Jump to content

Helstokk(avstemming)


358 Win

Hvilken kasse  

73 members have voted

  1. 1. Hvilken kasse

    • Sako 75
      20
    • Sako 85
      10
    • Sako Forrester
      25
    • Remington mod. 7
      18


Recommended Posts

Vil bygge meg en helstokk etter hvert med det fineste emne nøttetreimport kan skaffe.

Har ikke bestemt meg for kasse enda men kommer ikke til å bygge det på en skranglete mauser , om det er en 33/40 eller en vanlig M98 bryr jeg meg ikke om . Skranglete og dyr å bygge på er den uansett.

Det skal være kort kasse og kaliberet blir 358Win eller noe så enkelt som 308 Win eller kanskje lang kasse og 8x57

Liker Sako både 75 og 85 men en mod Seven fra Remington er heller ikke å forakte.

Hva ville dere bygd på??

Link to comment
Share on other sites

Satt akkurat å sjekket sako klubben sidene. Der hadde Hans Kristian lagt ut en link til sikringa du skal ha på sako forester`n :!:

Nesten så jeg fikk grunn nok til å kjøpe en sjøl.

En annen ide på sidene til Ed LaPour Gunsmithing, var lekkert utført diopter integrert i bakre bru. Ser også ut til at kassa har fått gjort om kikkert base sporene. Også en glimrende ide.

 

Holder på med ett helstokk prosjekt sjøl, men har begynt litt annerledes.

Sako 75 kasse med en liten 6,5 hylse. 68cm løp, tynt og lekkert. Skal eventuelt lures ned i en laminat helstokk.

Må få ei oppegående reserve rifle hjem før kassa og pipe sendes bort.

Link to comment
Share on other sites

Skal børsa være lett og nett: Remington mod 7.

 

Er det viktig med stål i alle deler: Sako i en eller annen form.

 

Personlig syns jeg en helstokk skal være lett og hendig. Altså slik som remington mod 7 fra customshopen.

 

Helstokkene som Sako har laget syns jeg er grusomme; klumpete, tunge og stygge.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en fiks ferdig eldre Mannlicher Schoenauer 1903 eller en senere modell, disse ble laget helt opp til ca.1970. Må være det ypperste som er laget av den typen rifler. Selv hadde jeg en i .30-06 MC 1960 mener jeg den het. Skrev en artikkel om disse i Våpen rundt 1985.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en fiks ferdig eldre Mannlicher Schoenauer 1903 eller en senere modell, disse ble laget helt opp til ca.1970. Må være det ypperste som er laget av den typen rifler. Selv hadde jeg en i .30-06 MC 1960 mener jeg den het. Skrev en artikkel om disse i Våpen rundt 1985.

Disse vokser vel ikke akkurat på trær?

Link to comment
Share on other sites

 

Ser ikke hvilket kaliber den er i men det er jo en relativt sein utgave, GK 52 er dens fulle navn. Der er ingentig som kommer i nærheten av disse. Skulle man laget dem idag hadde nok prisen vært både 50 og 60 000.- ja kanskje enda mer. Kan nevne at magasinet har en spindel i midten som er helt tilpasset patronen/kaliberet på hver enkelt rifle. Har man fiklet litt med ei slik så glemmer man den aldri. Kikkertsikte burde vært endel lavere etter min smak, på rifla på bildet. Prisen er etter mitt vett veldig billig, med mindre kaliberet er helt ukurant.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg nokså på linje med C.E.A. her. Helstokk blir riktigst sammen med navnet Mannlicher på låskasen. Mannlicher-Schönauer er lekkert, men Steyr-Mannlicher Mod. L er heller ikke å forakte. Sistnevnte er riktignok noe tricky hvis du skal skifte løp i den, da løpet er pressfattet i kassen, ikke gjenget.

Link to comment
Share on other sites

Velger du foresterkassa får du litt lenger COL med de tyngste kulene i nevnte kaliber.

det nevnes 7 fra Customshoppen her og at de er lette og nette. Jeg solgte ei original slik ei i 260 i høst og den var alt annet enn lett, men den gikk utrolig bra.

Jeg har stemt på sako da jeg har fått bygd noen rifler nå på sevekasser, mens siste tilskudd i nettopp 358 win er bygd på ei foresterkasse.

 

Den korte kassa fra Kimber er nevnt og kan anbefales. Lettere enn dette blir det ikke. Rafdal har ei stående inne klar for bygging. Min kimber i 260 blir slaktet på nyåret for udda prosjekt, hva vet jeg ikke ennå.

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bruke en Carl Gustaf 3000? Har selv en sauer 90 helstokk, og det er jo samme låskassen. Blank og fin i stålet, og jeg liker at utkasteråpningen er såpass stor når jeg skal klemme inn et ekstra skudd.

 

CG'en finnes rimelig i Sverige (hos auksjonsfirmaet widforss gikk flere i høst for noen få tusen).

Link to comment
Share on other sites

Steyr Mannlicher Luxus fra ca 1980 er utrolig flotte rifler. De beste har sidesikring. Disse mekanismene har låsklakkene bak og derfor har disse "lange" kassene for 30-06 familien kortere totallengde enn Sako Forester/Rem 7. I 308 er Steyr Lux kassene kortere enn Sako Vixen for 222. I tillegg er disse Luxene meget slanke. Med et rett klassisk helstokkskjefte ser de helt fantastiske ut. Har sett disse Luxene til salgs ned mot 10K. Jaktdepotet hadde en i 243 i nystand med Zeiss C 3-9x36 til 12k for en liten stund siden.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=25055696

 

Titt også på Steyr L helstokken i samme annonse. Den veier 2,7kg tipper jeg. I tillegg har den samme "delekatalog" (magasiner, underbeslag, tennstempel, utdrager) som Steyr SSG.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle bygge på en Remingtonkasse hadde jeg prøvd å få fatt på en Remington 660 eller 600 Mohawk.Grunnen til det er at disse modellene låser sluttstykket når de er sikret,samt at disse laskassene er en 1/4 tomme kortere en rem.7 kassene.Har selv en 660 fra1970 i cal 308 win.og bruker den på alt fra elg til rev.Jaktdepoet har/hadde? inne en i 308 win.Lykke til med jobben.Mvh hillbilli77.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...