Jump to content

Storviltkaliber. Hva skal jeg velge?


Winchester670

Hvilke storviltkaliber?  

139 members have voted

  1. 1. Hvilke storviltkaliber?

    • 270 Win
      19
    • 280 Rem
      15
    • 7x57
      12
    • 8x57
      34
    • 8mm-06
      5
    • 9,3x57
      9
    • 9,3x62
      69
    • 35 whelen
      35


Recommended Posts

Er nå ganske lei 30.06 løpet i Remingtonen min. Og ønsker noe nytt. Gjerne spennende også som ikke alle andre har på skytebanen. Jeg lader selv så om kjøpe ammo er ukruant gjør ikke det noe. Eneste krav er at det skal passe med støtbunn diameter da jeg ikke vil endre den.

 

Så stem blandt disse eller kom med andre forslag om dere har noen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir sjelden lei av patroner. Er derimot lei av våpen som ikke er helt som jeg vil ha de, stokkform, konstruksjon o.s.v. Alltid noe å irritere seg over. I ditt våpen er 8x68 noe å tenke på, flott patron egnet til stort vilt. Må endre støtbunn litt, kurrant sammen med pipebytte. Ellers 8x57 IS. Noe bedre enn 06? Nei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe forstår hva du mener og derfor er Remington 700 så bra masse deler og alt kan byttes om du vil/er lei noe :wink:

 

8x68 ja super patron men den er vell for stor i hylsebunnen? 13mm eller noe slik? da må jeg eventuelt kjøpe ett sluttstykke til å lage den hylsediameteren på. Da jeg vil ha muligheten til å bygge tilbake en gang :roll:

Link to comment
Share on other sites

.338-06 er en fin patron ja, men hadde like gjerne gått for mag. versjonen. J&F hadde for ikke lenge siden en ny Sako 75 i kal. 9,3x66 til salgs for under 10000. Hvis du ikke tenker på en Rem. med pipebyttesystem(flere tilpassede piper)hadde jeg ikke brydd meg om endring av støtbunn. Hvis du får lyst en patron som krever det. En brukt Rem. f.eks. koster ikke mye mer enn en pipejobb.

Link to comment
Share on other sites

Du mangler kanskje den beste storviltpatronen på std støtbunn 338-06. Bra balistikk, nok punch til alt storvilt på nordlige halvkule. 820-830m/s med 225grs kule er medisin. Selv lurer jeg på å bygge en på ei lang Kimber kasse.

 

Hmm ja den hadde jeg ikke tenkt på...Den er også ett alternativ.

 

9,3x66 Sako er vel også et alternativ når du lader selv, og gjerne vil ha noe som ikke alle på banen har :D har den selv ja :D i en winchester kasse.

 

Bruker den "normal" støtbunn diameter?

 

Skal en være skikkelig sær finnes det en 8x63mm mitraljøsepatron som svenskene brukte i M98; en jaktrfile kamret for den blir du garantert alene om:-)

 

Den blir vell veldig lik den 8mm-06 gjør den ikke? Så og si lik kanskje litt froskjellig hylsevinkler eller noe?

Link to comment
Share on other sites

35 Whelen. Amerikansk børse bør få amerikansk patron. Billigere treningskuler (38/357 revolver) enn 9,3x62, og hylsene du måtte ha fra 30-06en kan presses om direkte og brukes. Eneste bakdelen den har er at den blir akkurat for liten for å kunne brukes på de store fem i Afrika, hvor 9,3 mm akkurat holder mål i enkelte land.

Link to comment
Share on other sites

280AI med løpsstigning 1:9 hvis du skal ha noe spesielt. Ellers støtter jeg Sauer 150 sitt forslag.

 

Hvorfor skal man alltid han noe spesielt?

 

Hva er gale med å ha noe innen normalen ?

 

Hørte om en kjenning som "bare" hadde superduperkalibre som ingen andre hadde,

det en året fikk han ikke tid til å lade de han trengte p.g.a.sykdom i hemen og i ladeutstyret, med lang bestillingstid (på det siste).

En annen gang på reise forsvant vesken med ammo, og siden han ikke hdde noe innen normalen som han kunne få kjøpt på den lokale våpen sjappa, ble det en sørgmodig jakttur som driver for han.

Etter dette kjøpet han seg en "KJEDELIG" rifle i 308 win, som fungerer godt på ALLT storvilt.

 

338 WM er spennende innen normalen :wink:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Du sier ikke noe om hva børsa/patronen skal brukes til, og da blir det litt vanskelig å anbefale noe bombastisk.

Siden du har løp i 30-06 regner jeg med du vil ha noe til storvilt?

Skal du jakte elg ville jeg hatt noe over 30 kal; 8mm-06, 338-06, 35 Whelen og 9,3x62 er alle flotte kalibre.

Styr unna magnum-patroner! Redusert magasinkapasitet, ekstra utgifter ved omkamring, mere smell og rekyl, og INGEN SOM HELST bedre effekt på viltet. Det krever dessuten bedre kuler, og dyrere hylser...

 

Skal du ha en patron til både elg, hjort, rein og rådyr ville jeg holde en knapp på 30-06 eller aller helst 280 remington.

280 har et magisk hylse/kulediameter-forhold som gir gode hastigheter, flat kulebanen og behagelig rekyl!

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

Uten å forsøke å være ekkel med folk her, men om en ikke vil svare på spørsmålet til den som spør eller ikke har kunnskap nok om det er det da ikke bedre å ikke svare i det hele tatt.

