Jump to content

Teleskopdemper cal. 22


jerognal

Recommended Posts

Som noen har fått med seg, har jeg tidligere etterspurt en teleskopdemper i cal. 22. Ingen børsiser har "tent" på ideen før

en Bergenser uttalte: "Dette må vi lage, bare for å teste det".

20 mm Cannon gøv på med friskt mot. :mrgreen:

Jeg har en Browning Auto 22 som etterhvert har begynt å slite litt med presisjonen, så denne måtte stasjes opp litt. Vi tegnet og målte litt, fant ut at løpet det kapper vi ned mot lovlig lengde (41 cm). Demper bygges helt inn til forskjefte og skal totalt ikke bli særlig lenger enn børsa var i utgangspunktet.

Resultatet ble som under:

normal_teleskopdemper_22.jpg

 

Litt nærmere:

normal_teleskopdemper_22-1.jpg

 

Som man ser er demper totalt 29 cm, mens den bygger 16 innover løpet.

Balansen er blitt MYE bedre enn med full lengde på pipen og frontmontert demper.

Demping kan nok aldri bli som en heldempet boltrifle, da en halvauto alltid slipper noe lyd ut bak.

Men skal teste den mot gamle-demperen i løpet av uken.

Presisjon skal og testes og se om pipen hadde godt av kapping og ny kroning....

 

Demperen er glassblåst og skal få et sort Duracoat-belegg en dag....

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe godt bildet av min da, men er på jobb, så dette er det eneste jeg har på PCen.

 

29288_1357321225316_1600051205_820089_158407_n.jpg

 

Her er det en vanlig Sako demper som er brukt, MEN pipa er dreid ned, og gjengene begynner først 9 cm inn på pipa. Børsa samler godt nok til mitt bruk, 5 skudd @ 50 meter på et kronestykke. Pipa er akkurat 40 cm, og jeg gjorde jobben selv for nesten 20 år siden :-)

 

Edit: tror jeg brukte M14x1 gjenger eller no, men er ikke sikker.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg endelig kommet meg på banen. Grunnet en kraftig forkjølelse har det dradd ut....

 

Må bar konstantere at etter testskyting må demper tilbake til 20 mm cannon. Han har nok laget litt for trangt hull, da kula subber borti på vei ut. Hadde min mistanke før testing på skive. Var sånn rar hvining fra kula utover.... :mrgreen:

Demper er borret 6,4 mm. Gamle demper er 7 mmm. Må nok borres litt opp...

(Spørs om vi ikke skal gi han nytt nick; 7mm) :mrgreen::mrgreen:

 

Ellers kan jeg nevne at spenningen var stor da presisjon med gamledemper skulle testes... Børsa var MEGET uggen i presisjonen. Etter kapping og ny kroning ble det slik:

normal_Auto22.jpg

 

Se bort fra de to innskytingsskuddene... 8 skudd i en lapp på 50 mtr. med en halvauto kan man ikke grine av... :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke skutt med halvauto, og det er igrunn poenget. Men det er brukt teleskopdemper :mrgreen:

Det var noen som diskuterte halvauto vs boltrifle - og samlinga di er faktisk litt imponerende, eller sjelden, eller noe sånt. Mine er ingen av delene, for de er skutt med boltrifle.

De på bildene er skutt med CCI Std... med skikkelig ammo er det LETT å skyte sånne samlinger på en rolig dag - med ei god boltrifle i .22LR.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om den er verd det, vil jeg ikke ta stilling til.

 

Helt sikkert ikke. En 22 krever ikke så stort volum om innmaten er riktig (hvilket design har du gått for der?), men må man så må man. Slike prosjekter handler ikke om hva som er regningssvarende men hva man VIL HA! Ligger noen timer i en slik sak også, selv om kroppen kom ferdig fra butikk:

Sako-omega.jpg

 

6,4mm boring skal jo i teorien være godt nok, men da må løpet helst være klokket i både hue og ræva ved gjenging. 7mm er ikke noen tragedie, forskjellen i areal er 20% og så lenge designet er godt spiller det ikke SÅ stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...