Jump to content

Mye lys,men lite watt..lite stømkostnad?


Mr.Polar

Recommended Posts

Hei.

Jeg har åta ca 80 m fra lyskilden min.

Lyskilden min er en abeidslampe med en 300W halogenpære. Jeg hadde en på 500W som en test,å denne lyste superbra opp omr til åta slik at det ikke var noe problem å se mikkel i kikkerten..men dyrt da lyset står på i 12 timer.

Men nå med den på 300W er det litt i minnste laget med lys,men det går. Men forsatt litt dyrt.

Jeg innbiller meg at det finnes ledpærer/ledlys til disse arbeidslampene som tillsvarer en 500W pære,men kan ikke si at jeg finner den noen plasser.

Er det da noen som vet om det finnes,å event hvor jeg kan få kjøpt dette,samt ca pris? Dette er av den typen lamper som er 11.7 cm lang. Tror jeg det var. Allså vanlige arbeidslamper man kjøper å Byggmakker etc til en slikk og ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Priser har jeg ikke i hue men du får kjøpt ferdig åtebelysning som lades med solcelle i sverige, søk på åtelbelysning

 

Litt lite sol her på vinteren til at et solcellelys skal ha virkning..samt ned mot 35 kalde på det værste...

Har vurdert åtevarsler,eller åvervåkningskamera,men slo det fra meg da jeg ikke fant noen som tålte kulda her jeg bor :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får rappe en av de gule gatelysene på nærmeste motorvei. Natriumlamper har høy virkningsgrad. :wink:

 

Jeg har en slik gasslampe/gatelyslampe på husveggen til gårdsplassen. Husøkonomen har neppe blidd så glad hadde jeg røsket den ned av veggen for at jeg trengte mer lys til ræven :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jula selger også lyskastere i Led, bruker Led-lyskaster selv på åta. Denne lyser mye sterkere enn ei 500w vanlig lyskaster. Led-en lyser mye lenger og har smalere stråle enn vanlig kaster. Tror vi regna ut at denne kosta rundt 40 kr i strøm vinterhalvåret. Trenger du mer spredning på lyset så kjøp to-tre stk.

Link to comment
Share on other sites

Jula selger også lyskastere i Led, bruker Led-lyskaster selv på åta. Denne lyser mye sterkere enn ei 500w vanlig lyskaster. Led-en lyser mye lenger og har smalere stråle enn vanlig kaster. Tror vi regna ut at denne kosta rundt 40 kr i strøm vinterhalvåret. Trenger du mer spredning på lyset så kjøp to-tre stk.

 

Hvilken er det dere bruker da? Kan du fikse en link. Jeg ser at de har flere, men med betydlig mindre Lumen enn halogenlampene. :|

Jeg bruker en 300W som sitter på en vegg, og som står på nesten dag og natt, og kunne med fordel spart noen få kroner i strøm da dette er en sport som det er vanskelig nok å leve av som det allerede er.. :wink:

Fant ut at 300w ga ikke så mye mindre ls enn 500w, men pærene holder betydelig lenger.

Link to comment
Share on other sites

6W IP54 heter den jeg bruker, de har også en på 9W som sikkert også er bra, den er svart, ikke så stor og den har 6 stk led-pærer som lyser. De har også flere modeller, bla en med mange små led-pærer i, den lyser nok godt men kanskje ikke så langt. I fjor hadde vi åta på ca 35 meter og da valgte jeg i stille leden litt over åta pga veldig sterk lysstråle, virker som om reven kom lettere inn også da. I år skal åta ut på 90 meter og da stiller jeg muligens lyset nesten rett på og i bakkant av åtet, der de ofte kommer.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært artig å testet dette litt med forskjellige lys, for å finne den klart beste. Jeg har kjøpt mye dritt oppigjennom tida fordi noen har sagt at det er bra. Ikke misforstå, du vet sikkert hva du snakker om, men jeg velger å ikke løpe å kjøpe før jeg vet hav som er brukbart.

