Jump to content

Norma P4 & P5


PPC-skytter'n

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve litt Norma pistolkrutt, P4 og/eller P5 . Jeg har vært tro Vihtavuori bruker i alle år, så kan noen plassere disse på en brennhastighetstabell for meg. Hvor ligger de f.eks. i forhold til Vihtavuori krutt.

 

Ladninger i .38spl, .357mag, 9mm og .45acp. Mottas med takk, da det også gir en pekepinn.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare svare for ladning i 9mm, der jeg har brukt Norma P4 de siste årene. Kruttet er nok litt raskere enn WW N340. På ei 124gr kule har jeg ladd ned mot 4,0gr. Området 4,4-4,8gr vil nok være et greit sted å starte på ei 124gr kule, avhengig om det er bly eller mantel. Har bare gode erfaringer med kruttet, syns det brenner renere ved lavere faktor.

Har brukt det både til ladning for Glock og STI med jevnog fin presisjon.

.357 mag skal man vel være litt forsiktig å bruke kruttet til, litt i raskeste laget, men finner du pålitelige ladedata så mulig det kan brukes. Men det er nok ikke egnet til full fart ladninger.

Link to comment
Share on other sites

i den gamle blåhvite parabellum katalogen var det publisert endel data for disse kruttene.

mener det var C.patron på sluttstykket som hadde utarbeidet disse dataene.

vet ikke om han er her på kammeret og evt har noen innspill?

ta evt en telefon til http://www.hjemmelading.no -det er samme mannen som drev parabellum, mulig han sitter på data fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For ca 4 år siden kjøpte jeg og en kompis 5kg P4 og 5kg P5 og da fikk vi følgende data faxa over fra Norma.

Alle data er oppgitt som "retnings givende" fra Norma.Brukes på eget annsvar.!!!

 

38 Spesial

Våpen.Manhurin

Hylse .CBC

Tennhette.Rem#1,5

 

Rainer 125gr Fp P5 :3,7gr P.Lende :36,omm =761fps

Horn 148HBWC P5 :2,5gr P.Lende:29,6mm =729 fps

Rainer 158gr RN P5 :3,5gr P.Lende38,2mm =665 fps

 

9MM LUGER/PARRABELLUM

Beretta.92

Norma hylser

 

cci 500 tennhette

Hornady115gr XTP P5: 3,5gr P.Lende 27,5mm =963 fps

P5: 4,0gr =1075fps

P4: 5,0gr =1116fps

P4: 5,3gr =1182fps

 

 

45ACP

 

Colt gold cup

Geco hylser

Federal#150 tennhetter

Rem 185 grHP P4: 6,5gr P.Lende :32mm =730fps

Rainer 200gr SWC P4 :5,7gr P.Lende: 30,75mm =847 fps

Rem 230grRN/FMJ P4 :5,7gr P.Lende:32mm =770 fps

Rainer 230 RN P4 :6,5gr P.Lende :32mm =856fps

Rainer230 RN P5:4,4gr =726 fps

 

Har også data på .32 S&W og .40S&W

Link to comment
Share on other sites

Dataene er basert på den gamle Norma-katalogen pluss en oppdatering vi fikk fra Kongsberg-traktene, SVJV var det en gjeng med Glosimot i spissen som laga Parabellums data og vi fikk en oppdatering som ble destillert til dette.

Link to comment
Share on other sites

Glosimot advarte på telefonen og sa vi måtte være meget forsiktige.

 

Det er UTROLIG at Norma kan finne på å selge pistolkrutt uten å ha et fnugg av egenutviklede data!

 

Dette hadde aldri skjedd i gamle Nils Kvaale's dager!

Link to comment
Share on other sites

Eg kunne tenkt meg og vrukt kruttet i 357 sig og i 44 spesial til ein 208 gr wadcuter.

 

Korlis ville dåke begynt for og komme fram til noko data. Er ikkje snakk om noko max ladning. Berre da seie pang og eg treffe blinken er eg fornøyd.

 

Jeg bruker P5 på 44spesial i en S&W 624 44.spesial

Hylse:Remington 44 spesial

cci LP tennhette

kule Lyman 240gr støpt av hjulvekt

6.0gr P5

Kula er satt til krymperille.

