Jump to content

Min første rifle. (Samletråd)


Mas-36

Recommended Posts

Som mange andre her inne så har jeg også kjøpt min første rifle. Det er noen år siden nå men jeg husker den fortsatt i dag :mrgreen:

 

Det var en M98K-F1 i 30.06 Vare inne hos Landrø og fikk plukke ut den fineste jeg fant inne hos de. Løpet var byttet av forsvaret før den var blitt stuet bort på lager og den så nesten ny ut bortsett fra litt lette merker på stokken og slitt kolbekappe(blåneringa)

 

Jeg ga den nette sum av 900kr og brukte like mye pluss litt på ammunisjon og ett pussesett.

 

Hadde mye moro med den til den ble solgt etter 2 år.

 

Så er det flere som vil dele deres historie om deres første rifle så kom med det :D

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg godt, det var for pengene jeg fikk til konfirmasjon... :D

 

En Tikka M-55 i 308 Win med reim, 2 treskuddsmag og ett femskuddsmag.

På toppen satt en Bushnell Buckhorn 3-9x40 som gikk fløyten etter et par år.

 

Denne rifla står fortatt i våpenskapet mitt, påmontert en V-MAC lyddemper og en Kahles 1,5-6x42.

(Brukes som posteringsrifle på elgjakt) 8)

 

Stokken er self modda med litt farge og oljer og pusset og gnikket på opp igjennom årene... :wink:

Link to comment
Share on other sites

min fikk jeg som banerifle for snart 8 år siden. brukes nå på jakt. 6.5x55 mauser m98 med en artemis t8 lyddemper påmontert en meopta 4-16x44 tactical.

m98 får mye drittsnakk om presisjon men ser nå da at min m98 kan måle seg med en del andre langholdsrigger og det. men det er jo ikke ei br kasse.

men jeg er no fornøyd med samlingene jeg har begynner å få på 400 m. snusasken og kanskje noen cm til hvis jeg er uheldig. ellers ligger jeg på snusasken :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min første rifle av 202 outback her på kammeret :D En pent brukt 202 outback kaliber 30.06 og zeiss 2,5-10x50 på toppen. Senere har den fått en ekstra pipe i 6,5 og ctm 4. Kjenner det svir litt å brenne av alle konf pengene pluss alle jobb pengene på hagle og rifle, men får forhåpentligvis igjen for at jeg kjøpte kvalitetsvåpen med en gang om noen år, siden de holder seg godt i pris hvis jeg skal bytte de ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fint dere lurer på hva dere bør kjøpe som første rifle....

 

Men denne tråden var tenkt som en plass der folk kan skrive hva som var/er deres første rifle om de fortsatt har den.

 

Er noen som har fortalt om sin første rifle, men av 10.000+ brukere var det ikke mange som har kjøpt seg rifler :mrgreen: Kom igjen a folkens.....Kanskje folk får noen tips om hva de bør kjøpe som første rifle her inne om dere skriver litt.....(så slipper vi kanskje alle disse "hva kjøpe som førstegangs rifle?" trådene mange av dere liker så godt :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

beklager, jeg leste ikke tråden før jeg la inn mitt innlegg, ser jeg ; )

ser at spørsmålet var litt OT!

 

min første rifle var iallefall ei pent brukt Husqvarna 1600 i 8x57. Denne ble det skutt 3 elger og en del rådyr for, før jeg i vår kjøpte meg en merkel kr1 i 6,5 x 55 som tas i bruk på alt opptil elg, også blir det ei tikka m 695 i 30 06 på skogens konge.

Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var en Mauser M98 i kal. 30-06 som hadde tjenestegjort i det norske flyvåpenet. Børsa arvet jeg av min far som igjen arvet den av sin far. (Min bestefar var flymekaniker på Ørlandet, og når forsvaret skulle bli kvitt Mauseren til fordel for AG3 plukket bestefar med seg den mauseren han visste det hadde vært skutt minst med.)

Jeg og mauseren har opplevd mye sammen. Hjort, elg, rådyr og rev har stupt i lyngen for oss :D

Nå har jeg kjøpt meg ei Howa 1500 i 6,5x55 som jeg bruker mest på jakt, men mauseren står fortsatt i våpenskapet :)

Link to comment
Share on other sites

Første rifla var en Tikka T3 Lite 6,5x55. Knall børse!

 

Men nå har det seg slik at jeg fikk den av "sjølinj"... :D

 

Den første børsa jeg kjøpte mer eller mindre for mine egne penger var en Merkel KR1 30-06 som jeg fortsatt har (også knall børse!)

Link to comment
Share on other sites

Fint dere lurer på hva dere bør kjøpe som første rifle....

 

Men denne tråden var tenkt som en plass der folk kan skrive hva som var/er deres første rifle om de fortsatt har den.

Da har jeg ryddet bort to poster som trådstarter ba om, de som ikke var relevant for emnet.

 

Hilsen Egil

Link to comment
Share on other sites

Har to ulike varianter av førsterifle!

 

Min første rifle har jeg hatt i 13 måneder. Nå har jeg fire i skapet. Nr 1 (offisielt) ble en nusselig liten Brno Fox II .222 Rem, produsert i det herrens år 1989 i Tsjekkoslovakia (for det var det det het den gangen). Den har fått en stor japaner på seg, en Nikon Monarch 5-20x44, og en liten lydtut av merket Hausken mini. Løpet er ellers kortet ti cm. Børsa er i mitt eie enda, og den er ikke til salgs. Dersom noen vil bytte likt med en Sako Vixen er det greit, men det er det jo kjempestore sjanser for! :lol:

 

Den eeeegentlig første rifla er en Sako Forester (AII L579) fra 1980. Den har jeg hatt i skapet i fem og et halvt år. Skrev lånedokumenter så blekket sprutet i nesten fem år før jeg overtok den etter fruens morfar (han ville ikke selge, men jeg fikk låne den så lenge jeg ville, og det respekterte jeg). Fikk den av svigermor da han døde for et år siden (ikke alle svigermødre er like ille!). Den har pr i dag ingen kikkert på toppen da jeg solgte den som stod på i går, en Zeiss Conquest 3-9x40. Skal hive på en elgkikkert på den etter hvert, for det er jo elgbørse! S&B Zenith 1,5-6x42 er drømmen. Børsa skal ikke selges før man har snøballkrig i helvete. Den skal heller ikke tacticooliseres på noe som helst vis!

 

Foxen vinner formelt sett, mens Sakoen er den moralske vinneren. :)

Link to comment
Share on other sites

Min første rifle har jeg fortsatt. Det var en Remington 700 ADL i kaliber 308, med pen nøttetre stokk og en Nordlett kikkert oppå som begynte å dugge allerede første høst.

Nå er den blitt en BDL med nytt løp i 7mm08. Tror aldri jeg kommer til å kvitte meg med denne rifla. Den er min "lucky" rifle...

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte no seint i haust mi første rifle. Det er ei Sako Finnbear i 30.06. Med eit Fontaine sikte, det er planen å bytte ut i Zeiss 2,5-10x50. Er veldig fornøyd med kjøpet og rifla skyter veldig godt :D Eg fekk dessverre våpenet litt for seint til å få skutt opp til storvilt :(

Men til neste år er det ut i skogen å jakte hjort :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...