Jump to content

Grovkaliberprosjekt på Kimberkasse


peders

Recommended Posts

Kimberen i 260 (ligger på salgssiden) vil bli offer for neste prosjekt her.

Jeg har aldri bygget på Kimberkasse før så det blir spennende.

Spørsmålet er hva jeg skal putte i denne.

Ett kriterie må oppfylles: Den må være godkjent for storviltjakt.

Jeg fikk bygd en sako i 358 win før jul så om det blir grøvre gjør ikke noe 8)

 

Test med 450 marlin viser at de går fint i kassa, men sluttstykket har ikke nok gods til å kunne åpnes til magnumbunn :evil: .

Dette gjør at det blir noen begrensninger.

 

Jeg beholder stokken, men den skal få ny struktur og ny lakk

 

Sitter dere med kunnskap om en gammel villkatt (eller ny) så fyr på.

 

Trådtittel endret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Necke opp 358 til 375 kuler? Det burde bli et matnyttig prosjekt i fin kammerånd! En slags moderne 38-55? Winchester haddde 375win med en "halv-krage-hylse" ala 356 win... I en ordentlig hylse, og med moderne trykk....hmmm?

Den yter vel ikke stort mer en den 358 Sako'en, men der kan være litt å hente! Kanskje det finnes en versjon med på 416? Da er det ikke allverden til skulder igjen, du må da event bruke de omtalte "halv-krage-hylsene" til Winchester, men det begynner å bli passelig krampeaktig tipper jeg!!!!

Min drøm er å bygge en moderne rifle tilbake til svartkrutt! Det er vel omtrent så reaksjonær som det vel kan få blitt!

Eventuellt en custom dobbelrifle i .30US, det hadde vært tøft!

Link to comment
Share on other sites

375 i 358 hylse bør la seg gjøre. Jeg får google litt og se hva som finnes av info. Det er jo også en del artige kreasjoner på Grendelhylsa. Normalt sett har jeg veldig klare tanker rundt hva jeg skal ha i en slik situasjon, men akkurat her er jeg litt usikker. Det blir løpsbytte på kassa da 260 pipa skal kappes på 40 cm. Med demper blir dette en hendig rigg for rådyr, bever og rev. Muligens en hjort i ny og ne også.

 

Jeg skal i tilegg lime fast ei plastskinne på hver side av forstokken, legge glassfiber over, sparkle og sende det til Rafdal for siste puss og lakkering. Jeg vil ha litt feitere forskjefte enn det som er originalt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 458 2". Er ei 308win hylse i 458. Vil passe bra i kassa og du slipper å åpne støtbunnen. Jeg tok feil :( Er en nedkortet 458win mag så vil ikke passe

En 458 soocm vil muligens passe siden den har rebated rim?

Siden du har en 358 så ville jeg gått ganske mye opp i kaliber eller kammret i et minder kaliber. 6,5x47, 6XC osv

Link to comment
Share on other sites

Socom har jeg brukt i to år nå og er klar for noe nytt.

Det blir nok opp på 458 eller ned som nevnt over.

Denne er jo 260 i utgangspunktet og jeg har ekstra pipe til sakoen i 260 også.

Blir det ned så er en kaliber 30 kreasjon mulig.

 

Noen som har en 450 Bus å avse? Betaler selvsagt godt for denne 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det avgjort.

Det blir ikke noen kaliber 30 kreasjon eller lignende. Dette blir minimum Kaliber 452 i denne.

Trådtittel er endret og bilder av utgangspunkt og "under veis" kommer.

 

Jeg har forhørt meg litt rundt så får vi se hva vi faller ned på.

Takk til pejo og tolvsju for inspirasjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er kassa som blir utgangspunktet. Smekker sak med rett oppsett.

Rafdal mener vi klarer 450 Bushmaster med 458 løpsemne. Han får ikke inn Pac-Nor før om 2 måneder så :oops::oops:

I mellomtiden får vi lese oss opp på alternativer med 284 hylser.

 

normal_Kimberkasse.jpg

 

Her er børsa.

Stokken moddes med bredere forskjefte. 260 pipa kappes på 40 cm og ny gjengehylse i stål monteres. At det settes på i sort plast er for meg helt uforståelig. Denne var gjenget da jeg kjøpte den så her er jeg uskyldig 8)

Børsa bygges så jeg bytter løp selv.

Det sitter på en Meopta 3-12*50 med lys, men jeg leter etter en S&B 3-12*42 / swaro 3-10*42 Om noen har og vil bytte er det bare å si fra.

