Jump to content

(Erfaringer) Zeiss Victory RF LotuTec Series


flanged

Recommended Posts

Hei kammerfolk !

 

Som nevnt i trådtittel så skal jeg investere i håndkikkert med avstandsmåler. Dette blir min første kikkert så det hadde vært interessant om noen har brukererfaringer med dette merket og denne serien. (kjenner lite til håndkikkert, men har zeiss riflekikkert)

Hvilken forstørrelse bør jeg velge ?

 

Kikkerten vil bli brukt til nesten all norsk jakt + noe utenlandsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 10x45 RF og er utrolig godt fornøyd med den. Tallene er greie å se men blir litt blasse i skarpt sollys såklart. Har klart å måle ut til > 1500 m med håndholdt og det er bra. Jeg bruker den på hjortejakt både på måneskinnsjakt og ellers på døgnet.

 

Mot skumring derimot taper man en del skjerpe synes jeg men absolutt den aller beste kikkerten jeg har vært borti. En god investering (for det koster jo skjorta).

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har en 10x45 eg og. Rett og slett den beste investeringen eg noen gang har gjort.

Størrelsen på denne er og akkuratt passe til å dra med seg. Har lånt en 56mm før, men den blir litt stor, så for meg, blir det ikke så ofte eg gidder å ta den med meg. Om du skal gå mye, så hadde eg ikke gått for 56en, men den er nokk den beste i skumringen.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Har en 8x45 og er strålende fornøyd. For meg er det lettere å få et rolig bilde med 8 vs 10, da særlig på moderate hold +et mindre kornete bilde i lite lys! Mye penger er det, men om du skal ha en god kikkert og en god avstandsmåler blir det fort minst like dyrt. Rf er et kjøp riflejegeren ikke angrer på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt både 10x45 og har nå en 8x56. Til mitt bruk er de 200grammene i vektforskjell ubetydelig - men de ekstra mørkeegenskapene er mye viktigere.

10x45'n ble byttet ut etter bare 3 mnd - da den til mitt bruk var for klein i dårlig lys.

 

Brukermessig er den gull. Optisk sett super, måler greit tett på 1500m i felt. Det eneste negative er styrken på lyset. Det burde vært sterkere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde både 8-og 10x45. Jeg endte på 8x45, det var den jeg likte best. Lettere å holde rolig, derfor skarpere bilde, og bedre oversikt i terrenget(større synsfelt). Det er ihvertfall en meget god kikkert uansett om du velger 8 eller 10x. Jeg ble fortalt at når man var passert 40-45 år og hadde normalt syn var 8x det beste valget. Meget bra i mørke og motlys.

Hvis jeg skulle klage på noe måtte det være at det ikke er så lett å se avstanden på solfylte dager. Jeg ble fortalt at lysmåleren som regulerer styrken på tallene reguleres ut fra lysmengden rundt kikkerten, derfor ble tallene dempet om du satt i skygge/skjul og så mot f.eks. en åsrygg. Men om det er slike lysforhold legger jeg bare hånden foran det høyre okularet rett etter at jeg har trykket på avstandknappen og da er det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Har en victory 10x42, og den ble kjøpt før RF kom på banen, jeg er meget godt fornøyd med denne, kan ikke si jeg har problemer med "urolig bilde" selv om den er i 10x.

Bruker den til alt av jakt, også fisketurer, egentlig er kikkerten med bestandig, jeg har bruk for den i de fleste sammenhenger.

Har den på jobb også i linjerydding, ser an terrenget på lenger hold og hvor det er best å ta seg fram.

 

I forbindelse med reindrifta er den uunnværlig, da viser 10x styrke kontra mindre forstørrelse, lettere å se ørene med mer forstørring.

Lete spor er andre ting kikkerten blir brukt til, og se opp gaupe i fjellet på dagleie... :)

Tok bilder av gaupe gjennom kikkerten på dagleie en gang, avstanden var nesten en km.

 

Jeg bruker å gå med kikkerten i veske på siden, bare unntaksvis i reim rundt halsen.

