Jump to content

Skytebriller


simen_s_k

Recommended Posts

Hei, jeg har et par sportsbriller fra før som jeg har prøvd å bruke til skyting. Men problemet med de er at de stikker mye ut på siden og "rammen" som går over ørene er så tykk. Så når jeg har på øreklokker sitter ikke øreklokkene bra nok på ørene. Dette gjør at jeg ikke gidder å bruke skytebriller på banen.

 

Er det noen som veit om noen skytebriller med (helst LATTERLIG) tynn ramme (der de stengene går over ørene), sånn at rammen går langs sidene av hodet mitt såpass bra at lyddempermessig ville det ikke engang spille noen rolle om jeg bruker skytebriller eller ikke?

 

Har søkt litt men det virker som om alle har litt tykk runde stenger. Det beste hadde jo vært en mm tykk ramme i aluminium f.eks.

 

Håper noen av dere veit om noe. Er sikker på at mange av dere bruker skytebriller og har noen erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

Smith & Wesson markedsfører skytebriller som er spesielt designet for å kunne brukes sammen med hørselvern. De er solide og robuste, med en "fortynnet" del der det trengs. Finnes i klare og forskjellige fargetoner til bruk under forskjellige lysforhold. Har flere, de er veldig gode og kan trygt anbefales. Vet ikke hvor de er å få kjøpt, men forsøk den norske S&W importøren. Dette er relativt billige briller ( ca $30 )og gir mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant 3M brillene og de ser faktisk ikke så værst ut, fant noen med klart glass og veldig tynn ramme, (selv om den var litt bred, men det gjør vel ikkeno)

 

Jeg finner ikke disse S&W jævlene da, og de var jo mest interessante siden de var designet for å brukes med hørselvern. Finner ei noen nettside av norsk importør for S&W og finner ikke S&W briller på kelkoo engang.

Link to comment
Share on other sites

Rudy Project lager de beste skytebrillene jeg har prøvd så langt.

Jeg har prøvd både 3M, Peltor, Gateway, Wiley-X, Remington, S&W, Scorpion, Oakley, og en hel del til.

 

Revision lager også knallbra briller, men de har ikke fått felt-testet de, ennå.

 

Rudy har ett "Hunting/Shooting" sett med fem glass i Rydon serien.

Disse har ikke fotokromatiske linser, de finner du i ImpactX brillene. - Helt suverene!

De har ultratynne stenger som går under hørselvern, selv på rifleskyting.

Stengene er i gummi med metallinlegg så du kan forme dem etter hodeformen.

Glassene kan du enkelt bytte til andre farger om du kjøper ekstra.

 

 

http://www.rudyproject.com

Link to comment
Share on other sites

Må nok være enig i det den flammespyende grisen skriver over her. :D

 

Har brukt Rudy project endel siste årene, er helt topp systembrille, kan bytte glass etter behov, rydon har også clip-on styrkebrilleinnsats til å sette bak ytterglasset, funker bra når en har mange ytterglass til forskjellige forhold.

Sykler endel med Rydon også, funker perfekt til det også.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt det samme selv ift. problemet du beskriver - Peltor er bra, men står jeg ved siden av en 357, 44 Mag eller kraftig lada 9 mm, så er desibel'en alltid på smertegrensa for meg. Dette videre her nå kan bli et slags sosialt selvmord; dessuten så ble vel de JEG gikk med på skolen litt små-mobbet når de hadde dette - men det er jo en mulighet å kappe av stengene og bruke STRIKK da... Eneste er jo at det ikke ser særlig bra ut; eller det ser bare aldeles ikke bra ut - men det løser problemet. Så spørs det jo hvor forfengelig du er, eller om det er noen jenter i klubben du liker - for da er det jo opplagt at jeg ikke anbefaler strikk hehe... Heller døv og mus enn hørende og sjanseløs :P (Styr i hvert fall unna HVIT strikk, mann. Hvit strikk er det absolutt verste; blir noe litt dialyse over det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ikke disse S&W jævlene da, og de var jo mest interessante siden de var designet for å brukes med hørselvern. Finner ei noen nettside av norsk importør for S&W og finner ikke S&W briller på kelkoo engang.

 

Ahlsell Norge As har Smith&Wesson briller i sine proffsentre. Men det er kun engrossalg der :)

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve 3M brillene først, for de så ut til å være tynne nok i rammen (de er helt flate) til å gjøre jobben. Kanskje viser det seg at billig og enkelt er best.

 

Jeg blir bare så jævla frustrert over så enkle prinsipper på design ikke blir fulgt. Skytebriller: når man skal designe en skytebrille bør man forstå at folk bruker hørselsvern under skyting, da burde jo rammen være klin fette flat! Det er det ENESTE som burde være viktig på en skytebrille, og det er det eneste som bør skilne en skytebrille og en sportsbrille. Alle skytebriller jeg har sett hittil har runde rammer, hvorfor ikke flate? De kan være så høye som bare pokker, så lenge de er flate! De bedre sportsbrillene jeg har sett har litt tynn ramme, ja, men de er ikke flate.

 

Helt utrolig altså, kanskje jeg bør designe en brille og sende inn til Oakley og få monopol på skytebriller med tynn flat ramme. Hadde blitt millionær da!

Link to comment
Share on other sites

Dei du har frå 3M funker kjempebra, det er samme modell som Zekler 30. Dessuten har Clas Ohlson akkurat samme brilla til nokre få tikroninger.

 

Sjølv bruker eg Zekler 50 (trur eg) med strikk til skyting. Eg veit ikkje om den modellen leveres med strikk om du skal kjøpe den. Eg fekk dei med ein representant frå eit-eller-anna firma som ville selge inn slikt hos oss som var verneombud på arbeidsplassen.

Link to comment
Share on other sites

S & W sine: http://www.smith-wesson.com/webapp/wcs/ ... 7837_image" target="_blank" target="_blank Søker du på "smith & wesson glasses" på ebay får du for øyeblikket 71 treff.

 

Sjøl bruker jeg Top Gun skytebriller på felten med innsats for optiske glass på innsiden av polykarbonatglasset. Ja, de fungerer for så vidt på baneskyting også. Jeg har vel skutt 296 på presisjon grovpistol med disse brillene når jeg tenker meg om...

Link to comment
Share on other sites

Domino, hvor fant du de Top Gun brillene ,og hvor fikk du fiksa de klipsbrillene? Er det noen av optikerene her på berget som langer disse? Ser flere i miljøet som har disse brillen ,og de ser veldig bra ut.

TopGunbrillene kjøpte jeg hos Børselars, og optiske glass fikk jeg kjøpt og slipt til hos den lokale optikeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...