Jump to content

Hannhund eller tispe, valg av dachsvalp. Nå med bilder


Retsub

Recommended Posts

Var å kikket på noen dachsvalper i går og det var to hunder som utpekte seg for oss. Det ene var ei tispe og det andre en hannhund. Så trenger litt råd frem og tilbake om kjønnene.

 

Fordelen med tispe er vel at den som regel er roligere og litt lettere og ha med å gjøre, men på den andre siden har den jo løpetid et par ganger i året og er jo stor sannsynlighet for at den ene av disse da vil komme i jakta... Itillegg er det vel en risiko for inbillt svangerskap, men jeg vet ikke hvor mange tisper som er disponert for dette?

 

Hannhunden har jo konstant løpetid, men er ikke indisponibel til jakt for det om. Den kan vel også være litt mere dominant, men trenger vel ikke å være det så lenge den for en konsekvent oppdragelse?

 

Det er sikkert noen momenter jeg har glemt nå så setter pris på alle innspill.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker tisper, kontakten i skogen er god og de er oftest stille og rolige hjemme.

Løpetiden kommer jo kanskje i jakta, men varer ikke lenge.

Det er kansje litt frekt, men jeg må si det alikevell :!:

-Om det er en bekymring å ikke få utnyttet tiden i jakta synes jeg det er dumt å velge en sjør liten ting som en dachs.

Link to comment
Share on other sites

Dachs er det vi har funnet ut passer oss og våre terreng best. Vi jakter i relativt små terreng ved kysten og min erfaring med dachs er at de passer bra til dette.

 

Men vil helst ikke at dette skal bli en rasediskusjon, men heller en hjelp til fordeler og ulemper ved de forskjellige kjønnene sånn at det blir litt lettere for oss å velge valp.

Link to comment
Share on other sites

-Om det er en bekymring å ikke få utnyttet tiden i jakta synes jeg det er dumt å velge en sjør liten ting som en dachs.

Du har overhode ikke peiling på hva du snakker om, Dachs er langt fra noen "sjør ting".

Jeg har dachs, en hannhund, og den er just ikke mye sjør.

Link to comment
Share on other sites

Her en en vurdering, tatt i fra Drever.no

Vil tro at disse vurderingen ikke gjelder bare drever,men alle raser...

 

Tisper:

 

Pluss:

- Lettere å dressere

- Samarbeider bedre

- Mindre, og lettere å trene

- Ofte mer bevegelige

- Bedre framkommelighet under vanskelige føreforhold

- Kan få valper

- Tidligere moden

 

Minus:

- Løpetid

- Innbilt svangerskap

 

 

Hannhunder

 

Pluss:

-Egner seg bedre til trekk/kløv

-Jakthund hele året

-Bedre hørbarhet i los

 

Minus:

- Dominans

- Større markeringsbehov

- Slåssing

- Seinere moden

- Løpetid hele året

- Vil klatre i hierarkiet i større grad enn tisper

Link to comment
Share on other sites

Egil, det er en kjensgjerning at over 90% av de jakthundene som kan observeres i en sekk er dacher. De takler snø, ulendt tereng og lange dager dårlig. Hørbarheten i los er ikke all verden heller.

Jeg kan være med på at dachs er er tøffe, men det er inne i hue ikke fysisk.

Jeg står ved det jeg sier, at du mener noe annet betyr bare at vi har ulik standard.

At en drever må jage 150% av tiden til en dachs for å oppnå samme premiering mener jeg forteller mye. At den på denne tiden tilbakelegger 200-300% av distansen forteller enda mer.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hans Kristian! Trådstarter var ikke interessert i en rasediskusjon!

 

Jeg har aldri hatt dachs, men har hatt tre tisper tidligere, og har nå to hanner. Jeg synes carFun gjør ei bra oppsummering som jeg trur gjelder flere raser. En annen plage jeg fikk med ei av mine tisper, var livmorbetennelse. Dette kjenner jeg flere som har slitt med. Den største forskjellen jeg opplever er imidlertid større kamplyst hos hanner. Spesielt min eldste er klar til kamp straks han ser en annen hanne. Det er litt pes, og mye greiere med tisper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hannhund på 7,5 år, og ei tispe på 9,5 månder.

Fordeler og ulemper med tisper/hanner blir som regel hva en gjør det til selv. Sosialiserer en hannhunden sin som ung, og bygger opp et godt lederskap, slipper en unna mye av dominansen og "løpetid hele året". Jeg har gjennom 7 år ikke hatt noen problemer med "løpetid hele året", enda det har vært ei tispe her i huset.