 

Skulle jeg kjøpt ny kikkert i dag hadde det blitt 10x45 RF. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har du fått bare godord så langt, så nå får du noen ulemper også slik at det blir litt mer balansert...:

 

Jeg Hadde en 10x45 RF. Den solgte jeg og fikk meg en liten nett kikkert i stedet. Det har jeg ikke angret på ennå.

 

Fordeler:

- kikkert og avstansmåler i ett

Ulemper:

- kikkert og avstandsmåler i ett... Denne skal jeg utdype til slutt..

- tung. JEG fant den tung å ha rundt halsen ei uke på villreinsjakt. Har man så tung kikkertb ør man ha en slik sele som flytter vekten til skuldrene.

- mørkeegenskaper. Jeg synes den var Dårligere enn min gamle 10x42 classic med T*P*. DEN angrer jeg på at jeg solgte... Har hørt rykter om at det ikke er fluorittglass i RFen, som det er i Victory. Mulig det er årsaken?

- flytte blikket litt i kikkerten sideveis i bildet for å se hele bildet går ikke, da blir det svart. Det gikk fint på classic'en!! Trang kikkert med andre ord..

 

Så, jeg fant ut at jeg satt med en stor kikkert som ikke var optimal i mørket, og avstandsmåleren var bundet opp i denne kikkerten..

 

Som et kompromiss er den kanskje grei nok..

 

Jeg fikk meg i stedet en Leica 8x32 HD, som jeg kompletterer med en løs avstandsmåler av type Leica 1600. Der sparer jeg 200gram i vekt på villreinjakta, og får en løs avstandsmåler som kan brukes sammen med en stor fluorittglass /HD kikkert som virkelig ER god til bruk i skumring etc.

 

Når det gjelder batterikapasitet på den så er det nok som på alle andre lignende produkter. Jeg jaktet 3-4 uker på NZ i fjor sommer (i kulde) og brukte opp to batterier. Det var telt under noe av oppholdet, og glisne hytter resten av tiden, mao så var kikkerten kald det meste av tiden. Her er en liten avstandsmåler bedre - den kan man ha på innerlommen når det er kaldt!

 

Om jeg savner RFen? Nei... Man kan argumentere for at det er raskere å måle avstand jennom håndkikkerten på jakt, og at det trengs for å rekke å avgi skudd. Det blir sprøyt. De gangene man tenker å skyte på hold som fordrer avstandsmåler, DA bør man ha god tid til rådighet, og en ekstra kompakt avstandsmåler som passer i brystlommen er ikke det som fører til ta man ikke får dyret..

 

Dersom du har lyst på en slik en er det bare å handle, har man lyst har man lov! Om den dekker et reelt kikkert og avstandsmålerbehov er jeg ikke enig i..;)

Dessuten er den kraftig overpriset etter mitt skjønn.

Zeiss er som MB, det er ikke det toppmerket det en gang var..:-/

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke erfaring med RF-kikkertene, men jeg har mye erfaring med Zeiss V 10x42 og den tidligere modellen 10x40. Og det er helt supre kikkerter, ingen tvil om det.

 

Likevel syns jeg etter mye fundering at kikkerter i x42 størrelsen blir en litt for store for at de er bekvemme å ha med overalt og hele tiden. Til kikke-og-speide-jakt som reinsjakt, noe bukkejakt og varianter av hjortejakt er slike kikkerter veldig gode hjelpemiddel, men for meg ER de for store til at jeg bekvemt kan bære de med meg uansett jaktform. Det har tatt meg noen år å lande på denne konklusjonen, så det trenger ikke være slik for alle andre.

 

Jeg syns det er synd at det er slik, for jeg setter stor pris på å ha med meg kikkert på allslags jakt, og nå blir konklusjonen at jeg trenger en ny (mindre) kikkert. F.eks en 8x30/32, og siden jeg er så godt vandt med god optikk vet jeg at det blir dyrt :oops:

 

Når det gjelder kikkert med avstandsmåler VS kikkert og avstandsmåler følger jeg Kiwi sitt syn. Vekt og penger å spare, og neppe noe stort savn i praksis.

