Jump to content

Har jeg lov til å skyte med salong i min egen hage?


Fr3ddy

Recommended Posts

Hei

Har nylig kjøpt meg Remington 597 og er helt overgira etter å skyte med den vær eneste dag, men problemet mitt er at jeg bor veldig langt fra en skytebane : /

Så det jeg lurere på er om jeg har lov til å ligge ute i hagen å skyte? Har salong-kulefanget og jeg har fjell bak huset, men det eneste problemet er at jeg bor i et byggefelt.

Har jeg lov til å skyte i min egen hage?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet so kan ein trene med feks salong på eigen grunn ja. Men det skal ikkje vere til fare eler sjenanse for andre. No veit eg ikkje kva du legger i begrepet byggefelt (kor tett husa ligger, kor mange hus, korleis ser det ut rundt, plasseringa av ditt hus osv).

Eg er nok redd for at det i eit normalt byggefelt vert litt for mykje reaksjonar på skyting til at det vert "godkjent". Men det vert berre spekulasjonar frå mi side.

Link to comment
Share on other sites

Du har vel gitt svaret selv, når du kaller det hage og ikke eiendom.

 

Politivedtektene er stedet der slike reguleringer skal stå. Men generelle krav til sikkerhet og forstyrrelse av naboene vil nok utelukke skyting uansett om det er forbudt iht politivedtektene.

Link to comment
Share on other sites

En kjapp telefon til nærmeste politistasjon/lensmannskontor - da får du det rette svaret, OG du har vist deg ansvarlig OG, hvis det er OK å skyte der, så vet de om at du holder på og kan roe ned evt. bekymrede naboer som ringer inn.

I utgangspunktet er det jo lovlig å skyte på egen grunn når sikkerheten er ivaretatt og det ikke er til sjenanse for andre, men praksisen rundt dette varierer sterkt med hvor du bor. Det er ikke særlig moro å få uformell hyggeskyting avbrutt av et besøk fra politi med hjelm, vest og MP5.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel generelt slik at skyting ikke kan foretas i det som kan defineres som boligstrøk/ tettbebyggelse. I jordbruks/ utmarkslandskap ligger det vel ingen slik begrensning v jakt eller uorganisert skyting. Får skytinga et omfang ut over noen få skudd kan det jo skape problem om noen synes dette er sjenerende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...