Jump to content

.22WMR presisjon?


Mads

Recommended Posts

.22WMR på rev?

Hva slags presisjon er deres erfaringer med denne kaliberen, dårlig eller bra?

 

Hva slags ammo bruker dere?

 

Hvor langt skyter den rett om den er godt innskutt?

Har tenkt litt på savage rifle i .22WMR, jaktdepotet hadde en til en meget hyggelig pris til meg.

Hva tror dere om savage salongrifle? Evt. presisjon, osv.

Om dere har noen jakterfaringer med dette som dere vil dele med meg/oss innen dette kaliberet så er det fint :D

 

Jeg veit jeg har fått mye svar osv på dette men det er et jækla vanskelig valg å ta så siden vi allerede har en tråd om "17HMR på rev?" så tenkte jeg jeg kunne endre navnet på den ene tråden min til dette.

 

Mvh.

Mads

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

22 magnum er jo mye tyngre enn den vesle 17hmr'n, men den er MEGET presis, veit ikke noe om 17hmr'n på over 100 meter, men 22 magnumen slår nok godt.. reven er relativt slank, men den er seigliva. på annet enn bare predatorjakt, tror jeg jeg ville gått for 17hmr på due etc. og brukt gamepoint ammo. MIN MENING bare.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

22 magnum er jo mye tyngre enn den vesle 17hmr'n, men den er MEGET presis, veit ikke noe om 17hmr'n på over 100 meter, men 22 magnumen slår nok godt.. reven er relativt slank, men den er seigliva. på annet enn bare predatorjakt, tror jeg jeg ville gått for 17hmr på due etc. og brukt gamepoint ammo. MIN MENING bare.. :roll:

 

Jaha. Tipper nok at reven detter fint om du plasserer skuddet riktig på en 17 HMR også. Men Jeg er litt spent på det med avstand, men fåes det ekspanderende kuler til .17HMR da?

Om det finnes ekspanderende kuler til det, siden det blåser veldig sjeldent her jeg bor. så mår det være flott å kjøpe en 17 hmr. Eneste forskjellen er jo at det er litt tyngre ammo på 22 men presisjonen er vel ikke så bra som på 17hmr ettersom jeg har lest. hadde jeg fått visst litt om avstand, og om ammo osv til rev med 17 hmr så hadde jo det vært aktuelt ovenfor 22wmr.

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kan trygt anbefale 17HMR for jakt på rev, du får ferdigrulla V-max til rifla og presisjonen er helt rå, 5 skudd innenfor klistrelappen jeg bruker på hullene til 30 kaliber kula, med to-fot riktignok :wink: - har skutt 9 rev denne sesongen med min CZ 452 American 17HMR - alle har ramla i smellen - skutt med CCI V-Max 17 grs.

Finner ikke inngangshull etter kula - reven bare ligger der og blør ut av kjeften.

Har skutt rev på ca. 110-115 meter - etter 130 meter ramler kula ganske kjapt.

Du får V-Max ammo for predatorjakt og gamepoint for spiselig vilt, kjempekaliber for jakt rundt 100 meter, kan trygt anbefales :D

Link to comment
Share on other sites

Herlig! ja er klar over at presisjonen skal være helt rå på de børsene, men hva med savage? de leverer litt billigere ser jeg men er det slik at du får hva du betaler for dette også?;p

 

er drittlei å gå på lokkejakt med hagle og 3'er patron og fuglen flyger videre hver jævla gang!

savage rifla er å fåes til 2750 uten kikkert eller noe sånt.

 

 

Dette kaliberet hører jo hakket bedre ut enn 22wmr, siden du ikke får så bra presisjon med den. Når du kommer på 130m, da begynner det å bli litt drøyt å dra av skuddet også når du har en salongrifle :P

Hvor kjøpte du din rifle?

Hvor mye ga du?

Kikkertsikte anbefalinger?

 

 

Men takk for kjappe svar!

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber i våpensjappe så jeg kjøpte min på jobb :wink:

Min erfaring er at presisjonen er god på "alle" 17 hmr rifler på markedet - forskjellen ligger i avtrekket og bolten, Kjøper du Sako Quad får du bra avtrekk og brukbar smidig bolt, eller Browning T-bolt som etter min smak har både bra avtrekk og presis boltmekanisme (rettrekker) men de koster 8000-9000,- og bør være bra :wink:

Både CZ, Savage og Marlin har ett noe difust avtrekk, min er ok synes jeg, kompisen si identiske rifla har mer kryp i avtrekket men dette er det mulig å gjøre noe med - Accutrigger til Savage er ok men ikke helt topp etter min smak...

 

Har en Tasco 6-24x56 på min, fin for åtejakt i mørket pga. god lysåpning og du kan se hvor kula sitter i skiva på 100 meter...