 

Så konklusjonen er altså: Driver du mest jakt der du bruker mye tid til stasjonær speiding, så kjøp gjerne kikkert i x42 klassen. Jeg trives godt med 10x, og har ikke erfaring med 8x. (Siden dette er din første kikkert, så er det kanskje ikke slik jakt du bedriver mest). Søker du en kikkert som skal være med overalt, uansett jaktform, så syns ihvertfall jeg at en mindre kikkert er et mer naturlig valg.

 

PS: Om noen vil bytte en kikkert i 8x32 klassen mot en Zeiss V 10x42 eller Zeiss 10x40, så send pm...

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at kikkerten alltid kommer til å være med på jakt/fiske ! Valget er tatt, og det blir en RF. Størrelsen på kikkerten er heller uvisst.

Jeg jakter for det meste bukk/rådyrjakt uten hund samt beverjakt. Skal nok også få kommet igang med gaupejakt til neste sesong. Prøver iherdig å få meg ett hjorteterreng, men har p.d.d ikke lykkes. Av utenlandsjakt er det nok Afrika og jakten på antiloper og gaseller som er mest oppnårlig og interessant.

Link to comment
Share on other sites

Har selv tenkt på en RF. Kiwi kom med noen fornuftige betraktninger som gjør at jeg skal tenke meg godt om, to hendige, eller en klumpete, hmm. Kiwi, hadde likt en nærmere omtale av de to modellene du nevner? Jeg vet Zeiss RF er bra, men syns de ligger litt etter Leica på eksteriøret bl.a. NZ, min jaktdrøm ja, ikke minst etter å ha lest om den 3mnd. jakta til Lars Gangås.

Link to comment
Share on other sites

8x32 HD er jeg meget fornøyd med det lille jeg har fått brukt den. Den har vært med på litt elgjakt så langt. Elles bare tittetlitt gjennom den fra tid til annen på fritida.

Den har imidlertid en veldig god fargegjengivelse, bedre enn på zeissene jeg har vært borti. Det betyr mye for meg på villreinjakt bl.a.

I skumring er nok Zeiss mer egnet med større vekt på blåtoner. Ser derfor en Zeiss FL 8x56 en gang i fremtiden til det formålet..

 

Har ikke egen Leica 1600 ennå, men snart! Har imidlertid testen en rett før jul. Målte da med anlegg på riflepipa stående, og klarte målinger ut til ca 1350 på det viset.

Den bør gå litt lenger under optimale forhold. Til jakt og langhold holder detmi massevis. RFen gikk vel til 1585 m om jeg ikke husker feil.

Størrelsen på denne er det jeg finner mest attrantivt, den får plass i en liten brystlomme, hvor den er godt beskyttet og oppbevart til den trengs.

 

Jeg har funnet mitt alternativ som jeg føler dekker behovet mitt best!:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk meg i stedet en Leica 8x32 HD, som jeg kompletterer med en løs avstandsmåler av type Leica 1600. Der sparer jeg 200gram i vekt på villreinjakta, og får en løs avstandsmåler som kan brukes sammen med en stor fluorittglass /HD kikkert som virkelig ER god til bruk i skumring etc./
Det er nær oppsettet jeg fant ikke fungerte og byttet til kikkert med avstandsmåler. På post ble det bare for mye bytte mellom kikkert og måler, urolig post sitting rett og slett. Ser heller ingen grunn til å ha kikkert som gir mye bedre skumrings egenskaper enn kikkertsiktet, når man ikke ser det i siktet, må man vente til det blir lysere eller gå hjem på kvelden.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg fikk meg i stedet en Leica 8x32 HD, som jeg kompletterer med en løs avstandsmåler av type Leica 1600. Der sparer jeg 200gram i vekt på villreinjakta, og får en løs avstandsmåler som kan brukes sammen med en stor fluorittglass /HD kikkert som virkelig ER god til bruk i skumring etc./
Det er nær oppsettet jeg fant ikke fungerte og byttet til kikkert med avstandsmåler. På post ble det bare for mye bytte mellom kikkert og måler, urolig post sitting rett og slett. Ser heller ingen grunn til å ha kikkert som gir mye bedre skumrings egenskaper enn kikkertsiktet, når man ikke ser det i siktet, må man vente til det blir lysere eller gå hjem på kvelden.