 

normal_Kimber_i_260.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg spamer min egen tråd :lol:

 

Her er infoen jeg er ute etter: http://www.450bm.com/?page_id=104" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det virker som 450 Bushmaster (heretter 450 BM)med 452 løpsemne vil spare meg for en del fremtidige frustrasjoner ang hylser. Med 458 emne vil prepping være nødvendig på både 284 og orignale 450 BM hylser fra Hornady. Jeg har preppet mye hylser opp gjennom og dette er vel ikke mitt artigste tidsfordriv 8) . Godstykkelse er også et tema her. Så her er spørsmålet hva jeg skal gå for. Std 450 BM med 452 emne og originale hylser blir som å ha hvilket som helst annet kaliber. Kuleutvalget er noe begrenset, men ikke mer begrenset enn at jeg finner 2-3 kuler jeg kan bruke. Dette er det mest fornuftige og blir trolig løsningen. Å size ned 458 kuler blir også gjort med stort hell og kan være aktuelt.

 

Usikkerhetsmomentet er om Kassa er i minste laget for prosjektet. Trangt er greit, men ikke for trangt, dette veit dere karer :wink: . Jeg bestiller opp 50 hylser og kuler samt dieset for å være sikker på at kassa rommer dette på en måte som gjør at det blir funksjonelt.

Jeg er her ute etter perfekt mating uten noe fikling.

450 Marlin matet perfekt i seven så jeg ser ingen grunn til at 450 BM ikke skal gjøre det samme uansett om det er rebated rimhylse. Jeg mener også utdrageren på kimberkassa kan gjøre dette enda bedre.

 

450 Bushmasterhylsene fra Hornady rommer 56,4 grs vann

 

Når Eirik testet 458*2" målte han opp disse tallene. Hylser fyllt med N130 Krutt

45 Blaser 78 grs

45/70 72 grs

450 Marlin 71 grs

458*2" 63 grs

Socom 62 grs

Link to comment
Share on other sites

Dette vil bli avklart før vi starter.

Jeg tror, merk tror, at vi har litt å gå på her.

E-post avventes fra fabrikk.

 

Ladadata for Kaliberet viser arbeidstrykk på 35 til 45.000 psi.

260 og 308 som kassa leveres i, arbeider under vesentlig høyere trykk enn dette.

Det er testet 65.000 psi i AR15 i kaliberet med stort hell.

Vil konstruksjonen likevel gjøre at belastning på sluttstykket blir høyere enn for 308 selv med 20.000 psi lavere arbeidstrykk?

 

Går det føyka med denne kassa kjøper jeg ei sako forester og bygger på den.

Seven er aktuell, men nå har jeg fått bygd 3 rifler på sevenkasser og nå den siste i 358 win på ei foresterkasse, og jeg vil si at det virker mer komplett på sakokassa. Jeg vet ikke hvorfor, men det føles slik.

Link to comment
Share on other sites

er Kimberkasse basert på mauser m98?

 

Jo, på ett vis, begge er bolt action rifler... :wink:

 

En interessant tråd. Custom byggeprosjekter på noe annet enn utgamle MILITÆRE M98-kasser vil bli lest med innlevelse av undertegnede.

Kimber har et godt navn "der borte" nå. Litt rusk i tilbakemeldingene var det fra tidlige produksjoner av Kimber rifler, men jeg tror det har blitt mye bedre de siste årene. Pistolene (1911-utgangspunkt) er slett ikke helt ille de heller.

P.S.

Var det noen som sa at de kjenner noen som vil bygge noe grovt på en DGA-kasse (Shilen)?

Dæven...

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt det er en M70 kopi skal jeg ikke uttale meg om.

Uten å ha en M70 å sammenligne med, er ihvertfall sikringsfløyen ganske lik, men hevarmen er vesentlig annerledes.

Innmaten får andre kommentere :wink:

 

Bolten og låskassen er imidlertid skrellet for alt "unødvendig" stål og fremstår som ganske så slank, eller skal vi si mager?

Sammenlignet med en standard M77 bolt fra min 35 Whelen (samme bunnmål på hylsa, men 35 Whelen har standardlengde på kassen)

 

Uansett er 84m en lekker liten rifle med glatt og fin kasse, supert avtrekk, og ypperlig presisjon når en finner rette ladningen.

 

 

KimberRuger002.jpg

 

KimberRuger001.jpg

 

Lightweightrifle002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lekker vet jeg ikke, men grov, det skal hu bli.

Maks patronlengde har jeg ikke målt (har faktisk ikke tenkt på det engang) da kandidatene jeg har er langt kortere enn de 71 mm jeg lader 260 med 140 grs sierra til.

 

Konstruksjonen av sluttstykket er svært lett, men jeg håper likevel dette skal gå.

Nå ser det ut til at Pac-Nor har 451 med både 1-16 og 1-22 tvist.

