Jump to content

Valg av våpenskap


Steggen

Recommended Posts

Heisann godtfolk!

Da jeg stadig får lyst på nye våpen har jeg kommet til grensen for veggmontasje og må ha meg et våpenskap. Men hvilket? Regner med det fins bra og dårlige her så jeg vil gjerne høre hva som kan anbefales.

Skapet bør ha plass til 8 våpen og en del hyller for ammo og etterhvert kommer det kanskje en pistol.

Er det noen som har ekstra finesser? Og er det noen jeg bør skygge unna?

 

På forhånd takk.

Mvh Einar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle skap fungerer greit men kjøp et som er så stort som du har plass til. Blir fort fult. Jeg liker nøkkel bedre enn kode.

 

Jeg foretrekker helt klart kode, dvs. programerbar elektronisk kodelås. En nøkkel må oppbevares et eller annet sted. Hvis den skal gjemmes i noenlunde nærhet av skapet må det være på et sted som er noenlunde lett tilgjengelig for bruker, samtidig som det er umulig å finne for uvedkommende, slike steder finnes knapt nok i vanlige boliger. Det er derimot ikke vanskelig å tenke ut en kode som er enkel å huske, men umulig å gjette seg frem til.

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hvor du bor... men jeg som har bodd mange år i bygård uten heis, foretrekker våpenskap som leveres av selger :D

 

Ps, du kan få kjøpe mitt... prisantydning 2.450.000,00 kr. Men da følger det med en leilighet på kampen/vålerenga i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

:D Haha. Nei skal jeg kjøpe bostedet i tillegg må det ihvertfall kunne gå ann å jakte fra stuevinduet! :mrgreen: Men ser at man bør tenke på at det skal kunne gå ann å flyttes. Har to jeg ser på. Seifuva SG 149D, eller Neptune N7/0 som er brannsikkert. De veier 158 og 210kg. Ser for meg at det kan bli problemer å flytte det Neptune skapet. :?

Neptune forhandler: http://www.psso.no/verdiskap/neptuneserien.php

Seifuva forhandler: http://www.safesenteret.no/detail_kategori_04.asp http://www.wingevapen.no/index.php?name ... _149D.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med Duun sine våpenskap? Duun SGS 17 er et skap som er omtrent på størrelse med de du har sett på, samt at det er lettere! Dette er gode skap etter min mening. Hjemme hos oss har vi et SGS 16(eldre modell av SGS 17) med mulighet for å fylle med våpen og noe ammo, i tillegg til et skap(SSG 4) for å sette på toppen med ammo inni. Kan boltes sammen med SGS 17. På SGS 16 må vi borre nye hull.

Se her, linker på venstre side:

http://www.duun.no/

Link to comment
Share on other sites

JEg kjøpte forsvarets våpenskap. Plas. til 7 våpen. De har et til 5 våpen også. Prisen på disse er 2300 for 5 våpen, 2700 for 7 våpen. Gode kvalitetslåser fra Tyskland (Ikke Koreatech hvor det er serieprodusert ett nøkkelsett som passer til alle skapene)

FG-godkjent.

 

Og døra kan her hektes av.

Den har et låsbart rom i toppen (Ser ikke meningen med at dette skal være låsbart. Dårlig lås er det også). Litt småplass i skapdøren. Her kan du med hell sveise på ekstra bokser og hyller.

Prisen her er vel tett oppimot to for èn i forhold til et DUUN skap?

 

De selges fra lageret på hønefoss. De pleier og ha annonse på finn.no markert med "Overskuddsmateriell fra forsvaret".

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

HalvorV: Hvor kjøpte du det Neptune skapet og hva måtte du gi for det?

 

Ut fra bilder går jeg for Seifuva fremfor Duun. Ser at Duun har låsebolter kun i en side av døren og er avhengig av hengslene mot innbrudd. Seifuva virker også bedre utrustet inni.

Kan huske dørhåndtaket på et Duun skap røyk ved flytting hos en kompis. Så ut som veldig sprøtt metall, men selvfølgelig var vi nok litt uforsiktig med håndtaket. Heldigvis var det ikke noe problem for ham å få kjøpe nytt hos Fk.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra bilder går jeg for Seifuva fremfor Duun.

 

 

Mener og huske at Seifuva har kamlåser.