 

 

Akkurat som meg :wink:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har prøvd 2 forskjellige rf 10X45 i går og i dag og må si jeg ble litt skuffet. Seff ikke noe å si på optikken men som nevnt flere ganger i tråden så var det flere ganger vanskelig å se tallene. På søndag stod jeg inne i norma-traileren og målte ut i skogen (grå vær og regn) og jeg klarte ikke å se hva som stod der, var bare så vidt jeg så at det var noe der i det hele tatt! Nå er det jo ikke veldig ofte en står inne i en lastebil og måler men hvis en sitter inne i ei jaktbu/skjul så vil jeg tro at en kan få samme problem. Gikk ut i skauen og da ble det bedre men fortsatt ikke bra. I denne var også tallene litt skjeve i forhold til hverandre. I dag prøvde jeg en annen i sol/sky og denne var kanskje noe bedre og her var også tallene rette. Men en zeiss til 20 laken burde absolutt ikke være sånn :!:

 

Jeg har en Leica geovid og i denne er tallene mye tydligere uten at en blir blendet uansett hvor mørkt det er.

 

Når det gjelder forstørrelse mener jeg 8X er best hvis ikke reinsjakt eller studering av gevir o.l. er mest prioritert.

Link to comment
Share on other sites

Har en Zeiss Victory RF 8x45 og en Swarovski EL 8,5X42 Swarovision, jeg har jaktet med zeiss sin de siste to årene, og har vært meget godt fornøyd, selvom det kan bli i tyngste laget, nå i år har jeg innvestert i swaroen , JEG har aldri sett en skarpere kikkert og er etter min mening den beste kikkerten jeg har, ( litt synn at den ikke har avstandsmåler) men fremover så kommer jeg nok til å gå for swaroen uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har 8x56 RF. Overrasket over at ingen nevner at diameteren du ser med 8x er større enn ved 10x. Litt gammel trå dette men skriver mine erfaringer likevel. Til hjortejakt blir den jo først brukt til å finne hjorten. Da er 8x best egnet etter min mening. Kanskje til og med 7x hadde vært enda bedre. Hårene vet jeg er der. RF'en bruker jeg veeldig mye for å memorere grunnpunkt som det heter i militæret. Hvert grunnpunkt sine klikk på kulebanekompensatoren. Når dyra kjem går det ofte fort.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en 8x45 i 30 årsgave, min første og eneste håndkikkert, har tidligere brukt fatterns leica. Kikkerten er mye brukt i reveglugga under kleine lysforhold, synes den er ypperlig i mørke. Den er litt hard mot øya (øyekoppene eller hva de kalles ) er harde. Kikkerten er stor, men sett på en sånn bino strap så merker du ikke at du har den med deg, og den er alltid lett tilgjengelig. Tallene på lasermåleren kan være noe vonde å se i sterkt lys.

Når er det zeiss 8x60 deckmount skal anbefales i denne tråden :D høhø

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Første gangen jeg jaktet med avstandsmåler hadde jeg separat avstandsmåler (Leica 1600) og håndkikkert. Dette var på Dåhjortjakt. Gud bedre så klønete! På smygjakt bruker man kikkerten hele tiden, og da blir det håpløst å dra frem avstandsmåleren for å sjekke avstand. Men på en annen side, avstandene er sjelden så store på den type jakt, så man trenger vel strengt tatt ikke avstandsmåler. Skyt inn rifla på 150 meter, så dekker det det meste.

 

Utfra denne erfaringen kjøpte jeg en Zeiss 8x45 RF. Funker supert for meg!

På reinsjakta i høst fikk jeg erfare hvor dårlig jeg er på å vurdere avstand. Trodde dyra var mye nærmere enn det de var. Og et oppsett med løs avstandsmåler og kikkert når man sniker kan jeg ikke tenke meg!

 

Jeg har sett i mange kikkerter opp gjennom livet. Har vel sett bedre optikk, men den er absolutt i toppen! Men jeg har ikke hatt den sammen med andre kikkerter med avstandsmåler og sammenlignet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...