Jeg velger nok 1-22 på denne for å prioritere hastighet på medium kulevekter. Dette blir ikke noe subprosjekt.

Jeg hang meg opp i at dette var 451 emner og ikke 452. Etter det jeg kan lese er det 451 emner som brukes med 452 kuler.

 

Blir det tid starter jeg med stokken. Plastskinner, sparkel, glassfibernett og epoxy skal på.

 

Fin børse Arild :wink:

Link to comment
Share on other sites

338 Whisper er er spennende kaliber.

Siden jeg solgte 450 marlinen min bygd på Sevenkasse har jeg savnet denne. Bygde så en socom på sevenkasse, og socom er helt ok. Vanvittig presisjon,ok hastigheter og blant de beste på sub. Det manglet likevel noe. Matingen ble aldri 110 %. Den ble helt ok med 1+1, men ikke helt slik jeg håpet.

 

Jeg hadde egentlig planlagt å få satt opp en seven i 450 marlin igjen, men Jeg fikk kjøpt denne Kimberen til en ok pris mens jeg lette etter en sako, og da slo jeg til. Har hatt noen kimbere tidligere og har alltid vært fornøyd. 260 er jo også mitt favorittkaliber så da ble det slik. Hadde sluttstykket rommet 450 marlin hadde det blitt til det, men den gang ei.

Jeg kan jo gjøre det enkelt, selge børsa og finne ei sevenkasse å få bygd på, men det er noe med disse små kassene.

 

Pga dette er jeg nå på 450 Bushmaster og det kommer det til å bli 8) så sant det ikke dukker opp noen fysiske hindringer på veien. Samtaler med børsemaker gjør at vi mener dette skal gå helt fint.

På amerikanske forume finnes det en del 450 Bushmaster i boltrifler og de er alle svært fornøyde med både hastigheter og presisjon.

 

Dieset, hylser og kuler er bestillt så :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:oops::oops::oops::oops:

Utfordringer.

1. Jeg fikk tak i 5 stk 450 bushmaster for testing av magsin. Disse vil ikke ligge nede i magasinet mitt. De fyker opp så fort jeg presser dem ned. Denne har jo ikke noen magsinbrønn som kan fikles til så matingen fungerer. Klarer børsemaker å "bygge ut" materampen i kassa så patronene holder seg nede. Vil nødig sitte med full kassa av løse patroner ved repetering :roll:

 

2. Løpskanal. Når jeg måler etter profilen jeg hadde på socomen så er det ikke nok "masse" i stokken til at dette lar seg gjøre. Jeg har tenkt å fylle ut forstokken, men nå ble jeg i tvil om dette blir bra.

 

Kanskje det er en grunn til at disse små lekkre børsene leveres med tynn pipeprofil i normale kalibre :lol:

 

Remington 700 :roll::roll: , remington seven :roll::roll: Hmmmmmmmmm

Link to comment
Share on other sites

@ Peders

Løsningen med både magasin og riflestokk løser du uten problemer. Skaff deg en ekstra stokk fra en minimauser av typen Zastava M85 eller liknende børse, og modifiserer den litt til å passe Kimberen. Da slipper du å ødelegge originalstokken og kan bytte tilbake til den smekre Kimberen i kaliber 260Rem igjen ved senere anledninger. Magasinboks eller løst magasin finnes det garantert ferdige løsninger på som kan tilpasses hvilken som helst stokk.

Prosjektet blir litt dyrere, men det blir ei modulbørse med "løpsbyttesystem" på sitt beste.

Link to comment
Share on other sites

Har du fått bekreftet at låskassa tåler den ekstra belastningen denne patronen gir?

 

Da har svar kommet fra rett man i Kimber sitt system.

Han er klar i sin tale og jeg tar dette til etterretning.

 

Hello.

 

Do not rebarrel your 84M into a 450 Bushmaster! The 84M action is designed to minimal specifications around the 308 class of cartridges (.260 Rem. being one of them). The Bushmaster has a diameter larger than 308 class cartridges. As such, if you chamber a .450 Bushmaster, there will not be enough metal around the cartridge to be safe.

 

Aaron Cummins

Long Gun Product Manager

Communication Manager

2590 Montana Highway 35

Kalispell, MT 59901

 

 

Da blir det remington Seven / 700 / Sako forester kasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva med en 10mm kule basert på .308 hylsa foreks , 40-08.

 

Eller .358 win med 300 grain custom kuler er også bra valg, .

 

 

Hvis du vil ha en rendyrket sub patron (usikker på om den er i storvilt krav , )

Men russernes har sin 9x39 med både 250 og 300 grain kuler . Mye å velge i , bare hold det enkelt .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...