Jump to content

Zeiss - innskyting (hvilken vei)


mannen i gata

Recommended Posts

Dette spørsmålet hadde jeg på SL også, men det har desverre dukket opp igjen. Har vært på skytebanen noen ganger og opplever at både undertegnede og en del andre med Zeiss kikkertsikter ligger og klør seg i hodet og banner lavt.

 

-Hvilken vei var det igjen...?

-Hva betyr H/R og hvorfor står det på både høyde og sidejusteringen?

 

Så er det som regel en tilstede som vet dette, men neste gang det er skyting er han forduftet og den samme lavmelte banningen kan igjen høres hos endel skyttere.. Jeg har noen ganger skrudd feil vei og da havner jeg jo bare lenger ut i periferien.

 

Er det noen som vet svaret på spørsmålene mine? Altså: Hvorfor står det H/R på begge og hva betyr det. Og viktigst, hva er hva i både høyde og side?

Link to comment
Share on other sites

Nesten utrolig at Zeiss skal spare inn på delene ved å bruke samme justeringsratt til både høyde- og sidejusteringene. Slik er det ikke på de eldre Zeissene.

 

Uansett: Et tips er å ta en sort tusj og tusje over H-en på sidejusteringen og R-en på høydejusteringen. Da står det igjen bare H og pil på høydejusteringen (H= Hoch/Higher) og R og pil på sidejusteringen (R= Rechts/Right).

Det gjør det i det minste litt enklere å huske dette for dem som ikke skrur på siktet sitt så ofte.

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic dette nå, men i samme slengen. Noen som vet hva T og H står for på dioptersikter på konkurransegevær som Anschüts, Feinwerkbau og Walther? Det er høydejusteringen det er snakk om, hvis noen skulle være i tvil. Jeg bruker en regel som er "Hælvette" og "Taket" :wink: Men hadde vært greit å vite hva det egentlig står for.

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic dette nå, men i samme slengen. Noen som vet hva T og H står for på dioptersikter på konkurransegevær som Anschüts, Feinwerkbau og Walther? Det er høydejusteringen det er snakk om, hvis noen skulle være i tvil. Jeg bruker en regel som er "Hælvette" og "Taket" :wink: Men hadde vært greit å vite hva det egentlig står for.

 

T = Ned Tiefen

H = Opp Hoche

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic dette nå, men i samme slengen. Noen som vet hva T og H står for på dioptersikter på konkurransegevær som Anschüts, Feinwerkbau og Walther? Det er høydejusteringen det er snakk om, hvis noen skulle være i tvil. Jeg bruker en regel som er "Hælvette" og "Taket" :wink: Men hadde vært greit å vite hva det egentlig står for.

 

T = Ned Tiefen

H = Opp Hoche

Glemte vist å nevne at det står "bei" mellom T og H. Så da stemmer det. H er hvertfall ned, og det stemmer jo med "bei Hoche". Takker.

Link to comment
Share on other sites

Er det flere som har opplevd det jeg beskriver om lavmelt banning fra zeissbrukere på skytebanen som helst ikke vil at andre skal se at de ikke helt skjønner kikkerten sin? :D

 

Ikke bare zeissbrukere;-) he he. gjelder vel dem som ikke akkurat sliter betongen på skytebanen, de som er fornøyde når de har skutt sine 50-60 skudd for året.. "hmm fan børsa gikk rart i år, må kanskje justere øhhhh? hvilken vei var det igjen?" he he...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer av at noen vil ha sidejusteringen på andre siden, derfor tror jeg dem har valgte n slik løsning

 

Mener du ved å snu 90grader, slik at sidejusteringen kommer opp?

 

Det er egentlig ikke mange kikkerter dette går med. Hva med de med lys og tre ratt? eller de med skinne. I tillegg er de fleste retikkelene ikke rotasjonssymetriske, #4 ville være rar fra siden.

 

Jeg tror heller det er for å spare penger, samme partnummer for rattet både i side og høyde. eldre Zeisskikkerter hadde bare H på høydejusteringen og R på sidejusteringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...