Hastighet:742fps i 3"løp

Hviss du setter kula jevnt med hylsemunningen( ser det er en wadcutter du bruker)så må du antagelig starte med noe lavere kruttmengde.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

9MM LUGER/PARRABELLUM

Beretta.92

Norma hylser

 

cci 500 tennhette

Hornady115gr XTP

P5: 3,5gr P.Lende 27,5mm =963 fps

P5: 4,0gr =1075fps

P4: 5,0gr =1116fps

P4: 5,3gr =1182fps

Stemmer det at det skal være P5 på de to første ladningene og P4 på de to siste?

Link to comment
Share on other sites

9MM LUGER/PARRABELLUM

Beretta.92

Norma hylser

 

cci 500 tennhette

Hornady115gr XTP

P5: 3,5gr P.Lende 27,5mm =963 fps

P5: 4,0gr =1075fps

P4: 5,0gr =1116fps

P4: 5,3gr =1182fps

Stemmer det at det skal være P5 på de to første ladningene og P4 på de to siste?

 

det ser rett ut tatt fra husken min ja.

brennhastigheta på P5 er kjappere enn på P4.

Link to comment
Share on other sites

9MM LUGER/PARRABELLUM

Beretta.92

Norma hylser

 

cci 500 tennhette

Hornady115gr XTP

P5: 3,5gr P.Lende 27,5mm =963 fps

P5: 4,0gr =1075fps

P4: 5,0gr =1116fps

P4: 5,3gr =1182fps

Stemmer det at det skal være P5 på de to første ladningene og P4 på de to siste?

 

det ser rett ut tatt fra husken min ja.

brennhastigheta på P5 er kjappere enn på P4.

 

Stemmer det :D

 

Og P6 ( ligner på Vv 105) er tregere enn P4 :D

 

Logik for for høns dette :D:D:D

 

Derfor holder jeg meg bare til VihtaVuori :!:

De forskjellige tallbenevnelse på kruttypene der er mer forståelig bygd opp syntes nå jeg :D

Det skjønner også nybegynnere innen hjemmeladning med en gang :D

Link to comment
Share on other sites

OK, så skal man ha ca 1075 fps med P4 og 115 grains kule, så havner man et sted mellom 4 og 5 grains. Må bare prøve seg litt fram da, så man finner ei ladning som går bra og holder faktor.

 

Kjøp deg en Cronograf :!:

 

Hvilken hastighet du får i DITT våpen er det ingen her inne som kan fortelle deg :!::D:D

Link to comment
Share on other sites

OK, så skal man ha ca 1075 fps med P4 og 115 grains kule, så havner man et sted mellom 4 og 5 grains. Må bare prøve seg litt fram da, så man finner ei ladning som går bra og holder faktor.

 

Kjøp deg en Cronograf :!:

 

Hvilken hastighet du får i DITT våpen er det ingen her inne som kan fortelle deg :!::D:D

Akkurat det vet jeg jo. Men det er veldig greit å ha et utgangspunkt når man begynner å finne rett ladning. Ville være tungvint å bynne på 1 grain i stedet for 4 - 4,5...

 

Og tilgang til kronograf har jeg avtalt allerede.

Link to comment
Share on other sites

da her jeg krypi til korset og kjøp både p4 og p5.

lada litt for 45acp og 9x19, etter data fra den gamle parabellumkatalogen og sammenligning av data andre steder.

jeg er for lat til å måle trykkringer, men holder meg innenfor fornutfige(i mitt hode i hvertfall)rammer, og regner ladningene som trygge i mitt våpen etter å ha sammenlignet data flere steder og jobbet meg sakte opp.

 

45acp med 200grs H&G swc, federalhetter, satt til 31,9mm

45acp med 230grs belagt Berrys, federalhetter, satt til 32,0mm

9x19 med 124 grs Parizan TMJ, magtech-hetter og gfl hylser(politiets, lot 07), satt til 29,0mm

 

tenker å lade litt for 38 special med 125grs og 158grs kuler etterhvert som jeg får ny pipe i m10en min.

skal poste resultater(ladevekter jeg har brukt og hastigheter jeg fikk i våpnene jeg brukte) her etterhvert som jeg får kronografert sakene.

