Jump to content

308w eller 22-250 til Rådyr?


vingemutteren

Recommended Posts

Hjortejakte er over her (uten hell for meg), men Rådyrjakta er der enda noen dager igjen av.

 

Mitt problem er at noen sier jeg bør bytte til 22-250 løpet, da 308w (skyter 180gr fusion) ødelegge så mye kjøtt.

 

Siden jeg ikke har praktisk erfaring med noen av kalibrene i Rådyr, er spørsmålet såre enkelt.

 

Hvilket kaliber bør jeg bruke i resten av Rådyrjakta? OBS! har system rifle!

 

 

Edit, lagt til: Har system rifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt begge kaliber til rådyrjakt, og begge kaliber har oftest gitt slakt uten nevneverdig ødeleggelser, men begge kaliber har også gitt stygge slaktødeleggelser i enkelte litt uheldige tilfeller. Kulevalg og skuddplassering er det viktigste, uansett kaliber. Jeg brukte 180grs federal fabrikkammo (blyspiss) i 308, plassert rett bak bogen var det lite svinn. 22-250 ladet jeg med ganske lett og rasktekspanderende kule, og plasserte samme sted. Kun inngangshull, og en ekstremt rask død for rådyret. I praksis er det hipp som happ om en bruker det ene eller det andre i 95% av tilfellene, mener jeg. Teoretikerne vil kanskje hevde noe annet, men rådyra kan enda mindre om balistikk enn meg.... :)

Link to comment
Share on other sites

G.Larson, hvilken kule/r er "rett" kule? til Rådyrjakt.

 

Jeg klarer ikke helt å se for meg at en tyngre mere saktegående kule (i mitt tilfelle Federal 180gr fusion i 308w i 800 og noen m/s), skal lage mere kjøttødeleggelser enn en 55gr i 22-250 i rundt 1000m/s. Samtidig tror jeg at en kjapp kule i 22-250 kan gi større knall og fall effekt (grunnet stor hastighet).

Men kjøtt ødeleggelsene ser jeg da for meg kan bli store ved feil plassert skudd.

 

Fordelen for meg, er at 22-250 løpet gir meg null rekyl. Og at det igjen gjør at jeg bedre klarer å konsentrere meg om gode avtrekk og derved får bedre treff (erfaring fra å skyte på måse og kråker). Men 308w vet jeg rusler rett igjennom uansett i en rådyrskrott, og det er jo også en fordel.

 

Er det noe rart en blir forvirret? For og i mot, frem og tilbake. Uansett har jeg ca 100m som maks grense på skyteavstand i år (komfort sone), så kulebane er jo på det nærmeste uinteresangt. Eller?

 

En annen sak er at Rådyra nå har blitt sykt sky (da de var brune trasket de over alt, men nå som de er grå ser jeg de knappest ute i det fri). Og her har det ikke vært annen jakt på de enn av meg (med andre ord lite), og de går jo svært nært folk og hus hele tiden.

Eia var jeg en bedre jeger. :(

 

 

Har lagt til i første post at jeg har system rifle, og har fritt valg mellom dempede løp i 308w (kort), 6,5x55 (langt), og 22-250 (langt).

Link to comment
Share on other sites

G.Larson, hvilken kule/r er "rett" kule? til Rådyrjakt.

 

Bruker 55 grains TBBC til rådyra. Dette er en solid lodda kule som oppfører seg eksemplarisk i 1100 m/s og legger rådyra

død på plassen, med tilnærmet 0 kjøttødleggelse selv med reine bogskudd.

 

Oryx fabrikkladning i .22-250 fra Norma er det en kompiss som bruker og den oppfører seg som varmintkule i rådyret. Det er samme erfaring jeg har fått med Oryx i 270win på hjort. Det er ei kule som ikke er glad i fart.

 

Norma sin 53 grains blyspets har jeg vært heldig med også mens andre opplever at den er for myk og splintrer.

 

Derfor holder jeg meg til TBBC på rådyra. Finnes sikkert andre solid kuler også som Rhino muligens osv.

Link to comment
Share on other sites

@ Vingemutteren:

Hvorfor ikke 6,5 ettersom du har det løpet også? Har selv brukt Fusion i et 6,5 S&L-løp på rådyr i år med meget god presisjon og veldig pene slakt (bortsett fra et enkelt litt vel kreativt skudd) dersom du vil slippe å lade opp jaktammo.

 

Edit: siterte feil person

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde diverse kuler til 22-250 til diverse typer vilt og jakt. Dette er noen år siden, jeg ladet da sjøl og var veldig aktiv. Jeg endte faktisk opp med å bruke en og samme kule til alt vilt til dette kaliberet, og det var en 45g Hornady blyspiss kule, egentlig lagd for 22 Hornet. Disse ladet jeg med bra futt- men aldri målt med kronograf.

