Jump to content

Val av handkikkert, Leupold/Nikon m.fl.


oeho

Recommended Posts

Er litt i marknaden for ein ny handkikkert, som skal veljast etter desse kriteria:

 

- 10x forstørring

- Min 40mm lysopning

- God "nok" til reinsjakt.

- Såpass kompakt at den vert med på "alle" jaktturar.

- Prisklasse ca. 2500-3500

 

Vurderte sterkt ein Nikon Monarch 10x42, men ser også på leupold sine Wild River Cascades, Acadia, Mojave etc i same prisklasse.

 

Nokon som har gode/dårlege erfaringar med nokon av desse, evt. andre forslag innanfor kriteria over?

Link to comment
Share on other sites

Ville nok heller vurdert 10x36 Nikon Monarch (til reinsdyrjakt må det være en lett og fin kikkert), enn den med 42 linse. Til slik jakt du nevner, ville jeg ikke vurdert kikkert med større linseåpning enn 42.. Nikon`n er lett og fin - og bra optikk. Også Bushnell Legend 10x42 kan jo vurderes. Er blitt lettere i vekt - rundt 700 gr - med sitt nye magnesiumchassis og geniale Raingard coating(bruker en slik selv)

30lfpfs.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt seint det då Bustern :wink:

 

Men eg trur faktisk at eg på det tidspunktet også vil sitte på eigne erfaringar kring bruken av Monarchen..

 

Om det bli 10x32, 10x36 eller 10x42 har eg ikkje heilt bestemt.

 

Nokon som veit om det er nokon anna "forskjell" på en 10x36 og 42 enn naturlegvis lysstyrke og synsfelt?

 

Monarch 10x36 kostar jo ca 2000, medan 42en ligg på over 3000...

Link to comment
Share on other sites

Om du er heime i Volda, OEHO, så kan du berre stikke innom så får du sjå og prøve Nikon kikkerter.

Har ein i 8x42 og ein i 8.5x56. Den siste er nok for tung til å drasse med på reinsjakt, men til skumringsjakt

på hjort derimot....

 

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på her. Må ha meg ny kikkert til hausten. Det blir ein 10x42 til alroundbruk. Pris mellom 3000 og 7000,- Har sett på den nikon'n til ca 3000,- og meostar'n til ca 7000,- Men er og open for andre alternativ. Det blir som sagt ein alroundkikkert, til både lange turer i fjellet etter hjort, måneskinsjakt osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På fjellet liker jeg best 10x,men etter mine erfaringer så synes jeg at rimeligere kikkerter,altså under 4000 omtrent,er mer uskarpe med 10x enn 8x.har sett det på flere merker.Irriterende for jeg får aldrig råd til leica ell swarowski :( drømmen min er ett av de merkan og ca 10x36,topp til reinsjakt.Ellers kan jeg til under 5000,anbefale opticron og nikon,men også dyrere leupold og bushnell er gode kikkerter.Kjøpte meg den nye acadia,men ble skuffet..

Link to comment
Share on other sites

I årevis har jeg brukt en 10x40 gummiarmert Swarovski, den har funget kjempe fint, syns det er en god forstørrelse, når det er mørkt i handkikkerten er det slutt for kikkertsikte også. Derfor falt valget i vinter på en 10x40 Geovid, den fungere fortreffelig den og.

 

Swarovski'n søker nytt hjem.

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på conquest serien til Zeiss?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64652

XXL har solgt den samme kikkerten for under 5000 i lang tid, vet ikke hvorfor den plutselig koster mere nå, vet at det er flere som selger den, så det er kanskje lurt å sjekke litt rundt.

Jeg har selv en i 8x30 som jeg er kjempefornøyd med, den har 10 års garanti og ikke 30år som victory serien.

Når jeg kjøpte min på XXL fikk jeg beskjed om at det bare var 5 års reklamasjonsrett, men jeg sendte inn papirene i esken sammen med kopi av kviteringen og fikk et 10års garantikort fra Zeiss i tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Har nytta Nikon Monarch 8*42 dei 2 siste jaktsesongane og er utrulig godt fornøyd, og da spesielt med skumringsegenskapane. Tidligere hadde eg Nikon Action serien i 7*50 som burde høve seg mykje bedre til nattjakt enn kva Monarchen gjer, men der tok eg feil. Derfor har eg dei siste to åra brukt konsekvent monarch`en framfor action også i skumringa. Meininga var at denne berre skulle benyttast dagtid etter hjorten. Har også eit større synsfelt med 6,3 grader, mulig at det kan være ein av grunnane, noken som veit?

 

Har også Nikon Monarch 2,5-10*56 på sako`en min. Har brukt dette sikte dei 4 siste åra til skumringsjakt og kveld/morgon, men på grunn av mangel på medforstørrande retikkel, har eg i år bestemt meg for å bytte den ut med den berømte Zeiss classic`en i 2,5-10*50 som eit prøveprosjekt. Men Monarch er mykje optikk for pengane i denne prisklassa.

Link to comment
Share on other sites

Ja Nikon Monarch er veldig mye kikkert for pengene uten tvil. Til og med jaktkompis, som har hatt Zeiss håndkikkert i alle år, falt for Nikon Monarch eter å ha ødelagt Zeissen sin.

 

Har en Nikon Monarch 2,5-10x50 på Howaen nå, og har fått på den nye Swarovskien Z6i 2-12x50 på Sauern. Den er helt rå! 50% større synsfelt gjorde større forskjell enn jeg trodde.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på her. Må ha meg ny kikkert til hausten. Det blir ein 10x42 til alroundbruk. Pris mellom 3000 og 7000,- Har sett på den nikon'n til ca 3000,- og meostar'n til ca 7000,- Men er og open for andre alternativ. Det blir som sagt ein alroundkikkert, til både lange turer i fjellet etter hjort, måneskinsjakt osv.

 

 

eller gjøre som meg, bestille en Kahles 8x42 fra USA, kom på litt over 4000 levert på døra hjemme :lol:

koster 8500 ny i norge, kan anbefalest på det sterkeste.

 

edit; de har 10x42 også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...