Jump to content

Kikkertsikte til revejakt på hold rundt 30-115m.


Mads

Recommended Posts

Hei. Driver å ser på optikk nå og det skal brukes til lokkejakt i skumringen etc, måneskinnsjakt og samt litt duejakt og skal monteres på en .22WMR.

 

 

Hvilke sikte er det rette for dette bruksområde?

Kom gjerne med tips til sikter i en prisklasse 1-2 tusen. Om det er mulig å få et skumringssikte til 1-2000?

 

Jeg har sett på JahtiJakt Black Series 4-16X56 og et Sigthron SI 3.5-10X50. Hvilke tror dere er best?

 

 

Mvh.

Mads

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Få kjøpt rifla di, sett på den beste 3-9x40 kikkerten du føler du har råd til. Dette bruker du lenge, og gjør deg kjent med rifla, skyting og generell bruk. Når du om ett år eller fire merker at kikkerten evt er en begrensning for deg i noen av situasjonene du har kommet opp i så vet du også hva du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Vist du skal jakte i skumring så vil eg anbefale en større. 50 eller 56 mm

viewtopic.php?f=24&t=5886 les denne, dette er en rimelig kikkert :)

Eller så finner du en du liker på for eksempel xxl å søker litt her etter omtale. Det finst evig mange emner her inne ang kikkert.

Søke gjør du her :) search.php Kryss av for emner nede på siden og du finner alt, tror de fleste kikkerter er omtalt her inne. Eg og er noob ang sikter, men har brukt evig evig mange timer på å lese opp og ned med sider her inne :)

Eg skal ha meg et sikte på 223 som eg skal kjøpe snart og det blir zeiss 2,5-10x50 m/lys. eller 56.

Lykke til med kikkert valg, det er faen ikkje lett skal eg love deg.

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Har nå hat et kortvarig bekjentskap med en zeiss conquest 3-9*40, bortset fra at den hadde feil på

høydejusteringa syns jeg det var en overaskende lyssterk kikkert. Men kjøp det sikte i norge

slik at du får god service ved eventuele feil på siktet, sportsbutikken.no yter god service og

kan anbefalles ved kjøp av conquest. Kommer selv til å sette på zeiss classic 2,5-10*50 på

min a-bolt 6,5*55, til noenlunde samme bruksområde som du har.

Link to comment
Share on other sites

Den gangen jeg var ivrig revejeger brukte jeg en Meopta 7x50 på min 22wmr. Dette funket som snus i mørket.

Med demper kunne jeg legge åte nær husveggen hjemme og knalle på uten å vekke naboen. Etter flytting får både børse og rev stå i fred :cry:

Link to comment
Share on other sites

Er enig med amatør her,men du kan alternativt skaffe deg ein 6x42. Zeiss har ein flott 6x42 Classic modell fortsatt i produksjon. Det samme har Schmidt & Bender sjølv om den ikkje står i nettbutikken til Jakt og Friluft som er importøren. Alternativt ein Leupold FX-3 6x42 med Heavy Duplex . Det er kanskje eit hakk under dei to tyske eg nemnte i skumring,men er ein del rimelegare. I tillegg har det ein svært stor "eyebox", noko som vil sei at du raskt får skotbildet i siktet uten å vera så nøye på augeplasseringen i forhold til siktet. 6x42 kan også brukast meir allround seinare til anna jakt om det blir aktuellt. Rev bør ikkje vera noko problem på 115m med eit 6x sikte.

Link to comment
Share on other sites

Visst du ikke på død å liv må ha leupold, zeiss eller nikon så kan hawk sine sikter være ett godt alternativ. Fant mitt på finn.no ett 3-9x40 som jeg skal montere etter hvert på 223`n. No skal det sies at jeg aldri har brukt Hawk sine sikter, men har flere jaktkompiser som bruker dette og mener det er ett meget godt sikte. Det var mbo trading som solgte disse kikkertene til en meget fornuftig pris. Betalte ca 600 for det å det virker som ett godt sikte.

Link to comment
Share on other sites

Visst du ikke på død å liv må ha leupold, zeiss eller nikon så kan hawk sine sikter være ett godt alternativ. Fant mitt på finn.no ett 3-9x40 som jeg skal montere etter hvert på 223`n. No skal det sies at jeg aldri har brukt Hawk sine sikter, men har flere jaktkompiser som bruker dette og mener det er ett meget godt sikte. Det var mbo trading som solgte disse kikkertene til en meget fornuftig pris. Betalte ca 600 for det å det virker som ett godt sikte.

