Jump to content

Pussesett!


dexodus

Recommended Posts

Jeg bruker en hel pusse stav(tror den heter Parker Hale). Med kulelager i håndtaket og greier. Den er dritt bra, å en får kjøpt alt av børster og redskap til alle kalibre. Den passer best hjemme til pussing ør og etter jakt/skyting. Til felt bruk har jeg med en Boresnake pussesnor.

Link to comment
Share on other sites

Den beste pussetokken som fins er uten tvil Tipton sin karbonstav, om kulelageret på PH-stokken er "dritbra" så skulle du sett Tipton-lageret :wink: . Den er mye bedre helt enkelt - jeg har to PH og en Tipton, til feltbruk er den eldste PHen med, den er jo kortere enn børsa uansett og ligger i futteralet sammen med den.

 

Om du skal ha bra pusseutstyr så ser du bare på "puss og vedlikehold" på Skytterlinken sine sider (Reklamen øverst på siden..)

Tipton pussestokk(er), kjekt med to, en med børste og en med proppeadapter (greit når en står med 3 møkkete rifler)

VFG adapter

Bronsebørster (jeg bruker plastikkbørster for jeg er lat og vil snu børsten i løpet, det tåler ikke bronsebørstene)

VFG propper

 

Kjemikalier og metoder ang. puss anbefaler jeg å bruke søk funksjonen på forumet, det har vært flere tråder om det, med mye nyttig. Her det det uansett mye smak og behag, og ulike erfaringer.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du må kjøpe inn det du trenger til et pussesett, og lage "oppsettet" selv. Det som selges som "pussesett" i butikken er ofte bare fortyret billig dritt.

 

Tipton stang anbefales. Sjekk Skytterlinken. Har det meste av det du trenger. Personlig er følgende viktige elementer i mitt "pussesett":

 

Benk for å plassere våpenet

Tipton pussestang (i passe lengde)

Pussepropper (i riktig kaliber)

Pusselapper

Holder for propper

Holder for lapper

Bronsebørster

Nylonbørster

Pussestokkinnfører

 

Hoppes nr. 9 (hvis du fortsatt får tak i)

Butch Bore Shine

Forres Foam

Rødsprit

Butch Gun oil

Ezox (til beskyttelse av alt metall utenom invendig i løpet)

 

Gassmaske (for organiske/ uorganiske gasser)

 

+++ en del andre ting

 

PS! Jeg også startet med et pussesett, men husk at dersom du pusser feil kan også det skade våpenet og presisjonen. Pussing av våpen er et kontroversielt tema. Skal du gjøre det enkelt kjøper du Brunox våpenolje fra Skytterlinken, pussestaven + bronsebørster + propper + filler, og dropper andre kjemikalier i første omgang. Pussing med våpenolje + bronsebørste fungerer for så vidt bra, så skubber du ut dritten med propper/ lapper og setter inn med et lag olje til slutt. Husk å tørrpusse før neste skudd avfyres.

Link to comment
Share on other sites

På Youtube finnes mye våpenrelaterte filmsnutter. Både åssen en demonterer bolter og kroner løp. Det finnes helt sikkert om pussing og. Det er ikke så avansert da. Finnes helt sikkert 1000 tråder her på kammeret om det, og så er det lov å skrive inn å spørre.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei, kjøpte "Hoppes Universal" pussesett for en stund tilbake.

 

Men klarte å knekke pussestaven (tredelt) i gjengepartiet her om dagen.

Så da sitter jeg igjen med et pussesett uten stav. :roll:

 

Er det standard gjengestørrelse på pussestaver?

Evt. finnes det å få kjøpt en pussestav med samme gjenger som Hoppes sitt pussesett ?

Link to comment
Share on other sites

@HansR

 

Anbefaler deg å kjøpe en pussestav som ikke er delbar, den tåler mer og overganger får du kjøpt til det meste av tilbehør. Noen pussestaver har utvendige gjenger, andre har innvendige gjenger. Hoppes sin har utvendige gjenger og er laget i glassfiber (iallfall den jeg har) og en annen jeg har har innvendige gjenger (merke ukjent) og bruker begge når jeg pusser - blir mindre bytting av utstyr / tilbehør under pussingen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pussing er litt religion - men noen gode råd på veien kan du få med deg.

 

1. Velg alltid en pussestokk med hunn gjenger i pussestokken gjenget for 8/32 Unf gjenger. det er amerikansk std og du kan da bruke ALT av børster derfra. Parker Hale og Dewey er de enste som leverer utvendige gjenger på stokken og du må følgelig(uten overgang) kjøpe 3-4 ganger så dyre bronsebørster og annet utstyr enn å være smart å velge en stokk til mest brukte standard. Flere som skor og har skodd seg godt på godtroende DFS'ere ved å selge dem ganske rimelige og ganske dårlige PH stokker for deretter selge svindyrt nødvendig utstyr i etterkant

 

2. Kjøp en Karbonstokk i passende tykkelse til kaliberet du skal pusse. Siden den er homogen slites det aldri av noe belegg osv som stålstenger er avhengige av for å kunne brukes. Stålstenger med plastbelegg er forrige generasjon.

 

3. Stokken skal ha 2 gode lagere i håndtaket og ikke minst ha ett håndtak som er godt å holde i samt stort nok om en må ta i med godt tilpassende lapper på en passende Jag.

 

4. Kjøp Jag , lapper og ikke minst børster i beste kvalitet. Bruno har hatt særs gode børster, Tipton sine Best Brushes er også tette og fine samt tåler endel bruk. Hva du enn gjør ikke la noen lure deg til å kjøpe propper. Sammenlignet med en riktig jag og lapp som har dobbelt så stort areal mot løpet og koster 1/4 del av propper - rengjør en god lapp på jag dobbelt så raskt til en fjerdepart av prisen.

 

 

Beste tipset er å bruke skum hver gang du har skutt. Blås skum i løpet før du drar fra banen når løpet fortsatt er lunkent. Da kan du tørrpusse når du kommer hjem. Tar totalt ca 2 min og holder løpet rent nok for de fleste om du tar en skikkelig sjau hvert 500-1000 skudd avhengig av kaliber. At børsa trenger en skikklig sjau merker du lett - den skyter ikke godt lenger.

Link to comment
Share on other sites

Den bedste og ubetinget mest skånsomme pussestok, er gjort af hærdet og poleret stål, uden belæg af nogen art, og med en diameter bare et par tiendedelse mm under hulmålet.

Det som skader en pibe ved pusning, er partikler som fæstner til pussestangens overflade, og derfor transporteres frem og tilbage, med en funktion som sandpapir. Derfor brug altid en pussestok uden chance for at medbringe smuds.

 

Grundforudsætning for al slibning er hårde og slidende partikler fæstnet i blødt bærematriale, bevæget hend over den hårde overflade som ønskes slebet/slidt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...