 

holder også på å utarbeide en tabell for lee sine "auto-disc" kruttmål, da de ikke har oppgitt noen data for disse kruttene.

denne er selvfølgelig utarbeidet på mine presser og i mine kruttmål, og er dermed ikke nødvendigvis korrekt for deg, men den kan være til hjelp for å finne frem til riktig ladningsvekt, ved bruk av egen vekt for kontrollveiing.

 

og selvfølgelig har alle fullt og helt ansvar for egne ladninger.

Link to comment
Share on other sites

OK, så skal man ha ca 1075 fps med P4 og 115 grains kule, så havner man et sted mellom 4 og 5 grains. Må bare prøve seg litt fram da, så man finner ei ladning som går bra og holder faktor.

 

Kjøp deg en Cronograf :!:

 

Hvilken hastighet du får i DITT våpen er det ingen her inne som kan fortelle deg :!::D:D

Akkurat det vet jeg jo. Men det er veldig greit å ha et utgangspunkt når man begynner å finne rett ladning. Ville være tungvint å bynne på 1 grain i stedet for 4 - 4,5...

 

Og tilgang til kronograf har jeg avtalt allerede.

 

Sa ikke du skulle begynne på 1 grain,, står i ditt innlegg att du vil ligge 4 og 5 grains, det var ut fra det jeg anbefalte kronografering, for da blir variasjonene små.

Så små at 0,2 grains kan gi mindre variasjon, enn fra våpen til våpen.

Ladd med tilsvarende kule du spør om.

Dette har jeg erfart i mine 3, 9mm.

 

Feks RN 115 gr Barry`s COL 28mm,ladd med 4,2 gr P4 gir 123 i faktor i min Tanfoglio Gold Match m 6" løp, mens den i en Springfield Custom med 5" løp gir bare 118 i faktor.

 

Det hadde altså endt med med en diskvalifikasjon, om jeg hadde blitt testet med Springfield`n.

 

Ønsker jo IKKE at du skal ende opp i slikt uføre om du ev skulle bruke samme ladedata som meg :D

 

Løsningen er kanskje å lade til en litt høyere faktor, så er du helt sikker.

 

Jeg syntes det er artig å lade ned mot faktorgrensa, akkurat på samme måte, som jeg heller ikke stiller med et 3 kg avtrekk :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en flaske P4 her. Maila liksågodt Norma ang data. Fullt mulig jeg får det samma som har blitt postet tidligere i denne tråden, men det føles litt bedre å få det ifra "Teknisk support" på fabrikken enn å hente det ifra en forumtråd med totalt ukjente personer :mrgreen:

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er kanskje å lade til en litt høyere faktor, så er du helt sikker.

 

Jeg syntes det er artig å lade ned mot faktorgrensa, akkurat på samme måte, som jeg heller ikke stiller med et 3 kg avtrekk :D:D:D

Jeg satser på å finne ei ladning som gir meg minst 125 i faktor i mitt våpen (Glock 17), så har jeg litt å gå på. Akkurat som jeg alltid har god margin på avtrekksvekta. Jeg har blitt diska en gang pga for lett avtrekk i en stikkontroll (kjøpte Loctite umiddelbart etterpå) og det er en gang for mye...

 

Fabrikkammoen jeg har brukt hittil har ca 136 i faktor, men det er mere sikkerhetsmargin enn jeg trenger... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

la ut en liste over ladningsvekter ved bruk av p4 og p5 i lees autodisckruttmål, men mellomrommene fungere ikke av en eller annen grunn, så lista blir feil når jeg poster den.

derfor slettet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har ladet litt for 45acp, men har ikke målt noen trykkringer og sammenlignet med fabrikkammo enda.

men utifra de data vi har, og sammenlignet med det jeg finner av info om vv n-310, bør dataene være på den riktigi siden av streken.

 

45 acp, skutt i en para-ordnace 1445 med 5"barstopipe.

kule: 200grs klette/H&G SWC .451

krutt: P5

tennhette: federal L.P.

Hylse: R.P.

lengde: 32,0mm

 

4,0 grs gav: 728fps i snitt, ujevne hastigheter, høyeste 779, laveste 692.

4,3 grs gav: 780fps i snitt, høyeste 795, laveste 772.