 

Jeg vil tro at et sikte til 600 kr er ræva til skumringsjakt. Uansett hvor fornuftig du syns den prisen er.

Link to comment
Share on other sites

har du snø og åpne flater så klarer du å jakte rev hele natta - med eller uten måne.

 

får du deg en 3-12 x 50 eller 56 i sjiktet litt over 2-3000 så klarer du deg lenge. 12x får du kun glede av når det er relativt lyse netter men har du den på 7x har du tid til å skru opp hvis avstanden er stor. Rev er liten blink som sjelden er i ro og bra med forstørrelese.

de dyre kikkertene kan du kjøpe etter hvert hvis børsa får mange timer ute og interessen fortsatt er stor 8)

Link to comment
Share on other sites

midt på natta er man altså avhengig av kunstik lys?

 

 

Kommer ann på. Når det har kommet snø/rim på trær og landskap er man ikke avhengig av kunstig lys. Full måne eller lavt skydekke gjør det meget lyst i skogen. Hvertfall etter det jeg har erfart. Satt ute en natt i skuen i fjor 23.00 til 02.00, med en Bsa påmontert Quad`n (Kina kikkert). Hadde ikke vært noe problem å skutt rev med det sikte da. Var bare at den ikke gadd å komme frem. Konkluderte med at det var for lyst til at reven bega seg ut i åpen lende. Utrolig hva litt rim og snø gjør for skyte forholdene :D

Link to comment
Share on other sites

...lavt skydekke gjør det meget lyst i skogen.
Forutsetningen er at man er i nærheten av kunstige lys, f.eks en by.

 

Uten måne, og uten kunstig lys som kan reflekteres, frem og tilbake, mellom et lavt skydekke og snø(rim), vil det vvære så mørkt, at man ikke kan skyte om natta. Selv om man har verdens beste optikk.

 

Da trenger man lysforsterkerutstyr. Men selv slikt utstyr er avhengig av noe lys, men det skal ikke så mye til. F.eks lyset fra stjernene er nok.

Link to comment
Share on other sites

får du deg en 3-12 x 50 eller 56 i sjiktet litt over 2-3000 så klarer du deg lenge.

Viss dette inneber å kjøpe "kina" optikk så bør du avstå. Og du skal vere heldig om du klarer å kjøpe brukt europeisk til den prisen ,men umulig er det ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Skal kjøpe meg en revebørse nå å har fått et fint tilbud på en 22 wmr rifle med Nikko Stirling Mountmaster 4-12X50 AO kikkertsikte, dette er helt nytt som jeg skal kjøpe fra butikken.

 

er det noen som kan si noe om det kikkertsikte? er det fint skumringssikte?

Tar gjerne imot anbefalinger av andre kikkertsikter til en priklasse på 1-2000 som er fint til skumringssjakt og revejakt generelt.

 

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Brodern har et et slikt sikte på sin 223 bare at det er en 3-9*42, han er ikke noe serlig fornøyd

med den, er vist uklar, ser ikke ringen på reinskiva på 100metern i dagslys. Har selv hat en niko stirling 4*32, makan

til frau skal man lete lenge etter, men de større modellene kan være bedre men tviler lit. Er vel en del som kommer

til å si at du ikke får en kikkert som er god i skumring til den prisen du vil ha desverre, om du ikke finner noe bra på bruktmarkedet da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brodern har et et slikt sikte på sin 223 bare at det er en 3-9*42, han er ikke noe serlig fornøyd

med den, er vist uklar, ser ikke rigen på reinskiva på 100metern. Har selv hat en niko stirling 4*32, makan

til frau skal man lete lenge etter, men de større modellene kan være bedre men tviler lit.

 

Nå fikk jeg høre akkurat det jeg ikke ville høre :lol:

Anbefalinger til revejakt sikte? Helst i en prisklasse 1-2000. Hva med de Jahtijakt siktene?

Link to comment
Share on other sites

Det er sant, emonsen.

Får undersøke litt med jaktdepotet hva de har å by på :)

Bedre å spare litt penger og kjøpe noe skikkelig med en gang, enn å kjøpe noe halvbra og angre. Du ender sannsynligvis opp med å kjøpe dyrere senere, og angre på "billigkjøpet".

