Jump to content

Skrytetråd, fiske.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund
Litt OT, men det er mye i denne tråden som ikke bare er skryt....

 

Ingen som pilker / fisker i Sollia ?

Noen som har noen tips til en som skal forsøke seg der første gangen ?

 

Mvh Dagl

 

Denne tråden behøver nødvendigvis ikke inneholde bare skryt selv om trådtittel sier så :wink: . Informasjon om isforhold og fiske generelt er jo også ok for oss som fisker.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men det er mye i denne tråden som ikke bare er skryt....

 

Ingen som pilker / fisker i Sollia ?

Noen som har noen tips til en som skal forsøke seg der første gangen ?

 

Mvh Dagl

 

Setningen skal være et bra røyevann. Har selvsagt ikke fått noe der selv, men har ikke mange timene der heller. I tillegg er det et par småvann litt nærmere Atnasjøen, hvorav et bittelite, Langtjønna og Rundtjønna. Fått halvkilos ørret i Rundtjønna, blant annet. I tillegg har du selvsagt Atnasjøen. Mye fin røye der, om man finner dem. Synd det er så langt unna, for det hadde sikkert vært kjekt å kunne bruke mer enn èn dag i disse vannene. Mange år siden sist jeg var der nå...

 

Hmmm.... Snart vinterferie.... Hmmm... Lukter jeg fisktur med unga, tro... :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Ko-Stens, og takk for råd.

Joda, jeg vet om alle disse vannene, og har fisket i noen av dem også om sommeren.

Men ser at jeg stilte spørsmålet litt klønete. både Setningen og Atnasjøen er store...

Jeg håpet på noen råd om hvor på disse sjøene en bør forsøke seg.

 

Og hvordan er holdningen til fiskere der?

Blir man halshogd om man fisker i ett hull med kvist over, eller er det ingen som bryr seg?

Og alt imellom.... Det er litt ulike tradisjoner og holdninger rundt om, og jeg vil ikke tråkke noen på tærne...

Skjønner godt at når noen forer i hull, så ønsker man ikke snyltere som fisker i samme hulllet. Men noen steder jeg har vært bryr man seg ikke. Og om jeg skulle ha lyst til å fore noen hull selv, er det også godt å vite.!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Brutter fikk en Gråspetthai på 50 cm på Bunnefjorden i går (Tjernes brygge). Jeg har aldri hørt om en slik. Men, han hadde snakka med en gammal yrkesfisker i går kveld og det skal vistnok være en delikatesse. Den er rødspettete på kroppen som en øret fikk jeg fortalt. Noen som har hørt om denna typen før ?. I allfall ikke jeg :wink: . Ellers får dem noen digre makreller der om dagen i tilleg til vitting og torsk. Isen skal være ca 80 cm så det holder det

Link to comment
Share on other sites

Kan det være en slik? Eller eventult denne? Sistnevnte er dog noe sjelden, så første er vel mer sannsynlig.

 

Ellers var jeg på isen utenfor Melsomvik i går, ca. 35 cm med god is. Var litt småhvitting og småtorsk å få, men egentig rimelig dødt i forhold til hvordan det har vært flere ganger tidligere. Men det er ikke første gang at det er lite aktivitet, slik har det vært flere ganger mellom perioder med mye fisk.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Philipp, tror vel ut i fra hva jeg fikk forklart at det må ha vært den første som du viste. Skal prøve og få brutter til og se på bildene og få klargjort hvilke type det var, i og med at ingen av oss kjente til den på forhånd. Takk for opplysningen :D

Link to comment
Share on other sites

Kan det være en slik? Eller eventult denne? Sistnevnte er dog noe sjelden, så første er vel mer sannsynlig.

 

Ellers var jeg på isen utenfor Melsomvik i går, ca. 35 cm med god is. Var litt småhvitting og småtorsk å få, men egentig rimelig dødt i forhold til hvordan det har vært flere ganger tidligere. Men det er ikke første gang at det er lite aktivitet, slik har det vært flere ganger mellom perioder med mye fisk.