Kamlåser er noe jeg holder meg unna, da jeg har HØRT at disse kan komme i konflikt med et for fullt våpenskap. Dette når kammene skal låse og det står en penere valnøtt-kolbe i veien.

Har ikke sett det selv, har ike engang sett låsene, men har blitt frarådet av flere.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Lette litt rundt etter et litt større skap her i vinter, og endte etterhvert opp med dette med et par ekstra sidehyller.

.html]Seifuva SG-160

Ønsket litt ekstra høyde for å få de lengste pipene under topphylla (slippe å tre de opp i gjennom et hull i topphylla)

Ønsket også "god" plass selv med sidehyller montert. (er ekstra dypt dette skapet så det er god plass til våpen i to rekker)

Var dårlig med priser der nå, men betalte 6 tusen for det i vinter.

Det fulgte da med 1 topphylle, 2 sidehyller, 3 dørhyller + en låsbar boks i døra.

Våpenholderne her er det såpass dype spor i at alle våpen skulle stå stødig.

Jeg hadde muligheten til å hente det i Asker, men fikk pris på levering til Hell for ca 1100 kroner.

Som de fleste tipse sier: kjøp så stort skap som du kan, det blir alltids trangt nok. (har vel 8 våpen og noen piper der nå og synes nesten de står tett nok allerede)

 

Mvh Cato c",)

 

(Beklager, jeg får ikke url'en til å virke - kan det være [00005]'en i selve adressa som kødder med meg tro....??)

Link to comment
Share on other sites

Eg vil annbefale og ikkje bare se de på nett men se de i faktisk størrelse, grunnen er at noen er litt useriøse med utregning av hvor mange våpen det er plass til.

Da er det ein del som ikkje tenker på at mange våpen har kikkert og slike ting.i mitt skap der eg oppbevarer våpnene til mine brødre og så står det annehvert (rifle med kikekrt - hagle - rifle osv)

Liker ikkje at kikkertene berører hverandre når man tar inn og ut våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Mener og huske at Seifuva har kamlåser.

Kamlåser er noe jeg holder meg unna, da jeg har HØRT at disse kan komme i konflikt med et for fullt våpenskap. Dette når kammene skal låse og det står en penere valnøtt-kolbe i veien.

Har ikke sett det selv, har ike engang sett låsene, men har blitt frarådet av flere.

 

Er nok av merket OTSO disse skapene du mener.

http://www.vildmarks.no/jakt/product_in ... ucts_id=67

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å se seg blind på fancy låsemekanismer. Et slik skap er kun ment å stoppe nyskjerrige unger og tilfeldige dophoder. Om noen vil inn i et slik skap åpner de det raskt og effektivt mens de flirer av låseboltene og kammene.

Kravet er at de skal motstå angrep fra 2mann med håndverktøy(husker ikke opplisteingen nøyaktig men det ligger på nivået hammer, brekkjern, slegge-ikke noe "powertools") i 10minutter. Vips-godkjent skap.

Kjøp det største skapet du har plass og råd til, det er aldri plass til det antallet våpen produsenten hevder mecd mindre en kun har børser uten kikkert, tofot osv.

Link to comment
Share on other sites

Er det verdt å legge fire tusen ekstra på bordet for å få et skap som er brannsikkert? Det er mer solid, mens på størrelse er de lik. Hva syns dere?

 

Bortkastede penger med mindre du skal oppbevare verdipappirer i det. (min mening)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

jeg tar opp denne tråden igjen, istedet for å starte en ny...

 

Jeg ar kikket flere ganger på Neptune 6/0, fordi jeg gjerne vil ha et skap som er brannsikkert i tillegg til våpenskap, så jeg slipper unna med 1 skap. kjekt å lagre dokumenter og backupdisker i tilfelle brann liksom.

 

Jeg har lett etter alternativer til Neptune x/0 skapene, men ikke funnet noe.

Finnes det andre våpenskap som er brannsikre i tillegg?

 

Og kan noen anbefale en leverandør, som også kjører ut og bærer skapet ned i kjelleren for meg, i Osloområdet?

Link to comment
Share on other sites

Da må du se på hvilken brannklasse skapet har, og hva du kan oppbevare i det. Disker er jo plast og må ha egen "databoks", hva med en del pusseutstyr og amo som tar fyr lenge før papir, og da har brenner det jo inne i skapet. Nei kjøp egen safe til dokumenter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...