Leupold VXII og VX3 serien er gode kikkerter. Svært bra mekanisk, tåler mye juling, og god optikk til prisen. Skal du ha med skikkelige skumringsegenskaper, da blir det Zeiss, Swarowski, eller Leica.

Så enkelt (og kostbart) er det

Link to comment
Share on other sites

Det er sånn umiddelbart to sikter som renner meg i hu til skumring/mørke etter reven, og det er Nikon Monarch 2,5-10x56 med lys til 4 995,- hos XXL, samt Zeiss Classic 2,5-10x50 samme sted til 5 995,-. Sistnevnte står ikke på nettsiden, men de hadde da minst èn igjen da jeg kjøpte (kan jo hende jeg fikk den siste!). Denne har ikke opplyst retikkel, men medforstørrende. Dvs at retikkelet blir grovere når man øker forstørrelsen. Greit å ha grovt retikkel i mørket, spesielt om man ikke har lysprikk.

 

Linker:

Nikon: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/monarch-mce-2-5-10x56sf-m-il-r4-b-30mm-m-lys-9005272

Zeiss: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/classic-diavari-2-5-10x50-kikkertsikte-med-lys-1055243

Dette er ikke det samme siktet, men med opplyst retikkel. Øvrige data, og utseendet, med unntak av lysbryter, er det samme.

 

Styr helst unna de aller billigste siktene. Det er en grunn til at de er billige, og det er at de optisk sett ikke er av toppklasse. Endel av dem er heller ikke kjent for å holde evig. JahtiJakt er nevnt. Denne har dårlig rykte, men det har jo kommet en ny versjon som hevdes å være bedre. Jeg har ikke prøvd det, men hadde det forrige. Ikke noe gromkjøp det. Typisk kjennetegn for de aller billigste er at de har likt okularhus, med lysjusteringen. Oxo, Zos mfl, samt kikkerter med kjente navn, som Bushnell og Tasco (fakevare) er eksempler på det. Billige, ja, men holder de? Tja, noen gjør tydeligvis det og har fornøyde eiere, men mange holder ikke. Velger du å ta sjansen, sørg for å kjøpe det hos "ordentlig" forhandler som kan ta seg av reklamasjon om noe skulle skje.

 

Velg gjerne et grovt retikkel for jakt i mørket, feks tysk 4. Tynne retikler blir fort usynlige i mørket.

Link to comment
Share on other sites

Mads her skal du få nokre tips om billige sikte som faktisk er ganske bra og ikkje står tilbake for andre sikter når det gjeld holdbareiten:Sjå på Redfield Revolution dei er i din prisklasse og har god garanti. XXL har Nikon Fieldmaster til 3-9x40 til 1999kr . Denne heiter Buckmaster i USA og får der ganske bra kritikk prisen tatt i betraktning. ellers er Sightron I OK sikter til under 2000kr omtrent i klasse med Redfield vil eg tippe uten at eg har sjekka det.Sightron II har også to med fast forstørrelse 4x43 og 6x42 til under 2000kr. Desse har bedre optikk og mekanikk enn I serien.

Og akkurat no har XXL 3 stk Meopta Artemis 2100 3-12x50 RD altså med lys, inne på supertilbud på 3990kr. Dette er svært billig. Eg trur dette er eit eingongs tilbud som ikkje kjem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ser det nesten ikke er noen anbefalinger på Schmidt & Bender... er det noen grunn til det? Er også på utsikt etter ett sikte til min .223 som skal brukes under dårlige lysforhold. Etter hva jeg hører av andre som driver med samme type jakt samt jaktfelt skyting er det ingenting som slår S&B og Swarovski på dårlige lysforhold. Er jo mulig å få tak i disse til en "normal" pris hvis man velger å kjøpe brukt...

Link to comment
Share on other sites

S&B og Swarovski... Er jo mulig å få tak i disse til en "normal" pris hvis man velger å kjøpe brukt...

Tiltredes. Som eksempel: Jeg har to Swarovski PV 3-12x50 sikter, begge kjøpt brukt. De kostet meg henholdsvis 6.000,- og 6.600,- Begge ser ut som nye.

... Og nei, de er ikke til salgs 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...