Jump to content

rifle til mamma?


ersa

Recommended Posts

mamma tok jegerprøven i høst og er på jakt etter rifle.

rifla må være lett skal ha kikkert og demper på og så billig som mulig siden det ikke er så veldig mye penger og rutte med.

bruken blir alt fra bever til elg.

prisen bør hest ikke så mye over 10000kr

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Regner med at Blaser, Sauer og Sako er utelukket da. Jeg hadde villet se på feks ei økonomi riflepakke fra en av de store kjedene. Howa/Weatherby Vanguard er vel de riflene en får mye rifle for pengene. Har faktisk vurdert å kjøpe kanskje ei Howa sjøl til reserve rifle. De er jo levert i div kaliber som er beregnet til Norsk storvilt jakt. Siden det blir demper på riflen, så er ikke rekyl så viktig, enten det blir 6,5, 308 eller 30.06.

 

Men tørr du å kjøpe rifle til mamma da?, er ikke mammaer farlige nok bare med kjevla :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Howa M1500 Ranchland Compact kaliber 7mm-08 eller .308 win

timney avtrekk ( ca 1000 kroner )

Bushnell Legend 3-9x50mm

riflekuffert

passende pussesett

kapping av løp og gjenging,kroning for demper.

demper A-TEC maxim .( må kjøpes av en annen forhandler pga at jaktdepotet ikke selger A-tec mer)

 

Da kommer hele pakka på rett under 10 tusen fra jaktdepotet i Drammen.

 

7mm-08 er ett fint kaliber da det har litt mindre rekyl en .308 win, samt at det er veldig fint til lange hold.

Jeg har sett mange rapporter på at Howa 1500 samler på kronestykket ved 100 meters avstand. Har også hørt om flere eksemplarer som går hull i hull på nevnte avstand.

Det er forøvrig Hogue stokk på nevnte rifle.

 

http://www.legacysports.com/products/ho ... mpact.html

Link to comment
Share on other sites

Reis på ei messe eller innom flere butikker med godt utvalg. Se og klå på de rimeligste riflene de har. Kanskje de også har noe brukt til en gunstig pris. Det som er viktig er at rifla passer mor di. Be om å få prøve den med kikkert montert. Kjøp i kaliber 6,5x55, 308w eller 3006. Ville kjøpt ei rifle med normal vekt og lengde. Aktuelle merker kan være Remington, Brno/Cz, Howa, Wetherby, tikka, Winchester og sikkert mange fler. Når dere har orientert dere i markedet kan dere kikke på bruktsidene til butikkene eller på finn. Bruk god tid på handelen, rifla skal være med på jakt i mange år. Kjøp en skikkelig montasje og sett på feks. en Leopold kikkert. Les deg opp på underforumet optikk her på Kammeret. Det er mange kikkerter som gjør en god nok jobb, i prisklassa 2-4 tusen. Jeg ville droppa demper, i allefall i starten. Bruk heller de penga på skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg anbefaler på det varmeste en rifle i kal. 6.5 x 55 og gjerne med en litt tung pipe.

Du finner helt sikkert en god bruktrifle på finn.no og kommer du over en Sako burde valget være veldig enkelt. Har brukt dette våpenet på jakt i snart 30 år og det er en god investering.

Jeg bruker forstørrelse 1,5-4 siden det oftest er korte hold opp til 150 meter og for det meste rundt 50 - 80 meter.

Lyddemper har nok noe effekt men allikevel ikke den helt store effekten om du ikke lader patronene under lydens hastighet. Men da tilfredsstiller ikke amunsjonen kravet til anslagsenergi i dette kaliber og heller ikke i de aller fleste andre større kaliber heller.

Om du ikke finner rifle med lyddemper så fortvil ikke for det ettermonteres.

Jeg anbefaler å konsentrere valget rundt type rifle/kaliber og nedprioritere sikte og demper i første omgang.

 

Lenge til jakta enda så det skulle la seg gjøre å finne noe bra på nettet.

lykke til

blackpowder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...