Jeg plasserte allerhelst kula rett bak bogen, men plassert i overgang hals/bryst gjorde den også alltid jobben- men da ble det gjerne litt mer ødeleggelse av de bedre kjøttdelene på slaktet. Men- jeg opplevde aldri stygge kjøttødeleggelser- tror jeg skjøt godt og vel 20 rådyr med den kula. Fungerte ypperlig på samme måte til rev og litt større småvilt også. Til mindre småvilt og fuglevilt var det bare å glemme den rifla..... Bruksområdet ble såpass smalt at jeg oppdaget at jeg brukte kombien i 12/308 aller mest til variert småvilt- og rådyrjakt. Dessuten har jeg en god mauser i 308. Det var kun ved ett eller to tilfeller jeg felte dyr med 22-250'n, der jeg ville ha følt meg litt tomhendt med kombi'n/mausern- og mer enn en gang sto jeg med 22-250'n og ønskte meg kombien...:) og 22-250'n ble til slutt solgt.

 

308 bør plasseres med omtanke den også, jeg har opplevd flere rådyrslakt med litt i overkant stor kjøttødeleggelse med den enn med 22-250- men det kan også like gjerne være fordi jeg ikke nøler med å sette kula i bogen med det kaliberet om jeg ikke har tak til annet.

 

Men skulle jeg hatt ei rendyrket presisjonsrifle for rev, bever og rådyrjakt hadde jeg gjerne gått for 22-250 igjen. Fantastisk presisjon og kulebane- med riktig ammunisjon (min gikk bare med hjemmeladet). Men jeg ser ingen grunn til pipebytte, ny innskyting og styr...bare for å få skyte dyret med 22-250 i stedet for 308.

Link to comment
Share on other sites

Har kun skutt 7-8 skudd med 6.5 løpet (totalt). Det vil si 2-3 skudd for å sjekke innskytingen, og så rett på Reinsskiva med 5 rett i. Men siden løpet ikke var gjenget da, ble det parkert i skapet. Nå er det gjenget, og deler demper med de to andre løpa. Men det er ukappet, og 65cm langt. Det blir litt langt å drasse på i skog med en TMM-4 frempå tuppen.

 

Fusion amoen i 6.5x55 er jo ikke lovlig til hjort (og hadde jo en pakke med Mega liggende), og jeg tenkte egentlig ikke så mye på rådyra der og da. Men jeg skal sjekke hvordan den går med den amoen før Rådyrjakta neste år (skader ikke med enkel tilgang på ferdigrullet i Krag hastighet heller).

 

G.Larson. TBBC (Federal ikke sant?). Fikk anbefalt denne av andre også til bruk i 22-250 (tok ei gås med den i høst).

Men så vidt jeg vet eksisterer den ikke lenger, jeg har ikke funnet den hos norske forhandlere. Vet du eller noen andre hvor den er å oppdrive?

Link to comment
Share on other sites

Har kun skutt 7-8 skudd med 6.5 løpet (totalt). Det vil si 2-3 skudd for å sjekke innskytingen, og så rett på Reinsskiva med 5 rett i. Men siden løpet ikke var gjenget da, ble det parkert i skapet. Nå er det gjenget, og deler demper med de to andre løpa. Men det er ukappet, og 65cm langt. Det blir litt langt å drasse på i skog med en TMM-4 frempå tuppen.

 

Fusion amoen i 6.5x55 er jo ikke lovlig til hjort (og hadde jo en pakke med Mega liggende), og jeg tenkte egentlig ikke så mye på rådyra der og da. Men jeg skal sjekke hvordan den går med den amoen før Rådyrjakta neste år (skader ikke med enkel tilgang på ferdigrullet i Krag hastighet heller).

 

Skjønner det da, iaf dersom du skal snike deg rundt. Dersom du poster på bukkejakt eller noe kan du jo alltids vente med å skru på demperen til du er på plass. Men ja, test med Fusion neste år - bra rådyrkule ser det ut til, veldig bra presisjon og billig.

 

G.Larson. TBBC (Federal ikke sant?). Fikk anbefalt denne av andre også til bruk i 22-250 (tok ei gås med den i høst).

Men så vidt jeg vet eksisterer den ikke lenger, jeg har ikke funnet den hos norske forhandlere. Vet du eller noen andre hvor den er å oppdrive?

 

Sjekk Federal TBBC med Stenvaag Våpensenter i Asker. Jeg kjøpte nylig noen slike i 6,5x55 (som også er utgått) hos Stenvaag så det kan jo tenkes han har andre kaliber liggende også.

Link to comment
Share on other sites

@Vingemuttern:

 

Federal har/hadde TBBC i noe av sin fabrikkammo men det er ei Speer-kule, som linket til over her. Jeg vet desverre ikke hvor den er å få tak i nå eller om den er utgått. Det var uansett bare ett eksempel på en god kuletype til rådyrjakt. Andre solide,lodda kuler vil nok også fungere bra.

Jeg har uansett sikret meg ett stort lager av TBBC-kuler fra før. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I 308 Win har jeg med godt resultat benyttet 150 grn Nosler PT og 150 grn Woodleigh PP til rådyr og den engelske "lillebroren", muntjac. Begge disse kulene har meget god presisjon i min rifle, og effekten på rådyr er upåklagelig.

Noe blodslått kjøtt blir det uansett, men ikke værre enn at dette er blitt mine to standardladninger til små hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...