 

Tispa som var her hadde imidlertid gjentatte inbilte svangerskap. En annen ting er kreft og svulster i patter, samt livmorbetennelse.

 

 

Hadde jeg stått i trådstartes situasjon hadde jeg tatt den valpen jeg hadde fått best kontakt med og som var mest opptatt av meg/den jeg falt mest for - uavhengig av kjønn.

Link to comment
Share on other sites

Hva Drever no. mener med sine vurderinger skjønner jeg ikke.

 

"Tisper:

 

Pluss:

- Lettere å dressere

- Samarbeider bedre

- Mindre, og lettere å trene

- Ofte mer bevegelige

- Bedre framkommelighet under vanskelige føreforhold

- Kan få valper

- Tidligere moden"

 

At tisper kan få valper er vel det eneste, etter min mening, som er vettugt her.

Ellers synes jeg de andre punktene i beste fall er idividuelle, noen direkte feil.

 

Hvis du ikke har planer om oppdrett, mener jeg en hannhund har flere fordeler enn ei tispe.

Link to comment
Share on other sites

Har hannhund (dachs strihår) på 8 år nå, har jakta med hunden i all slags vær og føre.

Veldig god jakthund, vet ikke hvor mange dyr det er skutt for hunden, men det beste året skjøt vi 31 rådyr etter elgjakta + noen rev. Har også 2 østlaikaer sammen med dachsen, ikke problematisk i det hele tatt.

Dachsen er en veldig fin familiehund, vi har 5 barn og det har aldrig vert noe problem i så måte.

 

Hannhund kan anbefales herfra uten problem, jeg har ikke noe imot tisper heller men løpetid kan være et problem i forbindelse med jakta.

Jeg er vel egentlig hannhundmann, har hatt 5 men ingen tisper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du kan finne ut om tisper kan få innbilte svangerskap, det må vel bare testes med å kjøpe den, og sjekke det når tiden kommer.

Jeg har tispe, naboen har hann-hund, jeg er fornøyd, naboen ikke. :P

Alle har forskjellige synspunkter angåene dette, like mange erfaringer som det er eiere.

 

Regner jo med at du har diskutert det med oppdretter, og du finner nok den rette for dere, uavhengig av kjønn. :)

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

HanneH skrev:

Jeg tror ikke du kan finne ut om tisper kan få innbilte svangerskap, det må vel bare testes med å kjøpe den, og sjekke det når tiden kommer.

 

Innbilt svangerskap er arvelig. Dersom man har "antennene" ute når man kjøper en tispevalp så kan man langt på vei gardere seg mot dette.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både hannhunder og tisper og har vel egentlig vært førnøyd med begge deler,å dele det opp i fordeler og ulemper blir for meg helt uvesentlig, det det er snakk om er individe og ikke om det er tispe eller hannhund.Du som hundeier er nok den som former bikkja til å bli som den blir, ta den bikkja som du syns du skal ha og jeg er sikker på at det blir den rette.

Har jakta masse med tisper med løpetid, null problem og er du redd for at det skal bli valper er det snakk om max ti dager som er risikable :roll:

Til deg som tviler på dachsen, det er vell flere drevere som er henta i nabokomunen enn dachser som sitter i sekken hjem :D Hva som er mest jaktbart kan vi diskutere i en annen tråd :wink: Nei jeg har ikke dachs :!:

Link to comment
Share on other sites

Største forskjellen på dette med hann og tispe er løpetida. Hanner er noe herk i så måte at de "løper" konstant mens tispene styrer på to ganger i året. Og har du begge deler så blir du lettere frynete i nervene når det står på som verst (jeg har nettopp overlevd høyløpsk tispe + kåt hannbikkje).

 

Jeg har som sagt både hann og tispe - og for meg var det hipp som happ hva slags kjønn det ble. Det er som andre har sagt individavhengig.

Ene tispa mi var lei med innbilt svangerskap, men hun hadde aldri problemer med innsats under ettersøk ved løpetid.

 

En ting som også er forskjellig på de to kjønnene er at tisper har lettere for å bli sure - særlig ved løpetid. Og slåss de er det med livet som innsats :roll: . Hannene derimot er "enklere" i hodet sitt og de blir fort ferdig med det dersom de bråker.

 

Trenbarheten er individuelt mener jeg og har lite med kjønn å gjøre.