Egentlig noe billig ræl jeg fant på finn.no men fungerte overaskende greit så den står på rifla enda.. :D

 

Skal du jakte rev så ville jeg hatt en kikkert med 3-12x50 eller 56 obj. for å få litt lysåpning på den - du får hva du betaler for på optikk, for å si det sånn - Meopta Meostar 3-12x56 m/opplyst retikkel er MYE bedre enn Tascoen jeg har på 17 rifla.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Se for eksempel på Savage 93R17 FSS 17 HMR, 3490 på jaktdepotet. uten kikkertsikte eller noe, rustfritt stål og syntetisk kolbe, ser ut som en knall rifle. Så du mener at alle riflene går likt, det er bolten og avtrekket som er forskjellen på de 3 du nevnte? Savage riflene er jo bra og det er hyggelige priser på dem også. Har sett på BSA 3-9x40 Sweet er et veldig rimelig sikte men veit ikke hva du får for penga siden jeg ikke er så veldig inn i det med rifle.

 

Ekspanderende kuler er jo knall, akkurat det du trenger for å få skutt reven.

MEn når du jakter rev med 17hmr rifla, hvor langt hold pleier du å felle reven på?

 

Tusen takk for kjappe svar og jeg får all info jeg trenger å få!

Link to comment
Share on other sites

Skyter reven fra 30-115 meter der jeg sitter, kommer innimellom opp langs vegen på sjåen der jeg sitter på åte - så da lar jeg han gå ut på 30 meter før det smeller :)

Finn deg en kikkert med min. 50 objektiv -altså 3-9x50, blir du å jakte i mørket på åte vil dette hjelpe på for å se reven og retikkelet, synes personlig 40 mm er lite i mørket på åte. :wink:

Og finn deg en ok tofot, bruker selv teleskop gåstaver når jeg lokker, hekter reimene i sammen og krysser tavene og vips har du en fin tofot med vugge -flytt stavene fra hverandre og du senker rifla, isammen og du hever den - fungerer flott å skyte sittende og knestående med :D

Link to comment
Share on other sites

Funker sikkert greit det siktet du har der ja...

Vanskelig å si hvordan det er i mørket før du har prøvd :wink:

Kompis av mmeg har BSA Catseye på salongen sin og klager ikke..

Ser han har samme sikte med opplyst retikkel til knappe 1400,-

Faren er at retikkelet lyser for mye og du blir blendet, ikke mulig å dimme det nok ned, men det vet du heller ikke før du har prøvd ser du :lol: .

da er det bedre med ett kraftig retikkel som vises brukbart uten lys...

Link to comment
Share on other sites

men får du et godt kjøp på 22wmr så ville jeg ikke avskrevet dette kaliberet heller. svært mange av disse går veldig presist. fordelen syns eg er at du kan bruke en kuletype på smått og stort uten å måtte skifte ammo type.da blir treffpunkt,vind drift kulevalg enklere syns eg. er det like enkelt i 17? det må de som har 17 svare på,for eg kjenner ikke til dei børsene. exs-22wmr cci 40 gr hp. den bruker eg på rev,død momentant.den samme kula bruker eg på due,rype,ender,gås,storfuggel- ingen problem med småvilt som sprenges. den har tyngden til å gå dypt gjennom bein og knoker. så den trenger ikke altfor høy fart for å gjøre jobben,derfor sprenger den ikke viltet selvom det er stort eller lite. 17 kal har eg ingen erfaring med så eg fraråder deg ikke å kjøpe den- ser mange er fornøyde med det også. men som sagt ikke avskriv winchester sin gamle kriger-22wmr den funker meget godt.

Link to comment
Share on other sites

men får du et godt kjøp på 22wmr så ville jeg ikke avskrevet dette kaliberet heller. svært mange av disse går veldig presist. fordelen syns eg er at du kan bruke en kuletype på smått og stort uten å måtte skifte ammo type.da blir treffpunkt,vind drift kulevalg enklere syns eg. er det like enkelt i 17? det må de som har 17 svare på,for eg kjenner ikke til dei børsene. exs-22wmr cci 40 gr hp. den bruker eg på rev,død momentant.den samme kula bruker eg på due,rype,ender,gås,storfuggel- ingen problem med småvilt som sprenges. den har tyngden til å gå dypt gjennom bein og knoker. så den trenger ikke altfor høy fart for å gjøre jobben,derfor sprenger den ikke viltet selvom det er stort eller lite. 17 kal har eg ingen erfaring med så eg fraråder deg ikke å kjøpe den- ser mange er fornøyde med det også. men som sagt ikke avskriv winchester sin gamle kriger-22wmr den funker meget godt.

 

Takk for et godt svar.

Virker som om jeg faller på en .17hmr etterhvert, siden det fåes ekspanderende kuler og det er jo det du trenger til rev. Får du ekspanderende kuler på 22wmr?

