a la engelsk kikkertmontasje, slike som ligner på Talley. Lager Rigby noe sånt? Evt hva ville skjedd med verdien på den om man lot Rigby lage en ny skinne eller på andre måter reparerte "skaden"?

Jeg synes prisen var akseptabel om den er on face og alt vel.. men pen er den ikke nå!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt oppspenner på både rifledrilling og nå kombi. Til sitt bruk er det helt genialt men til jakt på farlige dyr ville jeg absolutt ikke hatt det.

Også til støkkjakt på fugler er det ikke brukenes men jeg prioriterer sikkerhet til det ytterste , så får heller orrhanen slippe unna en gang inimellom.

Men som sagt , til de store stygge , ikke fan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er selvsagt flere gode ting med Krieghoff'en enn at den har oppspenner...

 

Oppspenneren blir stående i fremre stilling også etter avfyring, og baskylen har spennmekanisme slik at mekanismen(hanene) spennes hvis du knekker den med oppspenneren i fremre stilling. Dermed er du selvsagt klar til to nye dobbeltskudd så snart du har smekket børsa igjen (slik er det ikke med Plaser, med sin halvferdige mekanisme). Grunnen til at Krieghoff har laget det slik er tanken på "rock and roll". Slik er alle skikkelige våpen bygd, med MANUELL sikring. Har du tatt den av skal den være av til DU tar den på.

 

Jeg har ikke jaktet vilt som biter (særlig hardt), men jeg mener allikevel å ha meget god bakgrunn for å si at oppspenneren ikke legger beslag på tid. Børsa spennes i bevegelsen før kolben treffer skulderen.

 

Oppspenneren er der av hensyn til jaktkompisen din og deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Er Krieghoff fan på min hals jeg men har brukt oppspenner i 6-7 år nå og vil påberope meg litt erfaring

Finnes ikke noe sikrere når man jakter sammen med andre og da kanskje spesiellt hvis man går sammen med PH etter de store stygge(har selv ikke gjort det )

Men hvis jeg hadde skutt 2 skudd i feks en bøffel eller løve og skulle gå etter den i bushen så spørs det om jeg hadde gått med dobbelrifla nedspent .Og da er i allefall rifla farlig for andre alle enn en selv. Er det forresten noen som har sett en PH i Afrika med oppspenner ?

At de gjerne ser at klienten har det kan jeg forstå .Og at en Krieghoff Classic B5 er et glimrende våpen for en som skal skyte en bøffel i Afrika er jeg ikke i tvil om men det jeg bestrider er at det er like raskt som en sikring!

Men så til det jeg har egen erfaring med, støkkjakt på skogsfugl som hundefører på rådyrjakt. Oppspenning tar ganske enkelt for lang tid, såpass mye av konsentrasjonen går med til å spenne opp at enkelte fugl glipper. Man bruker såpass med kraft for å spenne opp at børsa av og til ikke får den raskeste vegen til kinnet.

Men, jeg liker ikke lenger å jakte med børse uten oppspenner annet enn til ren fuglejakt i september.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

@ kiwi:

 

Antagelig litt sent svar!!!! men man forringer nok ikk verdien på den rigbyen ved og montere et sikte, det stygge hullet har allerede forringet den nok.

 

Men man må ikke forveksle dagens rigby med de gamle av den sorten i det tilfelle her. Rigby ble solgt fra Paul Roberts hender til et firma i California og lages i dag på merkel kasser og har et veldig dårlig rykte. Har selv ikke sett en slik Paso Robles rigby, men er skeptisk.

 

@ Trapperman, Hvordan gikk det med Krieghoff handelen??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke handlet noen dobbelrifle, ennå @Purdey. I utgangspunktet trudde jeg markedet var begrenset i Norge når det kom til dobbeltrifler, men jo mer mann søker og prater med folk, jo mer dukker frem...

 

Har en bekjent i Kongsberg jeg skal forhøre meg med. Han har en H&H dobbel selv, noe som for meg en usannsynlig å eie pga prisnivået. Han har også eid en rekke andre engelske dobbeltrifler, så jeg får rådføre meg med han både når det gjelder merke og kaliber.

 

Jeg sitter også igjen med den følelsen (dette gjelder ikke kun denne tråden) at noen her inne ikke greier å akseptere det faktum at dyre og for seg gjorte våpen alltid har vært av interesse for meg uten å grave om gevinster eller andre ting jeg heller bør/må prioritere mine penger til.

Du skal få pm @Purdey når dobbeltrifla er hjemme hos meg, slik at jeg slipper flere kommentarer som overhodet ikke har med saken å gjøre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så utrolig teit. Min dobbeltrifle har økt et sted mellom 60 og 80% i verdi på 5 år. Så ingen skal fortelle meg at dette ikke var en bra handel. Jeg kan til og med bruke dyret! Send meg en pm også kan vi ta en runde på hva du er på jakt etter, kan jo hende jeg kommer over noe.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, kanskje, men jeg prøver: er det noen her som har erfaring med .450-400 NE vs .450 NE vs .458 WM? Tenker da både på følt rekyl og effekt på storvilt.

 

Har en 9,3x62 og skyter - uvisst hvorfor - best med Oryx 325grs. Lurer på hvor stort rekyl-spranget er derfra og opp til en .450(-400) NE...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...