 

Velg den valpen som appellerer til deg - kontaktsøken, jaktlyst, nysgjerrighet osv. Det betyr mer enn hva slags kjønn den har.

Men det er klart; har du tenkt å avle engang i framtida så er jo ei tispe det soleklare valget :P

Link to comment
Share on other sites

Innbilt svangerskap er som navnet sier - innbilt.

2 måneder etter løpetida lager kroppen seg klar til å føde - det kommer melk i pattene, tispa blir verpesjuk og lager rede og hun oppfører seg som en vordende mor. Det kan være nokså strevsomt for appetitten øker, hun kan bli sur og hun stjeler ting (sokker, bamser osv) for de er jo bebisene hennes :roll: Noen blir helt tussete mens andre får det lettere.

Det går over av seg selv - med tiden og innsats fra din side. Dvs. mer fysisk aktivitet (prøve å få fokus over på noe annet), reduksjon av mattilgangen og fjerning av alt som kan minne om rede/bebiser.

 

Går ikke det - så finnes Galastop. Det er et hormonpreparat som dryppes på tunga i noen dager for å stoppe melkeproduksjonen bl.a. Selv har jeg måttet ty til det flere ganger med mine tisper.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg bryter inn i tråden her og spør.

 

Kan noen fortelle meg hva inbilt svangerskap egentlig er, og hvilke følger og ulemper dette gir?

Vil ikke hunden jakte eller oppføre seg tilnærmet vanlig under innbilt svangerskap?

 

Bare lurer...

Hos ho gamla vi hadde her har det vært at ho tror/innbiller seg at hun har valper i passe tid etter løpetid. Hun lagde seg da bosoer, slikka seg selv mye, melkeproduksjon, knurret og var vanskelig å få med seg. Melkeproduksjonen hennes førte også flere ganger til betennelser i patter, som igjen = veterinærbesøk = antibiotika = slapphet. Dette er slik jeg har opplevd det - regner med det er fler med erfaringer her!

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke og HyprJinta, tusen takk for opplysningene !

Det var omtrent slik jeg hadde trodd. Jeg syns å huske at det stod noe om innbilt svangerskap i Elghundboka jeg kjøpte i fjor.

img_4834840a6544b.jpg

Jeg er i en prosess hvor jeg forbereder anskaffelsen av NEG-valp, og prøver å lære mest mulig om hundens adferd og generelt om alt innen hundehold. Jeg har lest en del bøker og artikler på nettet, samt saumfart alle Jeger, Hund og Våpen-bladene mine etter intressante artikler om emnet.

 

Det er ikke bare-bare å skaffe seg jakthund, så jeg ville vente til jeg var sikker,

 

og det er jeg nå :D

 

Det kribler....

Link to comment
Share on other sites

-Om det er en bekymring å ikke få utnyttet tiden i jakta synes jeg det er dumt å velge en sjør liten ting som en dachs.

 

Du skrev vel nettopp under på hvor lite du visst om dachs der vel..... :roll:

 

Jeg lager ingen avhandling om dette, og valget ser ut til å være tatt, så jeg ønsker bare lykke til.

 

Det eneste jeg vil si, er;

-jeg har hatt tre hannhunder (strih dachs), og har nå ei tispe. Jeg savner hannhundene, så den neste blir helt klart en hannhund. Av flere årsaker..... 8)

Link to comment
Share on other sites

Da er valget tatt og vi endte på tispevalpen. Det endte med at vi brukte Jaktlykke og Hyperjintas råd og valgte den vi falt mest for. Kommer nok en egen tråd om valpen når den kommer om en liten måneds tid.

Gratulerer med valget!

Regner med vi får høre mer om denne frøkna!

 

...Jeg ser forøvrig at det værste med begge kjønn har kommet fram her. Det trenger ikke være sånn. Her i huset har det vært tisper og hanner, og alt har gått om hverandre. Litt innbilt svangerskap, men hvis man jobber litt med det - som jaktlykke skrev - bør ikke det være noe stort problem.

Helsemessig stiller dem nok ganske likt.

- og ikke minst: Du får hunnen din slik du vil ha den! Jeg tror det kan være lurt å gå på valpekurs og unghundkurs (jeg går det med tispa mi nå), og man lærer alt om grensesetting og ikke minst det at hundene må omgå hverandre - selv i kjønnsmodning og løpetid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Glemt denne tråden litt siden jeg har "kost" meg med eksamenslesing. Men her kommer noen bilder av valpen vi har valgt. Bildene ble tatt forrige helg da hun var 6 uker. Nå er det 1 uke igjen til vi skal hente ho så nå gleder vi oss veldig.