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

bevares.. ja du får tnt varmint kuler 2200 f.pr sek 30 gr til federal 50 gr 1530 f.pr sek. v-maks. så kulevarianter er ikke problem. men i min jaktverden liker eg å ha ei god allroundkule. da blir eg sikrere på jakta føler eg. putter eg inn ei gamepoint eller hp så går dei likt. uansett hvilken av dei to eg har lada med så skyt eg alt fra rev og ned til due uten å tenke på noe annet enn å treffe.

sjekk ammo hjemmesidene til cci-remington-federal-winchester. på somme sider finner du annslagsenergi v forskj avstander,kulebaner,tror det var federal som hadde med sidevind avdrift også. intr lesing.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

bevares.. ja du får tnt varmint kuler 2200 f.pr sek 30 gr til federal 50 gr 1530 f.pr sek. v-maks. så kulevarianter er ikke problem. men i min jaktverden liker eg å ha ei god allroundkule. da blir eg sikrere på jakta føler eg. putter eg inn ei gamepoint eller hp så går dei likt. uansett hvilken av dei to eg har lada med så skyt eg alt fra rev og ned til due uten å tenke på noe annet enn å treffe.

 

Aha;) Kulevalget er jo stort for .17 også så.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er det noen som har peiling på .17hmr riflene? Vil ha en rifle som reven detter med på kanskje 115m ca? Hva slags anbefalinger har dere angående disse riflene? Hva slags merke, optikk osv!

 

Kom gjerne med tips om skuddplassering på rev med dette kaliberet, anbefalt ammo, optikk osv.

Våpenet jeg er ute etter skal som sagt få en rev i bakken ved riktig skuddplassering på rundt 115-120m med litt trening og godt innstilt kikkert, skal også brukes til litt duejakt, kråkejakt, nøtteskriker osv.. Hva slags erfaringer har du/dere med denne kaliberen på revejakt, samt det jeg nevnte?

 

 

 

Håper på raske svar.

 

 

Mvh.

Mads

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

-For å ta det siste først:Den er godkjent på rev, men bare såvidt. Ammunisjon får du hos de fleste velassorterte våpenforhandlere, men ikke i sportsbutikk. Prisen er circa 3,50 pr skudd. Dette er litt mye, trolig fordi .17HMR er litt sjelden i Norge ennå.

 

Jeg ville ikke strukket holdet ut til 120 meter med dette kalibret. Den lette kula begynner å miste fart og demed anslagsenergi. Når det er sagt; På 100 meter har den grovt sett anslagsenergi som .22LR har ved munningen.

På kortere hold er patronen fin på rev.

 

Jeg har selv en Sako Quad med løp i kalibret, og er imponert over ytelsen og presisjonen. Jeg har skutt en del kråkefugl, måker og grevling med børsa. Men jeg bruker .22LR-løpet mest. Mengdetrening.

 

Jeg velger å svare i denne tråden, men ser gjerne at tråden flyttes til en av de andre trådene om emnet.

 

M.v.h, Tordenkil!

Link to comment
Share on other sites

Ja mener det var godkjent jeg også så her var det Mr.Polar som svarte frekt og tok feil.

 

Blir vel så jeg går til anskaffelse av en Savage 93R17 FSS 17 HMR, den har Rustfritt løp, syntetisk kolbe og den kjente "Accu trigger" som de lagde i 2003. Blir vel en slik en til sommern, siden det da kommer revevalper og jakta starter 15. juli. Gleder meg som en unge, så nå er det vel bare å smøre seg med tålmodighet å vente til lommeboka sier ja, hehe.

 

Om jeg får skutt reven på 100m da har jeg det jeg trenger jeg, altså.

 

Mvh.

mads

Link to comment
Share on other sites

Ok Mr. Polar nå misforsto jeg sitèringen din, jeg beklager.

Du mente vel det angående skuddplassering?

Ja vet at det skal plasseres i hjerte lunge region men vet at reven er seiglivet og ville derfor bare spørre om andres erfaringer med plassering av skudd.

 

 

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

ja nå har det virkelig vert diskutert mye ang dette! men anb nok engang salong i 22wmr pga gode jakt egenskaper noe den allerede har bevist gj mange år. vil noen lese mer teori om dette annbefales å søke seg på amrikanske rimfire forum. der er masse coyote jakt,og småvilt jakt. våpentester,ammotester osv osv!! lykke til med søket der e lesestoff i ukesvis,he,he

Link to comment
Share on other sites

ja nå har det virkelig vert diskutert mye ang dette! men anb nok engang salong i 22wmr pga gode jakt egenskaper noe den allerede har bevist gj mange år. vil noen lese mer teori om dette annbefales å søke seg på amrikanske rimfire forum. der er masse coyote jakt,og småvilt jakt. våpentester,ammotester osv osv!! lykke til med søket der e lesestoff i ukesvis,he,he

 

Takk for det. Ja mye å lese på der ser jeg, synd at alt står i engelsk.