Jeg har 90m skuddavstand til åta mi, men lyskilden sitter på en vegg ca25m unna åta. Åta ligge på et jorde litt oppi en bakke. På denne måten så har jeg perfekt kontrast på reven, imot snødekt mark. Jeg skyter som regel reven mens den ringer inn åta og vimser litt rundt. Jeg har erfaring med at den noen ganger bare gjør en runde og forsvinner, så jeg venter ikke hvis anledningen byr seg. :wink:

På slik åte er det en fordel med litt spredt lys, og ikke alt for konsentrert stråle.

MEN, som sagt, jeg ser etter noe annet enn den 300watteren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jula selger også lyskastere i Led, bruker Led-lyskaster selv på åta. Denne lyser mye sterkere enn ei 500w vanlig lyskaster. Led-en lyser mye lenger og har smalere stråle enn vanlig kaster. Tror vi regna ut at denne kosta rundt 40 kr i strøm vinterhalvåret. Trenger du mer spredning på lyset så kjøp to-tre stk.

 

den har jeg også bestilt ;) så veldig bra ut. pluss at led slepper du å byte pære hele tia ;) hehe

Link to comment
Share on other sites

Litt info om lys: 230v halogenstav 500w gir ca 9500 lumen (19lm/w). 230v halogenstav 300w gir ca 5000 lumen (17im/w).

 

Nå kan sikkert dette også variere litt fra produsent til produsent, allt etter hvor lang levetid det er. Som regel jo høyere temp det er på wolfram tråden (glødetråden), jo hvitere lys får man og flere lm/w. Men dette går på bekostning av levetiden (fordampningen av tråden)

 

En god LED ligger vel nå på ca 100lm/w, ca samme som de tynne lysrørene (T5), som ligger i overkant av 100lm/w ved 28 og 36w rør, og ned til rundt 80lm/w for 80w rør.

 

De "gamle" lysrøra (T8) ligger vanligvis mellom 70/90 lm/w avhenging av effekten på røret. Men nå er vel ikke lysrør noe godt allternativ i kaldt vær ;P (problemer med å få tent de)

 

Men det vil si at hvis du får tak i en god LED kaster så bruker du 1/5 del av effekten. (mulig det er kommet ennå bedre LED nå også)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke en 1000 metring til lys? Det bruker jeg og jeg får det lyset jeg trenger og mer enn det. Har satt en bøtte over selve 1000 metringen og laget hull i bunnen av bøtta for å samle lysstrålen,funke som bare det. Skal prøve å feste rød folie på innsiden av bøtten for å få et rødt lys, noe som de sier reven ikke ser :roll: Vet ikke hvor mye dette utgjør i kroner og øre men men. Har den tilkoblet en timer så den ikke må stå på 24/7.

Link to comment
Share on other sites

Jula selger også lyskastere i Led, bruker Led-lyskaster selv på åta. Denne lyser mye sterkere enn ei 500w vanlig lyskaster. Led-en lyser mye lenger og har smalere stråle enn vanlig kaster. Tror vi regna ut at denne kosta rundt 40 kr i strøm vinterhalvåret. Trenger du mer spredning på lyset så kjøp to-tre stk.

 

den har jeg også bestilt ;) så veldig bra ut. pluss at led slepper du å byte pære hele tia ;) hehe

 

Jeg har sett i Jula-katalogen,men det er mulig jeg er blind :oops:

Jeg fant bare en Led.lyskaster dær..å den tror jeg neppe lyser fram til rundt 90 m.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette,å som har testet den på lang avstand på åtejakt etc?

Link to comment
Share on other sites

Eg kjørte forbi ei gravemaskin på veg til eit oppdrag på jobb her på Mandag, og blei til dei grader blenda av ei ei gravemaskin, som hadde ei LED lyslist på toppen av førerhuset.. Tok å googla etter arbeidslys / anleggsmaskiner her og fant nok tilsvarende det som denne entrepenøren hadde.

Dei har lykter frå 1440 Lumen til 14400 lumen på ei sånn list, det er proppfullt med 3 watts LED i dei listene, sjekk linken under her :

 

http://www.xenonlys-norge.com/comersus/store/comersus_listItems.asp

 

Prisene på desse variantene her, er jo heilt borti natta, men eg vil tippe at du skal få nok lys iallefall.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jula selger også lyskastere i Led, bruker Led-lyskaster selv på åta. Denne lyser mye sterkere enn ei 500w vanlig lyskaster. Led-en lyser mye lenger og har smalere stråle enn vanlig kaster. Tror vi regna ut at denne kosta rundt 40 kr i strøm vinterhalvåret. Trenger du mer spredning på lyset så kjøp to-tre stk.