 

Det er forøvrig ikke lett å ta bilder av en 6 uker gammel valp som har masse energi :wink:

 

57054_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/22713/57054.jpg

 

57055_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/22713/57055.jpg

 

57056_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/22713/57056.jpg

 

57057_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/22713/57057.jpg

 

Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er viktig at dersom en skaffer seg tispe at en ser for seg om en ønsker å sette valper på henne eller ei. Dersom opphavet til valpen er av solid arvemateriale ligger det grobunn for videre utvikling av rasen. Jeg handlet Beagle-tispe med håp om å kunne gjøre store ting. Det skar seg den gang - men det hadde ingenting med kjønn å gjøre. Personlig synes jeg avl og slikt virker fryktelig spennende og interessant.

 

Har dere planer om å sette valper på henne en gang, eller er det litt ubestemt enda?

Link to comment
Share on other sites

H.Nilsen

 

For egen del, kan jeg si at tispa mi har de beste aner, og således de beste forutsetninger til å brukes i avl.

Men, i tillegg til å ha gode aner, ønsker jeg å teste ut hundens jaktegenskaper, få disse bedømt, samt gjerne en utstilling eller to, før jeg evt setter et kull på henne.

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis - du behøver ikke engang bruke tisper på avl, jeg bare synes en har et ansvar hvis en har en hund med gode aner. Finnes vel nesten like mange preferanser som det finnes oppdrettere :-) Jeg er *ikke* oppdretter (enda), og jeg snakker bare etter egne meninger - og ikke etter egne erfaringer.

 

Min plan med Beaglen var å få et championat på henne før jeg satte valper på, så jeg er helt enig med det du sier her.

Link to comment
Share on other sites

Har dere planer om å sette valper på henne en gang, eller er det litt ubestemt enda?

 

Det er nok tvilsomt at vi kommer til å sette valper på henne, men det kan jo endre seg. Målet er at vi skal ta henne på utstillinger og drevprøver så får vi heller vurdere det etterhvert. Foreldrene er ikke stilt ut veldig mye, men lenger bak i slekta er det ganske mye premieringer.

 

Dersom det blir valper ei gang i fremtiden så blir det kun hvis hun gjør det bra på utstillinger og jakt/drev.

 

Edit Hunden kommer forresten fra kennel Stuttleggen og stamtavlen til foreldrene ligger på http://stuttleggen.com

 

Og gratulerer med en flott hund til Bukkebrøl også

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager ingen avhandling om dette, og valget ser ut til å være tatt, så jeg ønsker bare lykke til.

 

Det eneste jeg vil si, er;

-jeg har hatt tre hannhunder (strih dachs), og har nå ei tispe. Jeg savner hannhundene, så den neste blir helt klart en hannhund. Av flere årsaker..... 8)

 

Hadde faktisk vært veldig interressant å høre de årsakene da...

Blir en dachs på meg etterhvert også. Holder litt mere mot tispe, setter derfor pris på å få høre av en erfaren dachs eier hvorfor han ville velge hannhund!

Link to comment
Share on other sites

Da ligger Tuva å sover i buret sitt etter at vi hentet ho tidligere idag. Noen uhell inne har det blitt når vi ikke har vært nok oppmerksomme, men ellers er alt veldig bra.

 

57920_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/23031/57920.jpg

 

57921_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/23031/57921.jpg

 

57922_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/23031/57922.jpg

 

57923_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/23031/57923.jpg

Link to comment
Share on other sites

Neste helg skal jeg hente meg en tysk jaktterrier hvalp - og det blir tispe.

Jeg er lei av gul snø overalt når det er vinter - og slåssing.

 

Innbilt svangerskap?

Jeg har hatt noen tisper (dachs) - og ingen har hatt det - og tar sjansen på at det går bra denne gangen også.

Løpetiden har ikke vært bekymring i det hele tatt.

Håper at det blir slik med denne også.

 

I kullet - hvor jeg har førstevalget på tispe - er det 2 ruhår og 2 korthår.

Jeg kommer til å velge èn av de korthårete - for å være sikker på å slippe pelsstell.

 

Å plukke ut en hvalp - er bingo vedr. mentalitet og andre egenskaper - så jeg tar sjansen på magefølelsen (som jeg har gjort tidligere - og har lyktes med det. Både fra eget oppdrett - og andres.).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...