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har lest litt på kammeret her i timesvis men får liksom aldri bestemt meg om jeg vil ha en i kal .22 wmr eller om jeg vil ha en i .17hmr.

 

Ser for meg at .22WMR(winchester magnum rimfire) er bedre egnet til revejakt enn .17 hmr, siden det er en større kaliber og du kan kanskje skyte reven på lengre hold enn med en .17 hmr. Hva er deres meninger om dette? Burde jeg gå til anskaffelse av en .22HMR siden den skal brukes til Revejakt? Jeg må kunne skyte reven på rundt 100m men vil ikke gå til anskaffelse av en ordentlig jaktrifle siden det er for farlig utpå bygda her jeg bor.

 

Får beklage om jeg ikke har lest godt nok tråder her om dette men jeg kunne virkelig ikke finne ut hva som egner seg best til revejakt. Skal også skyte duer/and etc.

 

Hva tror dere om en .22WMR ovenfor en .17HMR?

Har hørt at .17 hmr blir litt i minste laget til rev, så derfor spør jeg dere.

 

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe meg et løp i kaliber 17hmr til min cz 455 neste måned.

Valgte dette kaliberet på grunn av våpenforhandleren bruker 17hmr på rev.

Han har skutt 35 rev og alle har lagt seg rett ned på skuddplassen.

Han har skutt opptil 135meter. Liten vits å skyte på lenger hold i skumring.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en Sako Quad i 17 HMR. Jeg begynte med et løp i 22WMR, men var ikke fornøyd med presisjonen. Har skutt en del ryper med 17HMR på tildels lange hold. Det er et fortreffelig kaliber. Mindre vindutsatt enn 22WMR, og mer flattskytende og presist.

 

Jeg ville valgt 17HMR igjen, men det er sikkert det samme for reven....

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rev du skal jakte, hvorfor ikke bare kjøpe en .223? Samme pris på ammo og generelt et mer anvendelig kaliber. Og anslagsenergi i massevis. Angående kulebane og bakgrunn så bør du jo uansett ikke skyte hvis denne ikke er sikker, enten det dreier seg om en .22 lr eller en .308w

 

Jeg er godt fornøyd med min .17hmr og er glad jeg kjøpte den fremfor en .22wmr. Generelt så har småkalibrene en ganske krum kulebane, men hmr'n har den flateste av dem og det betydde mye for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rev du skal jakte, hvorfor ikke bare kjøpe en .223? Samme pris på ammo og generelt et mer anvendelig kaliber. Og anslagsenergi i massevis. Angående kulebane og bakgrunn så bør du jo uansett ikke skyte hvis denne ikke er sikker, enten det dreier seg om en .22 lr eller en .308w

 

Jeg er godt fornøyd med min .17hmr og er glad jeg kjøpte den fremfor en .22wmr. Generelt så har småkalibrene en ganske krum kulebane, men hmr'n har den flateste av dem og det betydde mye for meg.

 

Hehe, joa kunne ha kjøpt en ordentlig jaktrifle også, men da ville jeg isåfall gått opp på .308 så jeg har senere i fremtiden også.

Nei jeg ender nok opp med en Savage 93R17 F 17 HMR :)

Tiden vill vise, men en rifle i kaliber .17HMR ser ut til å være det perfekte for meg.

 

Blir uansett ikke 22 magnum siden så mange klager på presisjon og uansett om det er mere punch så de fleste som prater om .17hmr på revejakt så detter reven i skuddet i 9/10 tilfeller.

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

dårlig presisjon i 22wmr? har eg hatt flaks med cz min eg da? trodde ikke anerkjente fabrikker fortsatte å kamre børser som hadde så dårlig rykte i presisjon.

 

CZ er vel kjent for å lage bra våpen, nå skrev jeg det på en litt feil måte, den har sikkert ikke DÅRLIG presisjon, men .17HMR er vel kjent for å være mere presis enn 22 mag, uten at det kan sies at 22 mag er upresis.

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: ja det var mer riktig. finn deg ei fin børse nåda og kom deg ut marka og kværk no rev nåda! lykke til!-ps ta med haggla på posten også,du vet aldri hvor revefanten dukker opp fra hvis du prøver lokken..

 

Hehe ja var vel mest riktig det:D

fått tilbud på ei Savage 17HMR m/Nikko Stirling Mountmaster 4-12x50AO Mil-Dot retikkel og ferdig montert S&L Hardcore lyddemper.

4795,-

 

For tiden sier lommeboka NEI, driver å skal spare nå men blir billappen i oktober og går vel med endel penger der også men har veldig lyst til å prøve å få rifle til revejakta starter, 15. juli.

 

Blir vel en del lokking nå i vår, men det med hagle.

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...