Jump to content

Lee Loadmaster


janove

Recommended Posts

Har fått min loadmaster i hus og må si at alt ser ut til og være i bra kvalitet.

 

Det jeg irriterer meg over er at bruks / montering anvisning er noe av det mest mangelfulle jeg noen gang har lest.

 

Sitter kvar med en stang som er sirka 20 cm lang med "utstikk" på hver side som er sirka 2 cm. Kan ikke finne ut av hvor i h.......e denne hører hjemme. Har kjørt gjennom hylser å fått alt fra hylse mater til kruttmål til og snakke sammen. kan ikke se noen logisk plassering på hvor denne hører hjemme.

 

Videre hadde jeg satt pris på hvis det er noen her inne som har en loadmaster som hadde tatt seg bryet å sende meg en pm med sitt telefon nummer siden det er et par små spørsmål som er lettere å ta over telefon en å prøve og formidle det i skrift.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som låsebolten til hylseholderen. Den låser slik at ikke hylseholderen dreier når det først er kommet i posision. Dette er en litt snål LEE-patent, hvor plastbiten i enden av stanga rir på et spor i selve ramma til pressa, og slik at den dras ut av låsesporet når hylseholderen er på veg ned og skal dreie til neste stasjon. Hvis jeg har rett, så skal den passe i et hull rett under hylseholderen på høyre side av ramma. NB! For at dette skal funke, så må sokkelen hylsholderen står på være korrekt justert (i.e løsne bolten under, og vri sokkelen hylseholderen står på så trangt det går med klokka set ovenfra, når låsebolten er montert ):

LEELOADMASTERLock.jpg

 

Komplett bruksanvisning, antakelig den samme som du fikk med pressa:

http://www.leeprecision.com/cgi-data/instruct/LM3231.pdf

 

- Øivind

 

NB! Jeg solgte min. Så jeg kan ikke ta telefonsupport som krever at jeg sitter på makent utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladet mine første 100 skudd.

 

Synes det meste fungerer ok, men "bullet loader" er noe skikkelig dritt. Bare så det er sagt... Ikke kjøp den.

 

Pressa virker bra har litt problemer med indexering fra tid til annen, men ikke noen store problemer.

 

Irriterer meg over at tennhette innsetting ser ut til og være det største problemet, er usikker på hvis det er mine kunskaper eller hvis den ikke er som den ska.

 

ska gi det ett par hundre skudd til innen jeg sier mer om det.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet noen 10.000 av pistolskudd på loadmaster... Nå har jeg dillon 650 til slikt.

 

Mitt tips er å ikke bytte kaliber så lenge det er snakk om stor forskjell i diameter. F.eks fra .44 mag til 9mm osv.

Jeg har foresten et lass med loadmaster deler, hylseholdere osv liggende...

Link to comment
Share on other sites

Kan få den mest sindige til å svette. Men plutselig så virker det og. En stund.Har to LM presser der en nesten virker. Nå er det "gopressa" som krangler, mens "den håpløse" virker med få unntak :?

En 550 skaper mer harmoni i familien.

(Dette er litt flaut egentlig, etter å ha skummet gjennom bruksanvisningen som det er linket til, fikk jeg en liten rynke i pannen og stupte ned i kjelleren,snudde litt indexeringsstanga og vips så sprutet mat til min Ruger 454 i en jevn strøm ut av pressa. Da virker begge to :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Irriterer meg over at tennhette innsetting ser ut til og være det største problemet, er usikker på hvis det er mine kunskaper eller hvis den ikke er som den ska.

 

Min erfaring var at for at tennhetteisettinga skulle gå så smidig som mulig, så er de vikitig at de vingene som holder hylsa i hylseholderen må være justert så tight som mulig uten at rotasjonen stoppes helt. Jeg brukte i tillegg en ekstra die (tror det var en ekstra expander-die/kruttfyller-die) som ikke satt dypere enn at den kun styrte hylsa slik at den ikke kom skjevt inn i hetteisetterstasjonen.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

har lada noen skudd men loadmasteren min jeg også gjennom de siste 7 åra jeg har hatt den. Akkurat tennhette isettinga har jeg sjelden hatt noen problemer med. Du vet sikkert at du må ha en del hetter i magasinet for å få skikkelig "flyt" i matinga av hetter, men jeg nevner det for sikkkerhets skyld. Har en i for lite hetter i magsinet, så er det ikke alltid at det er nok som dytter på i "leideren" fra magasinet, og da er det fort at hettene ikke blir matet skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

