Jump to content

Subsonic for småvilt


Recommended Posts

Kunne trenge ei lyddempet rifle for skadefelling av grågås, subsonic da det er nabolaget og sommergjestene som gjerne kunne slippe å bekymre seg for hva jeg smeller etter...

 

Har ingen greie på dette, med unntak av lang erfaring med dempet .22 lr. på kråker. Men den er vel ikke lovlig på grågås?

 

Det jeg er ute etter er altså en patron som er lovlig til grågås, subsonic hastighet med best mulig pressisjon og flatest mulig kulebane. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

"Flatest mulig kulebane" er nesten en selvmotsigelse, sub kan aldri bli flattskytende. Bortsett fra det har du mange alternativer, men det forutsetter at du lader selv. 30 Whisper er en artig patron, men du kan også lade ned en 308 eller hvasomhelst til samme nivå.

Link to comment
Share on other sites

Men det trødstarter spør etter her, så tror jeg jeg ville ha valgt et våpen med et revolverkaliber som en 357mag. disse patronene er det lett og finne kuler til som expandrer i subhastighet og hvis du samenlingner ei patron med storthylsevolum og et med lite hylsevolum så vil du nåkk høre at den med minst hylsevolum er stilest, og det er ganske mye oxå.. (med samme demper)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at ingen subladninger kan kalles flattskytende, men antar allike vel at det er forskjeller, la oss si, innenfor 150 meter. Hastigheten må selvsagt være den samme, men litt må vel bc-en ha å si? Ser for meg at ett eller annet kaliber i en eller annen vekt er optimal?

 

Rikosjetter er aldri morro, men forekommer selvsagt også med fmj i normalhastigheter. Derfor er kulefang/bakgrunn alltid viktig, og ikke minst i befolkede områder. Men en "hviner" er aldri morro å høre på selv om den tar veien i sikker retning. Må det benyttes blykuler? Må kulen ekspandere for å greit ta livet av ei gås?

 

44 mag har jeg tenkt på, den er jo også lovlig på rådyr i normal-ladninger. Og god tilgang på kuler både mantlet og bly. Disse wadcutter'ne gir kanskje en drepandes effektiv sårkanal selv i sub?

 

Patronen må være grei og sikker å lade med god tilgang på komponenter, og presisjonen er viktig siden målet er forholdsvis lite.

Link to comment
Share on other sites

Innenfor 150m vil ikke kulebanen variere vesentlig uansett kule. Variasjonen fra kule til kule vil være liten i forhold til det totale kulefallet uansett.

 

Jeg har prøvd en del med revolverpatroner, og lignende,(44 Mag, 454 Casull, korte 45/70....) og det er ikke lett å få "minute of goose head" presisjon. Helt greitt til Rådyr, men ellers er det en kortholdspatron.

Det er lettere å få god presisjon med f.eks 300 Whisper, og denne er jo også god nok til rådyr i overlydsladninger.

 

Med det kulefallet vi har her er du NØDT til å ha avstandsmåler, ellers vil du alltid skyte over eller under.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at ingen subladninger kan kalles flattskytende, men antar allike vel at det er forskjeller, la oss si, innenfor 150 meter. Hastigheten må selvsagt være den samme, men litt må vel bc-en ha å si? Ser for meg at ett eller annet kaliber i en eller annen vekt er optimal?

 

Rikosjetter er aldri morro, men forekommer selvsagt også med fmj i normalhastigheter. Derfor er kulefang/bakgrunn alltid viktig, og ikke minst i befolkede områder. Men en "hviner" er aldri morro å høre på selv om den tar veien i sikker retning. Må det benyttes blykuler? Må kulen ekspandere for å greit ta livet av ei gås?

 

44 mag har jeg tenkt på, den er jo også lovlig på rådyr i normal-ladninger. Og god tilgang på kuler både mantlet og bly. Disse wadcutter'ne gir kanskje en drepandes effektiv sårkanal selv i sub?

 

Patronen må være grei og sikker å lade med god tilgang på komponenter, og presisjonen er viktig siden målet er forholdsvis lite.

 

Hvis du laster ned PCB, og leker litt med det, vil du oppdage 2 ting, BC har skremende lite og si på avstander under 150 meter, og BC får en helt annen virkning/kofesient når vi snakker om hastigheter under lydens.

Link to comment
Share on other sites

har ALM fått tilatelse til og selge/lage våpen som har kortere løp en 47cm?

 

Eller gjelder ikke 47cm reglen ved heldempet våpen?

 

Kan jo pille frahverandre en "alm bøsse" og skyte med den uten demer.

 

Eller regnes demper også som løp nå??

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...