Jump to content

Zeiss victory 3-12x56 med lys


Blaser_308

Recommended Posts

Hei,

 

Blaseren min griner etter en ny kikkert :mrgreen:.

 

 

Skal ha overnevnt kikkert. Men hvilket retikkel bør jeg velge :?: . Skal brukes både på jakt og presisjon skyting på papp. Retikkel 60 :?:

 

Håper dere som har dette sikte, kan bidra med bruker erfaringer, med andre ord +/-èr

 

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Har selv flere alternativer av denne kikkerten med lys. Rapid Z500, 43 (Mil.dot). I begge disse er det for mye lys, på grunn av for stort opplyst retikkel. Virker som rene juletrebelysningen inni der, spesielt på stor forstørrelse.Og det er definitivt ingen retikkel for hurtige skudd. Blir for mange punkt som øyet oppfatter. Ville nok valgt et 44 eller et 60 retikkel i dag tror jeg om du ikke som jeg har gjort, velger retikkel 69?

Kan du leve med retikkel 60, hadde jeg gått for en Varipoint og retikkel 69. Pose og sekk er det noe som heter, det er vel akkurat det du får med 69. Har to Victoryer med 69, og skulle gjerne ha byttet de to andre i tilsvarende. Til ren papp ville jeg valgt Z-pleks. Skulle du tross råd om ikke å velge retikkel 43 alikevel finne ut at det er det du vil ha, og vil ha en strøken brukt Victory med Lotutec (men ingen FL linser, det har heller ikke Varipointen), send meg en pm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min mening/erfaring er at retikkel 60 er det ultimate retikkelet.

Jeg har 2 kikkerter med dette retikkelet samt flere kikkerter med andre retikkler.

Dersom jeg kunne beholdt kun en av mine kikkerter, ville det blitt nettopp Zeiss V 3-12X56, retikkel 60.

Jeg liker ikke kikkerter med mye "grafikk" i synsfeltet, men dette er nok en smaksak

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Har brukt dette siktet i tre år på hjortejakt med retikkel #40.

Dette er mitt første og så langt eneste sikte med opplyst retikkel, så jeg kan ikke sammenligne med noen andre.

Imidlertid er jeg svært fornøyd med denne retikkelen og spesiellt at lyset kan dempes ned såpass at det knapt syns, uansett hvilken forstørrelse en benytter. En unngår derfor å bli blendet av en stor og rød "dot".

 

Jeg liker godt #4 til storviltjakt, så derfor ble det naturlig å velge #40.

Rødprikken syns ikke i dagslys, så derfor "safet" jeg og har i praksis et #4 medforstørrende på dagtid og når lysprikken ikke benyttes.

Link to comment
Share on other sites

Det første siktet eg kjøpte var en victory 3-12x56 uten lys, dette var med tysk nr 4 etter nettopp anbefaling av meir rutinerte jegere. Dette har eg angra på siden ,å kjøpe et 56 mm sikte som er eit godt skumringsikte og dekke til linsa med grove stolper er ingen fordel.

Til dagjakt er tysk 4 gode greier men då er vel 56 mm litt i største laget ?

Har forøvrig eit sikte med rett 60 med lys i andre plan, dette siktet er supert til måneskinnsjakt ,her er synsfeltet så åpent at me 8 ganger forstørrelse har en har full kontroll med i kva vinkel dyret står i, noke som lurer mange i måneskinnsjakt.

Anbefaler derfor rett 60 hvis en skal ha lys.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

XXL solgte med 25 % på torsdag ca 11250. For en stund til bake hadde de tilbud og solgte (mener det var 10 500). Koster 2000 og etter montere kulebanekompensator. Antar det er den som selges på finn til 12 500, jeg ville ikke gitt mer enn 10 000.

 

Mvh

L.B

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo denne tråden ikke helt blodfersk, men har alikevel lyst å kommentere.

Hvilket retikkel en liker eller mener fungerer best beror på flere ting.

 

Personlig har jeg jaktet med retikkel # 4 i mange år både med europeiske og amerikanske sikter, både faste og medforstørrende.

Jeg syns at #4 er det desidert beste retikkelet til generell storviltjakt.

Det ble utviklet av tyskerne for mange herrens år siden til nettopp dette og i min verden fungerer det helt ypperlig.

Den gamle tyske standarden på et godt skumring - og nattjaktsikte var i alle år en 8x56 med enten # 1 eller #4

At en #4 dekker noe mer enn en åpen #6 er naturlig, man samtidig gjør det dette siktet bedre egnet på raske skudd og i dårlig lys.

 

Jeg plages ikke av det er "grovt", da midtkorset er like fint som hvilket som helst annet retikkel.

Øyet sentreres mot midkorset på samme måte som med et godt jaktdiopter.

At folk med godt syn er like tjent med et #6 eller en #4 A skal jeg ikke bestride, men mine Duralyt og min Leica ER ble solgt videre nettop på grunn av at jeg ikke ble fortrolig med disse retiklene.

 

Hadde en Duralyt med #6 på rifla i Namibia, og selv om dette var ren dagjakt opplevde jeg alikevel at retikkelet ble vel fint i gitte situasjoner med mørke dyr i bevegelse mot mørkt krattskog.

Til rolige skudd på litt avstand fungerte det naturligvis helt supert.

Men til allround bruk holder jeg fortsatt en knapp på #4.

 

Det gode er at en kan velge selv hva en vil ha, og med dagens tilbud på opplyste sikter er det utallige muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Hva vil dere si er en fair pris på en Zeiss Victory med lys og kulekomp?

Den er kjøpt i 2008 men er 100% strøken i følge selger.

Dersom den er med Lotutec og et veldig kurant retikkel (helst 60) kan vel opp mot 12.000 være ok, avhenger litt sv dine alternativer. Dersom du bor slik at du kan følge med på XXL og andre som til tider har ekstremt gode priser kan du bo handle nytt for dette også, men det er jo ikke alle som reelt får til dette. Jeg synes uansett den er verdt +10.000. Den endelige prisen blir ofte avgjort av hvor fort du trenger kikkert og hvor fort selger må bli kvitt den...

Link to comment
Share on other sites

Ref generell retikkeldiskusjon: uten lys er jeg stor tilhenger av Tysk 4.

 

Med lys vil jeg ha trådkorset / retikkelet tynnest mulig - men vil gjerne ha trådkorset for å sikre meg mot kantine. Dette siste er vel ikke så viktig på en 1-4x på drivjakt der retikkel 0 etc gir mening. Retikkel 60 fra Zeiss er etter min mening helt topp, og ettersom jeg ikke registrerer noe som helst avvik i treffpunkt er jeg godt fornøyd med retikkel i 2. plan (Victory). Har også en Z6i med retikkel A4-i som er veldig likt retikkel 60 til Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...