har lada noen skudd men loadmasteren min jeg også gjennom de siste 7 åra jeg har hatt den. Akkurat tennhette isettinga har jeg sjelden hatt noen problemer med. Du vet sikkert at du må ha en del hetter i magasinet for å få skikkelig "flyt" i matinga av hetter, men jeg nevner det for sikkkerhets skyld. Har en i for lite hetter i magsinet, så er det ikke alltid at det er nok som dytter på i "leideren" fra magasinet, og da er det fort at hettene ikke blir matet skikkelig.

Primært er det to ting som er utfordringen.

 

Det første er at hetta kommer på høykant inn i hylsa. Dette burde ju ikke være mulig og jeg kan ikke se hva jeg gjør feil her.

 

Det andre er at det kommer to hetter(?) eller det ser ut som det.

 

Jeg har hatt i en eske med tennhetter hver gang jeg har ladet, ska jeg fylle opp med mer?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at folk vil seg så vondt og eie en Lee Loadmaster eller Pro1000, tennhettesystemet suger eselører. Kast rælet i havet og invester i en Dillon square deal for pistolkalibre og en Lee Classic for å lade rifle. Eventuelt en Dillon 550/ 650/ 1050 hvis en lader mye rifle. Send den i retur fort!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har heller ikke hatt noen større problemer med loadmasteren. En må bare ta seg tid til å setta den opp skikkelig førstegangen, etter det er vel eneste vedlikeholdet jeg har gjort med den er å smøre hevearmen en gang eller to, samtidig som jeg har vært nøye med å smøre hylsesleiden med grafitt.

Jeg må begynne å si at det var ikke langt fra at loadmastern fikk seg en tur på dynga. Har sliti utroligt med primer systemet, enda til jeg tok meg tiden til og se på et par av videoene som ligger på nett.

 

Fikk da justert in primer biten sånn at jeg ikke knuste slidern lengre. Når dette var gjort innser jeg at det er et litet avvik i indexeringen. Der igjenn video på nett og ti minutter seinere indexerer den som bare det.

 

Fikk slutt på .40 hylser og kjøpte en del 9mm, tenkte ok da bytter vi kaliber og da blir det garantert masse krøll. Brukte ti minutter på at stille in alle dieren.

 

Kjørte 350 patroner uten en eneste jam eller feil på primer.

 

Gjett om jeg var fornøyd.

 

Hva har jeg lært?

 

Bruk 10-15 minutter å sett opp alle dier osv. første gangen. det som har skapt problemer for meg er at jeg ikke tok meg tiden til dette uten tenkte at den er ju kjøpt før .40 og da må det ju bare virke rett ut av boksen.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg 30 minutter i garasjen på nytt i går kveld, kjørte gjennom ytterligere 100 skudd. Ikke en eneste feil, på primer mating eller noe.

 

Ett godt råd til folk som skal lære kjenne Lee, er og montere av hylsemateren, og kjøre den manuelt med håndmating av hylser og kuler, frem til man har fått følelsen i hånda.

 

Man merker rimelig kjapt hvis det er noe som ikke er som det skal, bare man har tatt seg tiden med og kjøre manuelt ett par hundre skudd.

 

Når jeg nå har kjørt så pass mye 9 mm har det vart med hylse mater og full pakke.

 

Håper at komme meg ut og skyte litt .40 idag sånn at jeg kan frigjøre en del hylser og se hvordan kaliber bytte innvirker på nytt.

 

Jeg har planer om at kjøpe en eller to loadmaster til sånn at jeg kan ha dem permanent satt opp i ulike kaliber, litt beroende på hvor smerte fritt kaliber bytte går over litt tid.

 

Hvis det viser seg at det er så pass enkelt som det var når jeg bytta fra .40 til 9 mm på fredagen ser jeg ikke noen hensikt til dette.

 

Jeg har allerede ekstra "tool head" til de kaliber jeg skal lade og da burde det i praksis bare være og bytte dette og "shell plate".

 

Men vi får se. Fasit kommer;-)

Link to comment
Share on other sites

Tok meg 30 minutter i garasjen på nytt i går kveld, kjørte gjennom ytterligere 100 skudd. Ikke en eneste feil, på primer mating eller noe.

