Jump to content

Blykuler 45/70


bobby

Recommended Posts

Tenkte prøve litt lette blykuler (300-350grain) i min Marlin. Har brukt Speer 400gr som jakt-kule,og den er bra, spes.om Elg er på programmet. Ser likevel for meg at en hard og lettere (blykule), skulle "duge" gott til hjort/rådyrjakt.- Har støpt en del LEE 405gr, men disse har bare .457diam. som resulterer i dårlig presisjon om man driver opp litt fart. Disse er heller ikke beregnet for gas chech.- Ser at Midway har flere i denne vekt-klassen med .459diam. og som kansje dermed kan drives opp i litt mere fart uten at presisjonen blir dårlig.- Noen på forumet som har erfaring med disse?- Er de "harde" nok for god penetrering? SD blir jo litt lav i denne vekten for dette kalibret. Takknemlig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Midway har flere i denne vekt-klassen med .459diam. og som kansje dermed kan drives opp i litt mere fart uten at presisjonen blir dårlig.- Noen på forumet som har erfaring med disse?- Er de "harde" nok for god penetrering? SD blir jo litt lav i denne vekten for dette kalibret. Takknemlig for svar.

 

Så at Midway har Cast Performance med gas check, (Cast Perf. i tyngre vekter er iallefall kjent for å penetrere godt. )

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=740208

 

selv tenker jeg å prøve disse shooters choice kulene til rimelig treningsammo. Oppgitt til å tåle ca 1600fps uten gas check.

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=487240

Link to comment
Share on other sites

Plugget 2 elg med Clarrys 405grs i høst som var, den største var noe over 230kg. Rett igjennom, pene slakt og dau elg, begge datt innenfor 10-15 meter. Hastigheten er tett på 1800fps i denne ladningen.

Kommer ikke til å bruke mere penger på "Harry Potter" kuler, blypluggene fungerer aldeles utmerket, ihvertfall så lenge kaliberet er stort nok.

Link to comment
Share on other sites

Flere her som rekomenderer kulene fra Clarry Haglund. Skall bestille og prøve noen. Den 405grains RCBS med gas check virker lovende,spes. om den tåler opp mot 1800 fts hastighet. Tenkte også å prøve Cast Perf. 300grs fra Midway som også har gas shecks påsatt.

.30 Herret. Hvor får du tak i Lee 340grs med .459diam? Har selv bare sett denne i 457. - Takk alle for gode svar! Det her med blykuler/støpning, er jo en hel vitenskap i seg selv, og (tror jeg) intresserer mange. Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Hans.- Har sett at RCBS har mye å velge i. Men bare det at da får man investere i mere utstyr så som, egen presse for kalibrering, top-punch, etc,etc. Eller tar jeg feil?- Sånn sett er jo Lees "metode" ganske enkel også for en "dilletant" som meg, når gjeller dette med kulestøping. Ingen kalibrering eller bearbeiding. Man bare ruller kulene i Lees eget smørje/fett. Men minuset er jo at man ikke kan påvirke kulediam.

Sir.- Forstår at man kan lade blykulene till samme hastigheter som mantlede (kansje hardere), men som du påpeker også så må de være "satt riktig sammen". Dvs at de er harde (men ikke sprøe), men heller ikke for mjuke (blying i løpet).-- Skall ikke gi meg inn for dypt i et tema jeg kan lite om. Har ladet i snart 30år, men dette med kulestøping er rel. nytt for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Plugget 2 elg med Clarrys 405grs i høst som var, den største var noe over 230kg. Rett igjennom, pene slakt og dau elg, begge datt innenfor 10-15 meter. Hastigheten er tett på 1800fps i denne ladningen.

Kommer ikke til å bruke mere penger på "Harry Potter" kuler, blypluggene fungerer aldeles utmerket, ihvertfall så lenge kaliberet er stort nok.

Høres meget bra ut :wink: Bruker også kulene fra clarry.. Så til spørsmålet, ladedata å type våpen :?:

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde fra forrige runde på skytebanen med 1895g:

 

2r6gl12.jpg

 

400 grs Lee fra Haglund foran 42 grs N130 i Starline hylser. Samlingen er skutt med diopter på 100 m. Dette er den kulen som går best i min guide gun, og den kulen jeg kommer til å satse på. Jeg har ikke skutt noe vilt med denne kulen enda, men andre har fortalt at den gjør "vei i vellinga" på jakt. Nevnte ladning er en behagelig treningsladning som rusler avgårde i 501 m/s.

 

Ellers synes jeg denne (fra http://www.marlinowners.com) er verdt å nevne:

 

Due to the difference in capacities between brands of brass...which comes out to about 3-4 grains worth of difference, I am making a new rule here in the 45-70 forum.

 

From this day forward, any load data I see posted that does not mention the brass used...will be deleted without notice or any word from me, just deleted. Repeat offenders will hear from me Smiley

 

It doesn't matter if its a Trapdoor level load, list the brass...

