Jump to content

Ammunisjon til gåsejakt


remington870

Recommended Posts

det fine med v-max er at rikosjettfaren er svært liten,skaut en gang med halmantel utover havet,og hvor den kula havnet til slutt er jeg ikke sikker på.men den spratt noe jævli de første 200-300 meterne....i ettertid er bare v-max eller balistictip med på gåsjakta....... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd tungsten eller hevishot på gås?

Jeg har prøvd og kan anbefale Hevi-Shot. For tida jakter jeg med IC og HS US6 i nedre løp og 1/2 choke med HS US4 i øvre. Jeg har fått gjennomskudd med HS US6 på ca. 30 meter og er imponert over det haglmaterialet.

 

Her er tankerekka bak mitt valg av haglstørrelse og boring:

1. I blytida brukte jeg norsk nummer 4 (US#5) og norsk nummer 2-3 (US#3-4), i halv og full boring.

2. HS skyter en til to grader trangere sammenlignet med bly eller vismut

3. Med HS kan du gå ned et haglnummer og beholde anlagsenergi i forhold til bly, også på lengre hold. På kjøpet får du bedre dekning

:arrow: Norsk #4 er det samme som US#5. Gå ned ett nummer, ergo US#6 i nedre.

:arrow: Bytt 1/2 choke med IC siden HS skyter ca. to grader trangere.

:arrow: I øvre går jeg opp to trangboringsgrader ift. nedre og opp ca. en haglstørrelse. Siden jeg ikke har funnet HS i US#5, bruker jeg US#4 i 1/2 choke. Omtrent samme spredning som bly i full choke, like god dekning og bedre anslagsenergi på de litt lange holdene.

 

Det eneste problemet er prisen på skuddene...

 

de gamle gode tigerskuddene til sellier&bellot.....12/76 magnum helst(bly)

Det er j..... mange år siden bly ble forbudt å bruke på gås, ender og vadefugler. Blyhagl har vært totalforbudt til jakt i Norge i over tre år. Jeg synes du burde tenke deg om før du forteller om og oppfordrer til lovbrudd på et åpent forum :evil:

 

OT: I rifla har jeg brukt 50gr Rhino Solid Shank levert i mellom 950 og 980 m/s. Man må selvsagt passe på å ha sikker bakgrunn, men kula gjør en glimrende jobb i fuglen. God effekt og lite søl. Vindeenskapene til den kula suger lut, dog.

Link to comment
Share on other sites

oppfordret ingen til å gjøre noe som helst.....,men ingen av de nye miljø dritt patronene gjør jobben så godt som de gamle blypatronene.foresten er jeg sluttet å bruke bly for lengst,fordi jeg er fri.(desverre).denne sesongen blir ikke hagla med på gåsjakt,hvis ikke et godt alternativ kommer...tenker da pris på patroner,og drepeevne.....ser det nesten som uforsvarlig å bruke stål på gåsa,utenfor 15 meter da vel og merke,og så korte avstander er det sjelden at gåsa sitter,så da er det bare 223,hornady v-max som blir med på gåsjakta i år!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

oppfordret ingen til å gjøre noe som helst.....

Nuvel, da har jeg misforstått deg totalt. Når trådstarter ber om anbefaling på haglammo til gås og du begynner å snakke om hvor bra bly er, så oppfatter jeg det som om du anbefaler dette. Men OK, jeg misforsto.

ingen av de nye miljø dritt patronene gjør jobben så godt som de gamle blypatronene.

Har du prøvd den "miljø dritt patronen" som heter Hevi-Shot? Hvis du har ei hagle som tåler moderne haglpatroner og sørger for å bruke relativt åpne choker (siden HS-patroner skyter meget trange skuddbilder) er Hevi-Shot IMNSHO¹ godt overlegent bly, sånn teknisk sett. Den gjør jobben bedre enn bly (så du har kanskje rett i at ingen gjør jobben like bra ;) ), men prisen gjør jo at det er ikke de patronene man kjøper hundre stykker av for å slakte femti gås over et knippe bulvaner på et jorde. Dog, skal man gjøre det, kan man like gjerne kjøpe stål #2 eller BB og vente til gåsa er på tjue meters hold istedenfor tredve-femogtredve ;)

 

 

¹ In My Not So Humble Opinion

Link to comment
Share on other sites

Skal i år bruke Gamebore tinnshot størrelse 5 til gåsejakta....

 

 

 

Hehe neida bare tulla....Tenkte jeg skulle prøve noen Kent molyshot med størrelse 2.

 

Ellers har jeg god erfaring med Stål i størrelse BB. Og Vismuth med BB. TM bruker jeg størrelse 1-2 og HS eller HD har jeg ikke brukt på gås men rådyr faller med størrelse 4.

 

 

Lykketil med valg av ammo til gåsejakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som har prøvd tungsten eller hevishot på gås?

Jeg har prøvd og kan anbefale Hevi-Shot. For tida jakter jeg med IC og HS US6 i nedre løp og 1/2 choke med HS US4 i øvre. Jeg har fått gjennomskudd med HS US6 på ca. 30 meter og er imponert over det haglmaterialet.