 

Siden spørsmålstiller ønsker en patron med std støtbunn diameter er det ihvertfall ett minimum at den som svarer vet hvilke patroner som faktisk har std støtbunn og at det er den samme støtbunnen som en 30-06.

 

Moro med entusiasme og energi, men i en tråd der det er satt bestemte tekniske kriterier for valget er det jo endel svar her som er på jordet og egentlig ett stykke ut i skogen. Det er jo litt bortkastet for spørsmålsstiller siden jeg antar de fleste her spør og ønsker svar som er gjennomførbare og av respekt for de som spør er det ofte greit å svare på det en har peiling på - og deretter å la resten ligge. Som resultat får en bedre svar på spørsmålene som blir stilt og en kan faktisk bruke informasjonen en får på forumet til noe matnyttig ikke bare underholdning.

 

Når det gjelder prisen på kuler i 338 kontra 35 Whelen/9,3x62 er 338 dyrest om du skal ha bra treningskuler. 9,3 får du Partizan til ca 4,- i 35 kaliber kan du bruke kuler til 38/357 håndvåpen til skikkelig billig trening. Skal du derimot ha matchkuler til ordentlig trening er 338'n overlegen de to andre som ikke kan fremvise noen slike kuler i kaliberet., mens en i 338 kan få alt. Matchking, Scenar, Lock Base, Berger, Hornady's nye HPBT osv. Jaktkuler er det jo en dritt hva koster for de fleste av oss - så mange skudd på jakt er det få som skyter.

 

Jeg har selv hatt en 35 Brow Whelen som fungerte bra. 9,3 kommer jeg alltid til å ha våpen i siden effekten er super, en får bra magasinkapasitet sammenlignet med f eks en 375 og det er lett å få bra presisjon. Men grunnen til at jeg anbefaler en 338-06 framfor de to andre er enkel - rekyl. En 338-06 er såpass mye lettere å skyte med enn de 2 andre at det er ett enklere kaliber for de fleste å skyte godt med.

 

280 Ai er også en artig sak - og den kan jeg anbefale til fulle. Du er hakk i hel med en 7 RM med alle kulevekter opp til 160grs. Jeg har ikke fått skutt mer enn drøyt 10 dyr med min - men effekten er såvidt jeg kan se på høyde med kalibere i samme klasse. Presisjonen har vært i absolutt toppklasse med de rette kulene. Er en langholdsfanatiker og er opphengt i BC og avdrift er 7mm alternativene blant de absolutt beste uansett.

Link to comment
Share on other sites

stemte 9,3x62, og 8x57. de har samme støtbunn diameter som 3006. jeg har skutt flere elg med begge. 9,3 patronen velter elgen noe raskere, men 8,57 har en meget behagelig rekyl. felte to elg meg 8x57 i 2009, og to i 2008. alle de måtte rusle seg en liten tur. den som gikk lengst gikk ca 70-80m med hjerte skudd. den var derimot på skutt med et dårlig skudd fra nabo posten(med 6,5x55). ingen elger jeg har skutt med 9,3 har gått nevneverdig etter et godt skudd. de siste 10 årene har min 9,3 patron vært 64 brenneke, men 62mm er også en flott elgpatron. jeg er ellers enig med sauer150, den 338-06 patronen tiltaler meg veldig, men jeg har aldri prøvd den selv. helt sikkert en flott patron.

Link to comment
Share on other sites

Siden spørsmålstiller ønsker en patron med std støtbunn diameter er det ihvertfall ett minimum at den som svarer vet hvilke patroner som faktisk har std støtbunn og at det er den samme støtbunnen som en 30-06. (Kortet ned sitatet dramatisk - hele teksten står 4 innlegg lenger opp. Jegermeistern.)

 

280 Ai er også en artig sak - og den kan jeg anbefale til fulle.( - - - ) Er en langholdsfanatiker og er opphengt i BC og avdrift er 7mm alternativene blant de absolutt beste uansett.

 

Amen til det...Syns det er fryktelig mange som bare svarer uten å svare på det som blir spurt :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om dette før ang. Rem. bl.a. (Sjelden) Betenkelig dårlig da hevarmsrota er det som hindrer at bolten på Rem. bl.a. kommer tilbake ved våpensprengning. Sørg for at b.maker gjør en god jobb.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om dette på Remington før men på var det Zoli riflene tro? Var tilogmed en som falt av da den var til test i bladet ajkt eller noe :shock:

 

Men men alle kan være uheldige med ei rifle i ny og ne. Skal levere den til Tore på Skreia som alt annet jeg har til børsemaker så den blir så god som ny om ikke bedre etter han har skrudd på det :wink: Ser ut som den bare er loddet på så brytes det litt feil er det sikkert nok til at det løsner...Ikke vet jeg dette overlater jeg til proffene.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Du sier ikke noe om hva børsa/patronen skal brukes til

 

 

M

 

Har jeg ikke det? Har du lest hva tråden heter?

 

 

He-he! Jeg leste du skulle ha en storviltpatron, men nå er det da slik at vi har flere typer storvilt i dette landet...

 

M

Link to comment
Share on other sites

Akkurat.

Med så stor spredning i jaktbare arter ville jeg begrense utvalget noe.

6,5x55 er en flott patron til rein og hjort, men ikke optimal til elg og gris. Det samme kan sies om 270W/280 Rem.

9,3x62 og 35 Whelen har en noe krum kulebane til rein(og kanskje hjort)

Du står igjen med 30-06, 8mm-06 og evt 338-06.

Av disse er 30-06 den klart mest anvendbare.

 

Du ender vel opp som meg; med en børse til hver jaktsituasjon :P

 

m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...