Jump to content

Reven er ikke nådig


Petit

Recommended Posts

Fikk mail og bilder av en kolega i ettersøks laget. De hadde fått avlivet et rådyr som reven hadde prøvd seg på. Den hadde fått rådyret i bakken fler ganger, uten å lykkes å drepe det. Men har mer eller mindre "tygd" rådyret levende. Ikke enkelt for rådyrene nå når snøen ligger over meter dyp mange steder

 

most_1.jpg

Ytsiden av låret

most_2.jpg

Innsiden så værre ut.

normal_most.jpg

Når skinnet ble flådd av , så det slik ut

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis for reven så slipper den å følger lover og regler laget av oss tobeinte.

Eller må jeg få si at nådeløsheten og brutaliteten i naturen er fascinerende på sitt vis.

Om man reagerer negativt på dyrenes adferd betyr vel det helst at man nok har blitt urban i overkant.

Link to comment
Share on other sites

synes du det er greit da,at reven knasker på et levende dyr noen timer?

 

Rart spørsmål, kanskje? Personlig synes jeg vel det egentlig er "greit", i alle fall på den måten at jeg ikke forventer at reven skal gjøre noe annet. Den gjør det den kan for å overleve, den også. Det er ille å se dyr lide uansett, og jeg unner ikke reven å sulte i hjel heller.

 

Men fordi jeg liker rådyr bedre enn rev og vi vet at reven tar rådyr, ja så skyter jeg rev når jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at det foregår mye lignende i naturen som vi ikke vet om også, f.eks gaupa tar jo masse rådyr, det gjør nok reven også. Sier dem ikke at du sparer minst 10 harer om du skyter èn rev?(sparer sikkert noen rådyr også).

Og som vi ser, så foregår jo ikke akkurat dette humant, kan tenke meg at det rådyret der fikk en mindre human død, men som nevnt ovenfor her så gjør reven det den kan for å overleve.

Annerledes med ulven når den tar hunder, dreper de og biter av dem litt og stikker :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er da ingen tvil om at dette er et bilde av naturens gang? Men som andre, så liker jeg rådyr bedre enn rev, både som matvilt og jaktvilt, derfor hadde jeg foretrukket at revebestanden ikke var så stor at dette er resultatet. På den annen side, dette rådyret var nok svakt i utgangspunktet, så da er det jo ikke feil at det blir "tatt ut" enten på den ene eller andre måten. Vi må jo ikke gå rundt å tro at reven gjør dette på pur f..n, den er sulten, ferdig med det. Men igjen, jeg synes ikke vi skal ta oss råd til for mye rovdyrforing i form av hjortevilt, og da tenker jeg på ulven også, så bestandskontroll er stikkordet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Har selv sett rådyr som er blitt såret av rev. dette var IKKE noe svakt individ, det var en vaksen bukk med 6 spir som ble hoppet på når det lå å hvilte. reven spiste opp halve kjeven litt på et lår knakk den ene bakfoten i kampen. kravlet seg ned til huset der d blei avlivet.REVEN skal ikke undervurderes.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Svenskene mener rødreven dreper 1/2 parten av rådyrlam produksjonen hvert år. Leste en gang ett langt forskerstudie om dette i "jegerjournalen".

Reven er nok mye mer hissig på lam enn voksne dyr, men er forholdene riktige så bikker selv de store under. At reven angriper rådyret bak har jeg observert før. Årsaken er at reven simpeltent ikke greier å drepe dyret på en annen måte.

Mann ser lignende eksempler hos hyene vs bøffel eller afrikas villhunder vs gnu.

Link to comment
Share on other sites

Det sies at rovdyrene kun tar de syke og svake. De "svake" er ofte kalver, og dyr i dyp snø. Har sett spor etter rev og rådyr, der reven har forfulgt rådyret over lang strekning. Det var blod i rådyrsporet, så det var samme situasjon som beskrevet over. Dette skjer hver dag. Og med ulvens nyetablering, er dette også blitt elgens hverdag.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Har selv sett rådyr som er blitt såret av rev. dette var IKKE noe svakt individ, det var en vaksen bukk med 6 spir som ble hoppet på når det lå å hvilte. reven spiste opp halve kjeven litt på et lår knakk den ene bakfoten i kampen. kravlet seg ned til huset der d blei avlivet.REVEN skal ikke undervurderes.... :twisted:

Revens luktesans kan analysere rådyrets helsetillstand langt bedre enn noen veterinær. Mange harajegere med rådyrrene støvere vet at selv om harabikkja aldri vil jage rådyr, så kan fristelsen bli i overkant dersom rådyret er redusert.

 

For meg er det logisk at reven patruljerer territoriet sitt og holder god oversikt over tilstanden til rådyrene. Den vet når tiden er inne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at det foregår mye lignende i naturen som vi ikke vet om også, f.eks gaupa tar jo masse rådyr, det gjør nok reven også. Sier dem ikke at du sparer minst 10 harer om du skyter èn rev?(sparer sikkert noen rådyr også).

Ikke bare noen rådyr, reven tar faktisk så mye som 60-70% av rådyrkillingene

Link to comment
Share on other sites

Dette er standard prosedyre for å ta rådyr. Det er vel mer vanlig at rådyret går i sjokk og ligger mer eller mindre i ro mens reven spiser på låra.

Det er vist bilder både i norsk og svensk jaktlitteratur der reven hadde spist ca 2 kg på det ene og noe mindre på det andre rådyret.

Begge rådyra måtte avlives. I det ene tilfellet ble reven skutt. I Sirdal tar reven rådyr i store mengder nå. På viltkameraet er det bare enkle dyr å se. To rådyr hadde merker i pelsen som kan være fra revebitt.Så ei geit med ett kje ene dagen. Ellers stort sett enslige dyr. Ofte er det enslige kje også. Dvs geita er tatt.

Blir lite dyr igjen til våren. Blir ikke bedre når enkelte "jegere" skyter geit før kje og geit i bukkejakta og med bil og lys om nettene.

Link to comment
Share on other sites

Skaut en liten kompakt og gammel hannrev med slitte og knekte tenner en gang for en bonde som hadde mista 11 av 22 lam fra våren til oktober.

Reven var knapt 7 kg men knaska ennå lam. Magen var full av kjøtt krydra med ull. Var ikke planen å obdusere reven men kula spretta den så fint for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...