Akk, så søt og naiv. Bare vent til den snille pressa uten forvarsel går fra å være Mr. Perfect til å ta deg hardt i ræva uten smøring. Tro meg, premenstruelle kjærringer er bare kos sammenliknet med den på den dårlig dag :mrgreen:

 

 

Neida, går sikkert greit :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tok meg 30 minutter i garasjen på nytt i går kveld, kjørte gjennom ytterligere 100 skudd. Ikke en eneste feil, på primer mating eller noe.

Akk, så søt og naiv. Bare vent til den snille pressa uten forvarsel går fra å være Mr. Perfect til å ta deg hardt i ræva uten smøring. Tro meg, premenstruelle kjærringer er bare kos sammenliknet med den på den dårlig dag :mrgreen:

 

 

Neida, går sikkert greit :roll:

 

Er i tvil på hvordan man ska tolke "søt og naiv" mange år siden noen kalte meg det. Og da var det som regel noen av det andre kjønn.

 

Jeg har tru på at ikke gå inn i ting med innstillingen at det virker ju nå. Men bare vent det går straks til h.......e.

 

Men det er klart vi er alle ulike og lever livet etter de regler man sjøl setter opp for seg. Jeg har lært meg en ting i livet og det er at hvis man går rundt og forteller seg sjøl at dette går ikke, dette går åt h.......e, så blir det som regel sånn.

Link to comment
Share on other sites

Min ringe erfaring så langt med enhver presse (Lee Classic Cast, Dillon 550, Hornady AP og mye kaliber bytting), er at vet en ikke hvordan den fungerer. Og hvorfor den ikke fungerer, da sliter en uansett hva man har.

 

Rimelige Lee presser med mere plastikk, krever enda litt mere av den som skal justere inn alt. Men er dette gjort riktig, virker de like godt som noe annet (til de må tunes litt igjen).

 

99 av 100 feil på en auto indekserende presse, virker være bruker relatert. Og selv min Hornady AP krangler det til for meg, når jeg ikke er våken nok til å skjønne hva som skjer (t.d. så klipper den av og til i stykker hylsene om hylseplata er løs, viss idioten bak spaken da ikke evner å ta en skjekk på oppsettet, blir det endel banning og ødelagte hylser før den berømlige lyspæra blinker til :wink: )

 

Kort sagt, jeg har ennå ikke møtt på problemer, som ikke kan korrigeres av bruker. Om bruker skjønner hva som faktisk skjer, og gjør noe med det før en ødelgger utstyr og hylser. :oops::wink:

 

Derfor er det meget enklere for de fleste, å holde seg til solide enkelt stasjons presser (som t.d. Lee Classic Cast), eventuelt turret (Redding?), eller andre solide konstruksjoner som er mere stabile/slitesterke enn t.d. en Lee Loadmaster.

Noe som forklarer hvorfor presser som Dillon 550 / 650 er så populære (og hvorfor jeg valgte en Hornady AP).

Er noe galt er det med slike presser mest sansynlig din egen feil. :wink:

 

Merk at jeg ikke sier at du ikke kan lade like god og mye amo på en Lee turret/loadmaster som noe annet, kun at en som bruker må regne med noe mer vedlikehold. Og endel mere tid brukt på finjusteringer, før en kan påregne pålitelig funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare tøyser litt med deg, har brukt en LM i mange år nå og har vel vært gjennom alle feil som er fysisk mulig (og et par til). Jeg har den fremdeles, så sånn sett er jeg ikke misfornøyd, men rare ting skjer av og til. Det viktigste rådet jeg kan gi er å sørge for at den står dønn stødig, vibrasjoner gir lett krøll med hettematingen.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg at det alltid skjer ting man ikke kan forutse, største irritasjonen for meg med Lee var at den var feil indexert fra fabrikk.

 

Som du sikkert vet så blir det alltid en kjede reaksjon på denne type av ingeniør vidunder, liten krøll ett sted= Stort krøll i slutt enden.

 

Jeg er personlig i tvil på hvis benken jeg bruker skal forsterkes ytterligere med en ekstra plate på topp. På samme gang er jeg inne på tanken at skru en 2 x 2 langs veggen i bak kant sånn at det blir et press som holder benken solid nede. Men som det er nå går jeg rundt og smiler og er fornøyd at jeg fant ut av hva det første problemet var.

 

Skal bli interessant og se hva som eventuelt melder seg etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...