4,5 grs gav: 813fps i snitt, høyeste 830, laveste 803.

 

ikke øk ladningen videre, da jeg antar, utifra data og sammenligninger, at man er temmelig nærme streken med 4,5grs ladningen- den regnes normalt som maks med n-310.

selv om vi antar at P-5 kruttet er litt"tregere" enn n-310, syns jeg det er fornuftig å stoppe der.

dataene vi har angir 4,5grs for rainier 200grs SWC, det er ikke spesifisert om dette er maks, men jeg går utifra det, og har oppnådd nesten nøyaktig samme hastighet.

jeg vet ingenting om lotvariasjoner med normakruttene, noen som har erfaringer?

 

og som vanlig når jeg skriver noe om lading, er alle dumme ting du gjør din egen skyld- det er ikke jeg som ladet patronen du sprengte pistolen din med.

Link to comment
Share on other sites

.....dataene vi har angir 4,5grs for rainier 200grs SWC, det er ikke spesifisert om dette er maks, men jeg går utifra det, og har oppnådd nesten nøyaktig samme hastighet.

 

 

Enig i det du skriver.

Ladadata for P4 og P5 er ment å være retningsgivende.

Har selv ladet med 200grs SWC fra Kulegrossisten og 4,5grs med P5. Fungerer utmerket og god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da har jeg ladet og testet med P4 i min Glock 17.

 

4.5 gr P4 med 115 gr H&N JHP og 27,5 mm patronlengde gir meg en faktor over 130 med greit treffpunkt og "fornuftig" rekyl. Fullskalatest skal foretas på NNM felt søndag som kommer.

 

Vi venter fremdeles i åndeløs spenning på hvordan det gikk på Mysen :D:D:?::?:

 

Ble det et minne (premie) å ta med hjem :?::?:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

en ladning jeg ser og hører at både felt og IPSC skyttere bruker i 9x19, er 124grs mantla kule, over ca 3,8 grs P5.

iflg dataene vi har fra parabellum/norma skal dette kunne gå bra, men de av oss som har lest de kloke ordene i ladboken om 9x19 og bruk av n-310 og n-320, burde heve et øyebryn.

 

vel, jeg bestemte meg for å måle noen trykkringer.

fiocchi 115grs FMJ ble innkjøpt for formålet, hadde ikke noe fabrikkammo liggende, jeg kronograferte disse i min 5" colt, har ikke tallene foran meg her nå, men denne ammoen var definitivt ikke slapt ladet, hastigheter i toppen av skalaen.

skøyt opp halve eska for å ha litt hylser til måling av div. ladninger.

merker hylsene med tape for å vite hva jeg har gjort med dem. umerka hylse fra eska er kun engangsskutt, og jeg regner hylsa som oppbrukt til formålet etter at den er ladet om en gang.

 

måling av trykkring på fem stk hylser fra fabrikkladninger:

 

1: 9,87mm

2: 9,87mm

3: 9,88mm

4: 9,86mm

5: 9,88mm

 

altså et snitt på 9,87mm

 

så ladet jeg en serie patroner med 3,8grs p5, 124grs partizan satt til 29,0mm, magtech hette, og en svak Hornady taper-crimp.(selvfølgelig i hylsene fra denne eska med patroner)

 

hylsenes trykkring måler:

 

1: 9,89mm

2: 9,88mm

3: 9,87mm

4: 9,88mm

5: 9,89mm

 

og snittet blir 9,882mm

 

hva tenker dere om disse tallene?

jeg tenker overtrykk.

 

det sitter en barsto pipe kamret fra barstofabrikken i pistolen min, og den har både trangt og kort kammer, så hylsene får ikke utvidet seg så mye under skyting. allikevel er det en forskjell i hylseutvidelse ved trykkringen, men skal jeg være ærlig må jeg si at jeg ikke har målt noen hylser fra dette kammeret før.

derfor vil jeg ikke være bastant, men jeg kommer ihvertfall ikke til å fortsette å lade 9x19 med P5, jeg ønsker meg mer marginer enn det disse tallene kan tyde på.

 

som mange har nevnt har P5 en misjon i 45ACP og 38Special, jeg kommer til å forske videre når jeg får ut de berømte fingrene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...