 

Prøvde du noe etter sjøørretten eller?

Link to comment
Share on other sites

Sjøørreten fikk være i fred, prøvde ikke det nei. Har dårlige erfaringer fra isfiske etter sjøørret tidligere, med kun frosne føtter som resultat...

 

Edit: Hågjel ja, det er en mulighet det også. Men er ikke det en dypvannshai? De jeg har vært med på å ta, har tatt på flere hundre meters dyp i Tronheimsfjorden... Hvor dypt ble haien tatt, Graahund?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Philipp, den ble tatt på ca 40 m. Det er dybden der vi pleier og fiske. Vi fisker stort sett rett over bunnen etter vitting og der får vi også annen fisk som jeg har nevnt før i tråden her. Fikk den forøvrig på småsild, agnsild.

Link to comment
Share on other sites

40 meter, ja. Hørtes grunt ut, men etter Tommys erfaringer har jo ikke dybden så mye å si for hågjelen, sånn som jeg trodde. Så da er vel artsbestemmelsen nesten avhengig av bilde...

 

Hvittingen, eller av noen kalt "havets kylling" fordi kjøttet er hvitt (og like kjedelig, synes jeg), er langt fra giftig. Det er en liten torskefisk som i tilsynelatende ekstremt sjeldne tilfeller bikker 3 kg, og her i sør hvor jeg fisker, er stor når den bikker halvkiloen... Så hvis torsk på 3-4 kg er agn, så er vel hvittingen agnet til agnets agn... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var i Nord-Norgen (mellom bode og mo i rana) før første gang da jeg var 10 år gammel og fiska. første fisken vi fikk i båten var en torsk på 3-4kilo. kjæmpefisk, vill ekstase, helt til stefarenmin tok den av, kasta den uti og så: Det fins større fisk i have... :P gjorde ikke så mye da jeg fikk en torsk på 15,6 kilo like etterpå :D

Link to comment
Share on other sites

Må vell kanskje skrive litt om turen på isen i helga.

 

Ble isfiske både lørdag og søndag på frafjord for meg, og fisk ble det.

I løpet av disse dagene ble det dratt opp 20+ hågjel (hai), som ble veldig plagsomme til slutt.

Hvitting fikk vi mye av, utmerket agn ;)

Sypike, makrell, torsk, rødnebb og lusuer havnet og på isen.

 

og ikke minst fikk jeg den fisken jeg prøvde på, ikke bare 1, men 4 til slutt!

 

IMG_0488_zps321279a9.jpg

Fornøyd med turene, og de ga et greit resultat :)

Link to comment
Share on other sites

Denne helgen ble morsom på fiskefronten!

Lørdag var vi ute etter steinkobba, men så bare 3 stk og det ble med en bom :?

Vi bestemte oss for å ta frem juksa og fikk endel torsk før Havets Dronning beit på svenskpilken!!

normal_DSC_0038.JPG

Etter en kveite fikk jeg lyst på mer og på slutten av lørdagen tok vi vare på litt agntorsk(3-4kg vet dere :mrgreen: ) Og bestemte oss for å sette ut ei lita line neste dag.

I dag var ikke været mye å skryte av så vi kjappet oss ut et lite stykke, egnet 25 kroker og lot lina stå 4-5 timer imens vi satt hjemme å drakk kaffe.

Når vi trakk lina sto denne steinbiten på andre kroken. Den ble veid til 6 kg :D

normal_DSC_0045.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dersom du får en fisk som er under minstemålet, skal du løsne den forsiktig fra fiskeredskapet og slippe den ut i sjøen igjen. Hvis fisken er død eller ikke levedyktig kan du beholde fisken.

Sakset herfra :arrow:https://www.politi.no/nord_trondelag/na ... ste/fiske/

 

Pigghå er fredet mot direkte fiske, men det tillates dessverre fremdeles en bifangst på hele 20 prosent. De samme reglene gjelder ved fritidsfiske.

Sakset herfra :arrow:http://www.hjelphavetshaier.org/piggh.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...