Jump to content

Jaktblad


Engan

Recommended Posts

Tidligere synes jeg Jakt helt klart var det beste.

 

Mange gode tester og våpenartikler av Jørund Lien. De siste årene har han imidlertid totalt gått i vranglås virker det som...

 

Nå er det stort sett bare side opp og side ned om lyddempere, kapping av løp og standardkalibre. For meg er dette helt uinteressant... Før i tiden fikk han bygget ulike rifler og skrudd inn piper i uvanlige eller nye kalibre - med påfølgende artikler om både rifle og praktisk jakt med herlighetene. Det var god og spennende lesning skrevet av en entusiast, som kunne gi inspirasjon og drømmer om egne prosjekter. Jakt og lading av en customrifle i 30-338 er ihvertfall for meg mye mer spennende lesning enn om hvor genialt det er med en .308 kappet til 50cm med påmontert dorull, men det er kanskje sistnevnte som selger blader..?

 

 

All var mye bedre før :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Syns dei er ganske like. I hine hårde dagar var det jul og 17.mai på ein gong når dei blada der kom i postkassa. Skal innrømme at det er ikkje fullt so stor halleluja-stemning no lenger. Det trur eg er ein kombinasjon av at eg har blitt eldre... Og at sakene begynner å bli litt oppbrukte. Vi har snart lest det meste, på ein måte.

Eg lese jamnleg både Jeger og Jakt, og syns som sagt begge er ok, og verdt pengane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg abonerer på begge, og synes de er verdt penga. JEGER har ofte mye lengre (og kanskje mer detaljerte) artikkler, mens JAKT har flere korte og er litt mer lettlest, viss det går ann å si det sånn.

 

Viss du velger JAKT så har de et gullabonement som inneholder forsikring av jaktutstyr og hund. Koster 100 kroner mer enn vanlig abonement.

Link to comment
Share on other sites

Jakt likte eg bra før, tykkjer artiklane deira var (og dels er) meir fagleg retta enn mange eg las i "Jeger". Men det siste har kome seg noko, ikkje minst etter at dei tona litt ned all rovdyrhetsen som prega bladet ei stund (veit alle ikkje er samde i det, men det er no mitt syn).

 

Som ein skriv har våpenskribent Lien i Jakt gått litt på tomgang i det siste. Han har tydelegvis gjort seg opp ei meining om kva som er bra og ikkje, og mange av "testane" er prega av utsegner om at "slik er det" utan at dette er dokumentert på noko vis. Det hadde vore mykje gildare om han til dømes hadde prøvd nye stålhagl på jakt, framfor å leggja dei daude med å seia at "stål er stål".Andre, svenske blad har til dømes testa stål på jakt med godt resultat på mellom anna rådyr. For ikkje å nemna "testing" av kuler og kaliber- no for tida går alt i dempa standardkaliber med dei same kulene om att og om att...

 

 

Dei mest interessante blada no for tida er kanskje når det dukkar opp amerikanske artiklar om nye kuler og kaliber, av og til glimtar svenskane til med noko kjekt å lesa omog, sjølv om dei og er ganske keisame til vanleg..gjesp :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg abonnerer på Jakt og Jeger. Liker best Jakt, for dem har gode tester på div våpen & amo. Jeger er greitt, men litt for mye hundestoff synes jeg. Har hund sjøl, men blir litt for mye. Hadde også Villmarksliv før, men det ble for fiskete det siste åra. Blir lei av å nesten bare lese side opp og side ned om ørretfiske. Så blir bladene brukt i jakthyttene mine som tidtrøyte under jakten, så de blir mye lest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...