 

 

Hvis det er den "6W" LED-lampa du mener så oppgis denne til å tilsvare ca 40w glødepære. Noe som stemmer ut i fra angivelsen "6W", som ikke er noen formelt korrekt angivelse, men en populærangivelse som er ganske misvisende. Jeg er litt spent på hvordan du kommer fram til "sterkere enn ei 500w vanlig lyskaster". Den er angitt til "effekt 6 watt", noe som ikke er noe målbar verdi. Der i mot er den angitt til å yte 450 Lumen, og det er ikke så gæli hvis det bare er korrekt. Det blir da ca 75 Lumen pr diode (6 stk). Med andre ord er det ikke akkurat siste generasjon LED vi snakker om.

 

 

Jeg driver salg av kraftige LED dykkerlykter. Den kraftigste av disse lyser i praksis mye sterkere enn en 100 watts halogenpære, men har et strømforbruk på ca 15 watt. I den lykta sitter det 8 dioder som på tilgjengelig spenning hver gir ca 200 Lumen (til sammen 1600 Lumen). Dette er ikke de kraftigste diodene som er tilgjengelig, men de driftes på lavere spenning enn de er angitt for og har derfor en holdbarhet under svært kummerlige forhold (inni ei dykkerlykt, under vann!) som trumfer mer sofistikerte dioder som krever mer spenning. Ei slik lykt koster kr 9.200,- til sammenligning. Dog, det er ikke så mye diodene som koster sammenlignet med frest alychassis og batteripakke på 5Ah.

Link to comment
Share on other sites

Har rigga meg med en gammel 1000 meter fra en bil og en omformer fra biltema. den bruker 55 w. så den står i grunn på hele døgnet fra nå og utover. lyser egentlig for mye til åta mi på 40 meter. skyter de fleste revene på strø lyset før den kommer på åta.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så mange konkrete tips om led her. Det er ikke tvil om at led er tingen hvis man vil ha antall watt ned, men beholde lysstyrken.

Vet ikke hvordan reven reagerer på led lys, men det at det er vanskelig å få samlet lys fra en led diode er bare tull.

 

LED er ikke dyrt hvis man kjøper det på rett plass. Kjøper man CREE-dioder og det man ellers trenger fra kina kan man bygge seg så heftig åtebelysning man måtte ønske seg.

 

Denne oppgitt til 1200 lumen (15W?) burde danke ut det meste på markedet både med tanke på rekkevidde og økonomi: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35241

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag,under middagen,kom Postmann Pat med en pakke til meg fra Hong Kong :mrgreen:

Jeg var oppglødd av nyskjerighet,å hadde ikke tid til å spise opp før den måtte testes.

Klippte opp konvolutten som esken var i,å reiv opp esken. Å dær lå den..mitt nye åtelys,håpet jeg på :roll: . Jeg må si jeg var åverasket over vekten på den(veid til 295 gr),å et solid hus i stål. Glasset har en silikonlignende pakkning slik at det skal tåle vær.

Ut på trappa å kobbler til lyset..det er dessverre ikke kraftig nokk til mitt bruk :( .

Men du dæken for et lys på kort hold. Et yppelig lys til åtejegere som kun jakter med hagle..20-25 m. Så til det annbefales dette lyset på det sterkeste. Lyset har sikkert mange flere bruksomrd slik som hagebelysning,fasadebelysning,arbeidslys,bil-lys osv er. Så før jeg skrev dette innlegget,så bestillte jeg meg et lys til :mrgreen:

Å i dag kostet det kr.175,37 :D

Disse blir nå etter hvært montert på taket av min T3,som jeg skal bruke til jakt/fiske og skytestevnebil iløpet av 2012..oppussingsprosjektet mitt :idea:

Men lyset vil jeg annbefale..å i tillegg var det fraktfritt At det tok 6 uker fra det var bestillt,til det kom,gøt\r ikke noe. Jeg har god tid på enkelte omrd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...