 

 

Sako 30-06: Har du skutt mye med Hevi-shot? Ser mange som skryter av HS på div forum. Min lokale børsemaker fraråder meg likevel å bruke den, fordi han mener jeg haglene er så harde at jeg risikerer oppskraping av løpet. Jeg har en ordinær Beretta White Onyx som riktignok ikke er den billigste hagla på markedet, men absolutt ikke den dyreste. Likevel koster et nytt løp mange nok lapper til at jeg blir litt skeptisk.

 

Uansett så har jeg sendt avgårde nok hagleskudd på gås som har flydd videre, kun men noen fjær mindre, at jeg er veldig fristet til å prøve. I tillegg gir det ikke alltid noen særlig god følelse å vite at du har truffet, men bare nok til å legge igjen hagl i fjærdrakten og huden på fuglen...

 

Altså: har du merket noen som helst skade på løpet ditt etter mange HS-skudd? Evt andre som har slik erfaring?

Link to comment
Share on other sites

har du merket noen som helst skade på løpet ditt etter mange HS-skudd? Evt andre som har slik erfaring?

Nei, men jeg har ikke skutt mange HS-skudd heller. Der jeg jakter gås, er antall skuddsjanser relativt begrenset (ihvertfall hvis man bruker huet i forhold til avstand ;) ). Har vel fyrt avgårde en 10-20 HS-skudd totalt siden jeg fikk tak i ammoen (som ikke var særlig lett å få tak i før det generelle blyforbudet kom...).

Link to comment
Share on other sites

Viss du skal postere på forbitrekkende gjess, så er stål utelukket, da holdene kan ofte bli 30 meter++! Mitt tips er å gjøre som sako 30-06, eller kjøp deg vismuth(str.3-4 minst 32 grams ladning) og bruk ganske trang choke viss du har mulighet for det.

Link to comment
Share on other sites

Har jakta endel canadagås i Sverige, der fikk vi ikke lov til å bruke annet enn bly, vet ikke om det var helt lovlig,

men stål og andre ting var forbudt hos han vi jakta hos. Nok om det. Brukte Rotweil og winchester superspeed i norsk 2. Det gikk supert ut til 30m gjerne lenger og men det er ikke helt forsvarlig. Når jeg hadde skutt meg tom for disse gikke jeg over til Rio 32 grams bly Norsk 2, Trodde det skulle bli spett, men det fungerte perfekt. Veldig om å gjøre å få hagla forran i gåsa og gåsa kommer svinfort på trekk og du må holde gått forran, gjerne litt mer en du tror. Hadde hørt at man skulle holde på nebbet, men jeg fant ut at jeg måtte holde ca 1 m forran nebbet på 20 m da ble det knall og fall traff jeg langt bak var det samme hva jeg skjøt med, gåsa seila flere hundre meter ut i vettern. Har ikke noe erfaring med det nye greiene. Ville brukt det samme som anbefales til rådyr,rev, tiur o.l Størelse 2 eller duplex 2-4. Skjøt ei gås med vismut, men den blei bare skadd og kom seg unna, kan like godt vært dårlig treff, vet ikke. Har bra erfaring med gyttorp tungsten duplex 2-4 på hare i min gamle miroku s\s, og tror nok gåsa detter for disse.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange forskjellige metoder å jakte gås, antall skudd sjangser varierer derfor veldig. Jeg bruker flere forskjellige metoder iløpet av jakta, dette pga at jeg syns det er spennende med forandring.

 

Jeg posterer ofte i trekk ruta. Noe som kan gi mange sjangser, men også lengre hold. Det mest spennende er smygjakta, noe som oftes ender med perfekte hold.

 

Den metoden gir som oftes mest sjangser, og også bra hold som regel. Er å postere i åker kanten, med lokkegås.

Mine erfaringer er at med slik jakt, så kan det gå en del skudd. Noe som betyr mye penger ut av lomma, om man skal ty til Hevishot.

 

Jeg skal ikke gå ut å anbefale at folk skal bryte loven, men jeg syns ikke det hører hjemme at folk skal betale ca 50,- pr skudd, for at man skal få til en human jakt.

Her hos oss, så er gåsa er stort skadedyr, som ødelegger avlingene for bøndene. Prisen på ammo, og jakttider har gjort at flere å flere slutter å jakte, noe jeg syns er svært trist.

 

 

Ett annet eksempel på at det koster å jakte, har jeg fra i fjor. Jeg og en vennegjeng bestemte oss for å ta turen til nord-trøndelag på gåsejakt. Der er det ca 35000 gås innom på trekket. Noe som gir mye muligheter hvis man jakter riktig.

Iløpet av ei helg fikk vi ned over 70 gås, hvis jeg regner at vi brukte 2 skudd pr gås, så blir det en kostnad på 7000 kr bra for ammo.

 

Syns desverre ikke det hører hjemme noen plass jeg, når man vet hvilken peste og plage gås er.

 

Utenom dette, så gleder jeg meg veldig til årets jakt!! Er ikke lenge igjen nå, starter jo 26 juli her på Smøla.

Link to comment
Share on other sites

fant ut at for grov hagel ikke var noe særlig på gåsa, så har brukt nr 3-4 i vismut, brukte 12/76 da, men forstår ut i fra forhandlere at det skal være mer fart i 12/70 så da tenker jeg at inntrengninga er bedre med 12/70 enn med 12/76. så i år har jeg kjøpt inn nr 3- 12/70 vismut til bruk på gås så får se om det blir nå knall og fall:)

 

er det noen som har hatt noen erfaring med den nye "miljøpatronen" sink?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...