Jump to content

Skytestilling finfelt


Tjukken

Recommended Posts

Er uenig med en medskytter i regler for skytestilling finfelt.

Han mener at finfelt skal skytes med beste hånd, mens jeg mener at det skal skytes samme stilling som grov utifra hva som er forhåndsdefinert skytestilling på standplass gitt av standplassleder.

Kan ikke se at det står noe annet i reglene gitt av forbundet.

:?:

Link to comment
Share on other sites

Det skal skytes i den skytestilling som arrangøren har bestemt. Det er i utgangspunktet tre skytestillinger: Stående enhånds, stående fri og liggende på magen. Hver skytestilling skal finnes minst en gang i løpet av løypa.

 

Det har blitt sedvane, men ingen regel, at det er flest stående enhånds i fin- og grovfelt.

 

For U-klassene gjelder at de kan skyte tohånds der voksne skyter enhånds.

 

8.25.7.6

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel flere stillinger å velge mellom, bla 2 hender (ikke samme som fri, her MÅ man holde med begge) Knestående og sittende.. Stående "beste hånd" skytes selvfølgelig med valgfri hånd.

 

Kan love noen hold med stående 2 hender på felt/spesialfelt neste år, samt at stående "beste hånd" blir kommandert "stående en hånd"

Link to comment
Share on other sites

Kan du vise til regelverket? Hvordan vet andre hva som er min beste hånd? Hvorfor skulle jeg i en konkurranse evt velge dårligste hånd?

 

Les regelverket pkt 8.25.7.6

 

Har ikke gått inn i regelverket enda men vet bestemmelsen kom for en tid siden , jeg søkte litt her på forumet og det er nevnt her også så du finner det nok. Men dette gjelder skyting under NSF.

posting.php?mode=quote&f=15&p=430512

 

Gjelder det praktisk skyting er saken en annen.

Link to comment
Share on other sites

Det regelverket jeg henviser til er nettopp NSF sitt.

Frem til og med 2006 skulle minst en standplass i felt skytes med dårligste hånd. Da hadde det en fornuftig mening å snakke om beste og dårligste hånd.

Fra og med 2007 tok en bort skyting med dårligste hånd. Etter dette heter skytestillingen "Stående med en hånd". Det er nå meningsløst å snakke om beste og dårligste hånd. Du bestemmer selv hvilken hånd du bruker.

Link to comment
Share on other sites

8.25.7.6 Skytestilling

8.25.7.6.1 Skytestilling på de enkelte standplassene i gruppe 1 og 2 skal være

bestemt på forhånd. (For gruppe 3, se 8.25.7.6.2)

Følgende skytestillinger er obligatoriske:

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres stående med

en hånd.

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres stående fri.

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres liggende fri på

magen.

Ved de resterende sju (7) standplasser står arrangøren fritt å velge innenfor

de forannevnte stillinger.

I tillegg kan følgende skytestillinger benyttes:

- Knestående stilling

- Stående med begge hender

- Sittende stilling

Ved evt. knestående skyting skal ett eller begge kne være i bakken.

Ved evt. sittende stilling skal alltid skytingen utføres med begge hender,

og for å ivareta sikkerheten skal det alltid være max 90 gr vinkel

(målt på baksiden) på skytternes kne. Utgangsstilling på 45 grader kan

avvikes der en skytter ikke oppnår dette i sittende stilling ved senking

av våpenet til utgangsstilling fordi skytebenk/eller lignende forhindrer

dette.

Merknad: Det henstilles til arrangør at standplass på liggende stilling

utføres slik at skytteren ligger med overkropp 15 - 20 grader skrådd

oppover i forhold til siktelinje.

 

8.25.7.6.2 Magnumøvelsene skytes stående fri . Liggende skytestilling kan benyttes.

Er det ikke bestemt på fagkomitemøte pistol, at stående fri, nå skal skytes med begge hender i Mag klassene?

Link to comment
Share on other sites

Joda, er klar over dette. Men del av samme diskusjon. Ellers glemte jeg å si at det var nytt for meg at komandoen er forandret fra beste hånd til en hånd. Men det er det vel opp til lokal arangør, om man bruker komandoen beste hånd eller en hånd?

I så fall plikter vel skytterne som før å bruke bestehånd der slik kommando blir gitt?

Link to comment
Share on other sites

Men denne skytestillingen finnes ikke lengre iht. reglementet. Så da blir det "stående med en hånd". Og etter hva jeg kan se finnes det ikke hjemmel i reglementet for å nekte meg å skyte med venstre (jeg er høyrehendt) dersom jeg ønsker å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Fellesreglementet:

 

2.1.2.9. Banesjef eller skyteleder har myndighet til å vise bort enhver som opptrer i

strid med foranstående sikkerhetsregler, eller som på annen måte viser

uforsiktighet på banen.

 

Hvis skytelederen er av den oppfatning av at det er farlig eller uforsiktig så kan du bortvises.

 

Nei, jeg sier ikke at jeg gjør det. :D

Link to comment
Share on other sites

Fellesreglementet:

 

2.1.2.9. Banesjef eller skyteleder har myndighet til å vise bort enhver som opptrer i

strid med foranstående sikkerhetsregler, eller som på annen måte viser

uforsiktighet på banen.

 

Hvis skytelederen er av den oppfatning av at det er farlig eller uforsiktig så kan du bortvises.

 

Nei, jeg sier ikke at jeg gjør det. :D

 

my two cents, basert på tolkning av teksten gjengitt ovenfor;

 

Det å tolke den uthevede delen som grunnlag til å klassifisere en ellers godkjent skytestilling (for venstrehendte) som uforsiktighet av høyrehendte er i det minste vagt og borderline grunnløst. Hadde det vært riktig med en så enkel tolkning, kunne(ville?) like gjerne den uthevede teksten vært "eller som på annen måte ikke liker trynet ditt på banen." - og det står det jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

my two cents, basert på tolkning av teksten gjengitt ovenfor;

 

Det å tolke den uthevede delen som grunnlag til å klassifisere en ellers godkjent skytestilling (for venstrehendte) som uforsiktighet av høyrehendte er i det minste vagt og borderline grunnløst. Hadde det vært riktig med en så enkel tolkning, kunne(ville?) like gjerne den uthevede teksten vært "eller som på annen måte ikke liker trynet ditt på banen." - og det står det jo ikke.

Hva i all verden er det du mener? Det jeg leser at du mener at venstrehendte ikke er uforsiktige hvis de skyter med høyrehånden. Kan du presisere?

 

Dette hvis vi skal anta at å skyte med "feil" hånd er uforsvarlig, selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å gjøre det på finfelten, og da er det anatomisk grep. Men som gringoen bemerker så skal ikke standplassleder bry seg om dette. Og på en lett feltstandplass burde det ikke være mye til handicap. Jeg ser det mer som en oppfrisking av gamle ferdigheter for moro skyld. Og vi skyter jo fordi det er morsomt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...