 

 

I'm not trying to be a hard case about it, I just think its a good idea for the sake of safety...We don't want to see anybody get hurt. We have lots of new reloaders here and we don't want to get them started off with a secondary explosion Wink

 

Quote from: swany on January 08, 2010, 02:06:53 PM

 

As measured by Brian Pierce!!!

1-.450 Marlin Brass/73.5 grains of water (2.7 grains less than Remington 45-70 Brass!!!)

 

2-.45-70 Remington Brass/76.2 grains of water (1.3 grains less than Starline Brass)

 

3-.45-70 Starline Brass/77.5 grains of water (2.8 grains less than Winchester Brass)

 

4-.45-70 Winchester Brass/80.3 grains of water (4.1 grains "More" than Remington Brass)

 

 

Viktig siden det kan være vanskelig å oppdage tegn på overtrykk i denne typen rifler før det er for seint (les: børse i hele trynet).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk testet ladningen min i ettermiddag. Børsa var som vanlig min Marlin 1895 SBL.

Meister Hard Cast 405grs, kjøpt på Midway.

N130 , 47 grs

Remington hylser

COL 64,5mm

Federal LR No.210

 

Ladningen ble kronografert til mellom 1792-1806 fps, gjennomsnittlig 1798fps. Denne ladningen vil jeg kalle maks for mitt bruk. Ikke noe sot på disse hylsene for å si det sånn. Var like rene utapå etter utkast som da jeg stappa di inn i magasinrøret. Disse har nok kleba godt i kammeret selv om de ikke hadde noen skumle trykktegn etter bruk. Kommer til å redusere til ca 44-45grs N130 på neste test. Kona bemerket at jeg var hoven på kinnbenet når jeg kom hjem fra banen :mrgreen:

 

Gøyal børse og ladning. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Plugget 2 elg med Clarrys 405grs i høst som var, den største var noe over 230kg. Rett igjennom, pene slakt og dau elg, begge datt innenfor 10-15 meter. Hastigheten er tett på 1800fps i denne ladningen.

Kommer ikke til å bruke mere penger på "Harry Potter" kuler, blypluggene fungerer aldeles utmerket, ihvertfall så lenge kaliberet er stort nok.

Høres meget bra ut :wink: Bruker også kulene fra clarry.. Så til spørsmålet, ladedata å type våpen :?:

 

 

Norma 201 i passe mengde (husker ikke eksakt, dataene ligger i en annen etasje i huset) Våpnet er Marlin GG uten smellforsterker

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Apropo Malle's innlegg angående viktigheten av vektforskjeller på hylsemerker. Har Remington og Federal hylser i 45/70. Veide disse idag og fant ut at Federal hylsene veide i snitt 200,5grs og Remington hylsene veide 195,5 grs, dvs en vektforskjell på 5,0grs. Når jeg testet ladningen min på 405grs blykule, stappet med 47grs N130 opplevde jeg at dette var nok kanskje på grensen, dvs maks i mitt våpen. Denne ladningen ga ca 1800fps i SBL pipa på 47cm. Dette var med de "lette" Remington hylsene. Denne kombinasjonen kunne kanskje være skummel å lade med de tyngre Federal hylsene ? Eller har ikke 5 grs vektforskjell på hylsene så mye å si ? I og med at utvendige hylsemål er like , tyder dette vel på at Federalhylsene har lavere volum og vil gi høyere trykk enn Remington ved samme ladning ? Har nå laget meg 50 stk patroner hvor jeg har redusert ladningen til 44grs N130 med Remington hylsene. Mulig jeg lager meg 5 stk med samme ladning i Federal hylsene for å se hva disse gir over kronografen ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at vektforskjellen på hylsene i seg selv har så mye å si. Dette kan være utslag av metallrenhet/ legering etc. Hvis du der i mot fyller hylsene med vann og veier vannmengden kan du få en ide om det innvendige volumet -og dermed kapasiteten for de forskjellige hylsene.

 

47 grs N130 skal forsåvidt være innenfor, men dette vil selvfølgelig kunne variere fra børse til børse og ut i fra hva slags hylser man bruker. Jeg har ladet med 46 grs (startladning for mantlet 405 grs mantlet kule i Ladeboka), men har redusert dette til puslete 42 grs N130 i Starlinehylser. Dette gir meg omlag 501 m/s evt 1644 fps med 405 grs Lee blykuler. Hvilket duger til det meste uten at det blir for voldsomt for børse og skytter. Dette er en ladning jeg kan skyte mye med og som gir god presisjon. Jeg ser ingen grunn til å piske .45-70 opp i hastighet siden den aldri kommer til å bli flattskytende. Med denne ladningen klarer jeg også å treffe selvanviseren på 200 meter ved å holde i toppen av denne (innskutt fem cm over på 100).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...